• Anonym (Har ej)

Bilbarnstol ej isofix

Vi har bytt från bilbarnstolen för nyfödd till nästa nu, men vi har inte isofix . Så nu åker hen med anstiktet frammåt, vilket inte rekommenderas, men antar att inget finns att göra åt saken helt enkelt?

Hittade ingen som man fäster med bälte som man kan fästa så. Den för nyfödd gick dock

• Svar på tråden Bilbarnstol ej isofix
  • Anonym (Em)
    Anonym (Har ej) skrev 2022-10-09 12:43:59 följande:

Var hos 3 olika återförsäljare som inte hade. (Visst små återförsäljare men ändå)

Sen är det inte säkert fram med airbagen om barnet sitter bakåtvänd.

Jag frågade snällt om råd och fick ett bra, den my way. Varför dessa påhopp? ? 

Innan hade vi axkid som var bakåtvänd och den var vi super nöjda med, men den är ju tydligen "billig skit" .

Jaja tack för mig. Första och sista gången jag frågar här, men tack till er som svarade vänligt.

Med aktiv airbag får du inte ha bakåtvänd stol i fram och bör inte ha framåtvända barn under 12-13 år i fram med aktiv airbag. Men med avstängd airbag går det bra att ha barn i framsätet. 

• Jemp

Var hos 3 olika återförsäljare som inte hade. (Visst små återförsäljare men ändå)

Innan hade vi axkid som var bakåtvänd och den var vi super nöjda med, men den är ju tydligen "billig skit" .

Jaja tack för mig. Första och sista gången jag frågar här, men tack till er som svarade vänligt.

Axkid är bra. Britax maxway har vi och min yngsta använder den fortfarande 4.5 år gammal. Rekommenderar sådana utan isofix då de är godkända för 25 istället för 18 kg. 

Det ni gör är både farligt och förmodligen olagligt. 
  • Anonym (Har ej)
    Jemp skrev 2022-10-09 13:30:48 följande:
    Axkid är bra. Britax maxway har vi och min yngsta använder den fortfarande 4.5 år gammal. Rekommenderar sådana utan isofix då de är godkända för 25 istället för 18 kg. 

Det ni gör är både farligt och förmodligen olagligt. 
    Säger inte att du har fel, men det "vi gör" låter lite att ta i. 1. Jollyroom är väll ett svenskt företag, varför sälja något som är olagligt?
    2. Vi provade för ett par dagar sedan den nya och första jag reagerade va ju huvudet, att det hänger frammåt när hen sommar, efter det har vi ju inte kört , det var ju därför jag frågade om tips här, eftersom båda våra föräldrar är så gammalmodiga, deras svar hjälpte ju noll.
    Och arbetskamrater/vänner kör den där "oj det var så länge sedan, minns inget av de där" även om vissa har barn som är 5-6 år. Men jaa, kanske sånt man glömmer , vet ju inte jag.

Mitt syfte att fråga här var ju att få hjälp asap! Återförsäljare hjälpte ju inte direkt med "nej tyvärr, vi har bara för isofix" förutom en då som också är som den vi har nu, dvs ansiktet frammåt, var ju inte de vi frågade om liksom.
  • Anonym (I)

Man stänger av airbagen såklart. 

Babyskydd och stol nr 2 är två helt olika saker och kostar därefter. Finns hur många sidor som helst du kan beställa ifrån. Så bara bortförklaringar att det ej finns hos återförsäljare. 

Läs på om ditt barns säkerhet. Det handlar om liv och död. 

• Anonym (I)

Det är inte olagligt att åka framåtvänd men däremot 100% livfarligt. Varför Jollyroom säljer det är = tjäna pengar. Dom skiter i ditt barns säkerhet. 

Därför måste ni som föräldrar sätta er in i det och läsa på. Att skylla på att anhöriga inte har koll vafan är det?! GOOGLA. Så himla svårt är det inte. Youtube. Där finns massor med fakta och källor.  

Eftersom ni inte pallar tydligen så varsegod.
    www.jollyroom.se/bilstolar/bilbarnstolar/bakatvanda/axkid-minikid-1-bakatvand-bilbarnstol-svart

www.jollyroom.se/bilstolar/bilbarnstolar/bakatvanda/britax-romer-max-way-moonlight-blue

• Anonym (Mman)

Nä ibland får man inteden hjälpen man behöver hos återförsäljare. 
    Men, googla. Läs på NTF osv och bilda dig en egen uppfattning.

Men då du vill ha hjälp ASAP så får du det nu:
    Sätt inte barnet i en framåtvänd bilstol förrän barnet vuxit ur de bakåtvända bilstolarna som finns på marknaden just den dagen barnet vuxit ur sin befintliga stol. 
  • Anonym (Har ej)

Vad tycker ni familjeliv är ok att använda till om jag får fråga? :)

Jag har ju läst tidigare redan under graviditeten om bilbarnstol, hur den ska sitta osv! Asså fattar ni? Jag stod och försökte montera den vi har åt fel håll (dvs det säkra) men gick inte , då kollade jag en video om hur just vår ska monteras och då förstår, den är en sån med ansiktet frammåt?! Vi fick denna i present så hur skulle jag veta? 

Jag är väll gammaldags också, som "förr i tiden" kunde man åka och köpa direkt, men det är ju nutid antar jag allt ska beställas och tyvärr har jag alltid oturen med försenad leverans, trasigt paket osv. Har inte tid med sånt, men har väll inget val.

Tack ändå ni som var vänliga och gav tips. 

• Anonym (Mman)
    Anonym (Har ej) skrev 2022-10-09 14:03:52 följande:

Jag har ju läst tidigare redan under graviditeten om bilbarnstol, hur den ska sitta osv! Asså fattar ni? Jag stod och försökte montera den vi har åt fel håll (dvs det säkra) men gick inte , då kollade jag en video om hur just vår ska monteras och då förstår, den är en sån med ansiktet frammåt?! Vi fick denna i present så hur skulle jag veta? 

Jag är väll gammaldags också, som "förr i tiden" kunde man åka och köpa direkt, men det är ju nutid antar jag allt ska beställas och tyvärr har jag alltid oturen med försenad leverans, trasigt paket osv. Har inte tid med sånt, men har väll inget val.

Lämna tillbaka till återförsäljaren, går inte det så köp en ny.
  • Anonym (Har ej)
    Anonym (Mman) skrev 2022-10-09 14:10:52 följande:
    Lämna tillbaka till återförsäljaren, går inte det så köp en ny.
    Klart vi ska göra bägge två.  14-dagars återköp är det vi behöver ju en ny. Får väll beställa från jollyroom och hoppas det går snabbare denna gången utan strul.. (dvs att budfirman sköter sitt jobb!)
  • elmadumle

Barnbarnen åker utan isofix, det är inget måste för att det ska vara säkert, det finns dessutom att köpa bara isofixen och montera i de flesta bilar, men har man isofix till bakåtända stolar?. Självklart ska du köpa en bakåtvänd stol till din ettåring.

• elmadumle
    Anonym (Har ej) skrev 2022-10-09 14:03:52 följande:

Nej, du kan köpa en bilstol direkt i en babybutik, åk dit och prata med de så hjälper de dig. 
  • EpicF

Men du fattar väl att man har aribagen utkopplad när man har bilbarnstolen bakåtvänd i framsätet?! 

Skaffa en bakåtvänd stol innan ni öht sätter er i bilen med eran barn igen. För erat barns säkerhet! 
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Har ej) skrev 2022-10-09 13:47:59 följande:
    Säger inte att du har fel, men det "vi gör" låter lite att ta i. 1. Jollyroom är väll ett svenskt företag, varför sälja något som är olagligt?
    2. Vi provade för ett par dagar sedan den nya och första jag reagerade va ju huvudet, att det hänger frammåt när hen sommar, efter det har vi ju inte kört , det var ju därför jag frågade om tips här, eftersom båda våra föräldrar är så gammalmodiga, deras svar hjälpte ju noll.
    Och arbetskamrater/vänner kör den där "oj det var så länge sedan, minns inget av de där" även om vissa har barn som är 5-6 år. Men jaa, kanske sånt man glömmer , vet ju inte jag.

Mitt syfte att fråga här var ju att få hjälp asap! Återförsäljare hjälpte ju inte direkt med "nej tyvärr, vi har bara för isofix" förutom en då som också är som den vi har nu, dvs ansiktet frammåt, var ju inte de vi frågade om liksom.

Stolen ni har ser inte dålig ut, tycker jag, men det passar för större barn, från ca 5 år. Det är med andra ord inget fel i att sälja den, men det är oansvarigt av dem att säga att den passar från 9 kg utan att kommentera att det inte rekommenderas. 

Ni skulle kunna spara stolen. Om bara några år passar den. 

• Anonym (Har ej)

Vi har beställt britax maxway, nu väntar vi (förhoppningsvis) inte hundra år. Men klart slut med detta nu. 

• Elin pelin
    Anonym (Har ej) skrev 2022-10-10 21:47:37 följande:

Vi har beställt britax maxway, nu väntar vi (förhoppningsvis) inte hundra år. Men klart slut med detta nu. 

En superbra stol, jag var så nöjd med den! Sen får Britax ofta bra betyg på säkerhetstester. Hoppas att den kommer snabbt!
  • Anonym (Har ej)
    Elin pelin skrev 2022-10-11 06:31:04 följande:
    En superbra stol, jag var så nöjd med den! Sen får Britax ofta bra betyg på säkerhetstester. Hoppas att den kommer snabbt!
    Hoppas det ,såg iallafall bra ut på bild och video. 
    Värdet verkar inte sjunka i dom så snabbt? Såg att många sålde begagnat från till exempel 2019 för bara 500 kr mindre än en helt ny, då blev en ny. 
  • Anonym (4:e snart)
    elmadumle skrev 2022-10-09 22:40:46 följande:
    Nej, du kan köpa en bilstol direkt i en babybutik, åk dit och prata med de så hjälper de dig. 
    Precis. Har vi gjort med båda våra barn. Babyskyddet, nästa bilbarnstol till den äldre och sen en till bilbarnstol till den yngre- skiljer bara 1,5 år mellan så vi behövde två. Nu är det dags för nästa bilstol till 5-åringen och då ska vi återigen åka till samma ställe. En Babya-butik. Vi har fått hjälp att montera alla också.
  • Anonym (Har ej)
    Anonym (4:e snart) skrev 2022-10-11 12:51:51 följande:
    Precis. Har vi gjort med båda våra barn. Babyskyddet, nästa bilbarnstol till den äldre och sen en till bilbarnstol till den yngre- skiljer bara 1,5 år mellan så vi behövde två. Nu är det dags för nästa bilstol till 5-åringen och då ska vi återigen åka till samma ställe. En Babya-butik. Vi har fått hjälp att montera alla också.
    Dom vi åkte till hade bara sånna till isofix, så var tvungen att beställa.
Svar på tråden Bilbarnstol ej isofix