• Anonym (Ångest)

Ångest, får inga timmar

Jag är timanställd sen juni och har sen dess fått minst 140 timmar i månaden. Nu har jag dock inte fått några timmar på en vecka, jobbade 9 timmar i tisdags men har inte fått något mer jobb sen dess. Har jättemycket ångest och är orolig över hur jag ska klara nästa månad om jag inte får någon inkomst denna månaden. Min sambo jobbar bara 50% pga sjukdom och när vi har varit tvungna att leva på hans lön så har det knappt varit att vi haft råd med mat, och nu är det ju ännu värre när priserna på allting har stigit.
    Kan det bli såhär med timanställningar? Att man inte får timmar på någon vecka ibland? 

• Svar på tråden Ångest, får inga timmar
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (....) skrev 2022-10-11 14:04:16 följande:

Hatar att det bara går att citera ibland...

Nej om du bara har tackat nej vid ett tillfälle så spelar inte det någon roll, det är inte en anledning till att du fått mindre timmar.

Du får fråga chefen helt enkelt om det bara är tillfälligt och behovet ökar inom kort eller om det kommer att se ut så här så länge ingen blir sjukskriven tex.

Som flera andra också har sagt, är det hemstäd det gäller så avsäger sig många den lyxen just nu

Det är på sjukhus 
  • Anonym (S)

Prova söka andra jobb parallellt. Butiksjobb, industrijobb, tidningsdistributör, personlig assistent kanske... 

Eller sök en utbildning. :) 

• Anonym (FK?)

Håller med övriga, sök på flera ställen. Men undrar också över din man. Du skriver att han är sjuk men är han sjukskriven? Ni borde ju kunna få pengar från FK väl?

• Anonym (Ångest)
    Anonym (FK?) skrev 2022-10-11 14:38:35 följande:

Håller med övriga, sök på flera ställen. Men undrar också över din man. Du skriver att han är sjuk men är han sjukskriven? Ni borde ju kunna få pengar från FK väl?

Nej, de tycker inte att han behöver vara sjukskriven. Han har haft konstant huvudvärk i 3 års tid men de tycker att han kan jobba heltid fast han har papper på det. 
  • Anonym (A)
    Anonym (FK?) skrev 2022-10-11 14:38:35 följande:
    +1
  • Anonym (C)
    Anonym (Ångest) skrev 2022-10-11 13:41:30 följande:

Jag vet inte hur a-kassa fungerar, jag studerade innan jag fick detta jobbet så då har jag väl inte rätt till a-kassa? 

Börja med att gå med i a-kassan. Sedan tror jag man måste ha varit medlem en viss tid innan man har rätt till ersättning. Man måste också uppfylla ett arbetsvillkor. A-kassan kan reglerna. När du vill ta ut ersättning ansöker du först om det och din a-kassa gör då en bedömning om du har rätt till ersättning eller inte.
  • Anonym (Soffsittare)

Känner likadant. är timvikarie på ett äldreboende och blir aldrig bokad längre. Jobbade på schema och ungefär en månad efter det slutat bokades jag regelbunde. nu under loppet av tre veckor har jag jobbat en gång som var 4 timmar. känner också ångest då jag bara sitter hemma utom en kurs på komvux utan inkomst. Har ringt till de men dem sa att inga är frånvarande

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Soffsittare) skrev 2022-10-12 10:33:21 följande:

Känner likadant. är timvikarie på ett äldreboende och blir aldrig bokad längre. Jobbade på schema och ungefär en månad efter det slutat bokades jag regelbunde. nu under loppet av tre veckor har jag jobbat en gång som var 4 timmar. känner också ångest då jag bara sitter hemma utom en kurs på komvux utan inkomst. Har ringt till de men dem sa att inga är frånvarande

Hur får du pengar? 
  • Anonym (B)

Skulle rekommendera att du ställer dig på timmar på fler ställen. Kommunerna brukar ha olika former av vikariepooler. Ring till dem och hör. 

Nu vet jag ju inte som vad du arbetar som eller vart, du kanske har skrivit det redan i tråden. Men tänker i alla fall att du ska göra dig tillgänglig till fler arbetsgivare.

Fundera på en eventuell flytt till en större stad för att maxa chanserna till en tillsvidare anställning.

• Anonym (B)
    Anonym (Ångest) skrev 2022-10-11 13:41:30 följande:

Jag vet inte hur a-kassa fungerar, jag studerade innan jag fick detta jobbet så då har jag väl inte rätt till a-kassa? 

Det här gör mig ledsen på skolan. Det skulle kommit en representant och förklarat för er att man kan anmäla sig till facket när man går i skolan.

Det är allt för många som missar det.
  • mammatill6
    Anonym (B) skrev 2022-10-12 12:46:39 följande:
    Det här gör mig ledsen på skolan. Det skulle kommit en representant och förklarat för er att man kan anmäla sig till facket när man går i skolan.

Va? Det har det inte gjort på nån av mina barns skola.
  • Anonym (Vidga vyerna)
    Anonym (Ångest) skrev 2022-10-11 11:14:34 följande:
    Städ 
    Om det är inom städ känns det logiskt. Vissa kunder kanske har löpande på behov och har då dragit in på antalet timmar pga kommande lågkonjunktur.. folk är rädda för höjda priser osv så de sparar hellre slantarna och städar själva. Iaf om det gäller privatpersoner. 

jag och min familj brukar ha städning 1-2 gånger per månad men har valt att städa själva nu pga att vi vill spara pengar till sämre tider.. Säkert fler som gör samma. Sånt som är vardagslyx som man faktiskt klarar sig utan är det som ryker först. 

Med det sagt, vidga vyerna lite. Visa intresse hos fler aktörer eller andra branscher så ska det nog ge sig :)
  • Anonym (O)
    Anonym (Vidga vyerna) skrev 2022-10-12 13:10:21 följande:
    Om det är inom städ känns det logiskt. Vissa kunder kanske har löpande på behov och har då dragit in på antalet timmar pga kommande lågkonjunktur.. folk är rädda för höjda priser osv så de sparar hellre slantarna och städar själva. Iaf om det gäller privatpersoner. 

jag och min familj brukar ha städning 1-2 gånger per månad men har valt att städa själva nu pga att vi vill spara pengar till sämre tider.. Säkert fler som gör samma. Sånt som är vardagslyx som man faktiskt klarar sig utan är det som ryker först. 

Med det sagt, vidga vyerna lite. Visa intresse hos fler aktörer eller andra branscher så ska det nog ge sig :)
    TS skrev ju att hon jobbar på sjukhus.
  • Anonym (Ångest)

Har blivit bokad idag + torsdag och fredag så känner mig lite lugnare. 

• Anonym (Sx)
    Anonym (B) skrev 2022-10-12 12:46:39 följande:

Man måste ju leva långt ute i skogen utan någon mänsklig kontakt om man inte vet vad a-kassa är. Läser folk inte nyheter, pratar med folk, har föräldrar som kan förklara? Hur kan man inte veta att det finns?
  • Anonym (Soffsittare)
    Anonym (Ångest) skrev 2022-10-12 10:49:01 följande:
    Hur får du pengar? 
    använder inte så mycket pengar mest till kläder och min bil för jag bor fortfarande hemma. sommarjobbade även på stället så har en del av de pengarna jag kan leva på men känns jobbigt att veta att det inte kommer nya.
  • Anonym (B)
    Anonym (Sx) skrev 2022-10-12 19:34:56 följande:
    Man måste ju leva långt ute i skogen utan någon mänsklig kontakt om man inte vet vad a-kassa är. Läser folk inte nyheter, pratar med folk, har föräldrar som kan förklara? Hur kan man inte veta att det finns?
    Fast nu missuppfattar du vad som skrevs.
    Det handlade inte om att de inte vet om a-kassan finns utan att man kan anmäla sig dit redan under gymnasietiden.
Svar på tråden Ångest, får inga timmar