• Anonym (Ts)

    Decemberbarn elakt?

    Behöver få skriva av mig. Är 40 och försöker skaffa syskon till mitt barn. Pga åldern på mig struntar vi ju egentligen helt i när barnet kommer, men folk runt omkring har ändå börjat fälla massa dryga kommentarer i stil med att vi väl ska hoppa över försök om det inte tagit sig så det inte skulle bli ett decemberbarn ändå (nån tyckte tom november var elakt). För mig som 40-åring vore jag ju tacksam för ett andra barn OAVSETT när på året det skulle komma men såna här kommentarer sätter ju griller.

    Skulle ni skippat försök om det blev december som födelsemåmad om ni varit över 40 eller skulle ni försökt oavsett?

  • Svar på tråden Decemberbarn elakt?
  • Kanelkringla

    Jag väntar ett decemberbarn nu och jag har fått höra många gånger att det är så synd om honom och varför vi inte väntade en månad! någon har skrattat åt mig och min partner och undrat hur vi tänkte. Väldigt många dryga kommenterar faktiskt Demon

  • Anonym (Trams)
    Kanelkringla skrev 2022-10-13 17:25:19 följande:
    Jag väntar ett decemberbarn nu och jag har fått höra många gånger att det är så synd om honom och varför vi inte väntade en månad! någon har skrattat åt mig och min partner och undrat hur vi tänkte. Väldigt många dryga kommenterar faktiskt Demon
    Nästa gång svarar du att du kanske inte hade blivit gravid alls om ni väntat en månad och hade du blivit gravid hade det varit ett helt annat barn. De barn man får kan bara ha kommit till just den gången de kom till.
  • Xenia
    Kanelkringla skrev 2022-10-13 17:25:19 följande:

    Jag väntar ett decemberbarn nu och jag har fått höra många gånger att det är så synd om honom och varför vi inte väntade en månad! någon har skrattat åt mig och min partner och undrat hur vi tänkte. Väldigt många dryga kommenterar faktiskt Demon


    Men vad är det med folk, har de inget folkvett alls? Förvånad Skulle aldrig falla mig in att kommentera en sådan sak. Det är ju nästan samma sak som att lägga sig i när folk ligger med varann. Om jag fått sådana kommentarer skulle jag nog blivit sur och visat det, så de fattat att de gått över gränsen.

    Barn kommer när de kommer, löjligt att planera en särskild månad. Tur att inte alla tänker så, då skulle alla barn födas i februari-mars. Inte ens januaribarn är säkert då, eftersom  barn kan födas för tidigt.
  • Fliselisan

    Bland det dummaste jag hört. Att få ett barn är den finaste gåva som finns. Skulle månaden spela någon roll? 

  • Anonym (Trams)
    Fliselisan skrev 2022-10-13 20:19:13 följande:
    Bland det dummaste jag hört. Att få ett barn är den finaste gåva som finns. Skulle månaden spela någon roll? 
    För vissa tydligen. Liksom kön, utseende och det senaste påfundet vikten. Att få ett "smalt" barn som väger lite. Det finns folk till allt.
  • Fliselisan
    Anonym (Trams) skrev 2022-10-13 21:22:34 följande:
    För vissa tydligen. Liksom kön, utseende och det senaste påfundet vikten. Att få ett "smalt" barn som väger lite. Det finns folk till allt.
    Helt vansinnigt .Stackars barn som växer upp med föräldrar som har de tankarna.
  • Anonym (Trams)
    Fliselisan skrev 2022-10-13 21:31:41 följande:
    Helt vansinnigt .Stackars barn som växer upp med föräldrar som har de tankarna.
    Ja, finns dom som aldrig skulle haft barn.
  • Anonym (Dec)
    Anonym (Ts) skrev 2022-10-12 09:26:26 följande:
    Decemberbarn elakt?

    Behöver få skriva av mig. Är 40 och försöker skaffa syskon till mitt barn. Pga åldern på mig struntar vi ju egentligen helt i när barnet kommer, men folk runt omkring har ändå börjat fälla massa dryga kommentarer i stil med att vi väl ska hoppa över försök om det inte tagit sig så det inte skulle bli ett decemberbarn ändå (nån tyckte tom november var elakt). För mig som 40-åring vore jag ju tacksam för ett andra barn OAVSETT när på året det skulle komma men såna här kommentarer sätter ju griller.

    Skulle ni skippat försök om det blev december som födelsemåmad om ni varit över 40 eller skulle ni försökt oavsett?


    Jag är en som kan intyga ett december barn är annorlunda.

    Har två tjejer, februari tjejen hur lugn som helst, hon har alltid gillat bägge föräldrar, har aldrig liknande problem som December tjejen.
    Vi skilde oss, December tjejen är hon som skapar problem, först trodde jag det var mitt fel, att jag gjorde skillnad på dom.
    Men med åren visa sig hon är annorlunda, fått bytta skola, blev uthängd på nätet av klasskompisar, bup och hela köret i 2- 3 års tid. vid utredningar på soc berättar februari tjejen, jag måste leva i detta, jag måste hela tiden anpassa mig, osv.

    Nu har jag bara nämnt lite saker, men dessa problem har funnits redan från unga år, hur än vi har arbetat med detta har det bara förvärrats, eskalera att det även rör skolbyten osv, där anpassningsförmåga och konflikt dragande på något konstigt sätt bara hamna hos henne. hon anklagar februari tjejen för att hon är snygg, killar dras till henne, kompisar osv, hon berättar hon är ful och känner sig ful osv. som sagt jag vet inte vart jag ska sluta med skillnader på feb o dec tjejerna.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Dec) skrev 2022-10-13 21:53:27 följande:
    Jag är en som kan intyga ett december barn är annorlunda.

    Har två tjejer, februari tjejen hur lugn som helst, hon har alltid gillat bägge föräldrar, har aldrig liknande problem som December tjejen.
    Vi skilde oss, December tjejen är hon som skapar problem, först trodde jag det var mitt fel, att jag gjorde skillnad på dom.
    Men med åren visa sig hon är annorlunda, fått bytta skola, blev uthängd på nätet av klasskompisar, bup och hela köret i 2- 3 års tid. vid utredningar på soc berättar februari tjejen, jag måste leva i detta, jag måste hela tiden anpassa mig, osv.

    Nu har jag bara nämnt lite saker, men dessa problem har funnits redan från unga år, hur än vi har arbetat med detta har det bara förvärrats, eskalera att det även rör skolbyten osv, där anpassningsförmåga och konflikt dragande på något konstigt sätt bara hamna hos henne. hon anklagar februari tjejen för att hon är snygg, killar dras till henne, kompisar osv, hon berättar hon är ful och känner sig ful osv. som sagt jag vet inte vart jag ska sluta med skillnader på feb o dec tjejerna.
    Fast det du beskriver har ju knappast ngt att göra med att hon är född i december, mer olikheter mellan syskon 
  • LFF
    Anonym (123) skrev 2022-10-13 16:33:40 följande:
    Håller med om att folk är dumma. Det jag menade var att i den åldern kan det vara svårt och det kanske inte blir något till barn och då kan det vara jobbigt för TS att ha berättat för många. Det är ju faktiskt privat. Och, folk är ju precis som du säger dumma och fäller korkade kommentarer, ju fler hon berättat för, desto större risk för jobbiga kommentarer. Det var så jag menade.
    Själv tycker jag att vi ska prata mer om dessa saker just för att åskådliggöra alla idioter som lägger sig i saker de inte har med att göra på ett elakt vis. Ta ut trollen i solen så spricker de helt enkelt
  • Xenia
    Anonym (Dec) skrev 2022-10-13 21:53:27 följande:
    Jag är en som kan intyga ett december barn är annorlunda.

    Har två tjejer, februari tjejen hur lugn som helst, hon har alltid gillat bägge föräldrar, har aldrig liknande problem som December tjejen.
    Vi skilde oss, December tjejen är hon som skapar problem, först trodde jag det var mitt fel, att jag gjorde skillnad på dom.
    Men med åren visa sig hon är annorlunda, fått bytta skola, blev uthängd på nätet av klasskompisar, bup och hela köret i 2- 3 års tid. vid utredningar på soc berättar februari tjejen, jag måste leva i detta, jag måste hela tiden anpassa mig, osv.

    Nu har jag bara nämnt lite saker, men dessa problem har funnits redan från unga år, hur än vi har arbetat med detta har det bara förvärrats, eskalera att det även rör skolbyten osv, där anpassningsförmåga och konflikt dragande på något konstigt sätt bara hamna hos henne. hon anklagar februari tjejen för att hon är snygg, killar dras till henne, kompisar osv, hon berättar hon är ful och känner sig ful osv. som sagt jag vet inte vart jag ska sluta med skillnader på feb o dec tjejerna.
    Men det där har väl inte med att hon är född i december att göra! Det handlar om olika slags personlighet. Kanske har decembertjejen något funktionshinder som ställer till det för henne.

    Dessutom känner hon säkert att du föredrar hennes syster som är så perfekt. Hon har dåligt självförtroende för att hon alltid känner sig sämre. Ni måste visa att ni älskar henne precis som hon är och aldrig jämföra henne med systern.

    Du verkar desperat söka en förklaring och hänger upp dig på att hon är född årets sista månad.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Decmberbarnsfar) skrev 2022-10-13 17:50:05 följande:

    Har du läst detta?

    www.newly.se/forskning-darfor-blir-bebisar-som-fods-i-december-smartare-och-lever-langre/

    Själv är jag stolt far till en dotter föd 30:e December som precis började på läkarlinjen i Augusti.


    Hade inte sett den! Tack - skönt med lite motargument när folk kommer med alla dystra varningar om december som födelsemånad.

    Ja, jag har en bekant född då med som då både varit fysiskt duktig och sjukt smart och som det gått väldigt bra för i livet , så jag själv tror ju inte på de som vill svartmåla att vara född sent.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Trams) skrev 2022-10-13 21:22:34 följande:
    För vissa tydligen. Liksom kön, utseende och det senaste påfundet vikten. Att få ett "smalt" barn som väger lite. Det finns folk till allt.
    Herregud, på riktigt?!

    Folk....
Svar på tråden Decemberbarn elakt?