• Anonym8419

    22 år och oplanerat gravid, vet varken ut eller in

    Jag har nyss fått reda på att jag är oplanerat gravid. Plussade för 2 dagar sedan. Var på ultraljud idag och barnmorskan sa att det var väldigt tidigt, precis så man kunde se, vecka 5+1. Har en tid med kurator imorgon.

    Jag velar enormt mycket mellan att behålla och göra abort. När jag plussade fick jag råpanik och tänkte direkt på abort, men nu när känslorna har lagt sig lite grann är jag inte alls säker.

    Har ett stabilt förhållande (sen nästan 5 år tillbaka), egen lägenhet och ekonomin skulle inte bli något större problem.

    Min kille pluggar till ingenjör och skulle vara klar när barnet är 1 år, men har redan nu extrajobb. Jag har även en stöttande familj som sagt att de kan hjälpa till några ggr/vecka. Problemet är att jag tänkt börja plugga läkarprogrammet till våren (6 år) och tänker att det blir väldigt svårt med ett litet barn. Om jag behåller tänker jag att jag nog hinner göra klart första terminen (bf mitten av juni) och sen blir det ju sommarlov i tre månader. Tänker sen att det kanske går att plugga hemifrån med barnet iaf ett halvår och sedan kanske ta studieuppehåll ett halvår. Och därefter lösa det med min kille/mamma/och att jag kan plugga flexibla tider

    Vill inte behöva sätta en 1 åring heltid på dagis, så tänker att på det sättet så kommer den kunna vara hemma mycket iaf tills 2 årsåldern.

    Rent praktisk känns det som att vi skulle kunna lösa det för barnet den första tiden, iom. att de två prekliniska åren har mer flexibla tider och mindre obligatorisk närvaro. Jag är dock orolig för att mina studier kommer få lida om jag väljer att behålla. Vill ändå kunna klara av dom och ta max 6 mån studieuppehåll (tänker också att det kanske är lättare att plugga hemma med ett litet barn som sover mer än ett barn över 1 år). Eftersom det just är de 2 första åren på läkarprogrammet som har flexibla tider känns det också som att det är antingen att behålla det här barnet nu, eller vänta tills jag är typ 29.

    Jag är nog lite sugen på att få barn nu, men samtidigt har jag svårt att se mig själv som mamma och är rädd att det kommer påverka mitt liv negativt. Min kille känner sig inte heller helt redo för barn, utan tycker det hade passat bättre om 2-3 år, men han tror också att det skulle gå att lösa just nu, och säger att det i slutändan är mitt val att göra abort eller inte.

    Är som sagt orolig att mina studier kommer få lida/barnet kommer få för lite uppmärksamhet/det kommer tära på vår relation och att vi inte längre kommer kunna träffa vänner så som vi vill. Å andra sidan längtar jag redan nu lite efter barn och är inte så säker på att det blir mycket enklare efter studierna (med BT och ST). Vill helst ha 3 barn så det kanske inte är så dumt att få första nu. Är inte heller säker på att jag nånsin kommer känna mig helt redo för ett barn.

    Är också extremt nojig eftersom jag druckit alkohol innan jag visste att jag var gravid (senast i fredags). Visserligen inte mer än 2 glas vid samma tillfälle, men ändå 2-3 gånger. Är livrädd att få ett barn med missbildningar eller andra problem just nu, eftersom det i princip inte skulle gå att kombinera med studier.

    Går det att plugga läkarprogrammet med ett litet barn?

    Hur vet man om man är redo att få barn?

    Nån som druckit tidigt i graviditeten och hur gick det?

  • Svar på tråden 22 år och oplanerat gravid, vet varken ut eller in
  • Jemp

    Abort eller inte tänker jag inte råda om, men en par kommentarer och reflektioner:

    När man är så tidigt gravid får inte barnet näringen genom moderkakan och då brukar man säga att det inte är nån fara med alkohol. Eftersom du redan har läkar- (och kuraror)kontakt kan du ju ta upp det imorgon med dem. 

    Ang studierna kan man göra uppehåll när som under utbildningen. Det kan dock vara så att det är lättare att ta ledigt ett helt år då kurser ofta bygger på varandra, det kan finnas kurser som krävs för att vara behörig för nästa osv. 

    När du funderar över ledighet osv, glöm inte bort att ni är två föräldrar, som har allt att vinna att båda tar varsin ledighet om ni väljer att behålla. 

  • Anonym8419
    Jemp skrev 2022-10-12 22:27:27 följande:

    Abort eller inte tänker jag inte råda om, men en par kommentarer och reflektioner:

    När man är så tidigt gravid får inte barnet näringen genom moderkakan och då brukar man säga att det inte är nån fara med alkohol. Eftersom du redan har läkar- (och kuraror)kontakt kan du ju ta upp det imorgon med dem. 

    Ang studierna kan man göra uppehåll när som under utbildningen. Det kan dock vara så att det är lättare att ta ledigt ett helt år då kurser ofta bygger på varandra, det kan finnas kurser som krävs för att vara behörig för nästa osv. 

    När du funderar över ledighet osv, glöm inte bort att ni är två föräldrar, som har allt att vinna att båda tar varsin ledighet om ni väljer att behålla. 


    Visst kommer vi dela på ansvaret, men jag vill nog också  vara mycket med barnet första tiden. Behåller vi blir det nog så att jag tar mesta tiden första året (dagtid på vardagar), men min kille får ta mer när barnet är lite större, för när den kliniska delen av utbildningen börjar brukar man vara ute på klinik 8-17 nästan varje dag. Då kommer han istället kunna ha mer flexibla tider.

    Tack för kommentaren om alkohol, känner mig lite lugnare nu.

    Ang. att ta uppehåll ett helt år pga av kurser som överlappar tror jag inte det är nödvändigt. Har sökt KI och de har kursomgångar 2 ggr per år, så om jag hoppar ner en klass blir det bara en termin i tid.
  • fannylovisa

    Jag är 21 och plussade för två veckor sedan, också oplanerat. Jag och min sambo är förlovade, har bott tillsammans i snart ett år och har en hund tillsammans så nog bör vi väl klara en bebis också. Min sambo är färdigutbildad i juni, alltså när bebis är beräknad. Jag har precis börjat plugga till lärare så kommer få ansöka om studieavbrott och sen börja igen hösten 24. För mig var det självklart att behålla, har en abort i bagaget och det var psykiskt det värsta jag någonsin gått igenom. Jag tror att min sambo hellre hade gjort abort men han lät givetvis mig bestämma. Så länge man har ett någorlunda stabilt liv så tror jag att alla andra "småsaker" löser sig sen :)

  • Anonym (WM)

    Du behöver förstås själv avgöra vad som känns riktigt för dig (och er), så jag ska inte ge några direkta råd, men kanske kan ge lite perspektiv från "andra sidan". Jag har inte erfarenhet från läkarutbildning men en annan lång prestigeutbildning (är en bit över 30 nu och har jobbat ett tag), och tänker att från mitt perspektiv så är nog ändå utbildningstiden en ganska bra tid att skaffa barn jämfört med alldeles efter, när man försöker etablera sig, allt är nytt och man kanske behöver kunna jobba extra mycket för att få ett jobb man vill ha och få in en fot osv.

    Jag skaffade visserligen inte barn under min utbildning eftersom jag inte hade en partner jag ville ha barn med då, men har istället behövt vänta ca fyra år efter utbildningen innan det kändes som ett "bra" läge rent karriärmässigt. Jag gjorde detta med vetskapen om att jag kanske då helt enkelt inte får några barn, vilket jag var okej med. Nu har det fallit sig så att jag ändå hittade en man och blev gravid, men det är ju då ganska sent och har inte alls varit självklart att det ska gå. Fysiskt blir det ju svårare, och det kan ta några år att lyckas. Vill man då ha flera barn är det ju i senaste laget.

    Jag tänker att risken är att det aldrig liksom blir ett jättebra läge, baserat på karriären, och det är också ganska svårt att planera så att det "passar" eftersom det kan ta lång tid att bli gravid. Så om man vet redan tidigt att man vill ha barn så tror jag det är bra att köra på det när man kan. Och man har stor möjlighet att vara barnledighet under utbildning i Sverige, så det får nog rätt liten effekt på karriären generellt, annat än att man blir klar lite senare, vilket väl inte är någon panik när du är så pass ung.

  • Anonym (M)

    Du skriver att NI försöker hitta lösningar, men ser bara dina uppoffringar för att göra det så bra som möjligt för barnet. Ska inte pappan vara föräldraledig?

    Varför har du bråttom tillbaka till studierna? Efter en termin har du rätt att göra ett uppehåll med platsgaranti, varför inte vara hemma i ett år tills din kille är färdigutbildad, då tar han över och är hemma i ett år innan han börjar jobba? Du förutsätter att du får en bebis som sover hela dagarna i sin säng i 7 månader, förmodligen kommer det inte bli så. Och när bebisen är vaken vill du väl kunna vara närvarande och inte låta bebisen ligga själv så du kan plugga i minst 8 h/dag? Jag har haft enkla barn men skulle inte ha kunnat plugga heltid med någon av dem, som nybliven mamma är man oftast glad om man hinner kissa och äta någon gång under dagen, bokstavligt talat. Både studierna och bebisen kommer bli lidande, lika bra att vara föräldraledig fullt ut istället.

    Ett tips är att räkna på ekonomin, om ni båda enbart har rätt till lägstanivån på föräldrapenning blir det inte många tusenlappar, särskilt om den andra föräldern bara får CSN.

Svar på tråden 22 år och oplanerat gravid, vet varken ut eller in