• Lena08

Vad tycker ni om namnet Liam?

Hej!

Vill veta om ni tycker Liam är ett fint namn eller om ni inte är så förtjusta i det. Jag ska få barn nu i december. Tycker själv att Liam är gulligt och min pojkvän gillar det också. Har ni några andra förslag på namn som inte är så vanliga på pojkar?

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Liam?
  • Lena08

David fungerar även internationellt. Var inne på Daniel också, men det förstnämnda är lite roligare enligt mig.

• symer89
    Lena08 skrev 2022-10-25 07:39:19 följande:

David fungerar även internationellt. Var inne på Daniel också, men det förstnämnda är lite roligare enligt mig.

Det är svårt att hitta namn som man gillar. Alla har åsikter kring namn! Vissa vill ha gamla namn, andra nya, vissa villa ha internationella och andra vill ha gamla gudarnamn. 

alla de 4 namn du skrivit i tråden funkar internationellt. 

jag tycker exempelvis att Daniel och mycket mjukare än David och därför tilltalar Daniel mig mer. Samma gäller stavningar, ta exempelvis Viktor/Victor. jag hade valt stavning med c då jag upplever det mycket mjukare medan namnet uttalas exakt likadant oavsett.

så skit i vad folk i ett forum tycker och välj ett namn ni gillar! Vad är viktigt för er, att namnet har historia? Att det funkar internationellt? eller bara att ni helt enkelt gillar det 😃

• trollhona
    Lena08 skrev 2022-10-25 07:29:23 följande:

Gabbe tycker jag inte är något roligt smeknamn. Får nog bli en liten David.

David är ett jättefint namn. Och inget det bli smeknamn utav heller.
  • Jag är bara jag
    trollhona skrev 2022-10-25 22:00:04 följande:
    Jodå- Davve.
  • caveat emptor
    trollhona skrev 2022-10-25 22:00:04 följande:
    David kan bli både Davva och Davve dock, i min ungdom kallades några David för det :)
  • trollhona
    caveat emptor skrev 2022-10-25 22:02:57 följande:
    David kan bli både Davva och Davve dock, i min ungdom kallades några David för det :)
    Måste vara något lokalt, jag har aldrig hört det och ändå haft David både i skolan och i släkten
  • Jag är bara jag
    Dethärärmittnamn skrev 2022-10-26 05:58:58 följande:
    Davva är jättevanligt. 
    Var då? Aldrig hört nånsin.
  • Dethärärmittnamn
    Jag är bara jag skrev 2022-10-26 13:55:20 följande:
    Var då? Aldrig hört nånsin.
    Du kanske levt bakom en stubbe med din David, vad vet jag?
    Dum fråga. Om vi är fler som hört eller har vänner som kallas Davva är det väl inget att ifrågasätta? 
  • Kockobello
    Dethärärmittnamn skrev 2022-10-26 05:58:58 följande:

Davva är jättevanligt. 

Aldrig hört. Någonsin. Låter skitkonstigt.
  • FuckGoggleAskMe
    Lena08 skrev 2022-10-25 07:39:19 följande:

Fina namn, funderade också på David, Daniel, Gabriel till min son. Även tex Simon. 
  • Jag är bara jag
    Dethärärmittnamn skrev 2022-10-26 21:06:52 följande:
    Du kanske levt bakom en stubbe med din David, vad vet jag?
    Dum fråga. Om vi är fler som hört eller har vänner som kallas Davva är det väl inget att ifrågasätta? 
    Jag ifrågasatte inte alls att ni hört namnet- jag undrade var. Ifall det var nåt lokalt nånstans eller dialekt eller i nån specifik förort eller var som helst. Jag har bott på platser i hela Sverige och passerat 50 och aldrig hört det så det kan faktiskt inte vara så himla vanligt. Som tur är för det är fruktansvärt barnsligt. Over and out.
  • fluu

Inget av namnen du nämner är ju det mista ovanligt(snarare precis tvärtom), om det nu är en viktig faktor(vilket jag inte tycker).

Liam - ogillar både ljudet och känslan. Simpelt och smeknamnigt.

David - bra på alla vis. Blir aldrig fel.

Gabriel - underbart vackert och gångbart på alla vis. MEN du måste gilla "Gabbe" som smeknamn.

Förslag på ovanliga(eller ovanligare) namn: Noam, Levi, Jasper, Rufus, Silas, Jonah, Arthur. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lena08

Noam var ett konstigt namn. Vad tycker ni låter bäst av David Göran och David Jimmy? Tänkte ha ett mellannamn.

• trollhona
    Lena08 skrev 2022-11-01 00:37:40 följande:

Noam var ett konstigt namn. Vad tycker ni låter bäst av David Göran och David Jimmy? Tänkte ha ett mellannamn.

David Göran låter charmigt och passar bra i rådande namntrend. David Jimmy låter mer internationellt.
    Så det bero på vad ni gillar. Bägge varianterna har sin charm.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Liam?