• gladtjej84

    Kollega med psykisk ohälsa - ohållbart!

    Hej!


    Jag har under 5 års tid arbetat med en kollega som enligt mig har någon form av psykisk ohälsa som tar sig uttryck i att han blir arg, snappar, surar, ger gliringar och är otrevlig mot folk på jobbet. Det kan komma när som helst. Jag har försökt att prata med personen om att söka hjälp, men han slår bara ifrån sig eller säger att han också tänkt det, men vill vänta. Vi är oftast goda arbetskollegor, och umgås bra på jobbet.

    Till saken hör nu att han sedan augusti har fått en arbetsledarroll - det vill säga - han ska leda vårt arbete. Det har dock inte gått så bra, dels då han gör egna planer för arbetet och underhåller oss information och att han inte kan ta kritik eller förslag i hur vi ska göra inte heller andras hjälp i arbetet, och folk gruppen har velat hjälpa och komma med inputs. Då slår kollegan backut, blir arg och sur, inte öppet men indirekt genom att inte svara, vända sig bort, inte prata med oss, och vara svart i blicken. Mig spände han ögonen i, alldeles svart i blicken, och sa "duuuuu, alltså, jag har koll!!" på ett otrevligt och argt sätt. Vid ett annat tillfälle satt han och sparkade på min stol, när han tyckte att jag hade pratat för mycket. Det finns många liknande exempel. Vi har försökt ta upp detta med honom, men han klarar inte av att ta samtal om det, och vi andra mår mycket dåligt av hans beteende som generar olust och otrygghet.

    Igår pratade jag med min chef, efter 5 års tid. Jag orkade inte mer, när jag själv fått elaka kommentarer out of the blue... och nu sedan i augusti ser jag andra runt i kring må dåligt och vi kommer inte framåt i vårt arbete.  Chefen lyssnade och tog mig på allvar. Trots det känner jag mig hemsk, och tror att detta kommer leda till ännu mer ilska och osämja från kollegans sida. 

    Vad kan jag göra? Har jag gjort fel? Min chef var helt med på att jag inte kunde prata med honom direkt då han har denna tendens av ilska. Hon visste lite om situationen ioch hade god förståelse. Samtidigt som jag också känner mig elak som har gått bakom ryggen. 

  • Svar på tråden Kollega med psykisk ohälsa - ohållbart!
  • gladtjej84
    Citronella skrev 2022-11-03 10:33:03 följande:
    Man kan inte bara sparka en fast anställd först måste man t.ex ge skriftliga varningar och den anställdas beteende (som att inte följa order) måste dokumenteras. Det bästa är om de får hjälp av en jurist så det blir korrekt utfört 
    Ja självklart är det så. Jag tror min chef är inne på att ha ett samtal, och ge medarbetaren chans till förbättring. Sen vet jag inte om chefen tänker längre vad som händer om si eller så sker, efter samtalet. Det antar jag. Hon sa bara "det här kan ju leda till att han säger upp sig" och då åsyftas att han inte kommer klara av att ta kritiken/bli för kränkt.
  • Citronella
    gladtjej84 skrev 2022-11-03 10:49:42 följande:
    Ja självklart är det så. Jag tror min chef är inne på att ha ett samtal, och ge medarbetaren chans till förbättring. Sen vet jag inte om chefen tänker längre vad som händer om si eller så sker, efter samtalet. Det antar jag. Hon sa bara "det här kan ju leda till att han säger upp sig" och då åsyftas att han inte kommer klara av att ta kritiken/bli för kränkt.
    Så lätt kommer det nog tyvärr inte att bli. 
  • gladtjej84
    Citronella skrev 2022-11-03 10:54:02 följande:
    Så lätt kommer det nog tyvärr inte att bli. 
    Att han säger upp sig? Nej det tror inte jag heller. Det hade ju varit en skön utväg för oss andra. Men fortsätter beteendet efter chefens samtal, så måste ju andra åtgärder vidtas. Personligen kommer jag att byta enhet framöver (inom ett år) oavsett utgången av detta och inte bara pga detta.
  • gråfågel

    Jag har en liknande situation. Jag bara tog upp det med hela arbetsgruppen där och cheferna.Jag känner det som jag begått lite socialt självmord i efterhand, men det kan inte bli värre.Så jag tycker du gjorde rätt, sedan förbättras nog situationen bara en kort period. 

  • gladtjej84
    gråfågel skrev 2022-11-03 11:07:37 följande:

    Jag har en liknande situation. Jag bara tog upp det med hela arbetsgruppen där och cheferna.Jag känner det som jag begått lite socialt självmord i efterhand, men det kan inte bli värre.Så jag tycker du gjorde rätt, sedan förbättras nog situationen bara en kort period. 


    Usch vad jobbigt för dig! På vilket sätt blev det eller känns som socialt självmord? Vad hände med kollegan om du vill berätta? Jag har gott stöd från kollegor och andra chefer som jobbat med den här personen tidigare, så jag tror att för min del så kommer det vara ok. 
  • gråfågel
    gladtjej84 skrev 2022-11-03 11:28:59 följande:
    Usch vad jobbigt för dig! På vilket sätt blev det eller känns som socialt självmord? Vad hände med kollegan om du vill berätta? Jag har gott stöd från kollegor och andra chefer som jobbat med den här personen tidigare, så jag tror att för min del så kommer det vara ok. 
    Det känns lite så eftersom jag vet att flera kollegor gillar personen. Jag har också stöd från cheferna och ungefär halva arbetsgruppen, den här personen har gjort saker som man faktiskt inte bör göra i vårt arbete (arbetar inom vården, hon kan starta konflikter framför patienter tex där hon får en kollega att framstå som dålig, hon gör inte det mot mig, men mot tex våra vikarier.) jag har även försökt säga till personen öga mot öga, men har svårt att få henne att lyssna, hon är väldigt dominant och vet bäst typ. Det besvärliga är väl att jag jobbar ensam med henne halva veckorna, och som sagt att de som gillar henne kommer antagligen ta hennes sida oavsett vad hon gör.
  • gladtjej84
    gråfågel skrev 2022-11-03 11:38:08 följande:
    Det känns lite så eftersom jag vet att flera kollegor gillar personen. Jag har också stöd från cheferna och ungefär halva arbetsgruppen, den här personen har gjort saker som man faktiskt inte bör göra i vårt arbete (arbetar inom vården, hon kan starta konflikter framför patienter tex där hon får en kollega att framstå som dålig, hon gör inte det mot mig, men mot tex våra vikarier.) jag har även försökt säga till personen öga mot öga, men har svårt att få henne att lyssna, hon är väldigt dominant och vet bäst typ. Det besvärliga är väl att jag jobbar ensam med henne halva veckorna, och som sagt att de som gillar henne kommer antagligen ta hennes sida oavsett vad hon gör.
    Vad skönt att du har fått stöd av cheferna åtminstone, och har du halva gänget med dig så är du ju ändå inte själv i det hela. Det finns många exempel hos oss också där personen uppträtt oacceptablet, och ingen har blivit särskilt förvånad att det nu dyker upp hos chefen. Jag tycker absolut att du ska be dina chefer att inte placera dig med henne. Har de pratat med henne också? Det är ju jätteviktigt, och väldigt modigt av dig att ta upp sådant som faktiskt är tjänstefel. De som inte kan se det är förmodligen fega och tänker att de kommer få det besvärligt.
  • gråfågel
    gladtjej84 skrev 2022-11-03 11:42:48 följande:
    Vad skönt att du har fått stöd av cheferna åtminstone, och har du halva gänget med dig så är du ju ändå inte själv i det hela. Det finns många exempel hos oss också där personen uppträtt oacceptablet, och ingen har blivit särskilt förvånad att det nu dyker upp hos chefen. Jag tycker absolut att du ska be dina chefer att inte placera dig med henne. Har de pratat med henne också? Det är ju jätteviktigt, och väldigt modigt av dig att ta upp sådant som faktiskt är tjänstefel. De som inte kan se det är förmodligen fega och tänker att de kommer få det besvärligt.
    Jag har försökt få slippa henne, men det kanske blir en förbättring om de pratar med henne, vilket de kommer att göra innan imorgon eftermiddag, då jag ska jobba med henne ensam. Hon kommer säkert inte vara glad på mig, men jag har verkligen försökt att först ta upp det med henne.
  • JodiBabe
    Citronella skrev 2022-11-03 09:32:08 följande:

    Jag tycker ni ska börja samla underlag för att sparka honom. 


    Jag håller med.

    Dokumentera alla hans ilskeutbrott. Att han sparkar på din stol under möte, att han skriker osv. Dokumentera dessa händelser när de händer och datum
     Om alla drabbade gör det kommer ni ha ett gediget underlag till att chefen får omplacera honom/sparka honom. Blir det inte bättre, byt jobb du istället.
  • JodiBabe
    GGN skrev 2022-11-03 17:46:59 följande:

    Vem befordrade en sån mupp?!


    mmm tänkte också på det. 

    kanske är dags för ts att söka sig vidare....
  • AndreaBD

    Du gjorde ju helt rätt. Vem kom på den tokiga idén att göra en sån person till arbetsledare!? Det kan ju inte fungera. 

  • gladtjej84
    AndreaBD skrev 2022-11-04 08:13:19 följande:

    Du gjorde ju helt rätt. Vem kom på den tokiga idén att göra en sån person till arbetsledare!? Det kan ju inte fungera. 


    Åh, ja det är helt sant. Hur kunde det bli såhär tokigt? Har haft ont i magen hela helgen på grund av att jag har pratat med chefen, men måste påminna mig om att det handlar om allas arbetsmiljö och att allt detta är helt sjukt. När jag tänker på stolsincidenten så känner jag mig mer trygg i mitt beslut. VEM sparka ihärdigt på någon annans stol för att få den att sluta prata?
  • gladtjej84
    JodiBabe skrev 2022-11-04 06:58:40 följande:
    mmm tänkte också på det. 

    kanske är dags för ts att söka sig vidare....
    Tack, det är en tanke jag har med mig såklart och påbörjat, men det är inte så lätt. Fick själv en befodran nyligen som gav mer lön vilket gör det lite surt att byta.
  • gladtjej84
    JodiBabe skrev 2022-11-04 06:58:40 följande:
    mmm tänkte också på det. 

    kanske är dags för ts att söka sig vidare....
    Tack, det är en tanke jag har med mig såklart och påbörjat, men det är inte så lätt. Fick själv en befodran nyligen som gav mer lön vilket gör det lite surt att byta.
  • gladtjej84
    JodiBabe skrev 2022-11-03 22:18:09 följande:
    Jag håller med.

    Dokumentera alla hans ilskeutbrott. Att han sparkar på din stol under möte, att han skriker osv. Dokumentera dessa händelser när de händer och datum
     Om alla drabbade gör det kommer ni ha ett gediget underlag till att chefen får omplacera honom/sparka honom. Blir det inte bättre, byt jobb du istället.
    Ja det ska jag ta upp med de andra. Det är dock inte så ofta ilskeutbrotten är mer än att han slutar prata med oss, vänder sig bort och blir svart i blicken, alltså inget konkret. Nu är det ju dock så att han är arbetsledare, så han gör även detta under möten som han förväntas leda, vilket ju är extremt problematiskt.
Svar på tråden Kollega med psykisk ohälsa - ohållbart!