Anonym (Wendi) skrev 2022-11-06 14:18:27 följande:
Ja har du tur så får du väl vara hemma 15 år till.
Så du som är smart, varför kunde du inte lära dig enklare arbeten? Var du för fin för dessa arbeten? Det passade inte att bli uska förstår jag?
Du ville behålla din höga a-kassa samtidigt som du hade andra medel att leva på, men du ville hellre leva på skattepengar aka aktivitetsstödet för att du hade många järn i elden med dina fritidsintressen.
Ja du, mina fördomar mot dig är härmed bekräftade, en latmask som hellre levde på skattepengar än sökte jobb.
Och nu hade du tur med lågkonjunkturen tydligen så du kan titta på netflix hela vintern.
Det finns de som inte kan jobba och de som inte vill och det är tydligt vilken kategori du tillhör.
Jag känner folk som jobbar och folk som inte jobbar men INGEN som beter sig som du. Ingen.
Eftersom jag är en lite finare människa så bortser jag från dina förolämpningar och väljer att bara bemöta dina frågor.
Visst hade jag kunnat lära mig enklare arbeten. Problemet var snarare att det hela tiden verkade finnas andra sökande som redan kunde dem och därmed hade ett försprång. Minns t.ex. att jag sökte jobb i en matvarubutik en gång och var där på intervju, men platschefen frågade mig uttryckligen varför jag hade sökt jobbet när han hade skrivit i annonsen att han sökte personal med erfarenhet från butiksarbete, vilket jag alltså inte hade. Jag svarade med att ifrågasätta varför han hade kallat mig till intervju när han såg på CV:t att jag inte hade jobbat i nån butik tidigare. Ja, du hör själv vad knäppt resonemang. Efter den incidenten så sjönk min motivation att söka enklare arbeten, som du kanske förstår.
När det gäller a-kassa/aktivitetsstöd så måste jag nog påpeka att det inte är att jämställa med socialbidrag. Du får ha både tillgångar och kapital utan att det påverkar de stöden, så jag bluffar inte till mig nånting. Något socialbidrag eller liknande har jag aldrig haft.
Nejdu, jag tycker verkligen inte att jag har tur med lågkonjunkturen. Jag är faktiskt riktigt sugen på att komma ut och jobba med det jag utbildat mig till. Jag har varit på "praktik" i ett antal veckor som en del av utbildningen, vilket har väckt motivationen. Så det är klart jag hoppas få ett jobb nästa år. Men samtidigt är jag realist och inser att det kanske inte blir så, på grund av omständigheter jag inte kan påverka. Det är bara att gilla läget!