• Anonym (Ångest)

Aktivitetsstöd slut.

Hej! Jag vill inte ha några påhopp, eller dryga kommentarer om anledningen till att jag inte arbetar osv, Då det självklart finns privata anledningar till det, jag vill bara Ha hjälp och stöd. 

mina 450 dagar på altivitetsstödet har tagit slut, och AF säger att det enda jag kan göra är att gå till soc. Vilket jag tyvärr inte är berättigad till. jag har nu gått i 3 månader med 0 kr i inkomst och fått låna pengar för att överleva och levt så snålt som det bara går.. så Min första fråga är- 

kan man få en ny period av aktivitetsstöd? Isf vad krävs för att få det? 

AF har nu mer eller mindre tvingat mig att vara med i rusta och matcha, som är något program dom har. trots att jag inte får någon ersättning för det. Det kostar mig ungefär 200 kr att ta mig till kontoret där rusta och matcha närmast ligger här då jag bor mitt ute i ingenstans. 200 kr som jag inte har. Jag ska Alltså låna pengar för att kunna gå på ett program helt gratis. 

så nästa fråga är-
    kan dom verkligen tvinga mig att gå ett program utan ersättning för det? 

• Svar på tråden Aktivitetsstöd slut.
  • Anonym (Wendi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 14:21:29 följande:
    Fröken, jag är varken från Södermalm eller har kolonilott (men det sistnämnda hade jag inte haft nåt emot!) Visst har det hänt genom årens lopp att AF har ställt krav och anvisat mig hit och dit. Jag har varit hos flera olika jobbcoacher och jag gick nån meningslös arbetsmarknadsutbildning. Jag har även själv framfört önskemål om åtgärder som verkligen hade gett mig riktiga meriter och tagit mig framåt i jobbsökandet, men fått avslag på det. Tyvärr blir man luttrad till slut och bara glider med i systemet.

Nu har jag ändå tagit mig igenom en högskoleutbildning de senaste åren, vilket har inneburit en ganska svår omställning efter så här många års arbetslöshet och jag är stolt över det jag åstadkommit helt på egen hand.

Din kritik om hur jag är som person väljer jag faktiskt att slå ifrån mig. Här har jag bara berättat några anekdoter om min arbetslöshet. Jag kan lova att jag är så mycket mer som människa och ger tillbaka till både samhället och min omgivning på sätt som du inte har nån aning om. För dig kanske jobbet och yrkesrollen betyder allt, men jag har ett annat perspektiv på livet.
    Om alla gjorde som du skulle det inte finnas några skattepengar att leva som du.

De flesta som inte får jobb inom 1-2 år utbildar sig med csn-lån, vad hindrade dig?

De flesta som jobbar gör det för att försörja sig och de klarar även av att bidra till samhället på andra sätt än bara jobb.

Jag tycker inte af ska hålla på med meningslösa aktiviteter men 15 år är väldigt lång tid för att inte lyckas hitta sig ett jobb.

Att förvänta sig att andra ska försörja en när man ÄR arbetsför visar bara på lathet och för höga tankar om sig själv att man är för fin för vissa jobb.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Wendi) skrev 2022-11-06 14:18:27 följande:
    Ja har du tur så får du väl vara hemma 15 år till.

Så du som är smart, varför kunde du inte lära dig enklare arbeten? Var du för fin för dessa arbeten? Det passade inte att bli uska förstår jag?

Du ville behålla din höga a-kassa samtidigt som du hade andra medel att leva på, men du ville hellre leva på skattepengar aka aktivitetsstödet för att du hade många järn i elden med dina fritidsintressen.

Ja du, mina fördomar mot dig är härmed bekräftade, en latmask som hellre levde på skattepengar än sökte jobb.

Och nu hade du tur med lågkonjunkturen tydligen så du kan titta på netflix hela vintern.

Det finns de som inte kan jobba och de som inte vill och det är tydligt vilken kategori du tillhör.

Jag känner folk som jobbar och folk som inte jobbar men INGEN som beter sig som du. Ingen.
    Eftersom jag är en lite finare människa så bortser jag från dina förolämpningar och väljer att bara bemöta dina frågor.

Visst hade jag kunnat lära mig enklare arbeten. Problemet var snarare att det hela tiden verkade finnas andra sökande som redan kunde dem och därmed hade ett försprång. Minns t.ex. att jag sökte jobb i en matvarubutik en gång och var där på intervju, men platschefen frågade mig uttryckligen varför jag hade sökt jobbet när han hade skrivit i annonsen att han sökte personal med erfarenhet från butiksarbete, vilket jag alltså inte hade. Jag svarade med att ifrågasätta varför han hade kallat mig till intervju när han såg på CV:t att jag inte hade jobbat i nån butik tidigare. Ja, du hör själv vad knäppt resonemang. Efter den incidenten så sjönk min motivation att söka enklare arbeten, som du kanske förstår.

När det gäller a-kassa/aktivitetsstöd så måste jag nog påpeka att det inte är att jämställa med socialbidrag. Du får ha både tillgångar och kapital utan att det påverkar de stöden, så jag bluffar inte till mig nånting. Något socialbidrag eller liknande har jag aldrig haft.

Nejdu, jag tycker verkligen inte att jag har tur med lågkonjunkturen. Jag är faktiskt riktigt sugen på att komma ut och jobba med det jag utbildat mig till. Jag har varit på "praktik" i ett antal veckor som en del av utbildningen, vilket har väckt motivationen. Så det är klart jag hoppas få ett jobb nästa år. Men samtidigt är jag realist och inser att det kanske inte blir så, på grund av omständigheter jag inte kan påverka. Det är bara att gilla läget!
  • Anonym (Wendi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 14:35:04 följande:
    Eftersom jag är en lite finare människa så bortser jag från dina förolämpningar och väljer att bara bemöta dina frågor.

Visst hade jag kunnat lära mig enklare arbeten. Problemet var snarare att det hela tiden verkade finnas andra sökande som redan kunde dem och därmed hade ett försprång. Minns t.ex. att jag sökte jobb i en matvarubutik en gång och var där på intervju, men platschefen frågade mig uttryckligen varför jag hade sökt jobbet när han hade skrivit i annonsen att han sökte personal med erfarenhet från butiksarbete, vilket jag alltså inte hade. Jag svarade med att ifrågasätta varför han hade kallat mig till intervju när han såg på CV:t att jag inte hade jobbat i nån butik tidigare. Ja, du hör själv vad knäppt resonemang. Efter den incidenten så sjönk min motivation att söka enklare arbeten, som du kanske förstår.

När det gäller a-kassa/aktivitetsstöd så måste jag nog påpeka att det inte är att jämställa med socialbidrag. Du får ha både tillgångar och kapital utan att det påverkar de stöden, så jag bluffar inte till mig nånting. Något socialbidrag eller liknande har jag aldrig haft.

Nejdu, jag tycker verkligen inte att jag har tur med lågkonjunkturen. Jag är faktiskt riktigt sugen på att komma ut och jobba med det jag utbildat mig till. Jag har varit på "praktik" i ett antal veckor som en del av utbildningen, vilket har väckt motivationen. Så det är klart jag hoppas få ett jobb nästa år. Men samtidigt är jag realist och inser att det kanske inte blir så, på grund av omständigheter jag inte kan påverka. Det är bara att gilla läget!
    Det är ju lustigt ändå att omständigheterna hindrat dig från att jobba 15 år trots att du enligt dig både kunnat och viljat.

Varför utbildade du dig inte långt innan 15 år passerat?
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Wendi) skrev 2022-11-06 14:53:15 följande:
    Det är ju lustigt ändå att omständigheterna hindrat dig från att jobba 15 år trots att du enligt dig både kunnat och viljat.

Varför utbildade du dig inte långt innan 15 år passerat?
    Om det är lustigt vet jag inte. Jag har ju berättat att motivationen kommit och gått genom åren. Den har alltså inte alltid varit på topp. Det blir så när man är arbetslös länge. Man hittar mening och livskvalitet på andra sätt. Det finns de som jobbar och sliter 60 timmar i veckan och tror att nån ska tacka dem för det, men det slutar bara med fler rynkor och en hjärtinfarkt. Det kan jag tycka är idiotiskt, precis som du verkar tycka att mitt liv är.

Jag ansåg att jag redan hade en utbildning och var inte intresserad av att belåna mig för en till. Beklagar om det låter provocerande, men så resonerade jag. Men när jag fick erbjudandet om att plugga med aktivitetsstöd så kändes det som den första vettiga insatsen från AF på alla dessa år och då nappade jag.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 15:08:11 följande:
    Om det är lustigt vet jag inte. Jag har ju berättat att motivationen kommit och gått genom åren. Den har alltså inte alltid varit på topp. Det blir så när man är arbetslös länge. Man hittar mening och livskvalitet på andra sätt. Det finns de som jobbar och sliter 60 timmar i veckan och tror att nån ska tacka dem för det, men det slutar bara med fler rynkor och en hjärtinfarkt. Det kan jag tycka är idiotiskt, precis som du verkar tycka att mitt liv är.

Jag ansåg att jag redan hade en utbildning och var inte intresserad av att belåna mig för en till. Beklagar om det låter provocerande, men så resonerade jag. Men när jag fick erbjudandet om att plugga med aktivitetsstöd så kändes det som den första vettiga insatsen från AF på alla dessa år och då nappade jag.
    Jag förstår detta på ett sätt, det är orättvist mot den som tar studiestöd för samma utbildning men jag förstår ändå att du inte ville belåna dig mer. Vad jag inte förstår är att du inte redan söker jobb för fullt om utbildningen är klar om en månad, när du ändå valde att gå den och därmed tog en plats för någon annan. Ta nu chansen! 
  • Anonym (Arbetslös)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 15:16:26 följande:
    Jag förstår detta på ett sätt, det är orättvist mot den som tar studiestöd för samma utbildning men jag förstår ändå att du inte ville belåna dig mer. Vad jag inte förstår är att du inte redan söker jobb för fullt om utbildningen är klar om en månad, när du ändå valde att gå den och därmed tog en plats för någon annan. Ta nu chansen! 
    Absolut. Visst söker jag jobb. Det är man skyldig att göra och redovisa när man är arbetslös. Dock märker jag att utbudet jobbannonser i den sektor jag studerat till och på den orten jag bor är ganska minimalt, så jag vågar inte ha så stora förhoppningar just nu!
  • Fröken Allvar
    Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 15:24:53 följande:
    Absolut. Visst söker jag jobb. Det är man skyldig att göra och redovisa när man är arbetslös. Dock märker jag att utbudet jobbannonser i den sektor jag studerat till och på den orten jag bor är ganska minimalt, så jag vågar inte ha så stora förhoppningar just nu!
    Så du valde en ny smal utbildning istället för den gamla smala.
    Jag förstår att du är realistiskt lagd, men hoppas att du inte tycker att det är helt orimligt att vi blir provocerade av dina val. Som tur är så är vi ganska fria i det här landet. Vi är väl inte det mycket länge till om tillräckligt mycket information av det här slaget kommer fram. Förstår faktiskt att folk inte vill betala för ditt liv, även om jag själv varit i samma sits och är livrädd för att behöva vara där igen.
    Håller ändå tummarna för att du hittar något, och du ska ha kredd för din ärlighet. Det var en ögonöppnare. 
  • Anonym (Arbetslös)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 15:31:13 följande:
    Så du valde en ny smal utbildning istället för den gamla smala.
    Jag förstår att du är realistiskt lagd, men hoppas att du inte tycker att det är helt orimligt att vi blir provocerade av dina val. Som tur är så är vi ganska fria i det här landet. Vi är väl inte det mycket länge till om tillräckligt mycket information av det här slaget kommer fram. Förstår faktiskt att folk inte vill betala för ditt liv, även om jag själv varit i samma sits och är livrädd för att behöva vara där igen.
    Håller ändå tummarna för att du hittar något, och du ska ha kredd för din ärlighet. Det var en ögonöppnare. 
    Nu drar du en massa felaktiga slutsatser, Fröken. Utbildningen jag gått är inte så smal. Det är ju en YH-utbildning och de anordnas bara till yrken som det bedöms finnas ett behov. Tyvärr har dock mycket förändrats på sistone och problemen just nu är främst att 1) Vi går in i en lågkonjunktur och det innebär nedskärningar i offentlig sektor eftersom kommunerna måste spara pengar. Det innebär att de som redan har jobb riskerar att förlora det och chanserna för de som inte har något jobb att få ett minskar. 2) Vi har fått en ny regering som har lite andra prioriteringar än den förra och strävar mot ett samhälle med lägre skatter, lägre statsbidrag till kommunerna och en bantad offentlig sektor.

Vissa saker kan man påverka - andra inte!
  • Fröken Allvar
    Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 15:42:15 följande:
    Nu drar du en massa felaktiga slutsatser, Fröken. Utbildningen jag gått är inte så smal. Det är ju en YH-utbildning och de anordnas bara till yrken som det bedöms finnas ett behov. Tyvärr har dock mycket förändrats på sistone och problemen just nu är främst att 1) Vi går in i en lågkonjunktur och det innebär nedskärningar i offentlig sektor eftersom kommunerna måste spara pengar. Det innebär att de som redan har jobb riskerar att förlora det och chanserna för de som inte har något jobb att få ett minskar. 2) Vi har fått en ny regering som har lite andra prioriteringar än den förra och strävar mot ett samhälle med lägre skatter, lägre statsbidrag till kommunerna och en bantad offentlig sektor.

Vissa saker kan man påverka - andra inte!
    Jag tyckte att det var konstigt att du fått en utbildning som inte var till ett bristyrke, men det är klart att solcellsmontör(?) inte är prioriterade av en kärnkraftsregering till exempel. Så jag håller absolut med dig om att allt kan man inte påverka. God jobblycka, en färsk utbildning borde inte ligga dig i fatet. 
  • Anonym (Arbetslös)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 15:47:10 följande:
    Jag tyckte att det var konstigt att du fått en utbildning som inte var till ett bristyrke, men det är klart att solcellsmontör(?) inte är prioriterade av en kärnkraftsregering till exempel. Så jag håller absolut med dig om att allt kan man inte påverka. God jobblycka, en färsk utbildning borde inte ligga dig i fatet. 
    Tack för det! Fint att vi fick en förståelse för varandra till slut! Solig
  • Anonym (Blomman)

Gissar att du inte är med i a-kassan ? Man kan få en period men då måste du ha varit medlem 12 månader

• Core
    Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 14:35:04 följande:

Är du kallad till intervju är det för att ge dig en chans att sälja in dig.

När  han frågar varför du sökte utan erfarenhet, gav han dig en chans att visa varför du skulle anställas. Det gick ju sådär, minst sagt
  • Anonym (Arbetslös)
    Core skrev 2022-11-06 22:02:20 följande:
    Är du kallad till intervju är det för att ge dig en chans att sälja in dig.

När  han frågar varför du sökte utan erfarenhet, gav han dig en chans att visa varför du skulle anställas. Det gick ju sådär, minst sagt
    Nja. Han sa det på ett ilsket sätt och hade en taskig attityd redan från start. Kanske nåt hade hänt under den förra intervjun eller kanske rekryteringen inte gick som han ville, men det gick ut över mig och det var inte okej. Uppenbarligen var han en dålig chef och en sådan ska ingen behöva jobba åt.
  • Ms anybody

Låter som du får ta dig i kragen och söka alls jobb du hittar på Platsbanken och bara köra på. Klart du får jobb tillslut om du söker många. Jag blev arbetslös pga covid. Men jag bara sökte och sökte. Hamnade i restaurang branschen för första gången, skit kul var det. Var timma anställning. Sökte sen vidare  efter heltids  jobb och fick det inom industri.  Jag har ingen högskola utbildning endast komvux efter gymnasiet men jag hittar jobb så då kan du nog också göra det. 

• Anonym (Jag)

I samma situationen. Tyvärr är det så om du inte är med i a kassan, annars kan man få det längre. Men du behöver inte vara med i något program då, det är ?frivilligt? om du ändå inte får ersättning hade jag hoppat av. Så värdelöst. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (sank) skrev 2022-11-06 05:26:31 följande:

risken om du avbryter är väl att de skriver ut dig och du blir av med ditt sgi.

aktivitetsesättning kan du ansöka om igen med nytt läkarintyg.

men du hade väl planering med fk om vad perioden förväntades leda till?

varför kan du inte gå till soc? det lär ju ta tid innan du får svar från fk.

De skriver inte ut en från arbetsförmedlingen för man inte längre vill vara med i ett program. Det är ?frivilligt?, får man ingen ersättning hade jag aldrig lagt den tiden på meningslösa aktiviteter. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Wendi) skrev 2022-11-06 08:12:56 följande:

Det finns bara ett fåtal anledningar till att man inte kan få försörjningsstöd.

En är att man är gift/sambo och en är att man har pengar på kontot. En tredje är att man äger något som är värt mycket, t ex ett hus.

Att ha försörjningsstöd och bli av med det är om man inte följer deras regler och söker jobb tex.

Om du inte kan jobba ts så ska du väl vara sjukskriven och få sjukersättning? 

Om du är gift/sambo får hen försörja dig eller så får du flytta och få soc. Men då behöver du söka jobb eller ha sjukintyg.

Nja finns många fler anledningar. Jag har ex haft för mycket pengar tidigare för att få det. De tycker då man borde ha sparat sina pengar. 
  • me33

Ta tag i ditt liv, lär dig snickra ihop ett hus i skogen och odla dina egna grönsaker utanför.
    Du kommer inte att vara beroende av något program då som ändå bara fungerar som konstgjord andning.

Välj plats för tomten med omsorg så du inte blir vräkt därifrån. 
    Det kan tyckas som långsökt det jag föreslår men du har inte mycket att förlora, förlorar du huset av ett blixtnedslag har du ändå kvar hantverket(know-how) för att bygga ett hus och det kan du aldrig bli av med om du lyckas.

• lilly08
    Jag haft stödet och låter konstigt om du blir av med det? du måste iaf inte gå programmet 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Jag) skrev 2022-11-07 21:16:33 följande:

I samma situationen. Tyvärr är det så om du inte är med i a kassan, annars kan man få det längre. Men du behöver inte vara med i något program då, det är ?frivilligt? om du ändå inte får ersättning hade jag hoppat av. Så värdelöst. 

Jag är med i A kassan, men har inte arbetat tillräckligt för att få ut pengar på det.. ja precis, har ifrågasatt varför jag ska vara med i ett program, och deras svar är bara att det kan straffa mig i framtiden om jag inte gör som jag ska.
Svar på tråden Aktivitetsstöd slut.