• Anonym (Sorg)

    Sörja min mormor trots att hon var gammal?

    Min mormor gick bort i fredags. Hon var över 80 så var väll inte helt oväntat. Vi stod varandra ganska nära och nu finns hon inte mer. Jag tror jag är den i släkten som tar detta hårdast. Ibland kan jag få tankar som " men Hon var gammal, ganska väntat" som att jag inte har rätt att sörja för att det inte handlar om ett barn eller en yngre person. Vet inte om detta är vanliga tankar? Just nu upplever jag overklighetskänslor. Min älskade mormor är borta :( 

  • Svar på tråden Sörja min mormor trots att hon var gammal?
  • Anonym (D)

    She bara på hur folk reagerade när brittiska drottningen dog. Var typ 99 år men alla fick panik 

  • EnAnonumius
    Anonym (Sorg) skrev 2022-11-07 14:17:32 följande:
    Sörja min mormor trots att hon var gammal?

    Min mormor gick bort i fredags. Hon var över 80 så var väll inte helt oväntat. Vi stod varandra ganska nära och nu finns hon inte mer. Jag tror jag är den i släkten som tar detta hårdast. Ibland kan jag få tankar som " men Hon var gammal, ganska väntat" som att jag inte har rätt att sörja för att det inte handlar om ett barn eller en yngre person. Vet inte om detta är vanliga tankar? Just nu upplever jag overklighetskänslor. Min älskade mormor är borta :( 


    Jag beklagar din sorg.. 😞

    Självklart får man ju sörja. Det är inget fel att göra detta, fast personen var gammal.

    Mycket av sorgen bottnar ju i att det blir en saknad av den man älskar,, då man inte kan träffas mer.

    Jag sörjde min morfar när han gick bort, han var över 90år. Men han var min älskade morfar, och det kändes tungt och jobbigt att veta att man inte kunde ringa och fråga hur han mådde, och få lyssna på hans reseplaner etc, sådan små saker längre. 😥

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ElaineBenes

    Självklart behöver du sörja förlusten av en viktig del av ditt liv. 

    Min mormor är 95 och jag får ångest av att tänka på hur förkrossad jag kommer att vara när hon går bort. 

    Det enda är väl att med en äldre person kommer det kanske inte lika abrupt som det kan göra med en yngre frisk utan att man vet att den dagen kommer att komma.

    Men lika ledsen blir man väl för det! 
    Sörj så länge och mycket du behöver och hedra din mormor med fina minnen  och besudla dem inte med såna tankar om att du inte får vara ledsen 

  • EpicF

    Det är naturligt att ha de tankarna du har, "men Hon var gammal, ganska väntat". Men oavsett ålder så har man rätt att sörja på sitt sätt. Man har även rätt att sörja någon som dött som man kanske inte hade en nära familjerelation till. 

    För många år sedan jobbade jag som ssk på ett äldreboende. Kom nära en äldre kvinna, henne sörjde jag när hon dog. Vi var inte släkt men hon betydde mycket för mig. Vet att kollegor tyckte det var märkligt att jag sörjde en äldre person jag egentligen inte hade någon relation till. 

  • flygrl

    Alla ska vi en dag dö, så är det bara och visst är det väl mer väntat när en äldre människa går bort än en yngre MEN det innebär ju inte det inte kan göra väldigt ont även när en äldre närstående går bort. Sorgen kommer när man mist en människa som betytt mycket för en och det oavsett ålder eller relation. För mig är det inget konstigt i det EpicF beskriver att sörja en brukare hen kommit nära. Eller ett älskat djur för den delen.

    TS, jag beklagar verkligen att du mist din mormor och självklart har du rätt till din sorg. Jag hoppas du såsmåningom kommer ur den akuta sorgen och även om saknaden finns kvar kan minnas henne med värme och på så vis fortsätta känna närhet till henne. Alla ni andra som beskrivit er sorg efter älskade närstående har också min medkänsla. Hjärta

  • Gryntroll

    Så klart har du rätt att sörja.
    Det blir ju ett tomrum oavsett ålder på personen som gått bort. 


     


     


     

  • EnAnonumius
    molly50 skrev 2022-11-07 15:13:19 följande:
    Du kan självklart sörja din mormor fast hon var gammal.
    Ni stod ju varandra nära och då är det inte så konstigt att du sörjer henne så.
    Min morfar gick bort för 3 år sedan,104 år gammal.
    Jag stod även honom nära och sörjde.
    Det är helt ok. 
    Alla är vi olika och hanterar sorg på olika sätt.
    Wow, 104 år gammal.
    Det är en aktningsvärd ålder. 🙂


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2022-11-07 15:29:30 följande:

    She bara på hur folk reagerade när brittiska drottningen dog. Var typ 99 år men alla fick panik 


    96, men folk tyckte väl att ingen annan kan fylla hennes plats. 
  • Anonym (N)
    Anonym (D) skrev 2022-11-07 15:29:30 följande:

    She bara på hur folk reagerade när brittiska drottningen dog. Var typ 99 år men alla fick panik 


    Men snälla, panik? Folk sörjde men panik är att överdriva. 
  • Anonym (N)
    Aniiee skrev 2022-11-07 14:23:57 följande:

    Men självklart! Vad är det för jävla stolpskott du har i släkten som säger att man inte får sörja någon bara för att den var gammal? 


    Vad pratar du om? Ingen i släkten har ju sagt det
  • molly50
    EnAnonumius skrev 2022-11-07 17:32:56 följande:
    Wow, 104 år gammal.
    Det är en aktningsvärd ålder. 🙂
    Ja,det kan man verkligen säga.
    Och han var pigg ganska långt upp i åren.
    Så man får vara tacksam för den tiden man fick med honom. 
  • Anonym (Styrka)

    Min mormor dog nästan 90 år gammal .Jag kunde inte sörja detta ordentligt med tårar ,men hon finns hos mig.Alla sörjer olika och inget är fel.

  • EpicF
    Anonym (Styrka) skrev 2022-11-07 20:50:26 följande:

    Min mormor dog nästan 90 år gammal .Jag kunde inte sörja detta ordentligt med tårar ,men hon finns hos mig.Alla sörjer olika och inget är fel.


    Man måste inte gråta och visa tårar för att sörja ordenligt  
  • Anonym (Jahaja)

    Min farsa åkte akut in på demensboende för ett par månader sedan. 
    Han har levt ett långt liv men det fattar han ju inte nu. Känner inte igen någon av oss.
    Borde ju vara bäst att det tog slut i sömnen, han har inget värdigt liv.
    Svårare för morsan såklart.
    Klart man skulle sörja men vill inte se ett sådant ovärdigt avslut. Hoppas det inte dröjer så länge. Är inte värdigt för någon att hålla liv i någon på det sättet.
    Tyvärr .....

  • EpicF
    Anonym (Jahaja) skrev 2022-11-07 21:00:16 följande:

    Min farsa åkte akut in på demensboende för ett par månader sedan. 
    Han har levt ett långt liv men det fattar han ju inte nu. Känner inte igen någon av oss.
    Borde ju vara bäst att det tog slut i sömnen, han har inget värdigt liv.
    Svårare för morsan såklart.
    Klart man skulle sörja men vill inte se ett sådant ovärdigt avslut. Hoppas det inte dröjer så länge. Är inte värdigt för någon att hålla liv i någon på det sättet.
    Tyvärr .....


    Hålla i liv på vilket sätt?
    Att de bor på ett demensboende? 

    Om man inte klarar av att bo hemma så är demensboende eller annat äldreboende oftast den bästa lösningen för att få ett bra sista tid, oavsett hur lång den är. 

    Att han inte känner igen er beror på att han har långholmen demens. Men det innebär inte att han inte har ett bra liv. 
  • Anonym (Jahaja)

    Han har inget bra liv ... sett utifrån. Han är på  ....förvaring helt enkelt.
    En människa som levt ett aktivt och socialt liv innan mår antaigligen inte bra av detta eller förstår tyvärr inte vad som hänt.
    Lägg till hörselnedsättning och språksvårigheter.
    Önskar verkligen inte livet ur min farsa men ...han är värd ett avslut.
    Tycker nog att gränsen är passerad för ett tag sedan redan.
    Är inte så jag vill minnas honom

Svar på tråden Sörja min mormor trots att hon var gammal?