• Mon 7 Nov 2022 18:01
    4454 visningar
    56 svar
    56
    4454

    underton

    Hej!
    Om jag har lila och gröna vener har jag oliv eller neutral hud underton?

    Alla varma och fair och dusty färger passar mig. Inte alla kalla. Vissa kalla rosa nyanser är såå fult på mig, däremot funkar vissa blå och lila nyanser från kalla hållet. Pastell färger för det mesta, passar mig. Både silver och 

    Så vad är jag oliv eller neutral? 

  • Svar på tråden underton
  • Tue 8 Nov 2022 13:53
    #41
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-08 08:58:51 följande:
    Jag är varm, alltså jag har en gul underton, och jag använder kalla nyanser på foundation.
    Ja det är det du skrivit fast när man väljer smink tr man hänsyn till både hudfärgen och undertonen. 

    Så man tar hänsyn till om man är tan eller medium, vet inte skillnaden mellan de antar att tan är mörkare hu.dfärg
  • Tue 8 Nov 2022 14:26
    #42

    När jag tittar på mitt ansikte ser jag gul och grönt. Lite rosa med men det beror nog på hudirritation. 

    Kan ni rekommendera concealer nyans?

    det här tyckte jag verkade passa (utifrån bara titta inte testa): warm beige, sand, cookie, natural beige o sen nån till liknande

    men sen fick jag reda på att dessa mest tillhör varma personer. Nu är det så att jag också har grön o inte bara gul...

    Erfarenheter jag vet inte vad jag ska välja. 

  • Tue 8 Nov 2022 14:31
    #43

    Vad har en som ser grönt och gult för concealer nyans? 

  • Tue 8 Nov 2022 14:32
    #44
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-08 14:26:05 följande:

    När jag tittar på mitt ansikte ser jag gul och grönt. Lite rosa med men det beror nog på hudirritation. 

    Kan ni rekommendera concealer nyans?

    det här tyckte jag verkade passa (utifrån bara titta inte testa): warm beige, sand, cookie, natural beige o sen nån till liknande

    men sen fick jag reda på att dessa mest tillhör varma personer. Nu är det så att jag också har grön o inte bara gul...

    Erfarenheter jag vet inte vad jag ska välja. 


    Det bästa är att gå till ett varuhus eller en sminkbutik och be dem prova ut olika produkter på dig. Det är ju heeeelt omöjligt att ge råd om nyanser till en människa man aldrig har sett.
  • Tue 8 Nov 2022 14:34
    #45

    Anonym (titta ansikte):
    Kan du nämna någon neutral nyans?

    Min hudfärg är medium/ tan. 

  • Tue 8 Nov 2022 14:36
    #46
    Mrs Moneybags skrev 2022-11-08 14:32:34 följande:
    underton
    Det bästa är att gå till ett varuhus eller en sminkbutik och be dem prova ut olika produkter på dig. Det är ju heeeelt omöjligt att ge råd om nyanser till en människa man aldrig har sett.
    Ja, fast palla. 

    Jag frågar för se lite vad andra som är som jag använder. 

    Finns det då inte en concealer som innehåller flera nyanser som man kan byta istället för att köpa en massa. 
  • Tue 8 Nov 2022 14:40
    #47
    Anonym (Fair olive - gul) skrev 2022-11-08 12:29:35 följande:
    underton

    Skulle säga att jag har en varm underton med en blandning av gul och grön, men extremt ljus hy. Fair Olive stämmer ganska bra på mig när jag jämför.

    Använder lumene blur foundation i färgen 1 eller 0, eller blandar färgerna lite beroende på årstiden (brunare på sommaren t.ex.)


    Jag är dock inte sååå vit lite medium så den kan funka mer på vintern men ej sommaren. Även vinter så kommer den ge glow jag vill inte ha glow tycker det se kladdigt ut med glow. 

    Annars är jag som du både gul och grön.

    Jag vill ens inte ha foundation till o börja med. Testar det senare. Är ute efter concealer. Vad använder du för concealer nyans?

    Betraktar du dig som neutral?

    Tack för svaret!
  • Tue 8 Nov 2022 14:41
    #48
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-08 14:36:33 följande:
    Ja, fast palla. 

    Jag frågar för se lite vad andra som är som jag använder. 

    Finns det då inte en concealer som innehåller flera nyanser som man kan byta istället för att köpa en massa. 
    Jo, det finns ju såna där snurror som har många färger.

    Den här är t ex populär. lyko.com/sv/make-up-store/make-up-store-cover-all-mix-e9738590
  • Anonym (Teddy­)
    Tue 8 Nov 2022 16:00
    #49
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-08 13:53:23 följande:
    Ja det är det du skrivit fast när man väljer smink tr man hänsyn till både hudfärgen och undertonen. 

    Så man tar hänsyn till om man är tan eller medium, vet inte skillnaden mellan de antar att tan är mörkare hu.dfärg
    Men det är väl självklart att man tar hänsyn till hudfärgen när man väljer smink. Du kan ju inte välja den ljusaste foundationen om du är mörkhyad, det behövs väl inte ens diskuteras?
    Vilken nyans du ska ha på din foundation måste du ju testa dig fram till genom att använda proverna som finns i affären. 
  • Anonym (Tror)
    Tue 8 Nov 2022 16:08
    #50
    Anonym (Titta i ansiktet) skrev 2022-11-08 12:15:51 följande:
    Så kan man tro... Men man kan ju också tänka att jag har full koll på min underton, att den faktiskt lyser igenom och behöver dämpas! 

    Smink är ju väldigt mycket en fråga om smak och erfarenhet och precis lika viktigt som att hitta rätt underton är att hitta rätt gällande ljus/mörker, att välja för sin hudtyp och att faktiskt lära sig applicera.

    Jag tänker att man gör klokt i att välja en neutral nyans om man är osäker och att man faktiskt får förvänta sig att det inte alltid blir rätt nyans vid första köpet.
    Du menar att du är gul men vill dämpa detta, och då har du en foundation som gör att ditt ansikte får en annan nyans än halsen och resten av kroppen? Det låter tyvärr inte särskilt lyckat, även om du råkar tycka att det är fint att det skär sig. Det är som de som har en mörkare färg på foundation än sin egen hudfärg, dvs som brunkräm, och även om ansiktet ser ok ut blir helheten väldigt skum.
  • Anonym (Tror)
    Tue 8 Nov 2022 16:19
    #51
    +1
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-08 14:26:05 följande:

    När jag tittar på mitt ansikte ser jag gul och grönt. Lite rosa med men det beror nog på hudirritation. 

    Kan ni rekommendera concealer nyans?

    det här tyckte jag verkade passa (utifrån bara titta inte testa): warm beige, sand, cookie, natural beige o sen nån till liknande

    men sen fick jag reda på att dessa mest tillhör varma personer. Nu är det så att jag också har grön o inte bara gul...

    Erfarenheter jag vet inte vad jag ska välja. 


    Av det smink jag använder finns inte grön/oliv som underton. Jag skulle tro att någon warm medium kan funka för dig, men vad vill du ha ut av en concealer? Det finns ju sådana som ska motverka det blåa under ögonen respektive röda partier osv, såsom make up stores tredelade concealer, den finns i medium/tan. Vill du ha en som matchar din ton exakt ska du välja samma underton som du själv har. Vill du ljusa upp under ögonen t ex så kan du välja en lite ljusare nyans med samma underton.

    Har du kollat glossiers concealer och bilder? Det är svårt att fortsätta ge råd om du inte provar de tipsen du redan fått.
  • Tue 8 Nov 2022 16:25
    #52
    Anonym (Tror) skrev 2022-11-08 16:19:56 följande:
    Av det smink jag använder finns inte grön/oliv som underton. Jag skulle tro att någon warm medium kan funka för dig, men vad vill du ha ut av en concealer? Det finns ju sådana som ska motverka det blåa under ögonen respektive röda partier osv, såsom make up stores tredelade concealer, den finns i medium/tan. Vill du ha en som matchar din ton exakt ska du välja samma underton som du själv har. Vill du ljusa upp under ögonen t ex så kan du välja en lite ljusare nyans med samma underton.

    Har du kollat glossiers concealer och bilder? Det är svårt att fortsätta ge råd om du inte provar de tipsen du redan fått.
    Jo jag ska titta. 

    Tack för alla dina råd förresten

    (jag vill ta bort mörka ringar under ögonen antar att det ska vara samma hudton?)
  • Anonym (Titta i ansikt­et)
    Tue 8 Nov 2022 18:10
    #53
    Anonym (Tror) skrev 2022-11-08 16:08:36 följande:
    Du menar att du är gul men vill dämpa detta, och då har du en foundation som gör att ditt ansikte får en annan nyans än halsen och resten av kroppen? Det låter tyvärr inte särskilt lyckat, även om du råkar tycka att det är fint att det skär sig. Det är som de som har en mörkare färg på foundation än sin egen hudfärg, dvs som brunkräm, och även om ansiktet ser ok ut blir helheten väldigt skum.
    Jag vet faktiskt inte varför du känner ett behov av att påpeka att du inte tycker min sminkning är speciellt lyckad och att det troligen skär sig. Jag tycker det låter som att du inte förstår att en varm foundation kan göra att det röda i ett ansikte upplevs orange och onaturligt, medan en svagt kall ton kan neutralisera och upplevas naturligare.

    Det handlar inte om att byta färg i ansiktet, utan om att faktiskt sminka sig på ett sätt som fungerar. Jag undrar faktiskt om du sett hur mycket olika nyanser som finns och metoder.
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-08 16:25:56 följande:
    Jo jag ska titta. 

    Tack för alla dina råd förresten

    (jag vill ta bort mörka ringar under ögonen antar att det ska vara samma hudton?)

    Jag tycker att du ska sikta på Isadoras color correlation concealer. Då får du 4 nyanser som kan hjälpa mot mycket.
  • Tue 8 Nov 2022 18:24
    #54
    Anonym (Titta i ansiktet) skrev 2022-11-08 18:10:01 följande:
    Jag vet faktiskt inte varför du känner ett behov av att påpeka att du inte tycker min sminkning är speciellt lyckad och att det troligen skär sig. Jag tycker det låter som att du inte förstår att en varm foundation kan göra att det röda i ett ansikte upplevs orange och onaturligt, medan en svagt kall ton kan neutralisera och upplevas naturligare.

    Det handlar inte om att byta färg i ansiktet, utan om att faktiskt sminka sig på ett sätt som fungerar. Jag undrar faktiskt om du sett hur mycket olika nyanser som finns och metoder.
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-08 16:25:56 följande:
    Jo jag ska titta. 

    Tack för alla dina råd förresten

    (jag vill ta bort mörka ringar under ögonen antar att det ska vara samma hudton?)

    Jag tycker att du ska sikta på Isadoras color correlation concealer. Då får du 4 nyanser som kan hjälpa mot mycket.
    Tack för ditt tips ❤

    Man kan vara varm och ändå ha lite naturligt rött. Sen finns det olika grader av alltihopa och tror det är mer komplext egentligen. 

    Det viktigaste är inte vad som står eller vad andra tycker. Det viktigaste är att du själv trivs med det och hittar något som du är bekväm i, och eftersom du gör det så tycker jag inte att du ska utgå från vad som står om hur man ska göra👍
  • Anonym (Teddy­)
    Tue 8 Nov 2022 19:04
    #55
    +1
    Anonym (Titta i ansiktet) skrev 2022-11-08 18:10:01 följande:
    Jag vet faktiskt inte varför du känner ett behov av att påpeka att du inte tycker min sminkning är speciellt lyckad och att det troligen skär sig. Jag tycker det låter som att du inte förstår att en varm foundation kan göra att det röda i ett ansikte upplevs orange och onaturligt, medan en svagt kall ton kan neutralisera och upplevas naturligare.

    Det handlar inte om att byta färg i ansiktet, utan om att faktiskt sminka sig på ett sätt som fungerar. Jag undrar faktiskt om du sett hur mycket olika nyanser som finns och metoder.
    Sommarochsyrener skrev 2022-11-08 16:25:56 följande:
    Jo jag ska titta. 

    Tack för alla dina råd förresten

    (jag vill ta bort mörka ringar under ögonen antar att det ska vara samma hudton?)

    Jag tycker att du ska sikta på Isadoras color correlation concealer. Då får du 4 nyanser som kan hjälpa mot mycket.
    Det borde ju rimligtvis vara tvärtom ifall färgläran jag lärde mig i skolan var rätt; om du är lite röd i ansiktet så borde detta neutraliseras av en varm foundation, en kall foundation borde förstärka det röda ytterligare.
  • Tue 8 Nov 2022 19:48
    #56
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-08 19:04:18 följande:
    Det borde ju rimligtvis vara tvärtom ifall färgläran jag lärde mig i skolan var rätt; om du är lite röd i ansiktet så borde detta neutraliseras av en varm foundation, en kall foundation borde förstärka det röda ytterligare.
    Ja, fast nu trivs hon så. 
Svar på tråden underton