• Hobgoblin

Utvecklingssamtal på jobbet

Hej!
    Vad för nytta gör utv.samtal? Har någon någonsin fått ut något av det?
    Är det inte ett "hitte-på" från en så kallad HR avdelning?
    Vem kan få ut något vettigt av ett sådant samtal?
    Är ju egentligen ett stort slöseri med tid för två personer vid varje samtal.

• Svar på tråden Utvecklingssamtal på jobbet
  • BuoBä

Där jag jobbar nu är de rätt ok, men det är för att jag har en bra chef som jag dessutom haft i flera år, som inte bara håller sig till HRs standardfrågor utan gör det till ett samtal om trivsel, önskemål mm.

Lönesamtal däremot, herregud så bortkastat. 

• Hobgoblin

Man undrar ju varför dessa samtal uppkommit, eller ....
    Om det inte ger den anställde något - vad får arbetsgivaren ut av det??
    Kan tyvärr inte se någon nytta av det alls....
    Är säkert neggo men ....nääää

• Mortiscia80

Enligt min erfarenhet är det för att de senare i lönesamtal ska kunna peka på om man levt upp till överenskommelser mm som man kommit fram till i utvecklingssamtalet. Presterar man väl kan man hävda lite högre lön (nej, det är inte värt ansträngningen oftast) och underpresterar man så beror det på hur mycket men då får man bara den genomsnittliga höjningen. Jag skulle inte säga att det har varit utvecklande för mig personligen att sätta sådana mål att sträva emot.

• FredrikLiksom

Det är väl ett lysande sätt för ledningen att få redan på ev problem eller lära sig mer om vad medarbetaren vill och kan.

I vissa certifieringar är det också obligatoriskt.

• AndreaBD
    Hobgoblin skrev 2022-11-10 20:41:33 följande:

Man undrar ju varför dessa samtal uppkommit, eller ....
    Om det inte ger den anställde något - vad får arbetsgivaren ut av det??
    Kan tyvärr inte se någon nytta av det alls....
    Är säkert neggo men ....nääää

Jo, arbetsgivaren får ut något. De kan då ha en viss kontroll att man jobbar som man ska. 
  • nattuw
    Hobgoblin skrev 2022-11-10 19:27:19 följande:
    Utvecklingssamtal på jobbet

Hej!
    Vad för nytta gör utv.samtal? Har någon någonsin fått ut något av det?

Enligt de undersökningar som jag har sett gör majoriteten av utvecklingssamtalen ingen nytta. Precis som majoriteten av alla andra möten.
  • theotherone

Utvecklingssamtal med en normal- eller högpresterande medarbetare är hyfsat meningslöst. Men utvecklingssamtalet kan vara mycket användbart när man har medarbetare som underpresterar. Då ligger utvecklingssamtalet till grund för en ringa eller utebliven löneförhöjning, eftersom arbetsgivaren då kan peka på ett antal överenskommelser i utvecklingssamtalet som medarbetaren sedan inte har fullföljt - och därmed motivera sämre löneutveckling.

• FredrikLiksom
    nattuw skrev 2022-11-12 23:10:00 följande:
    Enligt de undersökningar som jag har sett gör majoriteten av utvecklingssamtalen ingen nytta. Precis som majoriteten av alla andra möten.
    Jag har svårt att se en tillförlitlig mätmetod för en sån undersökning. 
  • Kockobello

Ingen väldigt nytta. Det kan vara ett stöd i att bena ut för sig själv var man ska lägga fokus och ta fram strategier.

• nattuw
    FredrikLiksom skrev 2022-11-13 10:57:18 följande:
    Jag har svårt att se en tillförlitlig mätmetod för en sån undersökning. 
    Det var ett tag sedan jag såg någonting om ämnet så jag minns inte riktigt hur undersökningarna var upplagda men de byggde antagligen på intervjuer. Läste om det i antingen "Ny teknik" eller "Ingenjören" samt i en rapport som, om jag mins rätt, LO låg bakom.
  • MiaN77

Utvecklingssamtalen på mitt jobb tycker jag har varit nyttiga. De har gett oss möjlighet att yttra oss om vad vi gillar och ogillar på arbetsplatsen i ett mer avslappnat sammanhang, utan att behöva ta det inför alla. Dessutom har vi bra chefer på mitt jobb som verkligen lyssnar på oss anställda och involverar oss i verksamheten. Har av väninnor förstått att det är annat på andra arbetsplatser att det är lite "vi på golvet" och "dom däruppe".

Svar på tråden Utvecklingssamtal på jobbet