Mitt drömyrke-barnmorska- i kras
För ca 15 år sedan gick jag och drömde om att bli barnmorska. Jag tog tag i saken, läste upp betyg och gjorde högskoleprovet, kom in på sjuksköterskeutbildningen och har nu varit sjuksköterska i 5 år. Direkt började jag söka in på barnmorskeprogrammet men kom inte in. Sen kom smällen. För drygt två år sedan blev jag gravid med vårt fjärde barn. Var överlycklig och vi längtade. Tills rutinultraljudet kom och de hittade en avvikelse, en missbildning. Barnet skulle klara sig utanför magen men bli tvunget att genomgå många smärtsamma operationer och inte alls kunna leva som ett vanligt barn. Beslutet var FRUKTANSVÄRT, det värsta i livet jag varit med om. Jag plågades med att invänta socialstyrelsens godkännande och sen grnomfördes aborten.
mitt mående är i botten sedan dess. vi har fått vårt fjärde barn, men att leva med den hemska händelsen jag var tvungen att besluta om på bara någon dag, är olidlig. Jag är deprimerad, arg och gråter fortfarande ofta.
hur ska jag klara att göra praktik med den personal som hade mig då? Att göra praktik på den avdelningen? Att bemöta andra stackars kvinnor/par som går igenom samma tragedi? Att hjälpa en kvinna föda fram sitt döda barn? Bara för att bli barnmorska? Mitt drömyrke?.
Jag är ledsen och bitter. Det kanske inte ens var meningen att jag skulle bli barnmorska då?