• Anonym (Input tack (separation))

Budgetkalkyl ensamstående

Hej,
    Gjorde detta som ett inlägg i en annan tråd precis men inser att en egen tråd kanske ger fler svar..
    Jag ska separera från mannen och sitter och gör en kalkyl. Har hittat en bostad jag vill köpa. Boendekostnad blir rätt saftigt med amortering och ränta, men det är som det är tänker jag. Får hålla ut tills det blir lite bättre tider igen. Här nedanför ser ni min kalkyl. Tacksam för åsikter och input:

34 000 Lön

1300 barnbidrag 

-15 000 Amortering och ränta mm

-500 el
    -500 träning 

-140 Akassa 

-300 Netflix och Spotify

-1500 Transport  

-1500 Försäkringar (barn/hem etc)

-1300 CSN återbetalning 

-300 TV

-900 Förskola och fritids

-1300 Sparande barn 

-5000 Mat

-4000 Buffertsparande 

= 5560 kvar för övriga kostnader (tandläkare, mediciner, Restaurang, VAB mm) '

Tack på förhand

• Svar på tråden Budgetkalkyl ensamstående
  • Anonym (A)
    Anonym (Input tack (separation)) skrev 2022-11-17 12:53:52 följande:
    Jo så är det ju. I värsta fall får jag väl sälja lägenheten och flytta till ett billigare område men det känns trist att göra det från start bara för att planera för "worst case" Skulle nog kunna få en hyresrätt i ett sämre område också men just nu vill jag inte bo så. 

Sen har jag familj och vänner som förmodligen skulle stötta en kortare tid om situationen blev ohållbar. Inget man kan räkna med under en längre tid men kanske en kortare övergångsfas om vi tex behöver flytta igen. 
    Tycker du resonerar sunt. 
  • mammatill6

För det första har du räknat fel, Sen 500:- på el låter väldigt lite? Är det bara hushållsel du betalar, ingen värme? Skulle dubbla den som läget är just nu, eroende på hur ditt avtal ser ut.

mammatill6 skrev 2022-11-17 13:02:08 följande:

För det första har du räknat fel, Sen 500:- på el låter väldigt lite? Är det bara hushållsel du betalar, ingen värme? Skulle dubbla den som läget är just nu, eroende på hur ditt avtal ser ut.

Det är en ganska liten lägenhet (60 kvm) och barnen kommer bo varannan vecka. Jag förbrukar själv ganska lite och kommer att vara på kontoret ganska långa dagar som de är hos sin pappa. Värme och vatten ingår i avgiften till föreningen så det är enbart hushållsel.  Är medveten om felräkningen. Det står i de första inläggen. 

• Anonym (Avgift?)
    Anonym (Input tack (separation)) skrev 2022-11-17 13:05:50 följande:
    Det är en ganska liten lägenhet (60 kvm) och barnen kommer bo varannan vecka. Jag förbrukar själv ganska lite och kommer att vara på kontoret ganska långa dagar som de är hos sin pappa. Värme och vatten ingår i avgiften till föreningen så det är enbart hushållsel.  Är medveten om felräkningen. Det står i de första inläggen. 

Vad är det för avgift till BRF? Den kommer antagligen att höjas pga höga elpriser bland annat. 

Sen tycker jag att 15.000 för lånet låter vanskligt om du får ut 34.000, klarar du 6-7% ränta?
  • Jemp

Hur många barn har du? 
    Jag tycker elen låter lågt, och saknar en post för bredband och telefon.  Ser bra ut i övrigt.

Jemp skrev 2022-11-19 09:21:19 följande:

Hur många barn har du? 
    Jag tycker elen låter lågt, och saknar en post för bredband och telefon.  Ser bra ut i övrigt.

Har två barn. De kommer bo varannan vecka. lägenheten är liten Och jag kommer vara mycket på kontoret när de inte är hos mig. Brukar inte förbruka så mycket el bara jag, så jag tror det borde räcka. telefon och internet betalar arbetsgivaren 

Anonym (Avgift?) skrev 2022-11-19 08:53:38 följande:
    Vad är det för avgift till BRF? Den kommer antagligen att höjas pga höga elpriser bland annat. 

Sen tycker jag att 15.000 för lånet låter vanskligt om du får ut 34.000, klarar du 6-7% ränta?
    Avgiften är på 3000 och brfen är skuldfri nästan. Har räknat på högre ränta 
  • me33

60.000:- på mat årsvis är rubbat Tungan ute

För 5000:- får jag ett halv års matkostnad.

• SaraL77
    me33 skrev 2022-11-19 13:41:48 följande:

60.000:- på mat årsvis är rubbat  // Tungan ute

Att fuska i självscanningen räknas tyvärr inte.
  • Anonym (Avgift?)
    Anonym (Input tack (separation)) skrev 2022-11-19 13:39:36 följande:
    Avgiften är på 3000 och brfen är skuldfri nästan. Har räknat på högre ränta 
    Ok, så lånet 15.000 + 3000 avgift? Och sen el, bredband, mobiler, busskort, fritidsaktiviteter.... och det du räknat upp.

Blir det inte lite snävt?
  • Ms H
    me33 skrev 2022-11-19 13:41:48 följande:

60.000:- på mat årsvis är rubbat  // Tungan ute

Spännande, 28 kr/dygn. Vad äter du? Gör du något extra som gör maten billigare?

• Jemp
    Anonym (Input tack (separation)) skrev 2022-11-19 13:38:24 följande:

Har två barn. De kommer bo varannan vecka. lägenheten är liten Och jag kommer vara mycket på kontoret när de inte är hos mig. Brukar inte förbruka så mycket el bara jag, så jag tror det borde räcka. telefon och internet betalar arbetsgivaren 

Vi hade 500 för 68 kvadrat för flera år sen, dvs långt innan priserna flerdubblades. 
  • me33

Tillverkar födan själv, det löser ganska mycket.

Och är stimulerande för intellektet.

• Anonym (A 2)
    Ms H skrev 2022-11-19 14:19:16 följande:

+1
  • Anonym (Rimligt)
    Jemp skrev 2022-11-19 14:57:16 följande:
    Vi hade 500 för 68 kvadrat för flera år sen, dvs långt innan priserna flerdubblades. 
    Vi bor på 84kvm och dessutom i en över 120 år gammal byggnad men betalar mellan 350-450kr/ månad för el så tycker inte alls det låter orimligt? 
    Anonym (Avgift?) skrev 2022-11-19 14:10:37 följande:
    Ok, så lånet 15.000 + 3000 avgift? Och sen el, bredband, mobiler, busskort, fritidsaktiviteter.... och det du räknat upp.

Blir det inte lite snävt?
    15000 är hela boendekostnad inkl avgift. annars hade jag givetvis satt en post för det 
  • Anonym (Avgift?)
    Anonym (Input tack (separation)) skrev 2022-11-19 23:56:52 följande:
    15000 är hela boendekostnad inkl avgift. annars hade jag givetvis satt en post för det 
    Aha det fattade inte jag men det är nog bara jag som är trög :) men är du bekväm med dina marginaler så kör. Du har inte med barnkläder, fritidsintressen, semester, utflykter i din lista (?) men bara du har räknat in det någonstans så är det ju lugnt :)

Själv vill jag inte ha en bostadskostnad på mer än 30%, men det beror ju förstås helt på hur man prioriterar. Har själv tre barn i övre skolåldern, de har många fritidsintressen, vi åker gärna skidor på vintern osv. Så det drar ju en del pengar.

Ett tips är att initialt lägga dig på hög amortering så att du kan dra ner den när räntan stiger till säg 5-6%.
  • me33
    Ms H skrev 2022-11-19 14:19:16 följande:

Både Mars och April månad klockade jag mig själv till 450:-/mån, då förstod jag att jag var inne på rätt spår. 

Samtidigt tränar och jag och äter mera än de flesta men ändå väldigt näringsrikt/kg så för de flesta andra hade det nog mera varit som 850:-/mån
    men även den summan är svår att hålla för folk.

Det kan vara svårt för andra att förstå men det handlar om en way-of-life.

Ps. jag har tillgång till 100m2 odlingsbar mark.
  • Jemp
    Anonym (Rimligt) skrev 2022-11-19 23:34:31 följande:
    Vi bor på 84kvm och dessutom i en över 120 år gammal byggnad men betalar mellan 350-450kr/ månad för el så tycker inte alls det låter orimligt? 
    Obundet med dagens priser? Låter väldigt billigt, vad var ni för förbrukning?
Svar på tråden Budgetkalkyl ensamstående