• Anonym­studen­t23
    Sun 27 Nov 2022 13:23
    3205 visningar
    7 svar
    7
    3205

    Hoppa av universitetet??

    Jag läser fjärde terminen av totalt 7 terminer på socionomprogrammet och känner nu att det är inget jag vill syssla med i framtiden. Jag har gått lite mer än halva utbildningen nu och har så mycket ångest. Jag är intresserad av att läsa ekonomiprogrammet istället, men är så kluven och rädd för att hoppa av socionomprogrammet nu. Är det några fler som har hoppat av en utbildning efter 2 år? Hur gick det och vad gjorde ni?

  • Svar på tråden Hoppa av universitetet??
  • Anonym (Lärar­e)
    Sun 27 Nov 2022 14:19
    #1

    Ja om du känner så starkt att du absolut inte vill hålla på med sådana yrken ska du så klart hoppa av.

  • Sun 27 Nov 2022 14:22
    #2

    Ja, du bör byta, om du har funderat ... jag menar, socionom är ju ett ganska brett yrke och det finns många olika jobb man kan göra. Men om du känner att du inte vill det, då tycker jag du ska bya. Två år är ingen evighet heller. 

  • Anonym (bytte­)
    Sun 27 Nov 2022 15:06
    #3

    Gör det om känns rätt, slösa inte csn och tid på ångest! Bytte själv och blev nöjd.

  • Sun 27 Nov 2022 17:22
    #4

    Hoppa av, kurserna du klarat kan du tillgodoräkna dig. Brukar vara 60hp man kan läsa utanför ämnet.

  • Mon 28 Nov 2022 07:11
    #5
    Don3 skrev 2022-11-27 17:22:33 följande:

    Hoppa av, kurserna du klarat kan du tillgodoräkna dig. Brukar vara 60hp man kan läsa utanför ämnet.


    Bra tips!
    TS, gå och rådgör med SYO på skolan så kan du säkert få hjälp att skifta program, kanske redan efter nyår? Och sen också att de hjälper dig att reda ut vilka poäng du kan baka in i en examen med inriktning på ekonomi.
  • Anonym (Oklar­t)
    Mon 28 Nov 2022 08:16
    #6

    Det kan vara väldigt klokt att hoppa av en utbildning som leder till ett yrke man faktiskt inte tror passar en. Socionom är ett rätt olämpligt yrke om det ger ångest.

    Sen tänker jag att det dessutom är viktigt att du faktiskt tar tag i ångesten också. Nånting har ju fått dig att inte tidigare ta tag i att byta, eller göra något annat och det faktum att du funderar på vidare utbildning nu får mig att fundera på om du inte ska försöka komma ut och jobba lite en period.

    Studier på universitetsnivå kan dölja psykisk ohälsa och rent krasst behöver man ta tag i denna oavsett vilket yrke man får framöver. 

  • Mon 28 Nov 2022 08:58
    #7

    Jag tror man lurar sig själv om man "står ut" i 3 terminer bara för att man har kommit hälften. Varenda vecka på universitet ÄTER upp CSN och ger sämre möjlighet att välja något annat, eller att faktiskt få annan erfarenhet. 
    Att göra praktik, eller göra en uppsats är inga småsaker, utan kan vara rätt påfrestande om yrket sen inte passar. Har man något enstaka moment kvar på en utbildning kan det ju vara rimligt att slutföra, men mer än ett år, på en relativt kort utbildning är ganska lång tid.
    Om du blir färdig socionom kommer folk kräva att du klarar vissa typiska socionomgrejer. Om du är rädd för att hoppa av, hur kommer du känna sen... Om du blir klar och folk faktiskt vet om att du ska ha viss kompetens..... 

Svar på tråden Hoppa av universitetet??