• Kaga

Från vilken dag julgran och övrigt?

Runt första advent sätter vi in julstjärna och adventsljusstake.
    Och lite tomtar, men tomtarna kan gärna få vänta någon dag/ vecka

Sedan tycker jag bäst om att julgranen tas fram några dagar innan julafton, så är jag uppvuxen. Omkring 20-22 december 

Men nu då jag själv har barn så är vi sällan hemma julafton, ibland bortresta över julen. Så då tycker jag det är roligt om den är framme mycket tidigare. Runt 15e har det blivit senaste åren, funderar på ta det ännu lite tidigare i år :)

Hur gör ni? Känns som allting bara tas fram tidigare och tidigare. De flesta väntar ju inte ens till första advent längre med adventssakerna

• Svar på tråden Från vilken dag julgran och övrigt?
  • Anonym (Pynt, pynt, pynt!)

Jag blir lika förundrad varje gång jag läser om nån som julpyntar dagen före julafton. Då har man sannerligen inte mycket pynt! Tungan ute Och mest troligt ett litet hem. Jag ska försöka räkna allt i år. Lär hamna på flera hundra i alla fall. 

• Nandez
    Anonym (Pynt, pynt, pynt!) skrev 2022-11-30 21:03:21 följande:
    Jag blir lika förundrad varje gång jag läser om nån som julpyntar dagen före julafton. Då har man sannerligen inte mycket pynt! Tungan ute Och mest troligt ett litet hem. Jag ska försöka räkna allt i år. Lär hamna på flera hundra i alla fall. 
    Vi bor stort men klär granen dagen före julafton
    Nandez skrev 2022-11-30 21:10:25 följande:
    Vi bor stort men klär granen dagen före julafton
    Ja, det gör vi med eller den 22:a. Glad Jag pratar om allt annat. Men många har väl typ bara en julduk, en tomte och nån ljusstake och då är det ju klart man hinner på en dag. Jag skulle vilja se ett mer julpyntat hem än vårt för det är nog sällsynt.  
  • lövet2
    7 r o k. Men - jag har också 7 barn, och vi hjälps åt med alltihop. Gardiner, dukar, tomtar, julgranen, glitter och allt tas fram på bara ett par timmar.
  • Nandez
    Anonym (Pynt, pynt, pynt!) skrev 2022-11-30 21:15:30 följande:
    Ja, det gör vi med eller den 22:a. Glad Jag pratar om allt annat. Men många har väl typ bara en julduk, en tomte och nån ljusstake och då är det ju klart man hinner på en dag. Jag skulle vilja se ett mer julpyntat hem än vårt för det är nog sällsynt. smile2.gif  
    Okej
    lövet2 skrev 2022-11-30 21:21:05 följande:
    7 r o k. Men - jag har också 7 barn, och vi hjälps åt med alltihop. Gardiner, dukar, tomtar, julgranen, glitter och allt tas fram på bara ett par timmar.
    Inkl. all städning? Jag städar ju allt också. Kan ju inte lägga en duk på ett dammigt bord. Gör allt själv med för barnen är små. Och byter ut  vissa tavlor, krukor, lampor, mattor. Förutom alla saker. Julgardiner i 13 fönster. Allt det ska ju dammas och läggas undan. I 10 rum- köket inräknat. Känner mer och mer att jag måste räkna allt. Skrattande
  • lövet2
    Anonym (Pynt, pynt, pynt!) skrev 2022-11-30 21:32:04 följande:
    Inkl. all städning? Jag städar ju allt också. Kan ju inte lägga en duk på ett dammigt bord. Gör allt själv med för barnen är små. Och byter ut  vissa tavlor, krukor, lampor, mattor. Förutom alla saker. Julgardiner i 13 fönster. Allt det ska ju dammas och läggas undan. I 10 rum- köket inräknat. Känner mer och mer att jag måste räkna allt. Skrattande
    Nej, jisses!
    Städningen har vi börjat med för länge sedan. Lådor o skåp och annat osynligt i oktober, i november tar vi allt sådant som bara städas typ 1-2 gånger om året, och i december jagar vi dammråttor och finputsar. Dagen före julafton är allt städat och det är klart för att pynta. Det är nog 13 fönster här också, för jag sätter inte upp gardiner i förrådet och garaget. 14 fönster förresten. Jag glömde badrummet ...
  • Anonym (sent)

Vi bor rätt stort, men julpyntar bara på nedervåningen där kök och vardagsrum ligger. Ev att barnen har nåt eget pynt i sina rum.

Jag gillar inte julpynt så mycket, så därför pyntar jag inte så mycket. 
  • Anonym (sent)
    lövet2 skrev 2022-11-30 21:48:37 följande:
    Nej, jisses!
    Städningen har vi börjat med för länge sedan. Lådor o skåp och annat osynligt i oktober, i november tar vi allt sådant som bara städas typ 1-2 gånger om året, och i december jagar vi dammråttor och finputsar. Dagen före julafton är allt städat och det är klart för att pynta. Det är nog 13 fönster här också, för jag sätter inte upp gardiner i förrådet och garaget. 14 fönster förresten. Jag glömde badrummet ...
    Varför städar du extra inför julen? Vad har osynliga lådor och skåp med julpyntet att göra?
  • Anonym (Marsipansvinet)
    Anonym (sent) skrev 2022-12-01 09:58:11 följande:
    Vi bor rätt stort, men julpyntar bara på nedervåningen där kök och vardagsrum ligger. Ev att barnen har nåt eget pynt i sina rum.

Jag gillar inte julpynt så mycket, så därför pyntar jag inte så mycket. 
    Samma här, Jag har en julduk nånstans (tror jag). En ljusstake och några små tomtar.
  • Jemp
    Kaga skrev 2022-11-30 16:49:14 följande:
    Från vilken dag julgran och övrigt?

Runt första advent sätter vi in julstjärna och adventsljusstake.
    Och lite tomtar, men tomtarna kan gärna få vänta någon dag/ vecka

Sedan tycker jag bäst om att julgranen tas fram några dagar innan julafton, så är jag uppvuxen. Omkring 20-22 december 

Men nu då jag själv har barn så är vi sällan hemma julafton, ibland bortresta över julen. Så då tycker jag det är roligt om den är framme mycket tidigare. Runt 15e har det blivit senaste åren, funderar på ta det ännu lite tidigare i år :)

Hur gör ni? Känns som allting bara tas fram tidigare och tidigare. De flesta väntar ju inte ens till första advent längre med adventssakerna

Gör som du är uppväxt. 
  • LFF

Ljusstakar och stjärna åker upp till första advent. Julgranen (fejkgran) kommer att åka upp i helgen detta år, annars brukar det vara den 23e. I år kommer vi inte att vara hemma över jul men vi gillar den mysbelysning som granen ger så därför åker den fram. Övrigt julpynt får ligga kvar i lådorna däremot detta år. 

Ljusslingan ute brukar i normala fall komma upp i början eller mitten av november men detta år blev det förra helgen. 

Julpynt och gran städas ut med Knut, ljusslingan sitter uppe tills det blir ljusare ute, så i mars nån gång tas den ner. 

• Virriga Vera

Jag sätter upp adventsstakar, stjärnor till 1:a advent. Övrigt julpynt runt 3:e advent. Jag har inte mycket och det blir mindre för vart år. Granen sätts bara upp vartannat år när dottern m familj kommer ner till oss för att fira jul. Allt utom fönsterbelysning tas bort dagen innan nyår eller på nyårsaftons fm. Fönsterbelysningen sitter uppe tills mitten/slutet av januari. Är inte mycket för pynt och ögonen blöder lite när jag ser hur det pyntas i amerikanska julfilmer, men jag älskar att  titta på dem. Lite av ett självskadebeteende.

• Anonym (Jag)

Jag tar fram när jag har tid, lust och ork. Det kan alltså bli när som helst. Inte före 1 december oavsett.

Svar på tråden Från vilken dag julgran och övrigt?