• Anonym (Järven)

    Min sambos bästis vill ha barn, överväger insemination. Kan jag donera min sperma och befrukta henne genom samlag?

    Lite udda scenario kanske. Min sambos bästis vill alltså jättegärna ha barn, både min partner och hon är okej med att använda mig som avelsmaterial. Bästisen säger att hon bara vill ha barnet och jag slipper alla åtaganden eller kopplingar, men jag har nekat pga rädslan att så kanske inte blir fallet. Kan jag på något sätt "donera" mina spermier, så att jag inte på något sätt blir fast? Precis som vid spermiedonation. Med skillnaden att vi då gör barnet på traditionellt vis och att spermiernas ursprung uppenbart inte är anonyma.

    Jag är absolut inte redo att bli förälder, kanske först om 10 år. Det här har jag varit oerhört tydlig med och hon säger att det kvittar, hon vill ändå bara åt min sperma.

  • Svar på tråden Min sambos bästis vill ha barn, överväger insemination. Kan jag donera min sperma och befrukta henne genom samlag?
  • Anonym (jocke och jonna)
    Aliona skrev 2022-12-01 16:06:13 följande:

    Nej, det går inte på något sätt att avtala bort faderskapet vid privat donation. Det spelar ingen roll om det är samlag eller insemination, du blir pappa i vilket fall som helst. Mamman kan så klart vägra uppge vem fadern är i faderskapsutredningen, men kommer det fram då eller senare så kan du inte avsäga dig faderskapet. Du åker då också på underhåll, och barnet kommer alltid ha rätt att ärva dig. Båda enligt svensk lag och enligt barnkonventionen så har barn rätt att veta sitt ursprung. 

    Sen behöver du ju inte vara pappa även om du är juridisk far, om du och mamman kommit överens om det. Men jag vill ändå flagga för att det skulle kunna bli problematiskt. Barnet kommer att fråga och undra vem pappan är, och kanske tom må dåligt över att inte veta, och mamman måste neka och underhålla, trots att du finns rakt framför näsan på barnet. Och även om du inte vill ha barn nu så är det inte omöjligt att du får faderskapskänslor för barnet nör det väl kommit, eller efter 5 eller 10 år. Du och mamman kommer att behöva kämpa med att inte säg något, och att lita på att den andra inte säger något. Mamman måste också vara på det klara med att du när som helst kan göra anspråk på vårdnad och ungänge med barnet. 


    Det är bra att du ställer frågan här och jag föreslår att ni verkligen funderar flera vändor på vad det kan innebära. När man får barn väcks en massa käbslor som är nästan omöjliga att föreställa sig innan.


    Om barnet föddes inte frisk och mamman ångrar sig att tar hand om. Hur ska detta bli undrar jag.
  • Anonym (Silla)

    Tar man något roligare som att om en man blir våldtagen eller att kvinnan bara tar kondomen efter utlösning o kladdar in spermier i sig och blir gravid finns inget skydd för mannen enligt lag, han blir underhållsskyldig. Jämnställtighet inom dessa frågor är mycket snedvridna.

  • Aliona
    Anonym (jocke och jonna) skrev 2022-12-02 18:29:53 följande:
    Om barnet föddes inte frisk och mamman ångrar sig att tar hand om. Hur ska detta bli undrar jag.
    Ja, alltså om mamman ångrar sig och uppger honom som fader så kommer han inte undan faderskapet. Ingen kan visserligen tvinga någon att ta han om ett barn men underhåll och arv blir han skyldig. 
  • Anonym (Fnfnf)
    Anonym (ÄKÄ-ohyilufc) skrev 2022-12-01 19:53:25 följande:

    Eftersom barn har rätt att veta sitt ursprung så kommer du inte undan så att säga. 


    Det kommer att startas en utredning om vem som är pappan, som kan pågår länge.


    Om hon vill ha underhåll så kommer det att krävas en massa samtal om vem pappan är, även om hon säger att det är ett krogragg. Är hon beredd att lägga en massa tid på det under barnets första år? 


    Det var iaf så länge som min jobbarkompis fick kämpa för att få dem att förstå att hon faktiskt inte visste mer om pappan än förnamnet då det var ett fylleligg på en Finlandsfärja. 
    Hon kallades gång på gång till samtal, som mer var som förhör då de frågade om hennes sexliv, vilka hade hon sex med före och efter osv. 


    Du å din sida kan aldrig vara säker på att hon aldrig nämner ditt namn eller begär underhåll. 


     


    Hur gör folk som raggar killar på krogen då och inte vet vem föräldern är eftersom den legat med flera som de inte ens vet vem det är? 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Fnfnf) skrev 2022-12-02 21:00:29 följande:
    Hur gör folk som raggar killar på krogen då och inte vet vem föräldern är eftersom den legat med flera som de inte ens vet vem det är? 
    Man gör fortfarande en utredning. Mamman får uppge alla uppgifter hon har, det kan vara namn, telefonnummer, en kompis som känner någon etc.

    En kompis till mig blev uppringd och informerad om att han behövde komma in och lämna DNA prov för att en 16åring utan vett satt barn till världen, det stod mellan honom och 4 andra... Han fick lära sig den riktigt hårda vägen att ett fylleligg innebär rejäla konsekvenser. Han har aldrig träffat sin son, har inget intresse av honom, men han måste ändå betala tjejen varje månad.
  • Anonym (jocke och jonna)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-12-02 22:25:49 följande:
    Man gör fortfarande en utredning. Mamman får uppge alla uppgifter hon har, det kan vara namn, telefonnummer, en kompis som känner någon etc.

    En kompis till mig blev uppringd och informerad om att han behövde komma in och lämna DNA prov för att en 16åring utan vett satt barn till världen, det stod mellan honom och 4 andra... Han fick lära sig den riktigt hårda vägen att ett fylleligg innebär rejäla konsekvenser. Han har aldrig träffat sin son, har inget intresse av honom, men han måste ändå betala tjejen varje månad.
    Stackars barnet som inte har någonting med detta att göra.
    Han kan ångra sig i framtiden (pappan) och barnet kan må psykiskt dåligt av detta att blir utan föräldrarnas kärlek... pappans kärlek isf

    ... Tragiskt
  • Anonym (Har blivit kallad)

    Har blivit kallad till faderskapstest med hot om polishämtning(!) med extremt otrevlig vårdpersonal som stirrade anklagande. Det sjukaste var att jag inte ens hade legat med den kvinnan, jag hade tidigare under en period vart väldigt kär i henne och ville hemskt gärna ligga med henne, och har onanerat och tänkt på just den kvinnan flera gånger, så tro mig jag hade kommit ihåg om jag hade legat med henne men ingen trodde på mig och jag var tvungen ändå. Vårdpersonalen ville inte ens lyssna på min förklaring heller om att test var bortkastat av vad jag beskrev ovan, försökte förklara på samma sätt. Givetvis var jag inte far till barnet men jag tvingades ändå till test och alla sa "nu hade du tur" osv. Vadå tur? Fanns ju inte en chans bara att hon sa det? Har noll med tur att göra jag har helt enkelt inte legat med henne! Men jag var ändå tvungen att testa mig och INTE EN JÄVEL tror eller trodde mig utan jag hade fortfarande tur. 

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (jocke och jonna) skrev 2022-12-02 22:42:23 följande:
    Stackars barnet som inte har någonting med detta att göra.
    Han kan ångra sig i framtiden (pappan) och barnet kan må psykiskt dåligt av detta att blir utan föräldrarnas kärlek... pappans kärlek isf

    ... Tragiskt
    Jag håller helt med, tycker han är en idiot, men han vägrar. Hans egna föräldrar vet inte ens om att de har ett barnbarn.
  • Anonym (Fnfnf)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-12-02 22:25:49 följande:
    Man gör fortfarande en utredning. Mamman får uppge alla uppgifter hon har, det kan vara namn, telefonnummer, en kompis som känner någon etc.

    En kompis till mig blev uppringd och informerad om att han behövde komma in och lämna DNA prov för att en 16åring utan vett satt barn till världen, det stod mellan honom och 4 andra... Han fick lära sig den riktigt hårda vägen att ett fylleligg innebär rejäla konsekvenser. Han har aldrig träffat sin son, har inget intresse av honom, men han måste ändå betala tjejen varje månad.

    Okej, men om hon verkligen inte har en aning? Då får hon bara berätta hur han ser ut då och så får de gissa sig fram men det lär väl aldrig gå. Om hon var så full så hon inte minns något. Man har ju hört sådana konstiga historier. 


    Ja det är ju bara bra , för barnet har ju rätt att få veta. 

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Fnfnf) skrev 2022-12-03 08:29:54 följande:

    Okej, men om hon verkligen inte har en aning? Då får hon bara berätta hur han ser ut då och så får de gissa sig fram men det lär väl aldrig gå. Om hon var så full så hon inte minns något. Man har ju hört sådana konstiga historier. 


    Ja det är ju bara bra , för barnet har ju rätt att få veta. 


    Utredningen tar flera månader. Du kallas in på möte efter möte där man ställer frågor om sexliv, vem man var ute med, tex om en kompis kan ha mer info om killen man gick hem med. Frågar efter bilder som man tagit under kvällen etc. Frågar om adress där man vaknade. Säger du att det var en fylleresa på en båt så kollar de hyttnummer. Det går att få fram mycket information om en människa med väldigt få medel faktiskt. De flesta människor har ju ett visst mått av info om sin omgivning även om de inte vet efternamn och personnummer på killen som de lät stoppa kuken i en. 
  • Anonym (Järven)
    Aliona skrev 2022-12-01 16:06:13 följande:

    Nej, det går inte på något sätt att avtala bort faderskapet vid privat donation. Det spelar ingen roll om det är samlag eller insemination, du blir pappa i vilket fall som helst. Mamman kan så klart vägra uppge vem fadern är i faderskapsutredningen, men kommer det fram då eller senare så kan du inte avsäga dig faderskapet. Du åker då också på underhåll, och barnet kommer alltid ha rätt att ärva dig. Båda enligt svensk lag och enligt barnkonventionen så har barn rätt att veta sitt ursprung. 

    Sen behöver du ju inte vara pappa även om du är juridisk far, om du och mamman kommit överens om det. Men jag vill ändå flagga för att det skulle kunna bli problematiskt. Barnet kommer att fråga och undra vem pappan är, och kanske tom må dåligt över att inte veta, och mamman måste neka och underhålla, trots att du finns rakt framför näsan på barnet. Och även om du inte vill ha barn nu så är det inte omöjligt att du får faderskapskänslor för barnet nör det väl kommit, eller efter 5 eller 10 år. Du och mamman kommer att behöva kämpa med att inte säg något, och att lita på att den andra inte säger något. Mamman måste också vara på det klara med att du när som helst kan göra anspråk på vårdnad och ungänge med barnet. 


    Det är bra att du ställer frågan här och jag föreslår att ni verkligen funderar flera vändor på vad det kan innebära. När man får barn väcks en massa käbslor som är nästan omöjliga att föreställa sig innan.


    Inte förvånande om lagen är skriven så, men i dagens "moderna" samhälle tycker jag att det är oerhört konstigt att inte två vuxna människor kan skriva ett giltigt avtal sinsemellan, oavsett vad det gäller.

    Att vi båda är de biologiska föräldrarna tänker vi i så fall vara helt öppna med, mot alla. Vi vill inte ha några lögner eller halvsanningar hängande över oss. Mig känner hon och tycker om, både mitt inre och mitt yttre. Känner till mina styrkor och brister, genetiskt och personlighetsmässigt. Med mig vet hon förmodligen lite vad hon får, vid insemination så är det ett rent lotteri. Kan hon välja så är inte valet svårt, som hon sagt.

    Men, viss rädsla finns att hon ska ändra sig senare och komma springandes efter hjälp. Jag känner henne trots allt. Därav min frågeställning.

    Visst kan känslor uppstå, men det är i så fall något jag kanske får lägga band på, om det då inte går att diskutera fram en hållbar lösning. Idag vill jag inte hamna i en papparoll, men om 20 år när det närmar sig pension, då hade det varit trevligt med ett eller två tonårs/vuxna barn, vilket då betyder att det är dags att börja tänka på det nu. Vill de inte ha med mig att göra då, då får jag helt enkelt finna mig i det.
  • Jemp
    Anonym (Järven) skrev 2022-12-03 20:42:08 följande:
    Inte förvånande om lagen är skriven så, men i dagens "moderna" samhälle tycker jag att det är oerhört konstigt att inte två vuxna människor kan skriva ett giltigt avtal sinsemellan, oavsett vad det gäller.

    Att vi båda är de biologiska föräldrarna tänker vi i så fall vara helt öppna med, mot alla. Vi vill inte ha några lögner eller halvsanningar hängande över oss. Mig känner hon och tycker om, både mitt inre och mitt yttre. Känner till mina styrkor och brister, genetiskt och personlighetsmässigt. Med mig vet hon förmodligen lite vad hon får, vid insemination så är det ett rent lotteri. Kan hon välja så är inte valet svårt, som hon sagt.

    Men, viss rädsla finns att hon ska ändra sig senare och komma springandes efter hjälp. Jag känner henne trots allt. Därav min frågeställning.

    Visst kan känslor uppstå, men det är i så fall något jag kanske får lägga band på, om det då inte går att diskutera fram en hållbar lösning. Idag vill jag inte hamna i en papparoll, men om 20 år när det närmar sig pension, då hade det varit trevligt med ett eller två tonårs/vuxna barn, vilket då betyder att det är dags att börja tänka på det nu. Vill de inte ha med mig att göra då, då får jag helt enkelt finna mig i det.
    Tänker ni alltså att barnet ska växa upp med dig som bekant, medveten om att du är pappa biologiskt men valt bort barnet?
  • Anonym (Okej)

    Tyvärr är det som så att barn rättigheter beror på hur de tillverkades. Om barnet tillverkades genom samlag har det rätt till två föräldrar. Har det tillverkats genom insemination på behörig sjukvårdsinrättning så saknar barnet denna rättighet.

    Du kan alltså inte ligga och räknas som donator.  

Svar på tråden Min sambos bästis vill ha barn, överväger insemination. Kan jag donera min sperma och befrukta henne genom samlag?