• Anonym (Missen)

    Kompis med extremt stökigt hem?

    Har en nära kompis som har ett "sjukligt" stökigt hem. Hon är högutbildad, lägger mkt tid på sitt utseende och har en ADHD-diagnos. 

    Det ligger saker på golvet konstant, allt är smutsigt. Köket är en katastrof, liksom badrummet och egentligen överallt. Hon sköter sin ekonomi oklanderligt, är mkt duktig på sitt jobb och är en charmig typ som är bra socialt. 

    Men varför har hon det så stökigt? Har funderat på om hon är deprimerad men inte berättar det för mig. Vi pratar om precis allt så det borde inte vara så. Är det adhd:n som gör att hon inte kan ha struktur hemma? Jag har frågat henne och hon säger att hon är så trött efter jobbet att hon inte orkar. Men helgen finns ju liksom? Mitt hem är normalstädat, under arbetsveckan är det inte lika välstädat eftersom barnen stökar till och jag är så upptagen. Men jag fixar till det under helgen.

  • Svar på tråden Kompis med extremt stökigt hem?
  • Anonym (Enda svaret)
    Anonym (Inio) skrev 2022-12-06 18:57:22 följande:
    Du kan ju inte jämföra barn med vuxna. Återigen en irrelevant jämförelse. 

    Och nej, jag säger inte att det är enkelt. Jag säger att alla vuxna kan göra det.

    Jag är själv inte naturligt organiserad. Men jag har sett det som en orsak till att jobba mycket hårdare med rutiner och disciplin än alla andra. Därför är jag idag mer disciplinerad än säkert 95 procent av alla vuxna, trots att jag hade ett uselt utgångsläge. 
    Beklagar att du fick så dåligt stöd och hjälp att du blev bitter och cementerad i okunskap.
    Kanske mår du bättre när du fått trycka till och skamma lite i tråden.
  • Anonym (Inio)
    Anonym (Enda svaret) skrev 2022-12-07 08:43:43 följande:
    Beklagar att du fick så dåligt stöd och hjälp att du blev bitter och cementerad i okunskap.
    Kanske mår du bättre när du fått trycka till och skamma lite i tråden.
    Okunskapen är det du som står för och jag är inte det minsta bitter. Jag är stolt över att jag har koncentrationssvårigheter och trots det är högfungerande. Men det har krävts extremt hårt och målmedvetet jobb för att komma ditt. Från början var jag lågfungerande och så även i början på vuxenlivet.
    Jag trycker inte till någon. Det är inte så mina i lägg ska tolkas. Utan se det som ett sätt att ge hopp.

    Det spelar ingen roll om man har ADHD. Man kan få sina drömmar att slå in ändå. Tycker rent generellt i tråden att folk har mycket nedsättande syn på personer med ADHD. 
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Inio) skrev 2022-12-07 17:45:22 följande:
    Okunskapen är det du som står för och jag är inte det minsta bitter. Jag är stolt över att jag har koncentrationssvårigheter och trots det är högfungerande. Men det har krävts extremt hårt och målmedvetet jobb för att komma ditt. Från början var jag lågfungerande och så även i början på vuxenlivet.
    Jag trycker inte till någon. Det är inte så mina i lägg ska tolkas. Utan se det som ett sätt att ge hopp.

    Det spelar ingen roll om man har ADHD. Man kan få sina drömmar att slå in ändå. Tycker rent generellt i tråden att folk har mycket nedsättande syn på personer med ADHD. 
    Det är bra om vi kan hålla tråden konstruktiv, jag och säkert andra kan få kunskap vi inte hade kunnat få på annat sätt. Så jag är mkt tacksam.

    Jag tycker det är inspirerande med folk som har tagit sig fram trots svårigheter, det ger mig hopp och gör mig glad.
  • Vilse22
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-06 19:08:18 följande:
    Haha det betvivlar jag :)

    (Jag jobbar redan med detta så du är sen på bollen förresten.)
    Jag vet inte vem som sa vad men jag känner folk som har ADHD och är jätteduktiga på att städa. Att man inte vill städa handlar mycket om lathet också.

    Jag har "drag" i ADHD men måste ha allt rent... Har en kompis som har ADHD och han har ordning och reda... Jag gillar när han kommer till mig för att han städa och lämnar allt fint när vi äter hos oss.

    Jag vet om personer som har ADHD och som lämna ett berg av använda kläder på sin säng.

    Min man inte har ADHD utan är mycket lugn och även mina 3 barn... Killar... De vill inte ens ställa en talrik inne i diskmaskinen... De inte har någon diagnos. Många njuter av att folk runt omkring de städar för de... Det kan vara så. 

    Vill man ta reda på om man har ADHD då får man tänka på att man är lat eller inte, tycker jag. Det tar tid att ta reda på, man måste gräva mera.
  • Anonym (Enkelt)
    Vilse22 skrev 2022-12-08 15:51:21 följande:
    Jag vet inte vem som sa vad men jag känner folk som har ADHD och är jätteduktiga på att städa. Att man inte vill städa handlar mycket om lathet också.

    Jag har "drag" i ADHD men måste ha allt rent... Har en kompis som har ADHD och han har ordning och reda... Jag gillar när han kommer till mig för att han städa och lämnar allt fint när vi äter hos oss.

    Jag vet om personer som har ADHD och som lämna ett berg av använda kläder på sin säng.

    Min man inte har ADHD utan är mycket lugn och även mina 3 barn... Killar... De vill inte ens ställa en talrik inne i diskmaskinen... De inte har någon diagnos. Många njuter av att folk runt omkring de städar för de... Det kan vara så. 

    Vill man ta reda på om man har ADHD då får man tänka på att man är lat eller inte, tycker jag. Det tar tid att ta reda på, man måste gräva mera.
    Vem som helst kan vara lat (diagnos eller inte) men man kan inte påstå att alla med ADHD är lata för att de inte klarar av att hålla efter städningen, eller annat organisatoriskt.
  • Anonym (''')

    Jag orkade inte läsa hela tråden men som sagt, NPF-diagnoser och stökigt är en rätt vanlig kombo. Jag har en vuxen son med asperger och han städar sannerligen inte i "onödan". Det kan ligga matrester som luktar, det blir alltid smuligt där han äter något. Han kan liksom inte äta utan att drälla. Han duschar ofta och sköter sin hygien (vilket han inte gjorde som tonåring så det är ju bättre nu) men städa - nej det är något annat det. 

  • Anonym (Inio)
    Vilse22 skrev 2022-12-08 15:51:21 följande:
    Jag vet inte vem som sa vad men jag känner folk som har ADHD och är jätteduktiga på att städa. Att man inte vill städa handlar mycket om lathet också.

    Jag har "drag" i ADHD men måste ha allt rent... Har en kompis som har ADHD och han har ordning och reda... Jag gillar när han kommer till mig för att han städa och lämnar allt fint när vi äter hos oss.

    Jag vet om personer som har ADHD och som lämna ett berg av använda kläder på sin säng.

    Min man inte har ADHD utan är mycket lugn och även mina 3 barn... Killar... De vill inte ens ställa en talrik inne i diskmaskinen... De inte har någon diagnos. Många njuter av att folk runt omkring de städar för de... Det kan vara så. 

    Vill man ta reda på om man har ADHD då får man tänka på att man är lat eller inte, tycker jag. Det tar tid att ta reda på, man måste gräva mera.
    ADHD gör det svårare att hålla disciplinen men det är något man kan påverka själv. Tanken att man ska ha stökigt för att man har NPF är oerhört farlig. För med den inställningen kommer människor med NPF att få ett förfärliga liv.

    Håller man inte ordning är man lat i det avseendet. Så är det för i stort sett alla. Sedan får man se skillnad på sund ordning och överordning där man förlorar istället för vinner i effektivitet.
  • Anonym (Inio)
    Vilse22 skrev 2022-12-08 15:51:21 följande:
    Jag vet inte vem som sa vad men jag känner folk som har ADHD och är jätteduktiga på att städa. Att man inte vill städa handlar mycket om lathet också.

    Jag har "drag" i ADHD men måste ha allt rent... Har en kompis som har ADHD och han har ordning och reda... Jag gillar när han kommer till mig för att han städa och lämnar allt fint när vi äter hos oss.

    Jag vet om personer som har ADHD och som lämna ett berg av använda kläder på sin säng.

    Min man inte har ADHD utan är mycket lugn och även mina 3 barn... Killar... De vill inte ens ställa en talrik inne i diskmaskinen... De inte har någon diagnos. Många njuter av att folk runt omkring de städar för de... Det kan vara så. 

    Vill man ta reda på om man har ADHD då får man tänka på att man är lat eller inte, tycker jag. Det tar tid att ta reda på, man måste gräva mera.
    Kroppen är naturligt lat och om man inte är medveten om det kommer man få problem. Finns oerhört många som ger efter för det och om någon dessutom gör jobbet åt en är det en större risk att åka dit.

    Har någon stökigt är den personen lat i det avseendet. Samma sak om någon är överviktig eller smutsig. Resultatet ljuger inte. 
  • Vilse22
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-08 17:23:29 följande:
    Vem som helst kan vara lat (diagnos eller inte) men man kan inte påstå att alla med ADHD är lata för att de inte klarar av att hålla efter städningen, eller annat organisatoriskt.
    Det var inte jag som diskuterade om detta... några i tråden som påstod att man är eller inte är lat, inte jag... Det tror inte jag heller att det spelar någon roll om man har eller inte har ADHD. Skrattande 
  • Anonym (A)
    Vilse22 skrev 2022-12-06 16:44:59 följande:

    En tjej hade varit på Biancas program och pratat om vad hon upplever nu, precis som du upplever. Att hon blev gravid och hon är ng av dessas influensers...kolla detta. Biancas program på tv 5 i lördags den 3 december. Lycka till <3
    Nej tack, inte Wahlgrens 
Svar på tråden Kompis med extremt stökigt hem?