Anonym (D) skrev 2022-12-02 20:48:08 följande:
Tror också att ADHD:n är en del av problemet.
Det här med fokus och energi är ett intressant ämne.
Jag kan t.ex. rensa och organisera, men det kräver både fokus och energi för att göra det. För en del människor kommer det mer naturligt, och verkar inte alls vara svårt.
Jag kan göra det, men behöver vara hyfsat utvilad för att komma någon vart. Min man däremot ser inte ens att något behöver göras, och är urusel på att planera framåt.
Så när jag i mångt och mycket behöver vara projektledare och teknisk ansvarig hemma,då går utrensning och organisation av hemmet väldigt långsamt. Det finns helt enkelt inte så mycket ork kvar när vardagssysslorna med hem och barn samt krävande jobb är gjorda. Lägg till släktingar som gått bort och saker som kommit in i hemmet från dödsbon, och resultatet blir ett överflöd av saker som ska rensas ut, och det tar tid.
Däremot har vi städhjälp en gång i veckan vilket gör att lägenheten är ren och fräsch. Kan starkt rekommendera det.
En annan sak som jag kan rekommendera om hon har ekonomi för det är att ta hjälp av en professionel organiserare som kan hjälpa henne att rensa och hitta ett system som är anpassat efter henne.
När det gäller högar med kläder kanske det kan funka med ett antal uppmärkta korgar där kläderna tenderar att hamna, och att städerskan faktiskt kan hjälpa till att plocka undan. Kostar lite mer, men kan vara väl värt det.
Har hon ADHD kan hon faktiskt även ha rätt till boendestöd just för att organisera och rensa hemma. Många med ADHD kan ha svårt med just den här typen av saker, och jag har en vän som får hjälp just med sådant.
Jag är fascinerad av skillnaden mellan fokus och energi och att man kan ha mycket energi trots ingen fokus.
Styrketräna i maskiner på gymmet kräver nästan bara energi, men träna med fria vikter kräver både fokus och energi. Så känner jag mig väldigt "dampig" (gammalt uttryck, låg fokus+ hög energi) så tränar jag gärna bort en del av överskottsenergin men håller mig till gymmets maskinpark för annars riskerar jag att skada mig.