• Anonym (Missen)

Kompis med extremt stökigt hem?

Har en nära kompis som har ett "sjukligt" stökigt hem. Hon är högutbildad, lägger mkt tid på sitt utseende och har en ADHD-diagnos. 

Det ligger saker på golvet konstant, allt är smutsigt. Köket är en katastrof, liksom badrummet och egentligen överallt. Hon sköter sin ekonomi oklanderligt, är mkt duktig på sitt jobb och är en charmig typ som är bra socialt. 

Men varför har hon det så stökigt? Har funderat på om hon är deprimerad men inte berättar det för mig. Vi pratar om precis allt så det borde inte vara så. Är det adhd:n som gör att hon inte kan ha struktur hemma? Jag har frågat henne och hon säger att hon är så trött efter jobbet att hon inte orkar. Men helgen finns ju liksom? Mitt hem är normalstädat, under arbetsveckan är det inte lika välstädat eftersom barnen stökar till och jag är så upptagen. Men jag fixar till det under helgen.

• Svar på tråden Kompis med extremt stökigt hem?
  • Anonym (Väljer fokus)
    Anonym (J) skrev 2022-12-02 21:28:50 följande:

Igångsättningssvårigheter och svårigheter att fokusera på uppgifter man inte känner någon entusiasm inför är väl vanligt även vid ADHD?
    Är även vanligt vid ADD. Förr när vi hade sifferbetyg mellan 1-5 så hävdade en psykiatriker jag känner att man nästan skulle kunna ställa den diagnosen av ett högstadiebetyg. Är det mestadels ettor och tvåor i betyget och en slumpmässig fyra eller femma i något/några enstaka ämnen så skulle det tyda på det. ADD-personen gillar ett par ämnen och det syns på betyget men orkar inte ens försöka om denne inte tycker ämnet är kul vilket även det syns i betyget.
  • EpicF
    Anonym (Väljer fokus) skrev 2022-12-02 21:47:24 följande:
    Är även vanligt vid ADD. Förr när vi hade sifferbetyg mellan 1-5 så hävdade en psykiatriker jag känner att man nästan skulle kunna ställa den diagnosen av ett högstadiebetyg. Är det mestadels ettor och tvåor i betyget och en slumpmässig fyra eller femma i något/några enstaka ämnen så skulle det tyda på det. ADD-personen gillar ett par ämnen och det syns på betyget men orkar inte ens försöka om denne inte tycker ämnet är kul vilket även det syns i betyget.
    Fast å andra sidan så är just det kriteriet något de flesta normala människor har utan att ha diagnoser. Det är vanligt bland icke-doagnos människor att man är mera fokuserad i ett ämne man är intresserad av mot något man är totalt ointresserad av. Behöver inte betyda att man har en diagnos  
  • Anonym (S@nta Luci@)
    Anonym (Missen) skrev 2022-12-02 12:34:31 följande:

Har en nära kompis som har ett "sjukligt" stökigt hem. Hon är högutbildad, lägger mkt tid på sitt utseende och har en ADHD-diagnos. 

Det ligger saker på golvet konstant, allt är smutsigt. Köket är en katastrof, liksom badrummet och egentligen överallt. Hon sköter sin ekonomi oklanderligt, är mkt duktig på sitt jobb och är en charmig typ som är bra socialt. 

Men varför har hon det så stökigt? Har funderat på om hon är deprimerad men inte berättar det för mig. Vi pratar om precis allt så det borde inte vara så. Är det adhd:n som gör att hon inte kan ha struktur hemma? Jag har frågat henne och hon säger att hon är så trött efter jobbet att hon inte orkar. Men helgen finns ju liksom? Mitt hem är normalstädat, under arbetsveckan är det inte lika välstädat eftersom barnen stökar till och jag är så upptagen. Men jag fixar till det under helgen.

Hon kan ha flera andra diagnoser... Bipolar brukar tänka mycket på utseende och även de narcisister.
    Du kan gräva lite mera... Är du säker att hon har ADHD. Jag har drag i ADHD med brukar städa konstant.
    Har hon barn hemma då lider barnet, då och detta inte är okej
  • Anonym (Annie)

Jobbade som städare i några år som ung, kan säga att dom absolut stökigaste hem jag städade var högutbildade, välutbildade, akademiker osv. 

Sen är jag uppvuxen i Total kaos hos min egen mamma som är vad man skulle kalla en sorts horder, men inte USA extremt, men bara ALLT för mycket saker och för lite intresse och tid för att ta tag i det. 
    Ingen högutbildad och välbetald person tyvärr, utan något med skulder, 3 jobb, soc bidrag och Totalt värdelös på ekonomi. 

Så det finns såklart i alla klass samhällen. 

Själv har jag adhd, gillar inte att städa men gör d på helgerna som någon annan skrev, vill aldrig ha det som det var hos mamma när jag växte upp. Men är inte pedantisk.

Låg utbildad med välbetalt jobb, för jag lägger all min energi på jobbet skulle man väl kunna säga, fast jag aldrig brydde mig om skolan. 

• Anonym (Annie)

Högutbildade & välbetalda skulle det stå Flört

• Anonym (Inio)
    Anonym (Missen) skrev 2022-12-02 12:34:31 följande:

Dåligt grundbeteende utan rutiner helt enkelt. Känner en person som alltid har det stökigt hemma. Viktigaste orsakerna till det är:

1) Hon lägger aldrig tillbaka saker på sin plats. Så allt ligger huller om buller. Det skapar minst 15 minuters extra städning per dag. Antagligen mer.

2) Hon har inga rutiner för städning. Om man sätter i system att lägga saker på sin plats och att städa 15 minuter varje dag så blir det aldrig stökigt. Men en person som struntar i att städa i 4 dar har inte 1 timmes städning att ta igen utan kansle två för att oordningen i sig skapar än mer oordning.

Som alltid handlar ett bra resultat om att göra enkla saker rätt om och om igen, konsekvent under lång tid.
  • Anonym (Inio)
    Anonym (Missen) skrev 2022-12-02 20:46:14 följande:
    Ja, att jag bara ryckt på axlarna hade ju varit en variant.

Det är inget konstigt med att man är olika, syftet här är att förstå på vilket sätt och hur hon har det som bäst. Att läsa om adhd på nätet är inte samma sak som att höra andras erfarenheter. Om du blir upprörd av min tråd så råder jag dig att inte läsa den.
    Det är klart att hon skulle må bättre av ordning. Människor med ADHD har än större behov av ordning än någon som i grunden är organiserad.
  • Anonym (ADHD är svaret)

Vi kan inte svara på om din vän också är deprimerad, men ADHD räcker gott för att ge hemmet den städnivå som du beskriver.

Det handlar om problem att se hur det färdiga resultatet ska se, vart man börjar, inte blir distraherad av allt, hitta platser för sakerna, dvs det som kallas exekutiva funktioner. Plus att ADHD är ett ständigt trötthetsläge då kroppen speedar sig fram.

ADHD ger hyperfokus som är rätt överväldigande när det kommer till städning då man kan komma på sig själv med att skrubba kakelplattor med tandborste kl 2 på natten för att man inte lyckats sluta städa.

Det som hjälper är

(Boendestöd om hon kvalificerar för det)
    Rensa ut allt man inte behöver
    Bestäm en plats för varje sak
    Märk upp platsen med Dymotejp
    Ha en korg i varje rum för saker som hör till annat rum.
    Töm en sådan korg om dagen
    Köp in städhjälp

Det finns massor av bra resurser på nätet:
    För dig som vän rekommenderar jag ADHD wife på TikTok, det är en make som på ett bra sätt låter sin fru förklara sin ADHD.

För dig och din vän rekommenderar jag Youtubekanalen How to ADHD.

För din vän rekommenderar jag Neurodivergent Cleaning Crew på Facebook där man hjälper varandra att hacka städkoden. Det finns också en närstående grupp till NDCC där neurotypiska kan ställa frågor.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Väljer fokus) skrev 2022-12-02 21:47:24 följande:
    Hon hade mkt bra betyg i skolan genomgående, så hon är kapabel till att göra "tråkiga" saker när hon måste. Det är egentligen bara detta med att hålla ordning och städning hon inte gör.
  • Anonym (Missen)
    Anonym (S@nta Luci@) skrev 2022-12-02 22:15:23 följande:
    Hon kan ha flera andra diagnoser... Bipolar brukar tänka mycket på utseende och även de narcisister.
    Du kan gräva lite mera... Är du säker att hon har ADHD. Jag har drag i ADHD med brukar städa konstant.
    Har hon barn hemma då lider barnet, då och detta inte är okej
    Hon är inte bipolär. Har tänkt på en släng narcissism vilket inte är fel ute, vi brukar skämta om det att vi är lite såna. Fast i mitt fall stämmer det inte men i hennes fall är det mer allvar. Jag brukar säga att hon är antisocial light, det ligger lite sanning i det och narcissism är närliggande.

Hon har inga barn men pratar om att hon vill ha. Jag har sagt att en förutsättning för det är att ha ordning i ens hem, ovillkorligen. Och hur mkt energi som krävs för att ta hand om barn, att jag själv inte förstod det innan.
Svar på tråden Kompis med extremt stökigt hem?