• Anonym (Missen)

Kompis med extremt stökigt hem?

Har en nära kompis som har ett "sjukligt" stökigt hem. Hon är högutbildad, lägger mkt tid på sitt utseende och har en ADHD-diagnos. 

Det ligger saker på golvet konstant, allt är smutsigt. Köket är en katastrof, liksom badrummet och egentligen överallt. Hon sköter sin ekonomi oklanderligt, är mkt duktig på sitt jobb och är en charmig typ som är bra socialt. 

Men varför har hon det så stökigt? Har funderat på om hon är deprimerad men inte berättar det för mig. Vi pratar om precis allt så det borde inte vara så. Är det adhd:n som gör att hon inte kan ha struktur hemma? Jag har frågat henne och hon säger att hon är så trött efter jobbet att hon inte orkar. Men helgen finns ju liksom? Mitt hem är normalstädat, under arbetsveckan är det inte lika välstädat eftersom barnen stökar till och jag är så upptagen. Men jag fixar till det under helgen.

• Svar på tråden Kompis med extremt stökigt hem?
  • Anonym (Missen)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-02 16:49:43 följande:
    Om hon vill få till en förändring så kan hon ta ett pyttelitet område i taget, t ex EN bänk, EN påse, EN låda eller vad hon har. Kanske dammsuga ETT rum, t ex. En belöning efteråt kan vara bra att se fram emot. Eller bestämma sig för att städa 10 minuter och göra vad hon hinner på den tiden. Kanske 10 minuter varje dag, direkt efter jobbet innan hon kraschar t ex. Man måste portionera upp sakerna.

Du verkar bry dig mycket om henne och kan säkert hjälpa henne att städa men det kommer inte att göra saken bättre, kanske tvärtom. Det bästa är om hon hittar strategier som fungerar för henne istället.
    Ja, det tror jag är rätt sätt, bättre att göra nåt litet än inget.

Mm, jag har nog aldrig städat hos henne tidigare, har en regel att inte göra det, det är hennes liv och bostad. Men ja, det är en nära vän.
  • Anonym (ee)
    Anonym (Missen) skrev 2022-12-02 16:36:48 följande:
    Det är inte viktigt att förstå varför mer än för att ev. kunna hjälpa. Alltså, hon är inte glad över det, det får henne att känna sig dålig vilket hon inte är, hon har inte valt att ha det så. 

Jag ser mer problem med att du ställer dessa frågor med detaljer som många skulle bli ledsna över att läsa online av en vän när du har alla svar i trådstarten. Sen har du tydligen koll utöver det... Tråden är rätt obegriplig. Skulle min vän säga sig vara trött pga en diagnos där information finns lättillgängligt hade jag litat på denne istället för "men helgen då, jag kan ju"

Att personer har olika ork är ju inte ett dugg konstigt

• Anonym (Lilla M)

Är uppväxt med riktigt jättestökiga föräldrar, och har gjort en del observationer. En grej som är problem för dem är att de samlar på sig alldeles för mycket saker. Det gör det nästan omöjligt att hålla ordning och städa, det blir oöverskådligt och övermäktigt. Mina föräldrar är hoarders och vägrar att ändra på detta -- de ser det inte som ett problem, men om din vän faktiskt vill förändra så kan nog en bra idé som du kan hjälpa med vara att rensa ut massor av saker som en engångsgrej, så att hennes förutsättningar att få ihop allt blir bättre framåt. Om det finns en plats för varje sak är det enklare att plocka undan, och om det inte finns en massa saker som ligger framme blir det enklare att hålla rent. Knepet är liksom att aldrig hamna i overload-situationen, tänker jag, där man liksom inte orkar och bara ger upp.

Sedan kan ni kanske ev. också prata om städrutiner och rutin för att inte samla på sig nya saker så att hon hamnar i samma fälla igen. Det är enklare att inte få en ohållbar situation om rutinen är att alltid slänga eller på annat sätt göra sig av med saker som man inte direkt behöver osv. Man måste ändra på systemet så att det blir hållbart med den energinivå och entusiasm för städning som man har att jobba med. Kanske kan det vara en väg mot ett mindre stökigt hem för henne.

• Anonym (Släkting)
    Anonym (Lilla M) skrev 2022-12-02 18:23:45 följande:

Är uppväxt med riktigt jättestökiga föräldrar, och har gjort en del observationer. En grej som är problem för dem är att de samlar på sig alldeles för mycket saker. Det gör det nästan omöjligt att hålla ordning och städa, det blir oöverskådligt och övermäktigt. Mina föräldrar är hoarders och vägrar att ändra på detta -- de ser det inte som ett problem, men om din vän faktiskt vill förändra så kan nog en bra idé som du kan hjälpa med vara att rensa ut massor av saker som en engångsgrej, så att hennes förutsättningar att få ihop allt blir bättre framåt. Om det finns en plats för varje sak är det enklare att plocka undan, och om det inte finns en massa saker som ligger framme blir det enklare att hålla rent. Knepet är liksom att aldrig hamna i overload-situationen, tänker jag, där man liksom inte orkar och bara ger upp.

Sedan kan ni kanske ev. också prata om städrutiner och rutin för att inte samla på sig nya saker så att hon hamnar i samma fälla igen. Det är enklare att inte få en ohållbar situation om rutinen är att alltid slänga eller på annat sätt göra sig av med saker som man inte direkt behöver osv. Man måste ändra på systemet så att det blir hållbart med den energinivå och entusiasm för städning som man har att jobba med. Kanske kan det vara en väg mot ett mindre stökigt hem för henne.

Vår släkting är samlare, det är specialprylar som samlas så inte skräp eller så. Men det bidrar ju inte direkt till ordning. Största problemet tycker jag är att det inte är rent. Vi pratar om att det alltså kan gå månader uppemot ett år mellan att det görs rent i exempelvis badrummet och det har ju inget med samlandet att göra.

Inga diagnoser, ung pensionär med all tid i världen så ingen brist på tid och ork heller. Bara brist på motivation.

• Anonym (Väljer fokus)

Jag upplever att många människor med den typen av diagnoser har en viss mängd fokus, inte energi, energin kan vara väldigt hög så en viss mängd fokus att lägga på att sköta något.

Klarar man jobbet så är det vad man pallar. Då får resten stå tillbaks eller bestå av tusen påbörjade men aldrig avslutade projekt. Man kan sköta en relation, men då blir jobbet lidande. Man kan sköta hemmet, men då är det något annat som står tillbaks. Man kan göra en sak bra, fokus räcker inte till mer. 

Sådana människor borde jobba halvtid, men de vill inte, och vill de så får de inte för fkassan.

Min morbror var sådan, han orkade jobba och sköta det klanderfritt. Nästan all annan tid sov han, det var vad hans fokus och energi räckte till. Enda gången han levde upp litegrann var på semestrarna, rätt tragisk herre det där, såg fram emot pension för att orka göra grejer, dog hastigt bara nån månad innan pension. han hade verkligen nästan bara jobbat och sovit i sitt liv.

• Anonym (gg)
    Anonym (Väljer fokus) skrev 2022-12-02 19:51:30 följande:

Jag upplever att många människor med den typen av diagnoser har en viss mängd fokus, inte energi, energin kan vara väldigt hög så en viss mängd fokus att lägga på att sköta något.

Klarar man jobbet så är det vad man pallar. Då får resten stå tillbaks eller bestå av tusen påbörjade men aldrig avslutade projekt. Man kan sköta en relation, men då blir jobbet lidande. Man kan sköta hemmet, men då är det något annat som står tillbaks. Man kan göra en sak bra, fokus räcker inte till mer. 

Sådana människor borde jobba halvtid, men de vill inte, och vill de så får de inte för fkassan.

Min morbror var sådan, han orkade jobba och sköta det klanderfritt. Nästan all annan tid sov han, det var vad hans fokus och energi räckte till. Enda gången han levde upp litegrann var på semestrarna, rätt tragisk herre det där, såg fram emot pension för att orka göra grejer, dog hastigt bara nån månad innan pension. han hade verkligen nästan bara jobbat och sovit i sitt liv.

Exakt såhär är det för mig.

Jag kanske skulle få delvis sjukersättning om jag ansträngde mig hårt, något jag inte har energi till hur sjukt det än låter. Jag blir sjukskriven istället ca vart 4de år en längre period. 

Jag hoppas det inte slutar som för din morbror, det slutade så för min mor, trots att hon inte hade diagnos, men däremot tog på sig oerhörd belastning i livet, långt utöver vad en människa klarar av ens utan diagnoser.
  • Anonym (gg)

Fast kanske snarare än fokus är det energin som tar slut. Tänk dig att du förväntas stanna uppe till fyra fast du ska upp sju, för att städa och göra andra sysslor, ungefär så tror jag det känns.

• EpicF

Kan mycket väl vara så art ADHD gör att hon inte var energi att städa och inte heller får till att strukturera städningen. 

• Anonym (Väljer fokus)
    Anonym (gg) skrev 2022-12-02 19:55:51 följande:

Fast kanske snarare än fokus är det energin som tar slut. Tänk dig att du förväntas stanna uppe till fyra fast du ska upp sju, för att städa och göra andra sysslor, ungefär så tror jag det känns.

Att jag säger fokus istället för energi är för att jag även vill räkna överenergiska typer som har fokus att göra en sak bra, men konstant har andra projekt utöver som blir halvfärdiga. Så energin till att göra saker kan finnas, men inte fokus till att göra dem bra eller göra dem färdigt.

Jag skall börja måla tavlor! Med boxning! Tennis! Golf! Skall bli världens bästa fru! Lära mig laga gourmetmat! Börja med taxidermi! Sticka dockkläder! Ny vecka, ny hobby, alltid igång, högt som lågt men inget blir färdigt. Du har säkert träffat någon sådan, lägenheten full med olika prylar för olika saker som inte har något sammanhang och klarar av att vara tyst max 1 minut. Sprudlande glad men ändå irriterande. Så att man blir trött av att umgås med henne mer än 30 minuter i taget. En person som är rolig men bara i väldigt små doser.

Misstänker att det är problem i liknande genre egentligen. 
  • Anonym (Missen)
    Anonym (ee) skrev 2022-12-02 17:07:28 följande:

Jag ser mer problem med att du ställer dessa frågor med detaljer som många skulle bli ledsna över att läsa online av en vän när du har alla svar i trådstarten. Sen har du tydligen koll utöver det... Tråden är rätt obegriplig. Skulle min vän säga sig vara trött pga en diagnos där information finns lättillgängligt hade jag litat på denne istället för "men helgen då, jag kan ju"

Att personer har olika ork är ju inte ett dugg konstigt

Ja, att jag bara ryckt på axlarna hade ju varit en variant.

Det är inget konstigt med att man är olika, syftet här är att förstå på vilket sätt och hur hon har det som bäst. Att läsa om adhd på nätet är inte samma sak som att höra andras erfarenheter. Om du blir upprörd av min tråd så råder jag dig att inte läsa den.
Svar på tråden Kompis med extremt stökigt hem?