• Anonym (förvirrad)

    Tänker jag helt fel här?

    Min sambos dotter är 20 år och bor hemma varannan vecka hos oss. Hon jobbar och har pojkvän, men är ganska pappig och trivs bättre hos oss än hos sin mamma, vilket ju är trevligt.

    Hon skall ut och resa i början av februari i ca 1 månad med sin kille. Sambon och jag brukar resa iväg i slutet av januari till början av februari, då det är som värst väder i Sverige och innan sportlovet dragit igång då priserna blir dyrare.
    Han har alltid stått fast vid att det är den perioden vi ska resa på.

    Detta året tog jag semester som vanligt och preliminärt bokat resa som vanligt till kanarieöarna 29 jan - 5 feb, eftersom det är på mammans vecka då vi kan åka iväg. Han sa att det går inte, eftersom hans dotter reser och det är olämpligt att han reser iväg samma dag som vi kommer hem. Då föreslår jag istället veckan efter, dvs att vi reser den 5 feb när hon reser. Då blir han galen igen och säger att vi inte kan resa just det datumet när hon ska åka. Veckan efter börjar sportloven och sedan är priserna betydligt dyrare tom slutet av februari. Jag förstår inte hur han tänker? Hon är ju 20 år och reser med sin pojkvän. Veckan innan är mammans vecka och dagen då hon reser kan han väl inte hålla henne i handen till flyget ändå.

    Tänker jag fel här? Vi blev ovänner pga detta nu. Jag tycker att han överdriver , medan han tycker att jag är oförstående. Vem har rätt?

  • Svar på tråden Tänker jag helt fel här?
  • molly50
    Anonym (förvirrad) skrev 2023-01-10 19:54:58 följande:

    Liite uppdatering.

    Som jag säkert skrev så dissade jag först honom på julafton då han bjöd in mig och min familj på julafton hos sig med sina...sedan dissade jag honom på nyår, eftersom vi inte hade hörts på någon vecka dessförinnan (han körde sin ghosting så jag var trött på det) och då åkte jag utomlands över nyår med den nya dejten.

    Jag önskade honom dock gott nytt år och skrev ett kort meddelande strax efter tolv slaget på nyår och han svarade direkt och blev glad. Då var han med sin vän i Spanien i en vecka. Sedan hörde han av sig dagligen till mig som att ingenting har hänt. När han var på väg hem i lördags så skrev han till mig och frågade om jag vill fira barnets födelsedag med hans familj. Jag sa att jag inte kunde pga att jag skulle träffa min mamma. Då bad han om att vi skulle träffas på middag på kvällen eftersom han saknade mig. Jag sa att jag var trött och kände mig sjuk och inte kunde. Då fick han nog och sa att om jag kan träffa min mamma på dagen, men inte vill träffa honom efter så lång tid så vill han aldrig mer se mig igen.

    Jag sa att vi kan väl ta en lunch i veckan istället. Då blev han tokig. Han vill ju träffa mig på riktigt. När jag stod fast att jag inte kunde, så har han dissat mig helt. Jag skrev igår igen o frågade om lunch, men han öppnar inte meddelandet och ignorerar helt. Så har han aldrig gjort tidigare, så nu känns det som att han bestämt sig.

    Jag vill inte förlora denna nya man som jag träffar och därför vill jag inte riskera att träffa exet och ha sex och att vi återgår till varandra igen, när det ändå kommer ta slut igen efter en vecka. Dessutom har min nya bjudit mig på 2 veckors semester till Miami och Karibien, plus att han är den snällaste mannen jag träffat. Vill ge honom en chans.

    Exet vill ju inte ens resa iväg med mig på min födelsedag då jag tagit semester pga att han ska skjutsa sin dotter till flygplatsen just en av de dagarna. Sjukare har jag aldrig hört. Så jag tänker inte förstöra min semester för 100 gången pga honom och hans barn. Det är alltid sånt tjat för att vi ska tillbringa semester eller resa ihop, eftersom alltid barnen måste gå före och om resan skulle infalla någon dag på dotterns (20 åringens) vecka så vill han inte åka. Så trött på detta. Samtidigt så känns det jobbigt och sorgligt att det nu med största sannolikhet är över för gott.


    Om du vill satsa på den nye killen så tycker jag inte att du ska ha någon kontakt med exet alls,
    Både för din egen och för den nya killens skull.
    Han kanske inte uppskattar om du fortsätter ha kontakt med ditt ex när ni har börjat träffas.
    Och du skriver ju själv att det inte kommer att hålla mer än max en vecka om ni skulle bli ihop igen.
    Och exet blir sur så fort du inte vill dansa efter hans visselpipa.
    Nej,släpp honom och gå visare med den nya.
    Och var ärlig mot exet om att du har träffat en ny och att det är slut.
    Då kanske han slutar höra av sig till dig. 
  • Anonym (förvirrad)
    molly50 skrev 2023-01-10 20:59:18 följande:
    Om du vill satsa på den nye killen så tycker jag inte att du ska ha någon kontakt med exet alls,
    Både för din egen och för den nya killens skull.
    Han kanske inte uppskattar om du fortsätter ha kontakt med ditt ex när ni har börjat träffas.
    Och du skriver ju själv att det inte kommer att hålla mer än max en vecka om ni skulle bli ihop igen.
    Och exet blir sur så fort du inte vill dansa efter hans visselpipa.
    Nej,släpp honom och gå visare med den nya.
    Och var ärlig mot exet om att du har träffat en ny och att det är slut.
    Då kanske han slutar höra av sig till dig. 
    Ja allt säger samma!. Alla mina nära, mina vänner...hur kan det vara så svårt att släppa taget om något som är så dåligt?

    Jag har såna svårigheter att bara blocka honom och ta bort honom ur mitt liv. Det lilla lilla hoppet finns kvar. Men som ni skriver så ger han upp direkt nu om jag inte dansar efter hans pipa. 
    Jag kommer att visa öppet när jag åker på resa med den nya mannen, så då blir det officiellt att jag gått vidare. Har väntat tillräckligt länge nu.

    Tack alla som orkat lyssna på mig. För min egen skull och för mitt barns skull så hoppas jag att jag verkligen går vidare nu och släpper honom en gång för alla.

    Varför känns det så jobbigt med tanken om att han ska gå vidare med en annan kvinna....när faktiskt jag också gör det nu?
  • molly50
    Anonym (förvirrad) skrev 2023-01-10 21:03:59 följande:
    Ja allt säger samma!. Alla mina nära, mina vänner...hur kan det vara så svårt att släppa taget om något som är så dåligt?

    Jag har såna svårigheter att bara blocka honom och ta bort honom ur mitt liv. Det lilla lilla hoppet finns kvar. Men som ni skriver så ger han upp direkt nu om jag inte dansar efter hans pipa. 
    Jag kommer att visa öppet när jag åker på resa med den nya mannen, så då blir det officiellt att jag gått vidare. Har väntat tillräckligt länge nu.

    Tack alla som orkat lyssna på mig. För min egen skull och för mitt barns skull så hoppas jag att jag verkligen går vidare nu och släpper honom en gång för alla.

    Varför känns det så jobbigt med tanken om att han ska gå vidare med en annan kvinna....när faktiskt jag också gör det nu?
    Då tycker jag att du ska lyssna på dem.
    Och ta stöd av dem.

    Jag förstår det. Men jag tror att det är det enda raka om du ska kunna gå vidare.
    Så länge han har möjligheten att kontakta dig så kommer det ju bli svårare för dig att släppa taget.

    Du har ju känslor för honom. Det är inget man bara kan stänga av med en av/på.knapp.
    Men ska du kunna gå vidare så måste du nog kapa bandet nu.
    Hur jobbigt det än känns.
    Han lär ju inte heller bättra sig. Och det vet du ju om.
  • Anonym (förvirrad)
    molly50 skrev 2023-01-10 21:14:47 följande:
    Då tycker jag att du ska lyssna på dem.
    Och ta stöd av dem.

    Jag förstår det. Men jag tror att det är det enda raka om du ska kunna gå vidare.
    Så länge han har möjligheten att kontakta dig så kommer det ju bli svårare för dig att släppa taget.

    Du har ju känslor för honom. Det är inget man bara kan stänga av med en av/på.knapp.
    Men ska du kunna gå vidare så måste du nog kapa bandet nu.
    Hur jobbigt det än känns.
    Han lär ju inte heller bättra sig. Och det vet du ju om.
    Är det bäst att bara ignorera ifall han skulle skriva nån gång, eller blocka honom överallt? Tycker att det är så omoget att blocka någon sådär. När ska man då blocka av igen?
  • Anonym (ööö)
    Anonym (förvirrad) skrev 2023-01-10 21:25:15 följande:
    Är det bäst att bara ignorera ifall han skulle skriva nån gång, eller blocka honom överallt? Tycker att det är så omoget att blocka någon sådär. När ska man då blocka av igen?
    Du behöver väl inte ha kontakt med honom alls? Klarar du av att ignorera om han skriver så behöver du inte göra något. 

    Blocka om du vill, avblocka behöver du inte göra eftersom det är over and out som gäller. 
  • molly50
    Anonym (förvirrad) skrev 2023-01-10 21:25:15 följande:
    Är det bäst att bara ignorera ifall han skulle skriva nån gång, eller blocka honom överallt? Tycker att det är så omoget att blocka någon sådär. När ska man då blocka av igen?
    Jag vet inte om jag tycker det är omoget att blocka om du känner att du har svårt att stå emot honom.
    Men det allra bästa vore ju om du kunde göra klart för honom att det är slut och att du har träffat en ny och sen ignorera honom.
    Då kanske han fattar vinken,i bästa fall.
  • Kirenaj68
    Anonym (förvirrad) skrev 2022-12-04 19:33:31 följande:

    Så vad råder ni mig att göra? Bara acceptera och vänta på eventuell förändring kanske den dagen hon flyttar eller blir mer självständig. Eller borde jag bara visa att jag reser utan honom om det ska vara så svårt för honom?


    Du har redan fått rådet: Res själv. Utmärkt att han har en bra relation med hans dotter, men han verkar inte inse att hon inte är ett barn längre. Res själv, så kanske han får sig en tankeställare när det gäller relationen med dottern. Det är ju inte tal om att han ska bryta med dottern. Bara inse att hon  numera är vuxen och anpassa relationen efter det.
  • Anonym (förvirrad)
    molly50 skrev 2023-01-10 21:32:17 följande:
    Jag vet inte om jag tycker det är omoget att blocka om du känner att du har svårt att stå emot honom.
    Men det allra bästa vore ju om du kunde göra klart för honom att det är slut och att du har träffat en ny och sen ignorera honom.
    Då kanske han fattar vinken,i bästa fall.
    Jag tror inte jag behöver göra klart för honom nu eftersom han verkar ha tagit beslutet själv nu...precis som jag ville. Då har iaf inte jag gjort något fel som gick vidare.

    Men risken finns såklart att han plötsligt hör av sig som innan och att jag då faller tillbaka igen och börjar sakna. Ska tänka på det. Tack för all tid och alla tips ni lagt ner på mig. Fortsättning följer.
  • molly50
    Anonym (förvirrad) skrev 2023-01-10 21:51:03 följande:
    Jag tror inte jag behöver göra klart för honom nu eftersom han verkar ha tagit beslutet själv nu...precis som jag ville. Då har iaf inte jag gjort något fel som gick vidare.

    Men risken finns såklart att han plötsligt hör av sig som innan och att jag då faller tillbaka igen och börjar sakna. Ska tänka på det. Tack för all tid och alla tips ni lagt ner på mig. Fortsättning följer.
    Ja,nen i så fall är det kanske bra om du blockar honom ifall du har svårt att ignorera honom.
    Och om du tänker efter,är det verkligen något att sakna?
    Är det verkligen ett liv du vill tillbaka till om han beter sig som han gör?
  • Anonym (förvirrad)
    molly50 skrev 2023-01-10 23:21:27 följande:
    Ja,nen i så fall är det kanske bra om du blockar honom ifall du har svårt att ignorera honom.
    Och om du tänker efter,är det verkligen något att sakna?
    Är det verkligen ett liv du vill tillbaka till om han beter sig som han gör?
    Jag hoppas ju naivt nog att han ska inse att en vuxen dotter kan inte komma före i alla lägen, som när man bestämmer semester, helger och annat. Allting diskuteras först med henne innan han bestämmer något med mig, sedan jag flyttade ut. Som att de två är paret och jag är barnet. På något sätt hoppas jag att han ska se att hon går vidare, kanske flyttar och att han kommer stå där ensam och då kanske han saknar mig och vill göra allting "rätt". Men iom han var likadan med sina ex så lär det väl inte ändra sig även om barnen skulle bli 40 år.
  • molly50
    Anonym (förvirrad) skrev 2023-01-11 08:24:28 följande:
    Jag hoppas ju naivt nog att han ska inse att en vuxen dotter kan inte komma före i alla lägen, som när man bestämmer semester, helger och annat. Allting diskuteras först med henne innan han bestämmer något med mig, sedan jag flyttade ut. Som att de två är paret och jag är barnet. På något sätt hoppas jag att han ska se att hon går vidare, kanske flyttar och att han kommer stå där ensam och då kanske han saknar mig och vill göra allting "rätt". Men iom han var likadan med sina ex så lär det väl inte ändra sig även om barnen skulle bli 40 år.
    Jag förstår det.
    Men det låter ju inte som att han kommer att ändra sig om han inte har gjort det tidigare.
    Och om du inte vill vara hans andrahandsval så råder jag dig att gå vidare. 
    Även om det känns svårt.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (förvirrad) skrev 2023-01-11 08:24:28 följande:
    Jag hoppas ju naivt nog att han ska inse att en vuxen dotter kan inte komma före i alla lägen, som när man bestämmer semester, helger och annat. Allting diskuteras först med henne innan han bestämmer något med mig, sedan jag flyttade ut. Som att de två är paret och jag är barnet. På något sätt hoppas jag att han ska se att hon går vidare, kanske flyttar och att han kommer stå där ensam och då kanske han saknar mig och vill göra allting "rätt". Men iom han var likadan med sina ex så lär det väl inte ändra sig även om barnen skulle bli 40 år.
    Men även om han ändrar sig, kan du förlåta det som varit? Allt som hänt, hårda ord med mera?
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Rut) skrev 2023-01-13 07:15:59 följande:
    Men även om han ändrar sig, kan du förlåta det som varit? Allt som hänt, hårda ord med mera?
    Jag vet inte, men tror nästan det. Jag är van sedan barndomen vid hårda ord, som man inte menar. Gör samma sak själv. Men frågan är om jag någonsin kan acceptera att komma i andra hand. Har inte klarat det hittills i någon relation. Jag behöver nog för mycket attention och vill prioriteras av min partner. Framförallt om det handlar om vuxna barn och inte små barn.

    Han ghostar mig sedan snart en vecka och det gör ont. Jag har såklart inte försökt nå honom, men han har ännu inte ens läst mitt senaste meddelande. Ja, någon gång måste ju vara den sista.
  • Anonym (förvirrad)

    Ville bara dela med mig att jag fick rätt tillslut. Var innerligt trött på min partner och hans dotter där jag kände mig som nr 2 senaste åren, att jag gick till en annan man som prioriterade 'MIG. Vi träffades i några månader när så min ex partner hör av sig igen och ångrar att han varit så dum att han tagit barnen före mig hela tiden. Nu har ju dottern äntligen träffat en kille och han insåg att han inte kan fortsätta välja barnen före i alla lägen. Så han jagade mig ett bra tag, sa att han försummat mig och insett att han handlat helt fel.

    Nu har han sagt till barnen att jag måste få ha min egen tid då barnen inte kan komma och gå som de vill i huset, utan de måste hålla sig till varannan vecka. Dessutom har han huset till försäljning och vill köpa något nytt där vi båda skapar vårt boende tillsammans. Jag kan inte vara lyckligare än vad jag är nu, Barn ska INTE alltid gå före. Vi vuxna kommer ju att leva tillsammans när barnen går vidare med sina liv, så det är ganska logiskt tycker jag.

  • Anonym (!!!)
    Anonym (förvirrad) skrev 2023-04-05 10:12:43 följande:

    Ville bara dela med mig att jag fick rätt tillslut. Var innerligt trött på min partner och hans dotter där jag kände mig som nr 2 senaste åren, att jag gick till en annan man som prioriterade 'MIG. Vi träffades i några månader när så min ex partner hör av sig igen och ångrar att han varit så dum att han tagit barnen före mig hela tiden. Nu har ju dottern äntligen träffat en kille och han insåg att han inte kan fortsätta välja barnen före i alla lägen. Så han jagade mig ett bra tag, sa att han försummat mig och insett att han handlat helt fel.

    Nu har han sagt till barnen att jag måste få ha min egen tid då barnen inte kan komma och gå som de vill i huset, utan de måste hålla sig till varannan vecka. Dessutom har han huset till försäljning och vill köpa något nytt där vi båda skapar vårt boende tillsammans. Jag kan inte vara lyckligare än vad jag är nu, Barn ska INTE alltid gå före. Vi vuxna kommer ju att leva tillsammans när barnen går vidare med sina liv, så det är ganska logiskt tycker jag.


    Hoppas att du fattar att det bara är skitsnack för att få dig tillbaka och att det blir samma gamla visa så fort du står i båset igen..
  • BaraLillaJag84

    Men skojar du, kastar du bort den fine mannen bara för att ditt ex kommer och smörar????? Utnyttjade du den nye bara för att bli bjuden på resor och att visa att du hade nån???

    Ni verkar ju fasen förtjäna varandra!

  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (!!!) skrev 2023-04-05 10:17:49 följande:
    Hoppas att du fattar att det bara är skitsnack för att få dig tillbaka och att det blir samma gamla visa så fort du står i båset igen..
    Kanske, men det har gått 1,5 månad och han är en annan person. Men vet iallafall att där finns många bra män därute nu, så tar ingen skit mer och det vet han, så nu är det han som är i underläge och mina villkor som gäller. Minsta strul så drar jag.
  • Anonym (förvirrad)
    BaraLillaJag84 skrev 2023-04-05 12:06:51 följande:

    Men skojar du, kastar du bort den fine mannen bara för att ditt ex kommer och smörar????? Utnyttjade du den nye bara för att bli bjuden på resor och att visa att du hade nån???

    Ni verkar ju fasen förtjäna varandra!


    Nej den fine mannen är fortfarande min vän, men jag kände inte samma kemi och kärlek till honom som han kände för mig och det går ju inte att styra känslor. 
  • Anonym (!!!)
    Anonym (förvirrad) skrev 2023-04-05 12:29:53 följande:
    Kanske, men det har gått 1,5 månad och han är en annan person. Men vet iallafall att där finns många bra män därute nu, så tar ingen skit mer och det vet han, så nu är det han som är i underläge och mina villkor som gäller. Minsta strul så drar jag.
    Vi väntar på nästa tråd..
  • Anonym (S)

    Snacka om att ta vara på tiden. I januari skrevs det sista och du har fram till nu hunnit träffa en annan, dejta denne i några månader men ändå hunnit vara tillsammans med första mannen i 1,5 månad igen? 

Svar på tråden Tänker jag helt fel här?