• Anonym (Nära)

    Närmare efter sex

    Om man redan gillar varandra innan sex, kommer man varandra närmare efter sexet då?

  • Svar på tråden Närmare efter sex
  • Anonym (Abc)

    Det kan säkert variera. Men från mina begränsade erfarenheter så är det så att man kommer varandra närmare.

  • Anonym (sex skapar avstånd)

    Det kan bli helt motsatt effekt efter sex. Sex förstör ofta det mesta. Tror många upplevt det som dejtat ett tag, särskilt kvinnor så män har en tendens att dumpa kvinnor efter de haft sex. Sett många fall av det bland mina väninnor. Har också hört hur snacket gått hos män som ligger runt en massa.

    Finns många exempel på det och en klassiker är ju när man hoppar i säng med en vän. Det  brukar sluta ju sluta med att vänskapen upphör eller att någon får obesvarade känslor. Jag skulle säga att sex förstärker bara känslor om personerna hunnit bli kära i varann och verkligen vill ha en relation. Men för killar spelar innebär inte sex ofta känslor som det gör för kvinnor. En man kan nästan alltid vara säker på att få en relation med en kvinna efter sex, men motsatt skulle jag säga att det är relativt sällsynt. Min regel numera är att aldrig ligga med män tidigt för det har förstört mycket. Jag brukade vara en väldigt spontan och passionerad kvinna men har förlorat mycket på det.

  • Anonym (Nära)
    Anonym (sex skapar avstånd) skrev 2022-12-06 12:07:39 följande:

    Det kan bli helt motsatt effekt efter sex. Sex förstör ofta det mesta. Tror många upplevt det som dejtat ett tag, särskilt kvinnor så män har en tendens att dumpa kvinnor efter de haft sex. Sett många fall av det bland mina väninnor. Har också hört hur snacket gått hos män som ligger runt en massa.

    Finns många exempel på det och en klassiker är ju när man hoppar i säng med en vän. Det  brukar sluta ju sluta med att vänskapen upphör eller att någon får obesvarade känslor. Jag skulle säga att sex förstärker bara känslor om personerna hunnit bli kära i varann och verkligen vill ha en relation. Men för killar spelar innebär inte sex ofta känslor som det gör för kvinnor. En man kan nästan alltid vara säker på att få en relation med en kvinna efter sex, men motsatt skulle jag säga att det är relativt sällsynt. Min regel numera är att aldrig ligga med män tidigt för det har förstört mycket. Jag brukade vara en väldigt spontan och passionerad kvinna men har förlorat mycket på det.


    Jag syftade ju på de som gillar varandra redan innan sex och som inte är vänner.
  • Kung Kisstank
    Anonym (Nära) skrev 2022-12-06 12:22:40 följande:
    Jag syftade ju på de som gillar varandra redan innan sex och som inte är vänner.
    Det tror jag de flesta fattade utom just den här personen. Var nog det sämsta svar jag läst på länge. Min erfarenhet är tvärtom. Sex kan göra att man kommer väldigt nära varandra om det andra också fungerar. Annars är man nog mest på sin höjd KK eller FWB.

    Tyvärr verkar många vilja skilja på sex och känslor och tro att de inte har med varandra att göra. Känslor ska man kunna prata om och diskutera och det är viktigt att vara öppen i en relation. Men många har inte samma syn på sex, särskilt om man är den som inte är så sugen. Då är det enklast att vara tyst och hoppas det löser sig av sig självt ellr försvinner. Det är jobbigt att prata om något som kanske innebär att man hamnar i ett obekvämt vägskäl. Därför uppstår mycket frustration i relationer där synen på och behovet av sex är väldigt olika. Man hamnar lätt i ett dödläge som ingen mår bra av. Det är helt ok att ha låg eller ingen sexlust, men man måste kunna prata om det OCH man måste kunna förstå att den andre kanske  ser det som ett verkligt problem.

    Det finns egentligen inget enkelt svar på din fråga, TS. Men det viktiga är att man gör det man tycker känns bra.
  • Anonym (sex skapar avstånd)
    Anonym (Nära) skrev 2022-12-06 12:22:40 följande:
    Jag syftade ju på de som gillar varandra redan innan sex och som inte är vänner.
    De gjorde jag också.  Män tappar ofta känslor efter sex även om de gillade kvinnan innan och var extremt attraherade. Detta är välkänt.
  • Anonym (sex skapar avstånd)

    Om jag ska svara utifrån att man redan är ihop så är det ju klart en annan sak där sex och närhet förstärker känslor om man är är kär och förälskad. Om man ligger med sin partner känner man sig tillfälligt närmre och oxytocinnivåerna höjs. Man vill kanske ha mer sex och blir kramigare än innan.

    Men som sagt det finns ju många som är ihop och gillar varann men ändå inte vill ha sex eller påverkas nämnvärt efteråt. Så din fråga är väldigt ospecificerad och svår att svara på.  Det handlar om så många andra faktorer runt omkring som påverkar hur man upplever sexet.

  • Anonym (ja)

    Det finns inga som helst garantier men det är troligen helt övervägande att människor i normalfallet kommer varandra närmare när man har sex.


    Nyckeln är att man ska ha sex av rätt anledningar och när man känner sig redo. Och, naturligtvis, med rätt person.

    Självklart finns killar (oftast) som bara är ute efter sex. I de fallen märker man det när de tröttnar då tar relationen slut. I de relationerna hade det dock inte hjälpt att avstå sexet, då hade det bara tagit slut tidigare eftersom han inte var ute efter något seriöst.


    I vissa fall kan man också ligga med någon och känna att det inte funkar, att man inte matchar riktigt. Den risken finns också men är nog inte så stor.


    Om du frågar för att du är orolig TS så ska du följa din magkänsla. Låt dig inte pressas att ha sex om det inte känns rätt. Tror du att din partner är seriös och du känner för det så är chansen stor att ni kommer varandra närmare efter sex.

  • EpicF

    Beror ju på om man sexuellt kompatibla med varandra. Det behöver man dock inte vara. 

  • Tecum

    Om man tycker om varann innan och sexet är bra så kommer man närmare varann.

    Om man INTE gör det var man inte menade för varann, man passar inte ihop och det är bra att  man fick reda på det.

Svar på tråden Närmare efter sex