• Anonym (Avskyr dessa människor)

    Studenten

    Nästa år tar mitt barn studenten, pappan är arbetslös och har inga pengar att lägga på någonting betalar inte ens underhål. 
    Jag tål varken honom eller hans familj som allltid ska ha allting gratis och vill inte ens ha dom där.
    Nu funderar jag på att abonnera en restaurang och ha mottagningen där för enkelhetens skull då gymnasiet är på annan ort. 
    Men jag tänker inte betala ett öre för att den släkten ska snika in sig sen. 


    kan man ställa kravet att dom ska betala hälften om dom ska komma? för då är chansen större att dom uteblir.

    jag ska inte betala för mat och lokal som dom bara utnyttjar sen 

  • Svar på tråden Studenten
  • EnAnonumius
    Anonym (Avskyr dessa människor) skrev 2022-12-09 12:41:31 följande:

    Jag vill att barnet ska få ett flådigare studentfirande än tårta på ett sunkigt elevhem. Restaurang är ett bra alternativ när man inte kan vara hemma på grund av avstånd, men jag ska inte betala mat och bokning av lokal åt pappan och hans släktingar. 
    om jag ordnar en fest så är det väl jag som är som värd och bestämmer över inbjudningar etc. Likaså om barnet studerat hemma och festen varit i vår trädgård, inte sjutton är dom välkomna i mitt hem


    Du resonerar lika puckat som min mamma gjorde..
    Hon blandade också in mig och krävde att jag skulle ta hennes parti emot min egna pappa fr en "privat grej" mellan de två.

    Gissa vem som fick på foten när jag blev vuxen och kunde ta hand om mig själv? Jag skall ge dig en stor hint.. Det var INTE min pappa som fick foten av mig.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mössan)
    Anonym (Avskyr dessa människor) skrev 2022-12-09 12:41:31 följande:

    Jag vill att barnet ska få ett flådigare studentfirande än tårta på ett sunkigt elevhem. Restaurang är ett bra alternativ när man inte kan vara hemma på grund av avstånd, men jag ska inte betala mat och bokning av lokal åt pappan och hans släktingar. 
    om jag ordnar en fest så är det väl jag som är som värd och bestämmer över inbjudningar etc. Likaså om barnet studerat hemma och festen varit i vår trädgård, inte sjutton är dom välkomna i mitt hem


    Hur är det MÖJLIGT för dig att inte ta in den stora fråga som nästan alla ställt: VAD VILL BARNET? 
  • LFF
    Anonym (Avskyr dessa människor) skrev 2022-12-09 12:41:31 följande:

    Jag vill att barnet ska få ett flådigare studentfirande än tårta på ett sunkigt elevhem. Restaurang är ett bra alternativ när man inte kan vara hemma på grund av avstånd, men jag ska inte betala mat och bokning av lokal åt pappan och hans släktingar. 
    om jag ordnar en fest så är det väl jag som är som värd och bestämmer över inbjudningar etc. Likaså om barnet studerat hemma och festen varit i vår trädgård, inte sjutton är dom välkomna i mitt hem


    Hade det varit en fest för DIG så hade du resonerat på rätt sätt, absolut. Men nu är det DITT BARN som är huvudpersonen denna gång, inte du. Då spelar det ingen roll hur mycket du hatar den andra halvan av barnets genpool. Du beter dig som en vuxen människa om barnet önskar sin andra genetiska uppsättning där. Punkt. Att villkora med att "vill du ha en stor fest så får inte pappa komma eller så får du betala hälften" är så satans puckat att det knappt finns ord (eller i vart fall inga ord jag kan säga här på Familjeliv). Att du har blandat in studenten i din konflikt med hens pappa borde vara kriminellt. 

    Så frågan är fortfarande: Vad vill STUDENTEN???? Utan ditt villkorande för firandet alltså. 
  • Anonym (What?)
    Anonym (Avskyr dessa människor) skrev 2022-12-09 10:49:40 följande:
    Barnet vet att om jag ska betala är kravet att pappans släkt inte kommer annars får han bekosta pappans del med sitt studiebidrag vilken inte räcker långt 
    Det här är absolut inte ok!! Du använder ditt barn som vapen i konflikten mot ditt ex. 
  • Anonym (I)

    Fan vad ruttet att lägga det på barnet! Du låter väldigt bitter. 

  • Anonym (min)

    Min mamma var exakt så som TS på min student. Bokade fin restaurang och sa att om min pappa, och hans föräldrar skulle komma så fick de och jag betala. Trots att min pappa precis igen fått avslag på sjukersättning, farmor hade lägsta pension och farfar jobbade deltid i låglöneyrke. Däremot betalade hon glatt för sina föräldrar, syskon, mina kusiner och ett gäng släktingar och vänner, totalt 30 personer.

    Jag firade den med min pappa istället, för det enda hon ville var att använda dagen som slagträ.

  • Anonym (Lilo)

    Det är svårt det där, vad barnet vill spelar förstås stor roll men kan ju handla om fler saker.

    Den dag mina barn tar studenten kommer vi fira hemma, pappans släkt kommer vara välkomna men INTE pappan.
    Så det kommer bli svårt, i värsta fall får jag prata med släkten att de har ett eget firande så barnen får 2 firanden. Om de inte går med på att komma utan pappan.

  • Tow2Mater

    Du bestämmer. Precis som skilda foräldrar har separata fodelsedagsfiranden under alla år är väl inte studenten en sak som plotsligt kräver båda sidors närvaro. Pappan kan ordna en egen mottagning for barnet.

  • Anonym (A)
    Anonym (Lilo) skrev 2022-12-09 18:00:36 följande:
    Det är svårt det där, vad barnet vill spelar förstås stor roll men kan ju handla om fler saker.

    Den dag mina barn tar studenten kommer vi fira hemma, pappans släkt kommer vara välkomna men INTE pappan.
    Så det kommer bli svårt, i värsta fall får jag prata med släkten att de har ett eget firande så barnen får 2 firanden. Om de inte går med på att komma utan pappan.
    +1
  • NinniQX

    Efter 2 sidor så förstår vi att du inte vill. Men många har frågat vad vill barnet? Varför svarar du inte på det? Jag antar att barnet vill ha sin pappa plus släkt där. 
    På min dotters student fick jag stå för hela kostnaden även om hennes pappa tjänar dubbelt aå mer än mig. 
    Jag bjöd alla som dottern ville ha där och självklart ville hon ha sin pappa sida där. 
    Jag gjorde ingen stor grej av det utan jag ville att min dotter skulle ha en dag som hon kan minnas. Det var viktigare än vem som betalade allt. 

  • Anonym (Wilma)

    Vad sägs om tårta och skål i en park och sedan går de som vill vidare till en restaurang där folk betalar för sig själva? På så sätt blir studenten ordentligt firad med alla utan att du behöver bekosta ett stort kalas för människor du inte gillar. På restaurangen kan du förstås ha gjort upp om att betala för studentens kompisar och dina släktingar och vänner om du känner för att du vill stå för det, men vill pappans sida vara med och äta där så kan de ta den kostnaden själva. Många studenter vill väl ändå ut och festa på stan efter ett tag. 

  • Anonym (barnet)
    Anonym (Avskyr dessa människor) skrev 2022-12-09 10:49:40 följande:
    Barnet vet att om jag ska betala är kravet att pappans släkt inte kommer annars får han bekosta pappans del med sitt studiebidrag vilken inte räcker långt 
    Nej TS, det där är bara emotionell utpressning.

    Det är en sak att du inte vill betala för oförskämda släktingar men att lägga ansvaret på din son är psykisk misshandel.

    Som det alltid mindre värda barnet från första äktenskapet reagerar jag mycket starkt mot detta beteende, hur kan du inte förstå vilken emotionell katastrof det är? Din son känner sig redan bortvald av sin pappa, hur ska han kunna ha ett egenvärde alls med två så gräsliga föräldrar?

    Boka restaurangen och säg att pga allt är så dyrt nuförtiden så får var och en betala för sig själv bara, så får ni väl se vilka som kommer.

    Din egen släktsida kan du bjuda vid andra tillfällen, men låt detta vara lika för alla nu bara (och förklara för "de dina" varför det görs så.) Och lägg sen pengarna du skulle lagt på studentmiddagen på en bra present till din son istället.

    Min far ringde och sa upp bekantskapen över underhållet när jag var 17, dök sen upp på studentdagen som inget hade hänt utan att ens be om ursäkt och förväntade sig en middag.

    Vi har ingen kontakt idag och jag föraktar honom mer än jag kan beskriva.
  • Mrs Moneybags

    I ditt fall skulle jag ha en egen mottagning för min släkt och så fick pappan ha ett eget firande. 


    Bjud inte in pappan med sin släkt helt enkelt. 

  • Anonym (Fnf)

    Stackars barn. En annan firade aldrig ens studenten. Men det hör ju inte hit så sätt. Men det jag vill säga är att bara för du vill ha fetefesten, vill barnet ha det då? Vill han eller hon att din pappa och släkt ska komma så låt dem göra det! Det är ju inte dig detta handlar om.


    Det han eller hon bryr sig mest om är förmodligen att de som bryr sig kommer. Sen om det är på en resturang eller hemma, vad spelar det för roll. Allt kan se jäkligt fint ut utåt sett men det behöver inte vara perfekt ändå. 

Svar på tråden Studenten