• Anonym (Filosofi)

Fungerande otrohetsförhållande

Den otrogne kommer jag att kalla för personen.

Den som är i förhållande med den otrogne kommer jag att kalla för vederbörande.

Är det möjligt med en fungerande relation varav den ena är en otrogen person om vederbörande är nöjd och känner att h*n får alla sina behov tillfredsställda från den otrogne, eller är det alltid kutym att den otrogna personen måste skilja sig för den andres skull för att vederbörande ska bli lycklig (eller eventuellt, känna sig/vara älskad)? 

Vederbörande har aldrig bett om att personen ska skilja sig. Huruvida personen skulle välja att skilja sig om vederbörande krävde det, framgår inte i scenariet.

• Svar på tråden Fungerande otrohetsförhållande
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (Man) skrev 2022-12-13 13:42:55 följande:
    För att jag är man! Och i mitt fall var det tvårt om. Hon var gift och inte jag.
    Ja jag menade inte just dig, i ditt svar så var det ju självklart så.
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (äpplen och päron) skrev 2022-12-13 13:47:00 följande:
    Det blir så när man har en trådstart som är väldigt luddig och kan tolkas lite hur som helst. Hade du varit mer specifik i din trådstart så hade du förmodligen oxå fått mer specifika svar.
    Det fanns inget att vara specifik med. Jag undrade inte utifrån givna kön, hade ingen tanke på det. Men om det har betydelse vilka kön de inblandade skulle ha så får ni gärna svara utifrån de olika möjligheterna och förklara varför det blir skillnad.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Filosofi) skrev 2022-12-13 13:39:37 följande:

Det är intressant att ni skriver utifrån kön, och att den otrogne då är en man och att vänsterprasslet är en kvinna.

Varför inte tvärtom?

Eller främst varför måste ni sätta kön på dem alls?

Vad hade du förväntat dig? Det är svårt att skriva könsnetralt, speciellt om man ska ge expempel och inte vill krångla till språket. I ett forum med mest kvinnor, varav en del har blivit svikna, landar väl expeplet lätt att han är den otrogna och hon är älskarinna. Byt bara han mot hon om det gör dig lyckliga. 
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (Man) skrev 2022-12-13 15:03:35 följande:
    Vad hade du förväntat dig? Det är svårt att skriva könsnetralt, speciellt om man ska ge expempel och inte vill krångla till språket. I ett forum med mest kvinnor, varav en del har blivit svikna, landar väl expeplet lätt att han är den otrogna och hon är älskarinna. Byt bara han mot hon om det gör dig lyckliga. 
    Det blir ju inte bra att jag bortser från det och byter könen om skribenten skriver just utifrån kön och det har betydelse för svaret vem som är vem i scenariet.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Filosofi) skrev 2022-12-13 14:51:27 följande:
    Det fanns inget att vara specifik med. Jag undrade inte utifrån givna kön, hade ingen tanke på det. Men om det har betydelse vilka kön de inblandade skulle ha så får ni gärna svara utifrån de olika möjligheterna och förklara varför det blir skillnad.
    Vad du krånglar till saker genom att överanalysera och överteoriserar

Har du fått svar på din frågor?
  • Anonym (Tror det kan funka??)

Lite andra grejer som gör att det kan funka är att han visar att han vill lägga tid på den andra kvinnan. Tex. Om fru och barn är bortresta så spenderar han den tiden med sin älskarinna istället för att svina omkring på nattklubb och dyka upp kåt och halvfull 5 på morgonen. Även att han håller på traditioner tex. att man firar jul ihop det gör man ju om man är ett par. Naturligtvis kanske inte på julafton men åtminstone nån dag i december.

Även att han tar sig tid till vardags även om det så är att han får en snabbisavsugning på 2minuter i bilen och ett hej älskling du är så underbar jag älskar dig. Man måste åtminstone försöka kunna gå ifrån 5 minuter om man samarbetar och hon tar sig till i närheten av hans hem.

Även ha något gemensamt hos henne. Ok man kan ju inte skaffa barn men en guldfisk eller nåt ett akvarium hos henne som man gemensamt ansvarar för och sköter om. Eller kanske att man får ett fint gosedjur av honom och han döper det till typ Nalle-"hans namn" . Liksom något symboliskt.

• Anonym (Man)
    Anonym (Tror det kan funka??) skrev 2022-12-13 15:48:59 följande:

Lite andra grejer som gör att det kan funka är att han visar att han vill lägga tid på den andra kvinnan. Tex. Om fru och barn är bortresta så spenderar han den tiden med sin älskarinna istället för att svina omkring på nattklubb och dyka upp kåt och halvfull 5 på morgonen. Även att han håller på traditioner tex. att man firar jul ihop det gör man ju om man är ett par. Naturligtvis kanske inte på julafton men åtminstone nån dag i december.

Även att han tar sig tid till vardags även om det så är att han får en snabbisavsugning på 2minuter i bilen och ett hej älskling du är så underbar jag älskar dig. Man måste åtminstone försöka kunna gå ifrån 5 minuter om man samarbetar och hon tar sig till i närheten av hans hem.

Även ha något gemensamt hos henne. Ok man kan ju inte skaffa barn men en guldfisk eller nåt ett akvarium hos henne som man gemensamt ansvarar för och sköter om. Eller kanske att man får ett fint gosedjur av honom och han döper det till typ Nalle-"hans namn" . Liksom något symboliskt.

Och så att TS inte får genushybris igen

Lite andra grejer som gör att det kan funka är att hon visar att hon vill lägga tid på den andra mannen. Tex. Om man och barn är bortresta så spenderar hon den tiden med sin älskare istället för att svina omkring på nattklubb och dyka upp kåt och halvfull 5 på morgonen. Även att hon håller på traditioner tex. att man firar jul ihop det gör man ju om man är ett par. Naturligtvis kanske inte på julafton men åtminstone nån dag i december.

Även att hon tar sig tid till vardags även om det så är att hon  får en snabbis på 2minuter i bilen och ett hej älskling du är så underbar jag älskar dig. Man måste åtminstone försöka kunna gå ifrån 5 minuter om man samarbetar och han tar sig till i närheten av hennes hem.

Även ha något gemensamt hos honom. Ok man kan ju inte skaffa barn men en guldfisk eller nåt ett akvarium hos honom som man gemensamt ansvarar för och sköter om. Eller kanske att man får ett fint gosedjur av henne och hon döper det till typ Fia-"hennes namn" . Liksom något symboliskt.

• Anonym (äpplen och päron)
    Anonym (Man) skrev 2022-12-13 15:55:59 följande:
    Och så att TS inte får genushybris igen

Lite andra grejer som gör att det kan funka är att hon visar att hon vill lägga tid på den andra mannen. Tex. Om man och barn är bortresta så spenderar hon den tiden med sin älskare istället för att svina omkring på nattklubb och dyka upp kåt och halvfull 5 på morgonen. Även att hon håller på traditioner tex. att man firar jul ihop det gör man ju om man är ett par. Naturligtvis kanske inte på julafton men åtminstone nån dag i december.

Även att hon tar sig tid till vardags även om det så är att hon  får en snabbis på 2minuter i bilen och ett hej älskling du är så underbar jag älskar dig. Man måste åtminstone försöka kunna gå ifrån 5 minuter om man samarbetar och han tar sig till i närheten av hennes hem.

Även ha något gemensamt hos honom. Ok man kan ju inte skaffa barn men en guldfisk eller nåt ett akvarium hos honom som man gemensamt ansvarar för och sköter om. Eller kanske att man får ett fint gosedjur av henne och hon döper det till typ Fia-"hennes namn" . Liksom något symboliskt.

Haha, klockrent!!! 
  • Anonym (Tjej)

Jag tror att den som vill fortsätta ha en historia och bli ihop med den som otroheten är med. Ja då måste båda parter visa sitt intresse. Det finns alltid tid att skriva ett kort meddelande till varandra. Det finns alltid tid att klämma in ett kort möte . Gör inte båda parter det , utan den ena parten bara ghostar och skriver när det passar hen. Eller inte vill ses.Då är det ingen idé att satsa på det förhållandet. Då finns inte tillräckligt med intresse.

Sedan att vara  den som är den otrogna i båda förhållandena, om ni ska bli ett par ja då måste man vara 100% trygg med sin blivande nya partner
    Det räcker inte med lite halvdana jag längtar efter dig sms eller jag önskar så att vi kunde ses. Se till att hela tiden kommunicera.

• Anonym (Perka)
    Anonym (Filosofi) skrev 2022-12-13 13:39:37 följande:

Det är intressant att ni skriver utifrån kön, och att den otrogne då är en man och att vänsterprasslet är en kvinna.

Varför inte tvärtom?

Eller främst varför måste ni sätta kön på dem alls?

Därför att långvariga otrohetsaffärer nästan alltid är den fördelningen, gift man som inte kan begränsa sig till en kvinna.
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (Perka) skrev 2022-12-13 16:49:01 följande:
    Därför att långvariga otrohetsaffärer nästan alltid är den fördelningen, gift man som inte kan begränsa sig till en kvinna.
    Det är faktiskt också vad jag också föreställer mig i första hand när man pratar om såna saker, av någon anledning, men hur kan man veta?
    Anonym (Filosofi) skrev 2022-12-14 14:38:32 följande:
    Det är faktiskt också vad jag också föreställer mig i första hand när man pratar om såna saker, av någon anledning, men hur kan man veta?
    Genom att gå på vad personen gör istället för vad han säger?

En person som sviker, ljuger och förnedrar sin partner är förmodligen inte en ärlig och pålitlig person oavsett vad han säger för kan han gör så mot sina "nära och kära" så kan han garanterat göra så mot dig med. Om personen hade varit ärlig och pålitlig så hade personen inte valt att vara otrogen utan avslutat sin relation först och inlett en ny sen.

I de fall där båda sviker och förnedrar sin partner så är ju båda lika falska och opålitliga och då är det ju väldigt irrationellt att förvänta sig ärlighet och pålitlighet av varandra.

Genom att själv inte bete sig lika egoistiskt?

Om man medvetet deltar i någon annans svek och förnedring av hans partner så är man ju inte mycket bättre själv.
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (äpplen och päron) skrev 2022-12-19 14:21:06 följande:
    Genom att gå på vad personen gör istället för vad han säger?

En person som sviker, ljuger och förnedrar sin partner är förmodligen inte en ärlig och pålitlig person oavsett vad han säger för kan han gör så mot sina "nära och kära" så kan han garanterat göra så mot dig med. Om personen hade varit ärlig och pålitlig så hade personen inte valt att vara otrogen utan avslutat sin relation först och inlett en ny sen.

I de fall där båda sviker och förnedrar sin partner så är ju båda lika falska och opålitliga och då är det ju väldigt irrationellt att förvänta sig ärlighet och pålitlighet av varandra.

Genom att själv inte bete sig lika egoistiskt?

Om man medvetet deltar i någon annans svek och förnedring av hans partner så är man ju inte mycket bättre själv.
    Men käre väl!! Hur står det till egentligen?

Det jag frågade var : Hur kan man veta att det oftast är fördelningen Gift man med älskarinna, och inte Gift fru med älskare?
    Anonym (Filosofi) skrev 2022-12-19 14:31:59 följande:
    Men käre väl!! Hur står det till egentligen?

Det jag frågade var : Hur kan man veta att det oftast är fördelningen Gift man med älskarinna, och inte Gift fru med älskare?
    Men käre filosofi, hur står det till med rationellt tänkande eller har du flummat bort dig lite väl långt bort från fast mark?

Handlingar, oavsett omständighet är ALLTID ett bättre mått än ord. Poängen är att det kanske inte spelar någon större roll hur fördelningen ser ut i detalj eller vad personerna själva säger/tycker eftersom deras agerande säger en hel del om deras värderingar och personligheter.

Men om du absolut måste grotta ner dig i detalj kring fördelning så är väl VM egen enkät bland sina medlemmar ganska talande, den absolut vanligaste anledningen till deras otrohet var... spänning och ombyte, problem i relationen kom faktiskt ganska lång ner i listan. Så ja även det talar för att de flesta som är otrogna verkar helt enkelt vara gränslösa människor av båda könen som vill äta kakan och ha den kvar.
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (äpplen och päron) skrev 2022-12-19 15:00:33 följande:
    Men käre filosofi, hur står det till med rationellt tänkande eller har du flummat bort dig lite väl långt bort från fast mark?

Handlingar, oavsett omständighet är ALLTID ett bättre mått än ord. Poängen är att det kanske inte spelar någon större roll hur fördelningen ser ut i detalj eller vad personerna själva säger/tycker eftersom deras agerande säger en hel del om deras värderingar och personligheter.

Men om du absolut måste grotta ner dig i detalj kring fördelning så är väl VM egen enkät bland sina medlemmar ganska talande, den absolut vanligaste anledningen till deras otrohet var... spänning och ombyte, problem i relationen kom faktiskt ganska lång ner i listan. Så ja även det talar för att de flesta som är otrogna verkar helt enkelt vara gränslösa människor av båda könen som vill äta kakan och ha den kvar.
    Det var inte frågan, ska du citera ett specifikt inlägg av mig som du väljer ut så kanske du ska svara på just den fråga som står där, och är du inte intresserad så behöver du ju inte. Du bidrar ingenting till vad jag undrade över. Jag undrade varför så många i tråden i sina svar utgår ifrån att det är en gift man och inte kvinna, och hur det har betydelse för hur ett otrohetsförhållande fungerar. Hur kan man veta vad som är vanligast?
  • Anonym (Ordning)
    Anonym (Filosofi) skrev 2022-12-10 22:25:45 följande:

Den otrogne kommer jag att kalla för personen.

Den som är i förhållande med den otrogne kommer jag att kalla för vederbörande.
    Menar du den bedragne eller älskaren/älskarinnan? Båda har någon sorts förhållande till personen.

Dessutom är alla tre personer.

Att bygga ett resonemang med sådana termer är att krångla till det.
  • Anonym (Filosofi)
    Anonym (Ordning) skrev 2022-12-19 15:15:42 följande:
    Menar du den bedragne eller älskaren/älskarinnan? Båda har någon sorts förhållande till personen.

Dessutom är alla tre personer.

Att bygga ett resonemang med sådana termer är att krångla till det.

Älskaren/älskarinnan är vederbörande.

Den som är i samboförhållande eller gift kallar jag för personen.

Det är förhållandet mellan dessa två som är ämnet för tråden. 

Jag gjorde mitt bästa med trådstarten, har du bättre förslag för vad jag skulle kalla dem? Ville inte ha något som anspelar på kön eftersom jag ville inte utesluta något.

Svar på tråden Fungerande otrohetsförhållande