• Pallekula

    Undvika att föda barn sent på året?

    Hej,
    jag har en fixidé jag inte kan släppa. Vi fick ett missfall nyligen, skulle ha fötts nästa sommar. Vill försöka igen men kan inte låta bli att känna rädsla för att få barn som föds i november, december. Alla våra vänner har kunnat planera och har/kommer få barn födda under jan-juni. Jag har läst många artiklar om hur barn födda sent får det svårare i skolan och livet generellt. Det skrämmer mig lite. Jag förstår att man inte kan planera och att jag inte ens vet om vi kan få barn. Jag hade såklart varit tacksam för ett barn oavsett.

    Men vi kan ju också undvika ägglossningsperioderna under några månader för att skapa bättre förutsättningar för ett barn. Det är nog en osäkerhet hos mig men våra vänner är dessutom mer framgångsrika människor och det blir som att vi är de fattiga och vårt barn kommer hamna ännu mer efter eventuella framtida vänner för att de då dessutom kommer få det svårt i skolan till exempel.

    Önskar att jag kunde släppa tanken men det är så svårt. 

    Någon annan som brottas/har brottats med samma dumma tankar?

  • Svar på tråden Undvika att föda barn sent på året?
  • vissli

    Jag är född i november, välutbildad, gick ut med 20.0 i snitt. Har genomfört långlopp och tränat hårt fysiskt.

    Så nä. I mitt fall låg det mig inte i fatet att vara född i november direkt.

  • fjanten

    Inte tänkt så. Född i november. Alltid haft bra betyg. Alltid varit ganska lång för min ålder under uppväxten, så det har inte gjort att jag hamnat efter idrottsmässigt heller.

    Min äldsta är slutet-på-december-unge. Och det är jag glad för! Han är redan i alla de avancerade böckerna i skolan (åk. 1) för läsning, matemtik o.s.v. Så hade han fötts i januari istället är ju risken att han skulle ha blivit uttråkad i skolan de första åren. Lång är han också - längst i klassen trots att han är yngst. 

    Så - jag skulle inte våga chansa på att missa något gyllene ägg för att inte riskera en nov-dec-bebis

  • Pallekula

    Tack så mycket för era svar, extremt lugnande faktiskt! 
    Vill ju inte missa något gyllene ägg :)

  • LaFontaine

    Född i december. Var näst först i klassen med i princip allt (först var hon som var född ännu senare i december). Aldrig några problem, vare sig socialt eller kunskapsmässigt. Det enda problem jag stött på är vuxna som beklagat sig och tyckt synd om mig som är född sent på året. Positivt med det är att jag lärt mig hantera dumskallar. 

  • fjanten

    En annan fördel var att jag var enda födande inne på förlossningen där när första kom - jämför det med juli månad när barnmorskorna är på semester och det är överfullt i alla salarna... Inne hos oss hade man full koll från början till slut

  • Vattumankillen
    vissli skrev 2022-12-12 13:50:58 följande:

    Jag är född i november, välutbildad, gick ut med 20.0 i snitt. Har genomfört långlopp och tränat hårt fysiskt.

    Så nä. I mitt fall låg det mig inte i fatet att vara född i november direkt.


    Knappast en fördel överlag under barnets uppväxt.
    Exempelvis idrotten delar in barnen ex fotbollen baserat på vilket år de är född.
    Vilket gör att ett decemberbarn måste tävla mot de som är bland annat född i januari sammavårm
  • Vattumankillen
    LaFontaine skrev 2022-12-12 14:16:44 följande:

    Född i december. Var näst först i klassen med i princip allt (först var hon som var född ännu senare i december). Aldrig några problem, vare sig socialt eller kunskapsmässigt. Det enda problem jag stött på är vuxna som beklagat sig och tyckt synd om mig som är född sent på året. Positivt med det är att jag lärt mig hantera dumskallar. 


    Hur gammal var du när du var näst först i klassen för olika grejer? 
  • LaFontaine
    Vattumankillen skrev 2022-12-12 14:28:22 följande:
    Hur gammal var du när du var näst först i klassen för olika grejer? 
    Från det att jag började skolan vid sex års ålder, tills jag började gymnasiet ungefär. Då höll jag mig bara bland de främsta istället. 
  • vissli
    Vattumankillen skrev 2022-12-12 14:27:15 följande:
    Knappast en fördel överlag under barnets uppväxt.
    Exempelvis idrotten delar in barnen ex fotbollen baserat på vilket år de är född.
    Vilket gör att ett decemberbarn måste tävla mot de som är bland annat född i januari sammavårm
    Japp. Och det hade jag alltså inga problem med, men jag idrottade inte inom fotboll. Men det finns ju idrottare födda sent med som nått framgång. Där är det väl snarare kanske att man får se över så man inte slår ut ungarna när de är 10-11 år gamla med diverse elitsatsningar, när skillnaderna kanske är något större än senare.
  • Anotherone

    På gruppnivå kan barnen få det lite kämpigare och det är inte så konstigt egentligen. För om alla barn börjar skolan i augusti så kommer du ha några där som är födda i januari och några som är födda i december. Där det alltså skiljer nästan ett helt kalenderår i utveckling. Om man drar det till sina extremer så att man tar dem som är födda i januari och ligger lite före jämfört med dem som är födda i december och som samtidigt kan ha en del utvecklingsmässiga och kognitiva utmaningar så får du ett väldigt brett spann.
    Jag och min man var naiva nog att planera vårt första barn utifrån att vi skulle börja försöka efter mensen i april. Nu gick det till en fullgången graviditet och barnet föddes efter skiftet januari/februari. Men det hade räckt med att han kommit 3v tidigare så hade han ju kommit i december. Så är det. Och då hade han börjat skolan ett år tidigare än han gjort nu, enbart baserat på födelsedata. 
    Andra barnet längtade vi efter i flera år så när jag sen blev gravid spelade det ingen som helst roll vilken månad han skulle komma, vi var bara så glada. 

  • TvillingmammaVästgöte

    Ja, våra tvillingar föddes på hösten och var inte alls mogna för att börja skolan , när de skulle börja i förskoleklass , de var bara fem år och hade inte den språkliga mognad som krävdes.  

  • den där mamman

    Har fyra barn, tre födda i november och en i maj. Två av barnen är aktiva idrottsutövare (novemberbarn båda två). Har aldrig upplevt att de är "efter" sina kompisar födda tidigare samma år. De är tvärtom bättre än de flesta på att analysera spelet på plan och ligger allt som oftast steget före de andra och är riktigt duktig på fotbollsplanen/ basketplanen. De har en spelkänsla som snarare kommer från generna på deras pappas sida. Själv är jag decemberbarn och var värdelös på bollsporter men bra i alla teoretiska ämnen. Samtliga barn ligger före i såväl svenska,engelska och matte och kunde läsa när de började förskoleklass/ettan.

    Tror snarare gener spelar större roll för barns utveckling och hur man är som förälder än när ett barn föds på året. Finns inget mysigare än att förgylla de mörka månaderna med att snusa på nyfödd. Då har man en tillräckligt stor bebis att hitta på skoj med på sommaren som följer. 

Svar på tråden Undvika att föda barn sent på året?