Anonym (What) skrev 2022-12-25 20:21:15 följande:
Men ska inte barnbarnen få behandlas som egna individer, utan som en förlänging av barnet (sin förälder)? Om du får endast ett barn och ditt syskon har 3 barn, ska ditt barn få 450 kr varje jul och födelsedag medan ditt syskons barn får 150 kr vardera = 450 kr sammanlagt? Det är ju helt orimligt att man är värd mindre för att man har flera syskon. Det är rätt småsint av dig att sitta med tårar i ögonen för att barnen får leksaker och du som vuxen "bara" 3 klappar!? Vem bad dig köpa för mer än du hade råd med till alla vuxna i familjen? Fy, så pinsamt.
Varje barnbarn får lika mycket, det är föräldrarna som får mindre. D.v.s. det barn med många barn själv får inte någon julklapp, det barn utan egna barn får en större julklapp. Så i ditt exempel ovan så skulle alla barnbarn få klappar för 450 kr, men mitt syskon och dennes partner kanske får en flaska vin att dela på medan jag och min partner en flaska champagne. Och vårt barnlösa syskon en sparesa.
Jo det var faktiskt jättejobbigt den julen. Jag hade köpt en klapp till mamma, en till pappa, en till de som par, en till mitt storasyskon, en till dennes respektive, en till de som par, en till varje av deras barn och en till mitt småsyskon.
Mitt småsyskon köpte med precis samma fördelning som mig. Mina föräldrar också (en till äldre syskonets, en till dennes partner, en till dom som familj och en till mig) + massor till deras barn och massor till mitt småsykon. Och mitt äldre syskon och dennes partner hade ju också köpt en massa till varandra. Och mitt syskons partner hade med en påse klappar till mina föräldrar från sina föräldrar.
Så det här handlade inte om att bara barnen fick paket, utan ALLA vuxna närvarande fick runt 10 paket var utom jag då jag var den enda som var ensam i mitt hushåll. Vilket givetvis inte gjordes lättare av att jag nyligen blivit dumpad, annars hade jag också haft en partner som hade kunnat ge mig något.
Jag sa inte något till någon och visade inte heller något, men både mitt småsyskon och mina föräldrar kom till mig senare med julklappar i efterhand för de tyckte att det hade känts hemskt när det ropades upp julklappar i en timme och alla utom jag satt med störa högar.