• diablo78

    Pris förlovningsring

    Vad kostade era förlovningsringar?

    Läster och googlar att det genomsnittliga är 3 månadslöner. Men vissa köper ju både billgare och dyrare.

    Är man inte lika mycket värd om man köper en ring som kostar 1000-3000kr? 

  • Svar på tråden Pris förlovningsring
  • Anonym (Mia)

    Jag har en sån där ring som ingen i tråden vill ha. Jag älskar den för min man gav den till mig och den symboliserar vår kärlek. Jag tar aldrig av den och har inga problem även fast jag jobbar inom vården. Skulle jag tappa den vore det trist, men som tur är är den försäkrad. 

  • SweeneyTodd
    Anonym (K) skrev 2022-12-30 12:15:29 följande:
    Du tror att ens värde som partner speglas i vilken ring man har....? Snälla... Vem har inbillat dig det? Idioter antagligen.

    Självklart köper man de ringar man vill och om man har något vett i skallen så spenderar man så klart inte ens en halv månadslön på förlovningsringar.
    Varför så dömande? Alla har vi olika preferenser. 
  • Anonym (summan)
    Anonym (Mia) skrev 2022-12-30 13:31:49 följande:

    Jag har en sån där ring som ingen i tråden vill ha. Jag älskar den för min man gav den till mig och den symboliserar vår kärlek. Jag tar aldrig av den och har inga problem även fast jag jobbar inom vården. Skulle jag tappa den vore det trist, men som tur är är den försäkrad. 


    Var jobbar du då någonstans som får ha ring på arbete i vården?
  • Anonym (K)
    SweeneyTodd skrev 2022-12-30 13:54:10 följande:
    Varför så dömande? Alla har vi olika preferenser. 
    Ja en del föredrar att slänga sina pengar på en brasa, andra föredrar att använda dem till något vettigt. Varför är DU så dömande?? 
  • Anonym (blingeling)

    Det där med tre månadslöner går egentligen tillbaka hela vägen till en väldigt lyckad reklamkampanj på 1930-talet från DeBeers diamantimperium.

    Det var svårt att sälja diamanter under depressionspåren och de ville både öka sin försäljning och etablera diamanten som den sten som självklart skulle vara i en förlovnings/vigselring. Innan dess hade man gärna färgstenar, om man hade råd med något mer än en slät guldring.

    Under större delen av 1900-talet var det dock en månadslön som ringen skulle kosta. Men på 1980-talet blev det två månader, för då hade den blomstrande marknaden utrymme till det. Och på 2000-talet blev det tre månader, i DeBeers reklam. 

    Läs hela historien här:

    www.superjeweler.com/blog/the-people-who-pushed-the-3-month-salary-lie/

    Utdrag:


    "Marketing experts agree that the DeBeers marketing strategy was one of the most successful in the world for many years. They literally invented the tradition that a diamond ring was the appropriate gift for a proposal, then they crafted a price guideline that was easy to understand and hard to ignore.


    Many men proposing to the women they love now believe an expensive diamond engagement ring indicates that they love their partner and how MUCH they love their partner. The advertising questions whether their love is worth two or three months? salary. Naturally, most men hesitate to argue with this weird logic. The advertising has worked its questionable magic on women as well. Ladies are increasingly expecting their partners to spend three months? salary or go into debt to find the perfect, oversized diamond engagement ring they can flash in front of their friends."

  • Anonym (blingeling)
    Anonym (K) skrev 2022-12-30 12:15:29 följande:
    Du tror att ens värde som partner speglas i vilken ring man har....? Snälla... Vem har inbillat dig det? Idioter antagligen.

    Självklart köper man de ringar man vill och om man har något vett i skallen så spenderar man så klart inte ens en halv månadslön på förlovningsringar.
    Om kvinnan i övrigt tycker om smycken och bär dyrare smycken dagligen blir det kanske lite konstigt om just förlovnings/vigselringar är billiga och rhodieringen släpper efter bara ett par år så att vitguldet blir fult och dassigt? Ser många sådana ringar på nätauktioner.

    Det viktiga är väl att varje kvinna får en ring som hon blir glad av att bära, oavsett om den är en praktisk variant av titan eller en designring från Cartier där märket är halva prislappen?

    Finns så mycket annat skräp som folk lägger pengar på som inte har ens en tiondel av livslängden hos ett vackert smycke. Den som bara inte röker eller snusar kan lägga 25 000 om året på smycken utan att det gör någon skillnad i budgeten, och inte får man cancer av det heller! Cool
  • FuckGoggleAskMe
    Aniiee skrev 2022-12-30 03:15:08 följande:
    Nej, det är faktiskt trams från judisk tradition....
    Enligt judisk tradition ska ringen vara slät utan stenar och kan vara i olika metaller, så inte så dyr. Men antar att diamantförsäljarna som kom på detta trams var judar. 
  • Anonym (N)
    Anonym (blingeling) skrev 2022-12-30 14:36:52 följande:
    Om kvinnan i övrigt tycker om smycken och bär dyrare smycken dagligen blir det kanske lite konstigt om just förlovnings/vigselringar är billiga och rhodieringen släpper efter bara ett par år så att vitguldet blir fult och dassigt? Ser många sådana ringar på nätauktioner.

    Det viktiga är väl att varje kvinna får en ring som hon blir glad av att bära, oavsett om den är en praktisk variant av titan eller en designring från Cartier där märket är halva prislappen?

    Finns så mycket annat skräp som folk lägger pengar på som inte har ens en tiondel av livslängden hos ett vackert smycke. Den som bara inte röker eller snusar kan lägga 25 000 om året på smycken utan att det gör någon skillnad i budgeten, och inte får man cancer av det heller! Cool
    Bär man dyrare smycken till vardags då har man oftast råd med dyrare ring också.
    Det jag tycker är problematiskt att en del människor vill ha dyr bröllop / ringar när de egentligen inte har råd.
    Och i Sverige har många barn innan man förlovar sig / gifter sig och de drabbas också.
  • SweeneyTodd
    Anonym (K) skrev 2022-12-30 14:07:10 följande:
    Ja en del föredrar att slänga sina pengar på en brasa, andra föredrar att använda dem till något vettigt. Varför är DU så dömande?? 
    Jag är knappast dömande. Det är däremot du. Du skriver om ''vett i skallen''. 

    Att använda pengar till en förlovningsring är vettigt. 
  • Anonym (N)
    SweeneyTodd skrev 2022-12-30 14:54:10 följande:
    Jag är knappast dömande. Det är däremot du. Du skriver om ''vett i skallen''. 

    Att använda pengar till en förlovningsring är vettigt. 

    Beror väl på om ringen har en bra andrahandsvärde.
    Då är det en investering också.

  • Anonym (A)
    Anonym (blingeling) skrev 2022-12-30 14:36:52 följande:
    Om kvinnan i övrigt tycker om smycken och bär dyrare smycken dagligen blir det kanske lite konstigt om just förlovnings/vigselringar är billiga och rhodieringen släpper efter bara ett par år så att vitguldet blir fult och dassigt? Ser många sådana ringar på nätauktioner.

    Det viktiga är väl att varje kvinna får en ring som hon blir glad av att bära, oavsett om den är en praktisk variant av titan eller en designring från Cartier där märket är halva prislappen?

    Finns så mycket annat skräp som folk lägger pengar på som inte har ens en tiondel av livslängden hos ett vackert smycke. Den som bara inte röker eller snusar kan lägga 25 000 om året på smycken utan att det gör någon skillnad i budgeten, och inte får man cancer av det heller! Cool

    Spelar ju ingen roll, man är ju inte mer värd för att man har dyra smycken, oavsett om man har råd med dom eller inte. 


     

  • Anonym (blingeling)
    Anonym (K) skrev 2022-12-30 14:07:10 följande:
    Ja en del föredrar att slänga sina pengar på en brasa, andra föredrar att använda dem till något vettigt. Varför är DU så dömande?? 
    Det var du som började gapa dömande om att inte ha "vett i skallen" för att man vill köpa en dyrare ring än en halv månadslön. Lider du av minnesförlust?

    Men det är klart att man bör anpassa alla dyrare inköp efter vad budgeten kan bära.
  • Anonym (A)
    Anonym (N) skrev 2022-12-30 14:59:22 följande:

    Beror väl på om ringen har en bra andrahandsvärde.
    Då är det en investering också.


    Tänker man på ringen som en investering, då är man beredd att sälja den, eller panta den. Men rika människor är kanske så beräknande. 
  • Anonym (blingeling)
    Anonym (A) skrev 2022-12-30 15:29:11 följande:

    Spelar ju ingen roll, man är ju inte mer värd för att man har dyra smycken, oavsett om man har råd med dom eller inte. 


     


    Nej, och det har jag aldrig påstått heller så varför adressera det till mig?
  • Anonym (H)

    Vi bemödade oss inte med att köpa förlovningsringar. 
    Min vigselring gick på 600 kr, hans minns jag inte. 

  • Anonym (N)
    Anonym (A) skrev 2022-12-30 15:31:39 följande:
    Tänker man på ringen som en investering, då är man beredd att sälja den, eller panta den. Men rika människor är kanske så beräknande. 

    Det är inte att vara beräknande att man ej köper saker som blir värdelösa på en gång. 


    De flesta är nog villiga att sälja allt / vad som helst om man måste. 
    Men vissa är så bortskämda kanske att de inte ens kan tänka sig att man kan bli fattig i framtiden.

  • Anonym (blingeling)
    Anonym (The man) skrev 2022-12-31 02:33:35 följande:

    Min frus ring kostade mig 80 000 kr Tungan ute


    Jag betalade min ring och köpte in stenen själv- varför ska han betala när han inte har någon glädje av den? 

    Men så kan jag mycket mer om ädelstenar också. Det hade blivit lika galet om jag skulle köpt ett VR- system åt honom.

    To each their own. Flört
  • Alessia

    En barndomsvän som arbetar som guld-och silversmed har rätt nyligen berättat för mig att trenden just nu vad gäller förlovningsringar är slät ring i gult guld - för båda. Om det har med orostider rent ekonomiskt att göra är väl svårt att säga, men kanske. Som vigselring för kvinnan väljer en del en slät ring till (som det var förr i världen) eller en alliansring med briljanter eller briljanter tillsammans med färgstenar som safir (vanligast), smaragd eller rubin.
    De där svindyra enstensringarna av diamant på 1-2 carat för 125 000-300 000 som så många tidigare eftertraktade är visst rätt ute nu. Rätt vulgärt stora hollywoodblaffor i mitt personliga tycke... Min väninna berättade att de som valde en så dyr ring ofta också samtidigt köpte en kopia av silver med fejkdiamant att ha till vardags  pga rån- och stöldrisk. Kul att mestadels ha sin förlovningsring i kassaskåp?????

Svar på tråden Pris förlovningsring