• Beckah82

Cirkus - djurplågeri?

Jag har inte varit på cirkus sen jag var riktigt liten men min son (7,5 år) har tjatat i flera år om att han aldrig fått gå på cirkus så nu när Cirkus Maximum kom hit till våran lilla håla så passade jag på att ta med sonen på hans allra första cirkus.

Sonen uppskattade det hela enormt mycket men jag satt bara och mådde illa. SNYFT ett så hemskt liv för djuren! man kunde riktigt se den psykiska smärtan lysa i de stackars djurens ögon!

Hela tiden viftades det med piskor och gapades på djuren! Usch!

Sen var det dax för elefanterna och så var det en elefant som inte ville lägga sig ner exakt samma sekund som tränaren gapade på honom/henne och då fick han/hon en REJÄL pisksnärt rakt över rumpan. Visst....de har ganska tjock hud osv men det var vidrigt att titta på.

Nä usch! Aldrig mer cirkus för min del =(

• Svar på tråden Cirkus - djurplågeri?
  • Morcheeba

Nu har jag ingen som helst koll på hur cirkusar hanterar sina djur, men jag har svårt att tänka mig att de vanvårdas. Skulle kunna tänka mig att det är ganska stränga regler, samt att de blir väl omhändertagna. Cirkusdjur är dyra, varför skulle man missköta dem? Nej, det är klart att en cirkus knappast är en idealisk plats för djur, men jag ser inte mer fel i en cirkus än vad jag gör i en ridskola. 

• enautodidakt

Jag är emot både cirkusar och djurparker till stor del.
    Det är en sak med mindre djurparker där man tagit in skadade djur som inte kan återvända till ett liv i frihet.

• ModestyB
    CoolCalle skrev 2012-01-14 22:49:06 följande:
    Jag jobbar på Cirkus Maximum till och från. Vill nämna följande:

År 2006 var det 4 indiska elefanter på Maximum, Mosly, Toni, Madras och India. Mosly & Toni återkommer ev i år.
    Allihopa är damer i 40-årsåldern.

Jag förstår att man kan bli fundersam men cirkusdjur idag tillhör faktiskt de djur som har det bäst. Det är bevisat även om djurrättsaktivister kan hävda annat. Deras kunskaper är bristande. Den etiska biten är en åsiktsfråga, personligen gillar jag inte att se hundar och katter av flera skäl. Men jag respekterar det. De är fullt friska och mår bra, men jag gillar inte alla omständigheter för dem. Dessa saker måste hållas isär.

Elefanter, hästar, kameler, sebror, åsnor, lamor, dromedarer, och övriga hovdjur hittar jag inget fel med. 
    Sjölejon sover mycket så de har det också bra och deras dressörer är duktiga.

Men hundar och katter, njae, ytterst tveksam i många fall.  

Jag har sett det mesta på Maximum och älskar cirkusen. 

Naturligtvis händer ju olyckor där också, men de har inget djurförbud. (Reglerna är starka) Så jag tycker gott att man besöka de svenska cirkusarna utan att behöva vara orolig. 

Jag svarar gärna på frågor!

Tack för mig!

PS gillar din blogg DS!
    Att djur inte blir misshandlade får mat och viloplats räcker liksom inte till. rörelsefrihet och berikning, samt att det naturliga beteendet möjliggörs hör också till livskvalitet, där brister cirkusar rejält.
  • ModestyB
    solstråle80 skrev 2012-01-26 13:51:56 följande:

Måste bara fråga alla er som är emot djur på en cirkus. Går ni och tittar på hopptävlingar, dressyrtävlingar, trav, hundutställningar, kattutställningar  mm??????

Vad anser ni är fel att ha djur på en cirkus?????

Det går knappast att jämföra en aktivitet som pågår en halv eller en hel dag med ett helt djurliv, eller tycker du det?

Tidningen Voltaire hade ett specialnummer om djur i fångenskap för ett par nummer sedan, fantastiskt intressant läsning. Framför allt medellivslängden hos djuren i fångenskap resp. i det vilda.
    Rekommenderad läsning om man kan hitta tidningen, men den borde finnas på biblioteket.
  • stardream

Nopp! Går inte på cirkus eller uppvisningar med djur, rider inte på hästar eller, kameler etc utomlands. Jag uppskattar dock att se vilda djur i deras naturliga miljö tex snorkla eller safari

• Grappa

Med tanke på att de flesta djurskötare på cirkusarna här i Norden är rumäner eller bulgarer, outbildade människor som kommer från samhällen där djur har noll värde så säger det sig självt att skötarna jobbar för en inkomst, inte för att de har nån kärlek till djuren. googla själva på misshandel + cirkus så kan ni se både bilder och filmer på hur djuren har det. Oj vad de är väl skötta. Not.
    Att jämföra tigrar i bur med domesticerade hopphästar som  får gå i hage regelbundet och som blir skötta som bebisar är ju infantilt.

• richon

Så fort det handlar om att tjäna pengar på djur är det fel. Om du vill bli en riktigt civiliserad människa som kan känna empati med alla kännande varelser så är det bojkott av alla cirkusar med djur som gäller och naturligtvis djurparker och andra motbjudande inrättningar. Det är rena Auschwitz för djuren och bakom ridåerna är det ren djurmisshandel över hela linjen - för att inte tala om hästkapplöpningar som tydligen betraktas som någon slags ädel sport - ja, knappast för hästarna som piskas på. Dom har inget val.

• hundpuss

Mitt största "problem" med cirkus är väl det faktum att djuren spenderar så mycket tid på vägarna under transporter. 
    Jag tycker inte att några djur ska behövas fraktas så. 

Sen tror jag säkert att det finns cirkusar som är väldigt måna om djurens hälsa osv, men jag tycker personligen inte att det är önskvärt att djur lever det livet.

Vill mina ungar se konstformer kan vi gå på Cirque du soleil eller liknande, och vill de se djur kan vi besöka bondgårdar, åka utomlands på safari eller gå på en agilitytävling. 

Cirkus som fenomen tycker jag inte illa om, det är djurhållningen jag kan ifrågasätta. 

• realisten

Jag har inga ungar ännu men när jag har det kommer jag inte ta med dom på cirkusar som har djur. Mina ungar ska lära sig att Djur ska respekteras och inte är till för att underhålla människor. Dom kommer hela sitt liv få växa upp med hundar och få lära sig tidigt att djur inte är leksaker.

• realisten
    solstråle80 skrev 2012-01-26 13:51:56 följande:
    Måste bara fråga alla er som är emot djur på en cirkus. Går ni och tittar på hopptävlingar, dressyrtävlingar, trav, hundutställningar, kattutställningar  mm??????

Vad anser ni är fel att ha djur på en cirkus?????

Nej det gör jag inte. Agillity tävlingar kan vara intressant men det är en hundsport som hundar älskar sen är hundar i sekel avlade för att leva med människor också och de tror jag inte elefanter tigrar och andra djur är så det är en enorm skillnad.
  • MatildaLangreiter

Heej! ser att det är några år sedan tråden var igång och är väl för mycket att hoppas på att någon sitter kvar. Men såg att ett par har jobbat på cirkus! Jag pluggar nämligen till djurvårdare och skriver en uppsatts om djur på cirkus, om djurhållningen och träningsmetoder. Djurensrätt skriver flitigt om djurhållningen men jag är lite extra intresserad av träningen. I träningen finns ju inte mycket rätt och fel förutom de grundläggande djurlagarna att dem inte får utsättas för onödigt lidande osv. Det är därmed svårt att hitta fakta om. Är det någon som har information om vilka metoder som används/har använts till de olika arterna på någon av Sveriges cirkusar?

Som svar på tråden tycker jag det är viktigt att skilja på arter och extra viktigt på domesticerade arter så som hund och tamkatt till skillnad från elefant, de har väldigt olika behov och beteenden :)

Mejla mig jätte gärna om ni har någon info om cirkusarnas djurträning! :D

Matilda.Langreiter@hotmail.se

Svar på tråden Cirkus - djurplågeri?