• Tue 3 Jan 2023 06:33
    22134 visningar
    41 svar
    41
    22134

    Arbetslös sambo vill inte hämta/lämna på förskolan

    Min sambo är arbetssökande. Jag arbetar. På förskolan har vi rätt att lämna våra barn kl 9 och hämta kl 14. Jag arbetar 8-17.


    Min sambo ser det inte som självklart att hon ska lämna och hämta barnen utan tycker att jag ska ta ledigt från jobbet för att hämta eller lämna. För annars måste hon "ta ledigt" från att söka arbete. I praktiken så söker hon dock inte ens arbete varje dag utan för det mot slutet av varje månad när hon måste lämna in uppgifterna till arbetsförmedlingen.
    Hur ser ni på saken? Personligen tycker jag att det är konstigt om jag ska behöva ta ledigt från jobbet varje dag för att lämna eller hämta. 
  • Svar på tråden Arbetslös sambo vill inte hämta/lämna på förskolan
  • Anonym (vansi­nnig)
    Thu 5 Jan 2023 10:52
    #31

    Hon verkar helt knäpp, ärligt talat. Det verkar som att hon vill straffa dig för något, men i själva verket är det barnen som blir straffade för att de får längre dagar än nödvändigt på förskolan. 

    Dessutom får ni ju mindre inkomst om du måste ta gå ner i arbetstid för att hämta barnen så pass tidigt som 14.00 varannan dag. 

    Jag skulle bli vansinnig. 

  • Thu 5 Jan 2023 11:15
    #32

    Ja. I alla världar är det rimliga att den arbetssökande ?tar ledigt?, inte den med arbete. Hur motiverar hon det? Är hon beredd att ni förlorar pengar, alternativt att du måste jobba senare för att kompensera för tiden du tagit ledigt? Vad gör hon egentligen om dagarna?

    Förskoletiden är satt efter henne, inte dig, hon får anpassa jobbsökandet till de timmar barnen är på förskolan.

  • Thu 5 Jan 2023 11:27
    #33

    Tack för alla svar. Jag ville kolla ifall det fanns någon som överhuvudtaget höll med henne.

  • Anonym (.....­)
    Thu 5 Jan 2023 13:59
    #34
    AndyPandyLandy skrev 2023-01-05 11:27:09 följande:

    Tack för alla svar. Jag ville kolla ifall det fanns någon som överhuvudtaget höll med henne.


    Har du pratat med henne? Är hon normal i andra sammanhang?
  • Fri 6 Jan 2023 00:54
    #35
    Anonym (.....) skrev 2023-01-05 13:59:40 följande:
    Har du pratat med henne? Är hon normal i andra sammanhang?
    Vi har pratat om detta.

    Hon har ett stort hjärta i de flesta sammanhang men hon brukar ha en egen syn på många saker. Hon har inte haft ett arbete på många år och jag tror hon känner sig mindre värd på något sätt pga detta. Så genom att likställa arbete med arbetssökande så försöker hon hävda sig.
  • Anonym (L)
    Mon 9 Jan 2023 08:39
    #36
    AndyPandyLandy skrev 2023-01-06 00:54:19 följande:
    Vi har pratat om detta.

    Hon har ett stort hjärta i de flesta sammanhang men hon brukar ha en egen syn på många saker. Hon har inte haft ett arbete på många år och jag tror hon känner sig mindre värd på något sätt pga detta. Så genom att likställa arbete med arbetssökande så försöker hon hävda sig.
    Då kanske hon ska lägga på ett kol med arbetssökandet. Att vara arbetslös är INTE samma som att jobba. Förskoletiderna är anpassade efter hennes tider - alltså ska hon hämta dem. Inget att ens diskutera. Jag var arbetslös ett kort tag när mitt barn var 3 år och jag lämnade och hämtade alltid då barnet gick 15 h. Sedan jobbade jag 80% i ett år (tjänsten var på 80%) och även då skötte jag lämning/hämtning eftersom min man jobbade 100% och ibland mer. När jag sedan fick en heltidstjänst så delade vi upp det som det passade bäst, oftast så lämnade jag och han hämtade då jag började senare på dagarna och han slutade tidigare.
  • Mon 9 Jan 2023 08:57
    #37

    OT OT kanske men mina tankar......Jag kan förstå om man som arbetslös mår dåligt vid tanken på att hämta/lämna på förskolan! SKAMMEN att vara utan jobb! och alla vet vi att oavsett fina intentioner så märks det nog vad personalen innerst inne tycker om en!? MEN värdefullt för småttingen att få vara några timmar med kompisar (från tre år)

  • Anonym (Oj)
    Mon 9 Jan 2023 09:02
    #38
    AndyPandyLandy skrev 2023-01-03 06:33:22 följande:
    Min sambo ser det inte som självklart att hon ska lämna och hämta barnen utan tycker att jag ska ta ledigt från jobbet för att hämta eller lämna. 
    Det var en av de konstigaste sakerna jag har hört hittills i år.
  • Mon 9 Jan 2023 09:04
    #39
    Anonym (vansinnig) skrev 2023-01-05 10:52:07 följande:

    Hon verkar helt knäpp, ärligt talat. Det verkar som att hon vill straffa dig för något, men i själva verket är det barnen som blir straffade för att de får längre dagar än nödvändigt på förskolan. 

    Dessutom får ni ju mindre inkomst om du måste ta gå ner i arbetstid för att hämta barnen så pass tidigt som 14.00 varannan dag. 

    Jag skulle bli vansinnig. 


    Ursäkta att jag lägger mig i men arbetslösa får ju ha sina barn på förskolan väldigt få timmar och inte kan den tiden väl dras ut så mkt så barnet far illa? OCH hur tänker Du kring alla andra barns tider. Blir barn "straffade" av att vara på förskolan?
  • Mon 9 Jan 2023 09:11
    #40

    Eh?

  • Mon 9 Jan 2023 13:36
    #41
    Anonym (.) skrev 2023-01-03 11:41:24 följande:
    Inte så tydligt?

    På förskolan har vi rätt att lämna våra barn.
    Jag hade också missuppfattat och trodde att hon inte var barnens mamma. För att det var för absurt att tänka att ni är en kärnfamilj då hon resonerar på det här sättet.
Svar på tråden Arbetslös sambo vill inte hämta/lämna på förskolan