• Anonym (Arg)

Måste jag betala?

Väntade på att få gå in till läkare. Var mycket folk där. En läkare ropar ett namn. Ingen reagerar. De försvinner och kommer sen tillbaka och ropar ett annat namn, inte hellee nu reagerar någon. Efter ytterligare en stund ropas ett tredje namn, och då går en in.

Efter typ en halvtimme frågar jag i receptionen om varför min tid dröjer. Får höra att de ropat på mig utan att jag svarade... De ingen svarade på var alltså mitt mellannamn och sedan mitt tilltalsnamn så feluttalat att jag inte ens fattade att det var mitt namn.

Tvingades boka ny tid. Fick faktura på det "missade" besöket. Jag bestred, men fick mailsvar som i princip sa att det inte var deras fel. 
    Så vad gör jag nu? Jag kan väl inte tvingas betala för det här?

• Svar på tråden Måste jag betala?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Aldrig) skrev 2023-01-03 13:18:35 följande:

Om läkaren inte får kontakt med patient i väntrummet, får läkaren kolla om patienten anmält sig. Man lämnar inte vederbörande hur som helst. Patienten kan ha gått på toaletten, eller ha en hörselnedsättning och därför inte uppfattat upproret.

Jag hade aldrig betalat, utan gått vidare med det.  

Har de säkert gjort. Så ofta jag är på vct så hör jag och ser mycket. Ngr ggr brukar folk ropas upp. Ibland tas någon pat emellan för den gick ut och rökte. Toabesök kan ju hända men de flesta ser till att avklara sådant innan sin bokade tid.

Fattar inte att man inte reagerar om de ropar upp något av ens mellannamn efternamn dylikt särskilt som ingen annan vaknat till. 
    Ibland ropas det i bakvänd ordning med efternamn, ibland någon sorts lustig kombination. Beroende på kanske hur det är skrivet vid bokningen.
    Bara och betala i detta fall tycker jag. Om inte kan ske ts är dement, hörselskadad eller så. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Kim) skrev 2023-01-03 12:55:31 följande:

Är du så dum att du inte reagerar när tre av fyra namn ropas upp. Du borde väl ana att något var konstigt då två patienter inte var på plats. Dessutom checkade du in och har kunnat fråg vilket av fina namn som ropas upp. Ofta ropas antingen för eller efternamn upp för att inte avslöja mer om patienten i väntrummet. 

Det där går stå helt på dig. Det är upp till dig att hålla koll Oavsett om upproparen talar god svenska eller inte. Troligen har du ett wt namn som är omöjligt att uttala om man inte vet vad det eg kunde stå. 

Nej, namn TRE av totalt fyra. Först ropades det, sen mitt tilltalsnamn feluttalat.
    Vem frågar vilket namn som ska uppropas? Har aldrig varit med om annat än att mitt tilltalsnamn är det de ropar ut.
  • Anonym (Prova)

Det är ju bara så enkelt att ts kan försöka bestrida fakturan och går det så går det och går det inte så går det inte.

• Anonym (Mars)

Kan inte förstå hur du inte reagerade när ingen annan gjorde det. Jag har flera förnamn och inte markerat tilltalsnamn. Mitt tilltalsnamn är nr 1 av 4 dock, så i alla fall 9/10 gånger säger personen just det namnet, men ofta med fel uttal. Ponera att mitt första förstanamn är Mary, uttalas Määry, då fattar jag ändå om någon skulle säga Mary med engelskt uttal, och skulle någon säga Marie skulle jag fråga om det är mig som upproparen menar om ingen annan i väntrummet reagerar.

Mina andra förnamn är i stil med Anna Karina Josefin. Skulle någon då säga just Anna, Karina eller Josefin, och ingen annan i väntrummet reagerar - då skulle jag fråga om det var mig man ropade på eller inte.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Konstigt) skrev 2023-01-03 13:15:38 följande:
    Så TS hör sitt mellannamn, sitter tyst, de frågar vid två tillfällen, TS sitter tyst, och det är inte på något sätt TS fel?
    Nej jag reagerade öht inte på mellannamnet. Det används aldrig och är inget jag någonsin funderar över. Tilltalsnamnet lät som ett helt annat namn, men du kanske har för vana att svara på andra namn också? 
  • Anonym (B)
    Anonym (Arg) skrev 2023-01-03 13:43:30 följande:
    Nej jag reagerade öht inte på mellannamnet. Det används aldrig och är inget jag någonsin funderar över. Tilltalsnamnet lät som ett helt annat namn, men du kanske har för vana att svara på andra namn också? 

Mejla dem om och om igen tills de ger upp.
    ;) 
    Det funkar ofta. 

• AndreaBD
    Anonym (Aldrig) skrev 2023-01-03 13:18:35 följande:

Om läkaren inte får kontakt med patient i väntrummet, får läkaren kolla om patienten anmält sig. Man lämnar inte vederbörande hur som helst. Patienten kan ha gått på toaletten, eller ha en hörselnedsättning och därför inte uppfattat upproret.

Jag hade aldrig betalat, utan gått vidare med det.  

Precis vad jag tänkte. Hon har anmält sig. Man kan vara på toaletten eller någon kan t.o.m. ha svimmat där. Så varför kollar de inte lite närmare? Jag misstänker att de har svårt att se första namnet om det står flera. Men det går säkert att typ klicka på namnet och då se hela? Istället för att nöja sig med att bara se en del. 
  • Anonym (bestrid)

TS skall givetvis bestrida fakturan - skriftligt och snarast möjligt - med argumenten i tråden - att inte tillräckligt gjordes för att få kontakt med hen. Språkförbistring/ felaktigt uttal etc.

• Anonym (Kim)

Du har alltså aldrig suttit insett väntrum förut. Det beror ju på hur det står i journalen. Tycker ändå det ligger helt på dig när du inte hör och skyller på personalen. Vilket egenansvar har du egentligen?? Du får skylla dig själv helt enkelt. Nu gick en läkartid tom. En tid som kunnat nyttjad av någon annan som verkligen behövde den. Jävla slöseri på regionens resurser. Ner mig på att du är samma som brukar gnälla om en tandläkarräkning också. 

• EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2023-01-03 12:49:37 följande:
    Men jag reflekterade ju inte ens över det, så hur skulle jag ha frågat? Som sagt så var det ju först i receptionen jag insåg det. Jag kunde omöjligt ha vetat att det inte var två olika personer de frågade efter. De kunde ha sagt efternamn också tex, eller namnet i rätt följd. 
    Men du reagerade på ditt mellannamn men brydde dig inte. Så jo, klart du får betala för en missad tid. Du skulle frågat om det var dig när du hörde ditt mellannamn.
  • Anonym (Konstigt)
    Mellannamn kan användas inom vården. Japp, jag har för vana att kontrollera vad de säger så att jag inte missar min läkartid.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Arg) skrev 2023-01-03 12:23:39 följande:
    Måste jag betala?

Väntade på att få gå in till läkare. Var mycket folk där. En läkare ropar ett namn. Ingen reagerar. De försvinner och kommer sen tillbaka och ropar ett annat namn, inte hellee nu reagerar någon. Efter ytterligare en stund ropas ett tredje namn, och då går en in.

Efter typ en halvtimme frågar jag i receptionen om varför min tid dröjer. Får höra att de ropat på mig utan att jag svarade... De ingen svarade på var alltså mitt mellannamn och sedan mitt tilltalsnamn så feluttalat att jag inte ens fattade att det var mitt namn.

Tvingades boka ny tid. Fick faktura på det "missade" besöket. Jag bestred, men fick mailsvar som i princip sa att det inte var deras fel. 
    Så vad gör jag nu? Jag kan väl inte tvingas betala för det här?

Igen...? Du hade ju exakt samma tråd för bara någon vecka sen. Ja, du måste fortfarande betala.
  • Anonym (C)
    Mitt andranamn är mycket vanligare (i synnerhet för kvinnor i min ålder) än mitt tilltalsnamn och tydligen är det vanligt att diverse vårdinrättningar inte har tilltalsnamnet markerat i sina datasystem. Det gör att jag lärt mig att lyssna efter båda namnen när jag väntar på att bli uppropad.

Men med det sagt så tycker jag ändå att du ska stå på dig. När en patient har anmält att hen är där borde de anstränga sig lite mer innan de ger upp.
Svar på tråden Måste jag betala?