• LejonSa

    Snälla hjälp!! Ont i benen för ofta!

    Jag har kontaktat vården gällande detta och de bad mig avvakta. Men nu kontaktat de igen och bett om en läkartid. 


    min son, 5 år, har säkert haft växtvärk i minst 1 år nu. Om inte mer. Tiden flyger. I början vet jag iaf att vi ej reagerade. jag hade mkt växtvärk som barn själv. Vi masserade och gav Alvedon ibland så gav det med sig och eftersom värken endast kom under nätterna så tänkte vi så klart: växtvärk. Nu har det dock gått en bra tid. Detta fortsätter. Ibland flera dagar på raken, ibland inget på 2-3 veckor (ej så vanligt med 3 veckor dock men det kan gå en tid) för att sedan återkomma tätare igen. Har någon haft liknande med sina barn? Är livrädd för skelettcancer. Så mkt spöken nu!!!

  • Svar på tråden Snälla hjälp!! Ont i benen för ofta!
  • lövet2

    Min lillebror hade något liknande som liten. I flera år, och alla sade att det var växtvärk. Nu, nästan 50 år senare, har vi förstått att han hade en lindrigare form av barnreumatism. Den växte bort i 10-årsåldern.

  • LejonSa
    lövet2 skrev 2023-01-10 22:36:12 följande:

    Min lillebror hade något liknande som liten. I flera år, och alla sade att det var växtvärk. Nu, nästan 50 år senare, har vi förstått att han hade en lindrigare form av barnreumatism. Den växte bort i 10-årsåldern.


    Tack för ditt svar. Ska ta med mig det till
    läkaren. Just nu har jag bara en megaklump i magen! Massa tankar och mkt anklgande. Varför har jag inte tagit tag i detta tidigare osv. Varför!! jag har ju många ggr sagt att NU ska jag ringa och så kommer en ?bättre? period och så ?glömmer? man. 
    när Läkare sen säger själv att det låter som växt värk så tror man ju på det. Och det kanske är det men jag vill ju att någon kikar på honom. Ska han verkligen ha så ont så ofta. Har ytterligare ett barn som aldrig någonsin varit i närheten av detta. Medan jag själv minns som barn att jag hade svinont!! ofta, enligt min mamma. då på den tiden skyllde man på att jag växte så det knakade  och skulle bli lång (hälsningar 161cm lång). 
    Kan det inte bara försvinna! Min älskade lilla minsting :( :(
  • Cusoon

    Ursch vad jobbigt! Om det inte är växtvärk kan det vara restless legs syndrome, det är inte ovanligt att barn beskriver det mer som smärta i skelettet snarare än som myrkrypningar eller rastlöshet som många vuxna säger om symptomen dom upplever. RLS kommer ofta när du sitter still och tyvärr upplevs det som mest besvärande när man ska sova.

  • TvillingmammaVästgöte

    Det kan vara selenbrist, äter han mycket fisk och skaldjur? Om inte så testa att ge honom fisk två till tre gånger per vecka åtminstone , det är vad Livsmedelsverket rekommenderar. Fusken är viktig just för selenet men ger också fint protein och omega tre.

  • LejonSa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-11 08:24:49 följande:

    Det kan vara selenbrist, äter han mycket fisk och skaldjur? Om inte så testa att ge honom fisk två till tre gånger per vecka åtminstone , det är vad Livsmedelsverket rekommenderar. Fusken är viktig just för selenet men ger också fint protein och omega tre.


    Tack! Ska absolut få in mer fisk. Han är Inte förtjust i skaldjur. Men torsk gillar han. Inte så förtjust i lax men det går. Han är gwnerellt lite kinkig med mat. Medan storebror äter ALLT så vill lillebror helst ha enkel Mat utan massa krusiduller. Äter gärna frukt men inte grönsaker förutom Tomat och gurka typ. Så jag försöker alltid se till att få ner spenat, paprika o massa grönsaker i köttfärssås t ex. 


    tack återigen för tips. Ska även ta med mig till läkaren att kolla upp om han kan ha brist av något slag eftersom han inte direkt slänger sig över den mest näringsrika maten (jag är ganska noga med detta pga att storebror har haft sin hälso och sjukdomsresa sen födsel så den mesta maten är från grunden osv men biter ej hos lillebror då så klart). 

  • LejonSa
    Cusoon skrev 2023-01-11 01:51:35 följande:

    Ursch vad jobbigt! Om det inte är växtvärk kan det vara restless legs syndrome, det är inte ovanligt att barn beskriver det mer som smärta i skelettet snarare än som myrkrypningar eller rastlöshet som många vuxna säger om symptomen dom upplever. RLS kommer ofta när du sitter still och tyvärr upplevs det som mest besvärande när man ska sova.


    Tack! Funderade på detta också igår. Ska ha med mig det till läkaren. Ska få en läkartid skickad. vc ringde nyss. 


    tack! 

  • LaFontaine

    Min sexåring har haft mycket  växtvärk, som inte betett sig riktigt som växtvärk ska. Vi tog upp det i samband med en annan läkarkontroll och även om läkaren var ganska övertygad om att det ändå var växtvärk, tog hon ändå en ordentlig blodstatus på min dotter. Hon var frisk som en nötkärna och vi avskrev det som växtvärk. Det kommer och går nu också, men det har ändå mildrats lite. 

  • JodiBabe

    Min dotter, 3 år klagar på liknande. Smärta i benen. Har gjort det några månader nu.

    Om det inte är växtvärk kanske det är en mild form av barnreumatism som både du och din son haft?

    Försök håll dig cool, TS, med tanke på att du varit med om liknande som barn och det var godartat.

    Vidare: i paranötter finns det massor av selen. Ska ge min dotter det.

  • TvillingmammaVästgöte
    JodiBabe skrev 2023-01-11 10:43:45 följande:

    Min dotter, 3 år klagar på liknande. Smärta i benen. Har gjort det några månader nu.

    Om det inte är växtvärk kanske det är en mild form av barnreumatism som både du och din son haft?

    Försök håll dig cool, TS, med tanke på att du varit med om liknande som barn och det var godartat.

    Vidare: i paranötter finns det massor av selen. Ska ge min dotter det.


    Var lite försiktig med paranötter,  det är ojämnt med selen i dem, vissa innehåller väldigt mycket och det är farligt med stora mängder selen, särskilt för ett litet barn. 

  • TvillingmammaVästgöte

    Eftersom vi har mycket selenfattiga jordar i Sverige får man ofta åtminstone lätt selenbrist om man inte äter fisk och skaldjur. Det finns lite selen i kött också eftersom uppfödarna ger selen till ungdjuren. I Finland har de selen i konstgödslet så finska vegetabilier innehåller mer selen om man kan få tag på det. Likaså amerikanska, i Amerika har de mycket selen i jordarna, naturligt. 


    Selen påverkar också immunförsvaret, jag började äta selentillskott eftersom jag led av munherpes. Så fort jag slutar kommer herpesen tillbaks, trots att jag äter fisk ett par gånger i veckan. Men jag skulle inte ge selentillskott till ett barn eftersom det är mycket giftigt i förestod dos.

  • TvillingmammaVästgöte

    Vitamin D brist kan det också bero på hittar jag i artikeln nedan och det är ju inte konstigt, brist på Vitamin D ger ju muskelvärk. Det kan man ju ha vid den här tiden på året. Lax innehåller ju vitamin D så ge pojken lax så får han både selen och vitamin D! De refererar till en svensk studie kring selen. I USA har de ju mycket bättre selenstatus, vi ligger ju lågt här, precis som Finland gjorde innan de tillförde selen i sitt konstgödsel. 

    The treatability of ?growing pains? in children - a mini review (oatext.com)

    To date, several studies have concluded a high prevalence of vitamin D deficiency or insufficiency in children with nonspecific lower-extremity pains [11-13].

    Chiropractic treatment [10], stretching exercises [9], supplementation of vitamin D3 [11-13] and selenium [14] and foot orthoses [15-23] have all been reported to provide a varying degree of treatment success. The reference on oral selenium is in Swedish and we cannot thus comment [14]. 

    F
    rån Finska livsmedelsverket: 
    Forskningar visar att den uppmätta selennivån i blod nu är 60 procent högre än före år 1984 då man började tillsätta selen i gödselmedel. För närvarande är selenintaget i Finland på den bästa nivån i Europa. De viktigaste selenkällorna är mjölkprodukter, kött och fisk.

    Selengödsling - Livsmedelsverket (ruokavirasto.fi)

  • JodiBabe
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-11 10:46:01 följande:

    Var lite försiktig med paranötter,  det är ojämnt med selen i dem, vissa innehåller väldigt mycket och det är farligt med stora mängder selen, särskilt för ett litet barn. 


    Tack! Då ska jag undvika det.
  • Henrie

    Min ena dotter hade ofta växtvärk under många år, mycket mer än mina andra barn. Det blev bättre och bättre ju äldre hon blev. Idag är hon arton och 1.80 lång, vet inte om hennes längd hade med saken att göra. Jag är ju inte läkare, men hade det varit något allvarligt tror jag att andra symptom hade uppkommit - bra att ändå kolla upp det

  • LejonSa
    LaFontaine skrev 2023-01-11 09:58:41 följande:

    Min sexåring har haft mycket  växtvärk, som inte betett sig riktigt som växtvärk ska. Vi tog upp det i samband med en annan läkarkontroll och även om läkaren var ganska övertygad om att det ändå var växtvärk, tog hon ändå en ordentlig blodstatus på min dotter. Hon var frisk som en nötkärna och vi avskrev det som växtvärk. Det kommer och går nu också, men det har ändå mildrats lite. 


    Tack för din kommentar. Alltid skönt att ha kollat upp! 


    fått en tid om ca 1 månad. Tänker att jag under den tiden för mer noggranna anteckningar v g hur ofta det sker. Vilket ben. Om jag kan se något mönster (i dagsläget ser jag inte riktigt det. Måhända något färre ont i benen när han är ledig Och ej lika aktiv men inget jag egentligen tyckt varit en markant skillnad på). Ska be de ta prover osv också. 

  • LejonSa
    Henrie skrev 2023-01-11 18:26:56 följande:

    Min ena dotter hade ofta växtvärk under många år, mycket mer än mina andra barn. Det blev bättre och bättre ju äldre hon blev. Idag är hon arton och 1.80 lång, vet inte om hennes längd hade med saken att göra. Jag är ju inte läkare, men hade det varit något allvarligt tror jag att andra symptom hade uppkommit - bra att ändå kolla upp det


    Tack för din kommentar! 


    jag hade själv väldigt mkt växtvärk så till den grad att mina föräldrar tog mig till läkare för diverse prover och röntgen. Växtvärk konstaterades samt att jag nog skulle bli väldigt lång (sent 80-tal då trodde man väl mer på att det berodde på tillväxt). landade på knappa 161 cm haha! 
    jag har ju också tänkt så. Om det vore något annat så borde väl annat dykt upp. Kanske smärta under dagen osv också. Han kan ju klaga vid promenader T ex men inte på att det gör ont utan mer att han inte orkar. Men jag tolkar faktiskt det som att han inte har lust el tycker det är kul att promenera. Skulle vi gå samma sträcka med vänner eller så så skulle han springa o gå precis som övriga utan klagomål men att promenera med mamma till Ica är tydligen inte så lockande haha

  • LejonSa
    mammatill6 skrev 2023-01-11 10:37:29 följande:

    Min dotter hade växtvärk från 3 år till 8 år.


    Åh stackarn. Så himla jobbigt. Han gråter verkligen så det skär i en när det väl är igång. Någon enstaka gång har det gått att massera bort det men oftast så gråter han så mkt så han väcker hela huset nästan. 
  • LejonSa
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-11 11:05:57 följande:

    Vitamin D brist kan det också bero på hittar jag i artikeln nedan och det är ju inte konstigt, brist på Vitamin D ger ju muskelvärk. Det kan man ju ha vid den här tiden på året. Lax innehåller ju vitamin D så ge pojken lax så får han både selen och vitamin D! De refererar till en svensk studie kring selen. I USA har de ju mycket bättre selenstatus, vi ligger ju lågt här, precis som Finland gjorde innan de tillförde selen i sitt konstgödsel. 

    The treatability of ?growing pains? in children - a mini review (oatext.com)

    To date, several studies have concluded a high prevalence of vitamin D deficiency or insufficiency in children with nonspecific lower-extremity pains [11-13].

    Chiropractic treatment [10], stretching exercises [9], supplementation of vitamin D3 [11-13] and selenium [14] and foot orthoses [15-23] have all been reported to provide a varying degree of treatment success. The reference on oral selenium is in Swedish and we cannot thus comment [14]. 

    F
    rån Finska livsmedelsverket: 
    Forskningar visar att den uppmätta selennivån i blod nu är 60 procent högre än före år 1984 då man började tillsätta selen i gödselmedel. För närvarande är selenintaget i Finland på den bästa nivån i Europa. De viktigaste selenkällorna är mjölkprodukter, kött och fisk.

    Selengödsling - Livsmedelsverket (ruokavirasto.fi)


    Tack så mkt för länkarna. Ska läsa. Och även för övriga tips!! Uppskattas enormt. Tack!
  • LejonSa
    JodiBabe skrev 2023-01-11 10:43:45 följande:

    Min dotter, 3 år klagar på liknande. Smärta i benen. Har gjort det några månader nu.

    Om det inte är växtvärk kanske det är en mild form av barnreumatism som både du och din son haft?

    Försök håll dig cool, TS, med tanke på att du varit med om liknande som barn och det var godartat.

    Vidare: i paranötter finns det massor av selen. Ska ge min dotter det.


    Hoppas det vänder snart! För både din dotter och sonen min. 


    tack för tips om paranötter. Såg att man bör vara försiktig med dem dock. får kolla upp hur pass försiktig man ska vara. Bästa är ju om han åt fisk lite mer. Idag fick han det iaf.

    ja mamma sa senast idag att jag hade så mkt växtvärk att de tog mig till läkare för kontroller röntgen osv. Hoppas det börjar avta snart!!

Svar på tråden Snälla hjälp!! Ont i benen för ofta!