• Anonym (Hur ska jag göra?)

    Barnlängtan versus sexliv

    Hej.

    Jag är 35 och har sen jag var 25 haft stark barnlängtan. De tre sista åren starkast hittills. Jag är nöjd med att bara ha sex ett par ggr per månad, sexlusten kickar mest bara in innan ägglossningen. Har haft lust andra dagar också tidigare men det har minskat allt eftersom åren gått och vi inte har tagit steget till att bli med barn, trots att jag förklarat så många gånger hur mycket jag vill och hur mycket jag längtar.

    Min man är inte nöjd med det, vilket jag kan förstå på ett visst sätt. Ett sexliv båda är nöjda med är viktigt för relationen.

    Min vilja och önskan att få bli mamma väger tyngre för mig än att ha sex oftare.

    För min man är det tvärtom, sexlivet måste "fixas" först, sen kan vi fundera på barn.

    Jag känner mig så ledsen och vilsen.

    Är jag dum som tror att jag kommer få mer lust till sex om han säger ja till att försöka eller är det orealistiskt?

    Eller är jag tvungen att följa hans väg för att få mina önskningar att bli sanna? Jag är otroligt rädd för att inte få bli mamma, att det ät försent för att min fertilitet minskar. Har redan haft iallafall 2 missfall vad jag vet. Graviditeter som kommit till av ren slump. 

  • Svar på tråden Barnlängtan versus sexliv
  • Anonym (AB)
    Anonym (Hur ska jag göra?) skrev 2023-01-12 13:20:15 följande:
    Barnlängtan versus sexliv

    Hej.

    Jag är 35 och har sen jag var 25 haft stark barnlängtan. De tre sista åren starkast hittills. Jag är nöjd med att bara ha sex ett par ggr per månad, sexlusten kickar mest bara in innan ägglossningen. Har haft lust andra dagar också tidigare men det har minskat allt eftersom åren gått och vi inte har tagit steget till att bli med barn, trots att jag förklarat så många gånger hur mycket jag vill och hur mycket jag längtar.

    Min man är inte nöjd med det, vilket jag kan förstå på ett visst sätt. Ett sexliv båda är nöjda med är viktigt för relationen.

    Min vilja och önskan att få bli mamma väger tyngre för mig än att ha sex oftare.

    För min man är det tvärtom, sexlivet måste "fixas" först, sen kan vi fundera på barn.

    Jag känner mig så ledsen och vilsen.

    Är jag dum som tror att jag kommer få mer lust till sex om han säger ja till att försöka eller är det orealistiskt?

    Eller är jag tvungen att följa hans väg för att få mina önskningar att bli sanna? Jag är otroligt rädd för att inte få bli mamma, att det ät försent för att min fertilitet minskar. Har redan haft iallafall 2 missfall vad jag vet. Graviditeter som kommit till av ren slump. 


    Ni ska inte skaffa barn under de premisserna. Har du inte lyckats öka din sexlust under dessa åren, så lär det inte bli av bara för att han säger ja till barn. 
    Ni är helt enkelt inte kompatibla. Ni vill inte samma sak. Och ni gör båda fel, han som använder sexfrågan som gisslan för att skaffa barn och du som använder barn som lösning på din låga lust. 
  • Anonym (Alva)

    Håller helt med ovan. Och barn är sällan någon lusthöjare, av flera orsaker.
    Tidsbrist
    Ingen lust, vilket kan vara hormonellt.
    Torra slemhinnor, kan också vara hormonellt.
    Nya roller, blir "mamma och pappa" och inte älskande.
    Så gå i något slags terapi tillsammans och försök nå varann, lista ut vad som är hönan och vad som är ägget. Sen barn (om ni fortfarande vill vara tillsammans). 

  • Friger

    Tror du är i ett vägskäl... Låter ju som en vel-pelle du har.

    Antingen får du lära dig att ställa lite krav på honom. Eller se till att bli gravid på annat sätt. Helt gott om tid är det ärligt talat inte. Att skaffa barn drar lätt ut på tiden.

  • Anonym (varför)
    Anonym (Hur ska jag göra?) skrev 2023-01-12 13:20:15 följande:
    Barnlängtan versus sexliv

    Hej.

    Jag är 35 och har sen jag var 25 haft stark barnlängtan. De tre sista åren starkast hittills. Jag är nöjd med att bara ha sex ett par ggr per månad, sexlusten kickar mest bara in innan ägglossningen. Har haft lust andra dagar också tidigare men det har minskat allt eftersom åren gått och vi inte har tagit steget till att bli med barn, trots att jag förklarat så många gånger hur mycket jag vill och hur mycket jag längtar.

    Min man är inte nöjd med det, vilket jag kan förstå på ett visst sätt. Ett sexliv båda är nöjda med är viktigt för relationen.

    Min vilja och önskan att få bli mamma väger tyngre för mig än att ha sex oftare.

    För min man är det tvärtom, sexlivet måste "fixas" först, sen kan vi fundera på barn.

    Jag känner mig så ledsen och vilsen.

    Är jag dum som tror att jag kommer få mer lust till sex om han säger ja till att försöka eller är det orealistiskt?

    Eller är jag tvungen att följa hans väg för att få mina önskningar att bli sanna? Jag är otroligt rädd för att inte få bli mamma, att det ät försent för att min fertilitet minskar. Har redan haft iallafall 2 missfall vad jag vet. Graviditeter som kommit till av ren slump. 


    Håller med Anonym (AB) och sannolikt blir det inte bättre om ni får barn!

    Men om allt annat i relationen är bra så går det ju att jobba på detta med sexlivet. 
    Till att börja med, har ni alltid haft olika sexlust? Har du utrönt varför du har låg sexlust? Beror det på att du inte är attraherad av i din man? Att ni har det dåligt även på andra plan?

    Om ni vet att ni vill leva ihop och ha barn så behöver ni kommunicera kring detta, försöka möta varandra och hitta lösningar som fungerar för er båda. Vet av egen erfarenhet att man (den som har liten lust) behöver jobba en del med sig själv, öppna upp och vara ärlig mot sig själv och partnern. Släppa loss lite, våga utforska, testa nytt för att se om man kan hitta lusten igen. Våga testa sånt man tidigare inte känt sig bekväm med. Det sätt man tidigare har gjort har ju iaf inte fungerat.

    Den andre måste förstås också ha förståelse. Om lusten finns en del av månaden kanske man får acceptera att det är då man främst har sex och då mer intensivt.  
      
  • Anonym (Bidibbido)

    Nej, ett beslut att skaffa barn kommer knappast rädda ert sexliv.

    Punkt 1: Göra-barn-sex är inte jättekul faktiskt. Första månaderna kanske, men inte om det drar ut på tiden och blir fokus på ÄL-tester, få till det på rätt dag etc etc. Särskilt män kan få svårt att prestera när det måste ske på en viss dag. 

    Punkt 2: En graviditet kan ställa till sexlivet rejält. 
    Som kvinna kan man ha ont både här och där, få problem med slemhinnor mm. Illamående är inte heller lusthöjande precis. En del män tycker det känns fel/märkligt att "stoppa in den" så nära barnet.

    Punkt 3: Småbarnstiden kan vara en rejäl erotikdödare.
    Som mamma har man en bebis klängande på sig dag och natt och många vill bara ha kroppen i fred när bebisen äntligen sover. Sen är det trötthet, barn som kan vakna när som helst, jämställdhetsfrågor som gärna ställs på sin spets när man ska hitta sina roller som en barnfamilj mm mm. 

    Ska man ha ett aktivt sexliv uppe i allt det här så måste man jobba på det tillsammans, och vara beredd på att det kan bli korta eller längre perioder helt utan sex. 

  • Anonym (Att välja sina strider)

    Jag tänker att du troligen behöver vara tämligen realistisk. Det blir inga barn om mannen inte vill... Och sexlivet blir inte väldigt mycket bättre av barn...

    Du kommer garanterat vilja ha massor av sex för att bli gravid. Men sen då?

  • Core

    Det kan ju verka okänsligt av honom, men uppskatt ändå hans ärlighet. Går han med på det och det blir ännu mindre sex, vet han kanske med sig att ni inte kommer förbli i par. Så att skaffa ungar under de premisserna är ju bara egoistiskt

    Sen så vill man ha barn så vill man, det kan vara så att det är en enkel ursäkt för att han inte vill ha barn. Men en sak är säker, det blir inte ett bättre samliv i halmen efter ankomst av en unge, thats for sure

  • Anonym (A)
    Core skrev 2023-01-13 15:13:21 följande:
    Det kan ju verka okänsligt av honom, men uppskatt ändå hans ärlighet. Går han med på det och det blir ännu mindre sex, vet han kanske med sig att ni inte kommer förbli i par. Så att skaffa ungar under de premisserna är ju bara egoistiskt

    Sen så vill man ha barn så vill man, det kan vara så att det är en enkel ursäkt för att han inte vill ha barn. Men en sak är säker, det blir inte ett bättre samliv i halmen efter ankomst av en unge, thats for sure
    +1
  • Anonym (korven)
    Anonym (Hur ska jag göra?) skrev 2023-01-12 13:20:15 följande:
    Barnlängtan versus sexliv

    Hej.

    Jag är 35 och har sen jag var 25 haft stark barnlängtan. De tre sista åren starkast hittills. Jag är nöjd med att bara ha sex ett par ggr per månad, sexlusten kickar mest bara in innan ägglossningen. Har haft lust andra dagar också tidigare men det har minskat allt eftersom åren gått och vi inte har tagit steget till att bli med barn, trots att jag förklarat så många gånger hur mycket jag vill och hur mycket jag längtar.

    Min man är inte nöjd med det, vilket jag kan förstå på ett visst sätt. Ett sexliv båda är nöjda med är viktigt för relationen.

    Min vilja och önskan att få bli mamma väger tyngre för mig än att ha sex oftare.

    För min man är det tvärtom, sexlivet måste "fixas" först, sen kan vi fundera på barn.

    Jag känner mig så ledsen och vilsen.

    Är jag dum som tror att jag kommer få mer lust till sex om han säger ja till att försöka eller är det orealistiskt?

    Eller är jag tvungen att följa hans väg för att få mina önskningar att bli sanna? Jag är otroligt rädd för att inte få bli mamma, att det ät försent för att min fertilitet minskar. Har redan haft iallafall 2 missfall vad jag vet. Graviditeter som kommit till av ren slump. 


    Barn är något, likt värderingar, man inte kan kompromissa om. Ställ krav på honom, för din tid tickar. Han kan vänta tio år till om han vill. Men du vill ha barn och så får du helt enkelt säga "jag vill ha barn om du inte vill så får vi gå skilda vägar, för jag vill hinna skaffa barn".

    Det gjorde jag med pappan till mitt barn, men tyvärr var jag 38 år innan jag hade ballsen att göra det. Som tur var hade jag lätt att bli gravid. Men hade gärna haft fler barn. Pappan och jag är särbos numera och har nån sorts mellanrelation. Hade jag vågat ställa krav tidigare kanske det hade blivit fler barn.
  • Anonym (korven)
    Anonym (korven) skrev 2023-01-13 19:10:11 följande:
    Barn är något, likt värderingar, man inte kan kompromissa om. Ställ krav på honom, för din tid tickar. Han kan vänta tio år till om han vill. Men du vill ha barn och så får du helt enkelt säga "jag vill ha barn om du inte vill så får vi gå skilda vägar, för jag vill hinna skaffa barn".

    Det gjorde jag med pappan till mitt barn, men tyvärr var jag 38 år innan jag hade ballsen att göra det. Som tur var hade jag lätt att bli gravid. Men hade gärna haft fler barn. Pappan och jag är särbos numera och har nån sorts mellanrelation. Hade jag vågat ställa krav tidigare kanske det hade blivit fler barn.
    Ja uppenbarligen sade pappan till vår dotter ja till mitt ultimatum. Han ville ha barn och familj och ingen av oss ångrar vår dotter, hon har skänkt oss glädje. Men relationsmässigt kanske vi inte är rätt för varandra.
  • Anonym (Godiva)
    Anonym (Hur ska jag göra?) skrev 2023-01-12 13:20:15 följande:
    Barnlängtan versus sexliv

    Hej.

    Jag är 35 och har sen jag var 25 haft stark barnlängtan. De tre sista åren starkast hittills. Jag är nöjd med att bara ha sex ett par ggr per månad, sexlusten kickar mest bara in innan ägglossningen. Har haft lust andra dagar också tidigare men det har minskat allt eftersom åren gått och vi inte har tagit steget till att bli med barn, trots att jag förklarat så många gånger hur mycket jag vill och hur mycket jag längtar.

    Min man är inte nöjd med det, vilket jag kan förstå på ett visst sätt. Ett sexliv båda är nöjda med är viktigt för relationen.

    Min vilja och önskan att få bli mamma väger tyngre för mig än att ha sex oftare.

    För min man är det tvärtom, sexlivet måste "fixas" först, sen kan vi fundera på barn.

    Jag känner mig så ledsen och vilsen.

    Är jag dum som tror att jag kommer få mer lust till sex om han säger ja till att försöka eller är det orealistiskt?

    Eller är jag tvungen att följa hans väg för att få mina önskningar att bli sanna? Jag är otroligt rädd för att inte få bli mamma, att det ät försent för att min fertilitet minskar. Har redan haft iallafall 2 missfall vad jag vet. Graviditeter som kommit till av ren slump. 


    Att skaffa barn på dessa (dina) premisser är toppen av egoism. VAD skaffar man barn för? Sin egen egoism (vill ha, vill ha!) - eller för barnet? 


    Din relation är som bäddat för att du slutar som ensamstående förälder med allt tråkigt som det innebär. Och som slutligen går ut över barnet. För min egen del, om jag skulle blivit det barnet hade jag verkligen kunnat styra min "förtjusning".

  • Mrs Moneybags

    Jag kan förstå din man. Han tänker att ert sexliv kommer gå från sällan till aldrig när du väl blir gravid med ditt älskade barn. I ärlighetens namn har ert sexliv ingen ljus framtid om det redan är på så låga nivåer. Han vill inte vara en babymaskin utan din kära man som du är attraherad av. Ett liv med barn och en fru utan lust vill han inte ha.  Då är det bättre att ni bryter upp nu och hittar någon som passar er bättre på alla plan. Eller är du villig att jobba på det? Du är ju nöjd som det är. Det finns kanske någon man därute med låg sexlust som skulle passa dig? 

  • Anonym (Godiva)



    Jag måste verkligen beundra kvinnor idag som alls vågar skaffa barn. Med den sjuk- och förlossningsvård som hör hemma i mörka medeltiden. Herrejösses....


    Och inte bara får kvinnorna grava, obotliga förlossningsskador, deras sexliv blir från noll till obefintlig vilket naturligtvis driver deras partner till vansinne. 

  • Anonym (Hur ska jag göra?)
    Anonym (Godiva) skrev 2023-01-14 21:10:51 följande:

    Jag måste verkligen beundra kvinnor idag som alls vågar skaffa barn. Med den sjuk- och förlossningsvård som hör hemma i mörka medeltiden. Herrejösses....


    Och inte bara får kvinnorna grava, obotliga förlossningsskador, deras sexliv blir från noll till obefintlig vilket naturligtvis driver deras partner till vansinne. 


    Intressant nyhetsartikel, dock kan jag inte känna den är särskilt relevant till min tråd...
  • Anonym (AB)
    Anonym (Hur ska jag göra?) skrev 2023-01-14 23:33:52 följande:
    Intressant nyhetsartikel, dock kan jag inte känna den är särskilt relevant till min tråd...
    Med tanke på.att du själv inte deltar och svarar på inläggen i din egen tråd, så kan väl folk få skriva vad de vill.
  • Anonym (Hur ska jag göra?)
    Anonym (AB) skrev 2023-01-14 23:38:51 följande:
    Med tanke på.att du själv inte deltar och svarar på inläggen i din egen tråd, så kan väl folk få skriva vad de vill.
    Jag är mest intresserad av att läsa helt enkelt. Menar du att det är ett måste att delta i diskussionen för att jag startade tråden?
  • Anonym (Hangup)
    Anonym (Godiva) skrev 2023-01-14 21:10:51 följande:



    Jag måste verkligen beundra kvinnor idag som alls vågar skaffa barn. Med den sjuk- och förlossningsvård som hör hemma i mörka medeltiden. Herrejösses....


    Och inte bara får kvinnorna grava, obotliga förlossningsskador, deras sexliv blir från noll till obefintlig vilket naturligtvis driver deras partner till vansinne. 


    Nu har du postat samma sak i flera trådar utan relevans för tråden. Har du en hangup på dettta?
  • Anonym (Lina)

    tycker du ska lämna och åka till Danmark, om han inte är villig att göra dig gravid nu. Vet han om att du velat ha barn i 10 år och tjatar om att sexlivet måste fungera innan ni skaffar barn, då är han respektlös. Även naiv om han tror det kommer bli samma sak efter graviditeten. Då brukar sexlivet förändras ändå.

Svar på tråden Barnlängtan versus sexliv