• Anonym (Marie)

Min korkade arbetsgivare

Inget kollektivavtal, butik inom detaljhandeln. Får sällan schema, tex fortfarande inte fått schema för nästa vecka. Jobbar deltid och har barn, om jag inte kommer kunna ta de pass han schemalägger. Kommer jag stå utan inkomst då?
    Är han inte skyldig att avlöna mig de timmar som står avtalade, är väl hans problem att han inte får fram nåt schema. Har varit så de tre senaste mån sen jag började jobba där.

Han drar av tid för rast trots att vi aldrig har möjlighet att lämna arbetsplatsen, jobbar oftast själv 6-8h men det är inga kunder så jag har inte brytt mig. Tills nu, när han alltså menar att han drar 30 min rast. Det blir många h i veckan.

Jag fick häromdagen en översikt på ett s k underskott av tid han ansåg att jag ska jobba igen då jag varit sjuk?? 

Vet flera som slutat för han varit en idiot men för mig är det ett perfekt extrajobb, förutom sånt här strul och att han helt enkelt är korkad.
  • Svar på tråden Min korkade arbetsgivare
  • Hjärterdam89

Jag förstår varför du har svårt att hitta andra jobb.. Skulle inte vilja ha dig i närheten av min arbetsplats.

• Anonym (Marie)
    EpicF skrev 2023-01-13 10:11:31 följande:
    Spelar ingen roll. Jobbar  du inte för du ingen lön. Tackar du nej till pass får du ingen lön. 

Men ja, det är avtalsbrott att inge ge schemat i god tid. 

Verkar som att du har missförstått endel saker här. Du ska enligt lagen ha schemat minst två veckor innan. Men om du får förhinder att ta passen som är satt upp, så får du ingen lön eftersom du då inte jobbar. 

Sedan är det inte du som får något av de vite-pengarna arbetsgivaren kan riskera att få betala. 

Det är väldigt bra att facket kan hjälpa dig med att få schemat i tid. Kanske kan de också förklara för sig att man måste jobba sina pass för att få lön oavsett vad ett avtal säger. 

Hur menar du "inte tillgänglig"? Du ska vara tillgänglig under den arbetstid du har. Visst man kan vara sjuk eller ja sjuka barn, men det är en helt annan sak. Har du arbetstid mellan ex 8-17 mån-fredag så ska du vara tillgänglig den tiden för att jobba och få lön. 

Hur ska jag kunna tacka nej till pass jag inte får? Det är ju du som missförstår, att planera sin fritid som lagen framhåller är inte att få förhinder.

Läs gärna både arbetstidslagen och länken/domen jag skickade tidigare innan du kommenterar. Det du skriver är inte relevant.
    Får jag ett arbetspass jag inte känner till samma dag eller för sent är jag inte förpliktigad att ta det för att få lön, om mitt barn tex inte har omsorg eller om jag bokat in en läkartid eller vad som.
    Lönen har jag rätt till oavsett.

Och du kan inte på allvar mena att jag ska stå till förfogande kl 8-20:30 IFALL att jag ska jobba, de tider butiken har öppet eftersom jag jobbar varierat fördelat på hela dagen.

Är inte ett dugg förvånad över att den svenska lagstiftningen är så okänd, det är precis samma tänk min okunniga arbetsgivare har, som även du har.
    Självklart utgår inte vite till enskild person, har jag ens sagt något annat?

• EpicF
    Anonym (Marie) skrev 2023-01-13 10:26:08 följande:

Hur ska jag kunna tacka nej till pass jag inte får? Det är ju du som missförstår, att planera sin fritid som lagen framhåller är inte att få förhinder.

Läs gärna både arbetstidslagen och länken/domen jag skickade tidigare innan du kommenterar. Det du skriver är inte relevant.
    Får jag ett arbetspass jag inte känner till samma dag eller för sent är jag inte förpliktigad att ta det för att få lön, om mitt barn tex inte har omsorg eller om jag bokat in en läkartid eller vad som.
    Lönen har jag rätt till oavsett.

Och du kan inte på allvar mena att jag ska stå till förfogande kl 8-20:30 IFALL att jag ska jobba, de tider butiken har öppet eftersom jag jobbar varierat fördelat på hela dagen.

Är inte ett dugg förvånad över att den svenska lagstiftningen är så okänd, det är precis samma tänk min okunniga arbetsgivare har, som även du har.
    Självklart utgår inte vite till enskild person, har jag ens sagt något annat?

Vet inte var du fick 8-20.30 ifrån då jag skrev 8-17, normala arbetstider. 

Vad står det för arbetstider i ditt kontrakt? Det är dem du ska förhålla dig till. 

Nej, det är inte så att man har rätt till lön om man inte kan ta passet. Kan man inte jobba för ex ett inbokat läkarbesök så får man ta ledig för den tiden. Vissa arbetsgivare ger ledig med lön för läkarbesök, andra gör det inte. 

Har du ett jobb så är du skyldig att ha ordnad barnomsorg. Det är en av förutsättningarna för att kunna ta ett jobb. 

Din kommentar lät som att du trodde du skulle få vite pengar. 

Men det bra att facket kan hjälpa dig att få schema i tid. Kanske hjälpa alla anställda att få schema i tid. 
  • Anonym (Marie)
    Hjärterdam89 skrev 2023-01-13 10:17:21 följande:

Jag förstår varför du har svårt att hitta andra jobb.. Skulle inte vilja ha dig i närheten av min arbetsplats.

Jag blev rekommenderad att söka jobb på Unionen i samband med rådgivningen, tack ändå. Kan det mesta inom arbetsrätt men den här nöten var ny. Hade lönen varit högre så kanske, är inte många som på riktigt fattar att ett avtal är ett avtal, åt båda håll.
  • Anonym (BDE)
    Anonym (Marie) skrev 2023-01-12 19:50:56 följande:
    Min korkade arbetsgivare
    Inget kollektivavtal, butik inom detaljhandeln. Får sällan schema, tex fortfarande inte fått schema för nästa vecka. Jobbar deltid och har barn, om jag inte kommer kunna ta de pass han schemalägger. Kommer jag stå utan inkomst då?
    Är han inte skyldig att avlöna mig de timmar som står avtalade, är väl hans problem att han inte får fram nåt schema. Har varit så de tre senaste mån sen jag började jobba där.

Han drar av tid för rast trots att vi aldrig har möjlighet att lämna arbetsplatsen, jobbar oftast själv 6-8h men det är inga kunder så jag har inte brytt mig. Tills nu, när han alltså menar att han drar 30 min rast. Det blir många h i veckan.

Jag fick häromdagen en översikt på ett s k underskott av tid han ansåg att jag ska jobba igen då jag varit sjuk?? 

Vet flera som slutat för han varit en idiot men för mig är det ett perfekt extrajobb, förutom sånt här strul och att han helt enkelt är korkad.
    Låter som att det är du som är korkad som jobbar för honom.

Han har säkert satt i system att ge dåligt betalt och räknar med hög personalomsättning.
  • Anonym (Marie)
    EpicF skrev 2023-01-13 10:30:52 följande:
    Vet inte var du fick 8-20.30 ifrån då jag skrev 8-17, normala arbetstider. 

Vad står det för arbetstider i ditt kontrakt? Det är dem du ska förhålla dig till. 

Nej, det är inte så att man har rätt till lön om man inte kan ta passet. Kan man inte jobba för ex ett inbokat läkarbesök så får man ta ledig för den tiden. Vissa arbetsgivare ger ledig med lön för läkarbesök, andra gör det inte. 

Har du ett jobb så är du skyldig att ha ordnad barnomsorg. Det är en av förutsättningarna för att kunna ta ett jobb. 

Din kommentar lät som att du trodde du skulle få vite pengar. 

Men det bra att facket kan hjälpa dig att få schema i tid. Kanske hjälpa alla anställda att få schema i tid. 
    I mitt avtal har jag deltid, 25h/v, fördelat mellan 8-20:30. Vissa dagar ledigt, vissa halvdagar fm eller kväll, och ibland heldag. När bör jag då tänka att jag kan förvänta mig att arbeta menar du? 
    Du menar också att jag bör vara beredd på att ha barnomsorg fixat utefter den eventuella tiden som jag inte vet, och som jag krasst sett inte vet om när dessutom fritidstider ska lämnas in minst en månad i förväg.
    Otroligt märkligt att du tycker detta är ok för en arbetsgivare när som sagt lagen reglerar detta rätt tydligt.

Problemet med schema på den här arbetsplatsen är inget nytt egentligen, jag vill bara veta vart gränsen går för att anse sig entledigad när man inte får något schema att förhålla sig till eller planera runt.
  • EpicF
    Anonym (Marie) skrev 2023-01-13 10:40:13 följande:
    I mitt avtal har jag deltid, 25h/v, fördelat mellan 8-20:30. Vissa dagar ledigt, vissa halvdagar fm eller kväll, och ibland heldag. När bör jag då tänka att jag kan förvänta mig att arbeta menar du? 
    Du menar också att jag bör vara beredd på att ha barnomsorg fixat utefter den eventuella tiden som jag inte vet, och som jag krasst sett inte vet om när dessutom fritidstider ska lämnas in minst en månad i förväg.
    Otroligt märkligt att du tycker detta är ok för en arbetsgivare när som sagt lagen reglerar detta rätt tydligt.

Problemet med schema på den här arbetsplatsen är inget nytt egentligen, jag vill bara veta vart gränsen går för att anse sig entledigad när man inte får något schema att förhålla sig till eller planera runt.
    Jag har faktiskt aldrig påstått att jag tycker det är ok beteende av en arbetsgivare. 

Jag skrev också att det är bra att du får facket till att hjälpa dig. 

Har man ett jobb så förväntas man ha barnomsorg under tiden man har sin arbetstid. 
  • Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Marie) skrev 2023-01-12 20:39:01 följande:

Både lag om schema minst 2v i förväg och rätt till rast är angivet i arbetstidslagen.
    Jag har också rätt till lön enligt avtal men vill veta om jag helt enkelt inte längre står till arbetsgivarens förfogande, det borde ju gälla ömsesidigt.

https://lagen.nu/dom/ad/2020:4

Det skulle vara intressant att höra hur du tänkte när du länkade till denna domen. Den går ju helt emot dina tankar om att du skulle få lön fast du inte är tillgänglig för arbete.

Sedan verkar du helt missuppfattat det med schemat senast 14 dagar innan det ska börja gälla. För det första kan denna paragraf helt och hållet sättas ur spel genom kollektivavtal. Även om arbetsplatsen inte har något avtal så kommer ju inget fack att motsätta sig att ett företag följer deras regler,

Dessutom är det inte schemat som ska lämnas 14 dagar innan utan schemaändringar. Om din arbetstid ligger mellan 8-20 varierande tider med 25 timmar i veckan är det en förändring om du exempelvis skulle få arbetstider från klockan 7, inte att du ännu inte vet vilka tider inom ditt arbetstidsmått du ska ha,
  • Coccolina

Hade en chef som höll på med liknande grejer... Jag var hans butikschef men trotts att jag bad om att få sätta schemat för våra anställda så fick jag inte det och han var alltid sen med att sätta dem och sedan fick jag försöka få det att funka...

Vi jobbade med turister och hade guidade rundturer. Min chef bokade både rundturer och hur alla skulle jobba. Men han verkade inte titta så han bokade tillräckligt med personal för att täcka för turerna osv osv... 

Sedan började han fula med luncherna...

Märk väl jag var den enda helt och hållet vuxne som jobbade där alla andra var sommarjobbare mellan 18-22 år gamla.

Han planerade in rundturer så vi var kort om personal och vi skulle behöva stänga lokalen för att folk skulle kunna få lunch. Men han vägrade låta oss stänga... Men jag hade inte en chans att släppa iväg folk, att jag inte inte kunde ta lunch kunde jag vara ok med men att inte släppa iväg de som jag hade ansvar för var jag inte ok med... Så jag började flytta runt scheman och turer så gott jag kunde på plats och började till och med stänga butiken när det inte fanns någon annan utväg. När min chef såg det blev han förbannad och sa åter en gång att vi inte fick stänga, "går det inte så får de skippa lunchen!". 

Jag påpekade att enligt lag hade de rätt till 30 min lunch, det var inget han kunde välja bort... Då började han dra av 30 min i lön på dem alla eftersom lagen krävde att han gav dem 30 min men UTAN att ändra i schemat så de kunde fortfarande inte ta lunchen utan de blev bara av med pengarna... Jag försökte göra så gått jag kunde och ingen missade sin lunch resten av säsongen de dagar jag jobbade (min vice butikschef var noga med att själv få lunch och hans kompisar men vet inte hur han var med de andra) förutom jag... och det innebar att jag ibland stängde butiken en halvtimme och gjorde det min chef grinig så var det hans problem!

Vi var även väldigt väderkänsliga... Han började med att ringa folk samma dag som arbetspass och säga att han ställde in arbetspass eller att han krävde att folk skulle vara på plats för solen sken och det var många turister på stan... 

Jag bråkade konstant med honom och försökte förklara vad han fick och inte fick göra... En tjej gick till facket för att be om hjälp och när facket kontaktade honom för ett samtal (vi hade inte kollektivavtal och var inte kopplade till ett fack så var ju inte mycket de kunde göra mer än att prata med honom) ja då avslutade han hennes provanställning på dagen... För alla våra sommarjobbare hade en provanställning som sträckte sig över säsongen just för att han vill ha enkelt att sparka folk... 

Jag skulle egentligen ha fortsatt jobba för honom när säsongen var slut men eftersom jag bråkade så mycket med honom så omvandlade han inte min tjänst från säsongsanställning till tillsvidare (jag hade jobbat mer än provanställningstiden). 2 veckors uppsägning och han tog in den som varit min vice butikschef som event manager istället för mig... han ångrade det nog ganska snart dock eftersom den grabben var extremt opålitlig och kunde helt ärligt ringa en halvtimme innan hans pass började för att meddela att han försovit sig och att han var så bakis (han började kl 14....) att han inte kunde börja jobba än på någon timme.... Så jag behövde stanna kvar lite extra tills han kunde komma..... Det hände flera gånger under sommaren men han fick inte sparken av min chef för han var son till vänner till min chef..... suck... 

Vad jag vill ha sagt är att du bör sluta det jobbet, jag förstår att det är ett tacksamt extraknäck men den chefen är en usel chef. Han utnyttjar dig och det faktum att du inte säger ifrån. Hade jag varit dig hade jag pratat med facket (kan du göra även om arbetsplatsen saknar kollektivavtal bara du är med i facket själv) för att höra vad deras råd är. Sedan hade jag påpekat för honom att skall ha dra lunchen tänker du ta lunchen och om det inte går utan att stänga butiken så kommer du stänga butiken. Men i slutändan behöver du sluta jobba där helt enkelt.... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (HH)

Spelar ingen som helst roll om de har kollektivavtal, de måste ändå följa LAS.

Skriv ner allt som händer.

• Anonym (A)
    Anonym (HH) skrev 2023-01-13 13:28:59 följande:
    Spelar ingen som helst roll om de har kollektivavtal, de måste ändå följa LAS.

Skriv ner allt som händer.
    Håller med
  • Anonym (LAS)

Hej Ts,
    Usch vilka kommentarer du fått kring situationen du befinner dig i.

Är man inte säker på sin sak så är detta verkligen helt fel saker att spekulera i.
    Såhär ligger det till:

Gällande barnomsorg: Barnomsorg får du bara ha de dagar du arbetar, vet du inte när du har dina arbetspass så blir det svårt att söka Barnomsorg utifrån de tiderna.
    Skulle du leva dina dagar utifrån den faktorn som nämns ovan "arbetsgivarens förfogande" så resulterar det i väldigt irriterade pedagoger som  i princip aldrig kan planera SITT schema då de inte vet om barnet ska gå eller.

Gällande ditt avtal: Enligt förändringarna i LAS som trädde i kraft 1 oktober 2022 så är arbetsgivaren skyldig att specificera antal timmar i veckan som denne lovar dig. Detta baseras din löneutbetalning på. 
    Om en chef garanterar dig utifrån anställningsavtalet 25 timmar i veckan så innebär det att han har ett schema att erbjuda. Punkt, arbetsgivaren ska ge dig ett schema.

Din chef verkar missufattat detta och egentligen så är du en intermittent anställd som arbetar vid behov. Detta är ett behov som arbetsgivaren inte kan förutspå och i ditt avtal ska det då stå att du arbetar 0timmar i veckan utifrån heltidsmåttet. Det ska tydligt framgå att du är behovsanställd. (Du arbetar alltså när ett behov uppstår) då kan man bli inrigd sent men man har full rätt att neka arbetspasset. Ingen lön utgår för tid man inte arbetar.

Utifrån ditt avtal verkar du vara lovad 25h i veckan, vilket innebär att din chef är skyldig att informera dig när dessa 25 timmar fördelas inom rimlig tid.

• Anonym (Allis)
    Anonym (Marie) skrev 2023-01-12 20:02:24 följande:
    Nä jag kommer söka mig vidare så småningom, när han är så pantad är jobbet däremot väldigt slappt och flexibelt, har ingen respekt för det alls. Han bryter ju mot flera lagar, är mest nyfiken om jag kan luta mig tillbaka och säga nej till schemat bara och ändå få lön.
    Men hur vet du att han ens betalar in pensionspengar för dig då, om han är både snål, korkad och utan kollektivavtal?

Det finns de som blivit blåsta.
Svar på tråden Min korkade arbetsgivare