Hade en chef som höll på med liknande grejer... Jag var hans butikschef men trotts att jag bad om att få sätta schemat för våra anställda så fick jag inte det och han var alltid sen med att sätta dem och sedan fick jag försöka få det att funka...
Vi jobbade med turister och hade guidade rundturer. Min chef bokade både rundturer och hur alla skulle jobba. Men han verkade inte titta så han bokade tillräckligt med personal för att täcka för turerna osv osv...
Sedan började han fula med luncherna...
Märk väl jag var den enda helt och hållet vuxne som jobbade där alla andra var sommarjobbare mellan 18-22 år gamla.
Han planerade in rundturer så vi var kort om personal och vi skulle behöva stänga lokalen för att folk skulle kunna få lunch. Men han vägrade låta oss stänga... Men jag hade inte en chans att släppa iväg folk, att jag inte inte kunde ta lunch kunde jag vara ok med men att inte släppa iväg de som jag hade ansvar för var jag inte ok med... Så jag började flytta runt scheman och turer så gott jag kunde på plats och började till och med stänga butiken när det inte fanns någon annan utväg. När min chef såg det blev han förbannad och sa åter en gång att vi inte fick stänga, "går det inte så får de skippa lunchen!".
Jag påpekade att enligt lag hade de rätt till 30 min lunch, det var inget han kunde välja bort... Då började han dra av 30 min i lön på dem alla eftersom lagen krävde att han gav dem 30 min men UTAN att ändra i schemat så de kunde fortfarande inte ta lunchen utan de blev bara av med pengarna... Jag försökte göra så gått jag kunde och ingen missade sin lunch resten av säsongen de dagar jag jobbade (min vice butikschef var noga med att själv få lunch och hans kompisar men vet inte hur han var med de andra) förutom jag... och det innebar att jag ibland stängde butiken en halvtimme och gjorde det min chef grinig så var det hans problem!
Vi var även väldigt väderkänsliga... Han började med att ringa folk samma dag som arbetspass och säga att han ställde in arbetspass eller att han krävde att folk skulle vara på plats för solen sken och det var många turister på stan...
Jag bråkade konstant med honom och försökte förklara vad han fick och inte fick göra... En tjej gick till facket för att be om hjälp och när facket kontaktade honom för ett samtal (vi hade inte kollektivavtal och var inte kopplade till ett fack så var ju inte mycket de kunde göra mer än att prata med honom) ja då avslutade han hennes provanställning på dagen... För alla våra sommarjobbare hade en provanställning som sträckte sig över säsongen just för att han vill ha enkelt att sparka folk...
Jag skulle egentligen ha fortsatt jobba för honom när säsongen var slut men eftersom jag bråkade så mycket med honom så omvandlade han inte min tjänst från säsongsanställning till tillsvidare (jag hade jobbat mer än provanställningstiden). 2 veckors uppsägning och han tog in den som varit min vice butikschef som event manager istället för mig... han ångrade det nog ganska snart dock eftersom den grabben var extremt opålitlig och kunde helt ärligt ringa en halvtimme innan hans pass började för att meddela att han försovit sig och att han var så bakis (han började kl 14....) att han inte kunde börja jobba än på någon timme.... Så jag behövde stanna kvar lite extra tills han kunde komma..... Det hände flera gånger under sommaren men han fick inte sparken av min chef för han var son till vänner till min chef..... suck...
Vad jag vill ha sagt är att du bör sluta det jobbet, jag förstår att det är ett tacksamt extraknäck men den chefen är en usel chef. Han utnyttjar dig och det faktum att du inte säger ifrån. Hade jag varit dig hade jag pratat med facket (kan du göra även om arbetsplatsen saknar kollektivavtal bara du är med i facket själv) för att höra vad deras råd är. Sedan hade jag påpekat för honom att skall ha dra lunchen tänker du ta lunchen och om det inte går utan att stänga butiken så kommer du stänga butiken. Men i slutändan behöver du sluta jobba där helt enkelt....