Anonym (förstår) skrev 2023-04-10 00:47:36 följande:
Jag förstår dig. Jag har aldrig varit menad för att plugga... men har varit menad för att lära mig haha. Så fram tills typ 1an på gymnasiet fick jag MVG i det mesta (förutom där jag behövde plugga mig fram till kompetensen) och sen gick det utför. Gick ut gymnasiet med IG i två ämnen och sen på universitet så tog jag mig igenom grupparbeten genom att sitta i grupp med folk som gjorde allt, och de gånger jag var tvungen att göra något själv gjorde jag det kvällen innan vi skulle vara klara. Tentor pluggade jag till 3 dagar innan tentan, hade knappt börjat eller ens läst/lyssnat på föreläsningarna, och varje gång hatade jag mig själv för att jag inte börjat tidigare för när jag faktiskt BÖRJAR lära mig så är det intressant. Så jag tänkte efter varje tenta att jag ska fortsätta plugga lite ändå men såklart man inte gör det?? Haha...
VARJE tentaperiod började jag precis innan och mådde lika dåligt varje gång. Nu idag (idag är jag 28 år, fyra år sedan jag slutade plugga) tror jag att jag kan ha haft lite ADHD med eller något likn eftersom jag tog paus var femte minut typ och drogs till annat hela tiden, även om jag Älskade att lära mig i sig.
Har insett att jag måste lära mig under press eller i grupp typ. Jag pluggade ekonomi 3 år och jobbar som analytiker idag, men jag lär mig av att engagera mig i saker och vara drivande och ha ansvar. Inte av att läsa på om saker, för jag hatar det.
Jag har ännu ett par kurser jag inte fått godkänt i... men det vet iaf min arbetsgivare om och det sega är att seriöst ingen bryr som om examen längre. Så har inte heller fått en "skjuts" i att ta tag i de där tentorna som är kvar..
Jag hatade att plugga, men jag älskade allt runtomkring när jag pluggade
gjorde ju inte saken lättare heller. Det är svårt hur skolan är utformad som om alla fungerar likadant. Jag är otroligt stark "ledarskapsmässigt" och lärde mig lika mycket mina typ tre första månader i arbetslivet som under 3 år på uni.
Tack för din input!
Jag är väl lite ojämn i min ork och energi och motivation.
Vissa uppgifter klarar jag med nöd och näppe, andra får jag högsta betyg i, och en del kämpar jag för att nå upp till G.
Jag har sömnsvårigheter och lider av ångest generellt också... så det gör sitt.
Tentorna har jag hittills på den här utbildningen klarat alla! Har en från förra kursen som inte blivit rättad än... men jag tror att den ska bli godkänd.
Det är strukturering av allt jag ska göra som är det svåra.
Jag klarar också vissa saker bättre under stress..
Ibland när jag ska skriva en uppgift, och börjar läsa i en bok för att hitta vad jag ska ta med för referenser och vad jag ska analysera för något, och resonera kring- så fortsätter min hjärna att oroa sig för att jag kommer bli underkänd, och för de uppgifter som inte blivit rättade än tidigare, SAMTIDIGT som jag försöker göra den uppgift som jag har framför mig.
Det är alltså som en konstant stresskänsla i kroppen och tjatter i huvudet om alla farhågor jag har- så det är svårt att verkligen fokusera på en sak i taget.
Jag vet inte hur jag ska bli av med mina orostankar som bombarderar mig ständigt och tar energi...
Jag tror jag måste sänka mina förväntningar på att prestera, vilka är de som ger mig min ångest och tar min energi. Det är svårt att ändra tankemönster.
Jag gillar väl generellt att studera, men den här perioden har min ångest och sömnbrist tagit all glädje från mig.
Jag ska försöka hitta extra- eller sommarjobb också har jag tänkt. Det kanske kan minska min stress att inte hela "den jag är" hänger på plugget, utan att lite pengar kommer från annat håll, och lite av min identitet också.