• Anonym (undrar)

    Varför handlar nästan alla trådar enbart om

    sex och dåliga män här på familjeliv?


    det är ju hela tiden trådar om åldersskillnader och andra sex frågor och en massa gnäll på framför allt män men även kvinnor.


    Några om barn finns visserligen med.


    Men 85% av alla trådar handlar ju om kukar o kvinnligt könsorgan?


    Vad är det för fel på folket inom denna sida egentligen??


    Varför snackas det inte mer om investeringar, bli av med skulder, hjälpas åt tips o ideer om hur man kan gå till väga?


    Flashback är ju liknande fast det är mera om brott invandring och feminism.


    Finns det något vettigt forum där man kan skriva om det jag nämner ? 


    Där man tipsar om arbete till folk som mår dålig?


    Där man ger råd om vad man ska prioritera ang ekonomin?


    (Då syftar jag inte på en artikel i tidningen) utan ifrån människor med riktiga erfarenheter som inte sitter på millen. Utan kanske har löst sina skulder på några hundra tusen. Realistiska greppbara framgångshistorier?


    Jaja, det här är "familjeliv". Skulle snarare kanske heta "den iq befriade sexuella trådforumet".

  • Svar på tråden Varför handlar nästan alla trådar enbart om
  • Fröken Allvar
    Anonym (,ökNk'i'vbuipk,) skrev 2023-01-21 12:07:01 följande:

    Det beror väl på vad du löser i för forum? 


    Jag ser nästan aldrig något om sex tex, Men däremot dåliga relationer eftersom det intresserar mig. 


    Ibland går det in på sex där, dåligt sex för det är ofta en del av en dålig relation och då ber jag råd om det. 


    Ger också ofta råd kring ekonomi för det ser jag trådar om titt som tätt. 


    Ibland är det frågor om barn, hur man ska tänka eller göra kring en viss sak, inte sällan i bonusfamiljer eller om skolan osv. Då svarar jag där om jag har kunskap/förslag som kan hjälpa. 


    En läser om det en är intresserad av tänker jag. 


    Det startas trådar i ämnen många är intresserade av och det är väl ofta i dem det blir dålig stämning så pass snabbt. Annars håller jag med om att det klokaste är att sluta läsa när man inte längre är intresserad. Men det som ofta händer är att någons formulering triggar någon annan och sedan är ett fullskaligt könskrig igång, varpå någon i affekt startar en ny tråd i ett snarlikt ämne och så kastar sig "alla" in där istället. Men du verkar ha klarat dig bra. Det är bara att gratulera. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Xander) skrev 2023-01-21 12:10:56 följande:
    Det skulle man kunna tro. Finns de som läser och svarar i trådar som de inte är intresserade av.
    De är intresserade. Av att ställa till det, antingen för ts, eller för andra i tråden. Jag har varit intresserad av att berätta att jag ser vad som händer, men eftersom jag ofta är som vassast med orden när jag är arg på någon forummobbare som tycker sig ha rätten att slänga ur sig vad som helst med 10+ år här och en fet månadslön eller liknande i ryggen så blir det bara onödigt och meningslöst bråk om absolut ingenting. Bättre låta bli. (Och nu är det väl risk att bråk uppstår mellan mig och någon som känner sig träffad, suck) . 
  • Anonym (människan är så korkad)
    Tukt skrev 2023-01-21 09:45:29 följande:
    Ja, tror att FL kanske är lite för "stort". Lätt det blir för många deltagare. Och många som liksom bara vill delta, fast att de inte har så mycket de vill tillföra. Du vet sådana där som svarar på frågan om "Varför säljs inte mjöl i 3,5-kilosförpackningar?", med "Jag älskar att baka scones!". Och hade inte trams och lektrådarna florerat så pass, hade det nog varit än värre.
    Jag är av åsikten att det är alldeles för få människor aktiva på FL. Samma återkommande och mest idiottrådar om exakt samma ämne i nästan identisk upplaga. Väldigt få "riktiga" trådar skapas av autentiska problem. De mesta är påhittat och totalt intelligensbefriad smörja som upprepas in absurdum. De som tidigare var vettiga har lämnat forumet av förståeliga skäl och fler lär den vägen vandra.
  • Anonym (Xander)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-21 12:31:07 följande:
    De är intresserade. Av att ställa till det, antingen för ts, eller för andra i tråden. Jag har varit intresserad av att berätta att jag ser vad som händer, men eftersom jag ofta är som vassast med orden när jag är arg på någon forummobbare som tycker sig ha rätten att slänga ur sig vad som helst med 10+ år här och en fet månadslön eller liknande i ryggen så blir det bara onödigt och meningslöst bråk om absolut ingenting. Bättre låta bli. (Och nu är det väl risk att bråk uppstår mellan mig och någon som känner sig träffad, suck) . 
    Ja. Säkert någon som känner sig kränkt nu.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Xander) skrev 2023-01-21 12:33:55 följande:
    Ja. Säkert någon som känner sig kränkt nu.
    Jag hoppas att de såg värmen och inte känner så. Det är lördagseftermiddag och veckostädningen är klar. Förhoppningsvis sitter folk och myser istället. Det skulle vara härligt om stämningen här blev mer go', eftersom det är det vi egentligen längtar efter i dessa tider. 
  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-01-21 11:54:36 följande:
    Just lektrådarna har jag aldrig varit inne i. Jag tänker inte att forumet är för stort, utan precis tvärtom, att det är lite för få olika personer som startar trådar för att det ska fungera riktigt bra som diskussionsforum.

    Precis som flera varit inne på så ser det ut som om samma person startar flera trådar, och då menar jag inte bara kontot som jag tidigare tog ett exempel på, utan även kontot som startade tre trolltrådar varje kväll runt 21,22 eller 23 under hösten. Detta konto sprider nu ut trådarna under dygnet och har bytt strategi för hur det ska känna igen sina egna trådar, som ofta är reboots på "verkliga" trådar, men jag känner ändå igen det, och det verkar som att vi är flera som gör det, då det får få svar i trådarna och sällan svarar själv. De trådar jag är misstänksam mot som jag ändå svarat i är de som startats för att misskreditera vissa livssituationer. Det är säkert lika gagnlöst som att "markera", men jag har i flera fall valt att svara ändå. Också att markera kanske? 

    Det finns ett par personer som startar samma tråd flera gånger. De känns så ensamma, och man förstår ju varför människor i deras omgivning inte orkar med dem, då de inte vill ta in andras synpunkter utan tycks befinna sig i en förtvivlad förnekelse. Där kan man stötta om man vill, men jag ser ingen anledning att vara elak mot någon som redan befinner sig i en desperat situation. Det har jag fått uppfattningen är din åsikt också. 
    Ja, jag ser heller ingen direkt anledning att vara elak. Men det är rätt svårt. Familjeliv är likt annat en offentlig plats där "alla" ska eller bör kunna få plats. Men när en del, av olika anledningar, struntar i det, så förstör det för flertalet. Och då Familjeliv inte är organiserat så att det finns moderatorer på samma sätt som i mer ideella forum, så har jag också förståelse för att folk reagerar. Det gör jag med. Men försöker, om det går att inte vara direkt taskig utan mer påpeka det uppenbara.
  • Tukt
    Anonym (människan är så korkad) skrev 2023-01-21 12:32:30 följande:
    Jag är av åsikten att det är alldeles för få människor aktiva på FL. Samma återkommande och mest idiottrådar om exakt samma ämne i nästan identisk upplaga. Väldigt få "riktiga" trådar skapas av autentiska problem. De mesta är påhittat och totalt intelligensbefriad smörja som upprepas in absurdum. De som tidigare var vettiga har lämnat forumet av förståeliga skäl och fler lär den vägen vandra.
    Svårt säga om jag håller med dig. Min erfarenhet från forum som har färre besökare, är att de ofta fungerar bättre. Men det kan, från min sida, vara fel att dra slutsatsen att det är just storleken. Kan vara en striktare moderering och mer social kontroll som påverkar också.

    Det som är intressant med FL är väl att det finns så många beteenden som samverkar. Ett är ju det där att någon som sällan är här inne, stör sig på något i relationen till andra. Då går de in och skriver av sig som om det var en dagbok. Ofta är det inte raketforskning utan precis samma ämne som avhandlas med nya trådar varje dag. 
    Rimligen borde de läsa tidigare trådar. Men eftersom de i stunden är rätt sjävlfixerade blir det ännu en tråd om att partner kollar på porr eller misstänks vara otrogen.
    Ett annat problem är att någon är kåt, och vill skriva något om ämnet cuckold, och letar upp en 18 år gammal tråd i ämnet för att skriva två rader, och sedan lämna.
    I både fallen skapar det irritation hos de mer aktiva besökarna av forumet. Vilket i sin tur påverkar stämningen här inne.
  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-01-21 14:13:34 följande:
    Ja, jag ser heller ingen direkt anledning att vara elak. Men det är rätt svårt. Familjeliv är likt annat en offentlig plats där "alla" ska eller bör kunna få plats. Men när en del, av olika anledningar, struntar i det, så förstör det för flertalet. Och då Familjeliv inte är organiserat så att det finns moderatorer på samma sätt som i mer ideella forum, så har jag också förståelse för att folk reagerar. Det gör jag med. Men försöker, om det går att inte vara direkt taskig utan mer påpeka det uppenbara.
    Som jag ser det reagerar olika personer på olika saker. Det är ingen hemlighet att jag har större förståelse för den som är svag redan från början, såsom eviga singlar och människor i destruktiva relationer som inte förstår det själva.

    Överhuvudtaget om man uppfattar sig själv som den starkare förstår jag inte behovet av att gå ihop med andra och vara elak eller nedlåtande, om inte personen i tråden själv beter sig väldigt illa, och inte bara reagerar på provokation. Men har man inte läst tråden utan bara hakar på det sista kanske man får vittring och tycker det är trollarmerande härligt utan att bry sig om kontexten. 

    Det finns två konton som skriver korta provokationer i många olika trådar. (Helt obegripligt utifrån alla andra horisonter än att personerna bakom dessa konton är olyckliga och på något sätt håller detta i schack genom det här beteendet) Men de kanske själva tycker sig påpeka det uppenbara.

    Visst är det svårt. Vore internet enkelt skulle ordet Kumbaya vara mindre välanvänt.
  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-01-21 14:22:09 följande:
    Svårt säga om jag håller med dig. Min erfarenhet från forum som har färre besökare, är att de ofta fungerar bättre. Men det kan, från min sida, vara fel att dra slutsatsen att det är just storleken. Kan vara en striktare moderering och mer social kontroll som påverkar också.

    Det som är intressant med FL är väl att det finns så många beteenden som samverkar. Ett är ju det där att någon som sällan är här inne, stör sig på något i relationen till andra. Då går de in och skriver av sig som om det var en dagbok. Ofta är det inte raketforskning utan precis samma ämne som avhandlas med nya trådar varje dag. 
    Rimligen borde de läsa tidigare trådar. Men eftersom de i stunden är rätt sjävlfixerade blir det ännu en tråd om att partner kollar på porr eller misstänks vara otrogen.
    Ett annat problem är att någon är kåt, och vill skriva något om ämnet cuckold, och letar upp en 18 år gammal tråd i ämnet för att skriva två rader, och sedan lämna.
    I både fallen skapar det irritation hos de mer aktiva besökarna av forumet. Vilket i sin tur påverkar stämningen här inne.
    Men om de skriver i en gammal tråd får de kritik för att lyfta en gammal tråd, och forumet är väl till för att ha kontakt med andra? Jag har sett flera skriva att de läst i åratal eller hundratals trådar innan de skaffat konto. 

    Om man vill läsa om sitt problem utan interaktion finns böcker, om man vill prata om sitt problem och kan betala för att bli bekräftad finns coacher och terapeuter för de många människor som saknar goda vänner. 

    Du resonerar som den som är gammal i gården, och att den som är gammal i gården sätter spelreglerna. Så fungerar inte internet. Till viss del går det säkert att få bort folk genom mobbning och moderering, men de riktigt galna skapar många konton skulle jag tro. En del kontonamn tyder på det. Ett konto per problem eller trollning. 
  • Anonym (Myspys)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-21 12:43:51 följande:
    Jag hoppas att de såg värmen och inte känner så. Det är lördagseftermiddag och veckostädningen är klar. Förhoppningsvis sitter folk och myser istället. Det skulle vara härligt om stämningen här blev mer go', eftersom det är det vi egentligen längtar efter i dessa tider. 
    det är så många myser och trivs, när de får trycka till andra o kalla dem för idioter
  • Fröken Allvar
    Anonym (Myspys) skrev 2023-01-21 14:55:18 följande:
    det är så många myser och trivs, när de får trycka till andra o kalla dem för idioter
    Så är det. Människor som inte mår bra gör så. Jag har i en annan tråd om detta forum redan berättat att även jag gör så mot människor som trycker till mig, eller trycker till någon annan som jag inte tycker förtjänar det. Det kan absolut få mig att i stunden trivas bättre med situationen som har uppstått då någon provocerat på ett sätt jag inte vill ska stå oemotsagt. Så tror jag att det är för ungefär precis varenda människa som någon gång gjort så. Man gör det för att man tycker att man har rätten på sin sida och rationaliserar på så sätt sitt beteende.

    Jag hade en tråd ett tag där jag reagerade på och skrev om professionella skribenters mobbartexter. Då kom det oväntat in en person och började svara mig vänligt i denna tråd. Det fick mig att vakna upp på något sätt. Så det bästa är om det kommer in någon som den som intagit rollen som "provokatören" kan respektera och avleda, alternativt ta vederbörande i örat på ett ömsint vis. Det är väl lite mycket att begära av människor som skriver i forum på sin fritid, men är nog det enda som fungerar. Allt annat riskerar att trigga personen än mer. 
  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-01-21 14:32:22 följande:
    Som jag ser det reagerar olika personer på olika saker. Det är ingen hemlighet att jag har större förståelse för den som är svag redan från början, såsom eviga singlar och människor i destruktiva relationer som inte förstår det själva.

    Överhuvudtaget om man uppfattar sig själv som den starkare förstår jag inte behovet av att gå ihop med andra och vara elak eller nedlåtande, om inte personen i tråden själv beter sig väldigt illa, och inte bara reagerar på provokation. Men har man inte läst tråden utan bara hakar på det sista kanske man får vittring och tycker det är trollarmerande härligt utan att bry sig om kontexten. 

    Det finns två konton som skriver korta provokationer i många olika trådar. (Helt obegripligt utifrån alla andra horisonter än att personerna bakom dessa konton är olyckliga och på något sätt håller detta i schack genom det här beteendet) Men de kanske själva tycker sig påpeka det uppenbara.

    Visst är det svårt. Vore internet enkelt skulle ordet Kumbaya vara mindre välanvänt.
    Fast vad är då alternativet till...vad kan vi säga...social uppfostran?
    Tänker att du sitter på en fest och någon i gruppen hela tiden släpper väder obekymrat. Det kommer den förmodligen fortsätta med då det uppenbart inte har den sociala kompetensen eller de spärrar som gör att den låter bli.
    Ska omgivningen då hålla tyst eller påpeka att det stinker? Klart omgivningen kan ta hänsyn till om den fjärtande parten mår dåligt. Men var går gränsen för att en ska förstöra för flertalet?
  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-01-21 19:08:04 följande:
    Fast vad är då alternativet till...vad kan vi säga...social uppfostran?
    Tänker att du sitter på en fest och någon i gruppen hela tiden släpper väder obekymrat. Det kommer den förmodligen fortsätta med då det uppenbart inte har den sociala kompetensen eller de spärrar som gör att den låter bli.
    Ska omgivningen då hålla tyst eller påpeka att det stinker? Klart omgivningen kan ta hänsyn till om den fjärtande parten mår dåligt. Men var går gränsen för att en ska förstöra för flertalet?
    Jag förstår absolut hur du tänker. Men jag menar att det är helt lönlöst att försöka stoppa någon som vill lägga sin tid på att starta 4 trådar om samma ämne varje dag från att starta 4 trådar om samma ämne varje dag om det är vad personen önskar göra. Den kanske inte har så många andra alternativ?

    Jag har skrivit till Familjeliv om ett par konton, t ex "XX är uppe och nattmobbar igen". Kontot jag avsåg lever och frodas i högsta välmåga. Det är inte upp till vad du eller jag tycker utan vad affärsidén tycker är lämpligt innehåll.

    Men vill du lägga kraft och energi på att få Familjeliv att likna verkligheten, där andra regler styr, så gör det för all del.

    Jag tycker att du är trevlig. 
  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-01-21 19:14:35 följande:
    Jag förstår absolut hur du tänker. Men jag menar att det är helt lönlöst att försöka stoppa någon som vill lägga sin tid på att starta 4 trådar om samma ämne varje dag från att starta 4 trådar om samma ämne varje dag om det är vad personen önskar göra. Den kanske inte har så många andra alternativ?

    Jag har skrivit till Familjeliv om ett par konton, t ex "XX är uppe och nattmobbar igen". Kontot jag avsåg lever och frodas i högsta välmåga. Det är inte upp till vad du eller jag tycker utan vad affärsidén tycker är lämpligt innehåll.

    Men vill du lägga kraft och energi på att få Familjeliv att likna verkligheten, där andra regler styr, så gör det för all del.

    Jag tycker att du är trevlig. 
    Min erfarenhet, om än inte grundad på någon vetenskaplig studie, är att en viss social kontroll i forumen fungerar. Problemet är bara att det passerar så mycket nya människor här inne att det inte syns.
    Sedan önskade jag kanske att folk inte vore medvetet sårande. Det räcker säga till. De flesta är inte dummare än de förstår.
  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-01-21 20:02:11 följande:
    Min erfarenhet, om än inte grundad på någon vetenskaplig studie, är att en viss social kontroll i forumen fungerar. Problemet är bara att det passerar så mycket nya människor här inne att det inte syns.
    Sedan önskade jag kanske att folk inte vore medvetet sårande. Det räcker säga till. De flesta är inte dummare än de förstår.
    Ja men fokusera då på att vara grindvakt och fadder åt de som kan räddas till att bete sig som de vettiga personer de är utanför forum.

    Jag bryr mig mer om de olyckliga som verkligen behöver forum, och så har jag ägnat mig en del åt att uppmärksamma de vansinneselaka, som också är uppenbart och bortom räddning-olyckliga.

    Man kan ha olika roller beroende på vem man är och vad man har för erfarenheter. 
  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-01-21 20:37:40 följande:
    Ja men fokusera då på att vara grindvakt och fadder åt de som kan räddas till att bete sig som de vettiga personer de är utanför forum.

    Jag bryr mig mer om de olyckliga som verkligen behöver forum, och så har jag ägnat mig en del åt att uppmärksamma de vansinneselaka, som också är uppenbart och bortom räddning-olyckliga.

    Man kan ha olika roller beroende på vem man är och vad man har för erfarenheter. 
    Tänker en kan göra lite både och! Skrattande
  • Anonym (,ökNk'i'vbuipk,)
    Fröken Allvar skrev 2023-01-21 12:24:07 följande:
    Det startas trådar i ämnen många är intresserade av och det är väl ofta i dem det blir dålig stämning så pass snabbt. Annars håller jag med om att det klokaste är att sluta läsa när man inte längre är intresserad. Men det som ofta händer är att någons formulering triggar någon annan och sedan är ett fullskaligt könskrig igång, varpå någon i affekt startar en ny tråd i ett snarlikt ämne och så kastar sig "alla" in där istället. Men du verkar ha klarat dig bra. Det är bara att gratulera. 
    Har nog mest att göra med att jag inte låter mig triggas så lätt.  
    Är det idioter som skriver så är det ingen idé att försöka få dem till vettiga tankar. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (,ökNk'i'vbuipk,) skrev 2023-01-23 17:47:36 följande:
    Har nog mest att göra med att jag inte låter mig triggas så lätt.  
    Är det idioter som skriver så är det ingen idé att försöka få dem till vettiga tankar. 
    Och jag börjar ofta att skriva textvägg på textvägg bestående av meningar med kompakt innehåll som ingen människa orkar läsa. utan att tänka. Vet tyvärr inte hur jag ska få det att sluta. Jag blir triggad och det lätt. Men det är färre och färre trådstarter som intresserar mig så då lugnar det ner sig på det sättet. 
Svar på tråden Varför handlar nästan alla trådar enbart om