• Anonym (Bb)

    Sur över att behöva umgås med hans släkt. Fast man inte har rätt att klaga.

    Orkar inte med mig själv och min bitterhet. Jag kommer inte ur det. 


    jag vet ju verkligen att jag har fel så ingen behöver säga åt mig, kommer verkligen inte ur själva KÄNSLAN. går runt som ett barn hemma och surar. Och överdriver. 


    Har inte så många vänner att gnälla med så nog därför jag skriver. 


    men sambon går inte att gnälla hos mer. Han kommer lämna mig då. För denna surhet kommer varje gång och har pågått i 10 år. 


    det är så att vi skulle köpa ett sommarhus för längesen, främst försöka hitta typ en gård med flera byggnader då sambon har flera syskon med familjer.  Men det slutade med att mamman köpte ett ställe, i stället. 


    det stället har blivit en samlingspunkt för dessa familjer, problemet är nu att alla barnen blivit äldre och därmed har stället krympt. 


    det finns en storebror som tycker att han är prio1 och ska ha det största sovrummet medan vi andra kan sova hur som helst med noll privatliv. Detta har sambon accepterat för han är van att ha det så från förr med dom. 


    hur som helst, i många år har jag känt att man vill åka för att få lugn och ro och då har fler passat på att åka ut. Som att man har noll förståelse för att andra ibland kan vilja vara ensamma. Saken är den att jag sällan är ledig helger med, jobbar oftast helg så jag längtar ut dit när jag väl är ledig. 


    denna helg var en sån helg. Vi har haft mycket runt oss sista tiden, vi skulle åka själva utan barnen, men nej?nu två dagar innan ska såklart mamman passa på att åka ut. Sambon kan inget göra  men jag är så bitter, som ett litet barn. så känner jag  

    anledningen till att vi inte köpt eget är för att vi generellt tycker att det är trevligt att ses på landet allihop, och att vi inte haft råd att köpa eget. Bara det att ingen verkar tänka på nån annan att folk kanske vill vara själva ibland, kan man inte ha förståelse för det?? 


    tack för att jag fick spy ut mig lite  


    1. det är hennes hus. Jag har noll talan, bra då har vi avklarat det. 


    2. om jag vill vara ensam kan jag spara och köpa eget hus. Då har jag hört det. 

  • Svar på tråden Sur över att behöva umgås med hans släkt. Fast man inte har rätt att klaga.
  • Anonym (Bb)
    Anonym (Abc) skrev 2023-01-27 12:02:21 följande:
    Er situation låter lite som hos oss och jag tror det är viktigt att se stugan som ett ställe dit man åker för att umgås och inte som ett ställe man åker till för lugn och ro (under sommar och andra skollov). Vi har en tomt med ett antal stugor i vår familj, betydligt färre stugor än familjer då det finns många barn och bonusbarn hos "ägarparet".

    Vi har tjafs varje sommar för att vissa ingifta släktingar kräver att just deras familj ska få en egen stuga och inte behöva dela. Vilket jag förstår att de vill, men det funkar faktiskt inte. Alla ingifta släktingar vill såklart ha egna stugor men det blir löst på olika sätt. 

    1) låter bli att åka med 
    2) inser att man inte får en egen stuga utan bara ett rum som antagligen har en säng mindre än antalet familjemedlemmar men vill ändå åka med så man köper situationen 
    3) tjafsar och ska ha det på sitt sätt och inser inte att alla andra kompromisser järnet

    För egen del så tycker jag det är lite magstarkt att hårt kräva att få på precis det sätt man vill i en stuga man inte själv äger. 

    Men att be om att få en egenhelg där under en period när andra normalt inte är intresserade borde ju inte vara några problem. Men under "högsäsong" är det nog bättre att stanna hemma om man känner att kompromissandet man får göra medför att semestern mest blir jobbig. Jag kan absolut förstå att man inte vill dela på det sättet med ens partners släkt. Så vitt jag vet så är våra ingifta släktingar fullt nöjda med att stanna hemma och få en vecka eller två i lugn och ro utan något ansvar för barnen. 

    Nä jag håller ju med att man inte kan kräva det. Det är väl mer denna avsaknad av förståelse för att andra kanske vill vara själva ibland. om man kan åka när det är tomt men väljer att åka när andra åker då har man ju ett val. Även om man själv vill umgås hela tiden med sina syskon borde man väl kunna tänka att precis ALLA inte vill det jämt? Sen under sommarmånaderna är det en annan sak. 


    för sambon är detta inte jobbigt då det är hans släkt och känner sig bekväm. För mig som ingift blir det nåt annat. Tror dom andra ingifta känner samma sak. Men jag har valt att stanna hemma själv ibland.


    Men man för tänka som ni gör och resonerar. 

  • Anonym (Bb)

    Så som jag är som person skulle jag aldrig komma på tanken ens att åka med ett par som bor trångt och valt att åka till landet för lite ensamhet. Våra barn klarar sig själva nu hemma. 


    men som sagt, jag gillar mamman och har all förståelse. Hon gör som hon vill. Men jag hade hade känt mig som femte hjulet. men i dag åker vi med henne. Bara vi tre. 

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Bb) skrev 2023-01-27 12:15:24 följande:

    Nä jag håller ju med att man inte kan kräva det. Det är väl mer denna avsaknad av förståelse för att andra kanske vill vara själva ibland. om man kan åka när det är tomt men väljer att åka när andra åker då har man ju ett val. Även om man själv vill umgås hela tiden med sina syskon borde man väl kunna tänka att precis ALLA inte vill det jämt? Sen under sommarmånaderna är det en annan sak. 


    för sambon är detta inte jobbigt då det är hans släkt och känner sig bekväm. För mig som ingift blir det nåt annat. Tror dom andra ingifta känner samma sak. Men jag har valt att stanna hemma själv ibland.


    Men man för tänka som ni gör och resonerar. 


    Ja det värsta är de som inte inser att deras egna familj är jättejobbig. Vilket inte handlar lm personerna utan helt enkelt att småbarn är de som är jobbigast att bo med för de som inte har barn. Så det naturliga blir att portionera ut stugorna efter barnens ålder och aktivitetsnivå och så får liksom de vuxna köpa vilka man då hamnar med. Den naturliga indelningen blir då typ:

    Stuga 1
    Alla med småbarn

    Stuga 2
    Alla med äldre barn som kan föra lite liv

    Stuga 3 
    Alla som behöver lugn och ro och också inte bidrar till att det blir en hög aktivitetsnivå i stugan.

    Stuga 4
    Barnfri stuga alternativt en extra av någon av ovan kategorier 

    Både stuga 2 och 3 hyser ofta barn där föräldrar bor i andra stugan för att man kanske har ett barn som passar in i stuga 2 och ett i stuga 3 så då får man bytlåna barnen lite Skrattande

    Men det funkar ju liksom inte när två familjer kräver att ha varsin av de lite mindre stugorna som passar bra för en familj och att alla andra ska klämma in sig i de båda andra. Utan insikt att övriga lämnat halva familjen hemma pga vetskapen att ingen familj får en egen stuga... De mindre stugorna har två sovrum och rymmer 6 personer var så det funkar liksom inte att 2 familjer på 3-4 tar de för egen del utan även de behöver delas av två familjer/delar av två familjer.
  • Anonym (Bb)
    Anonym (Abc) skrev 2023-01-27 15:18:00 följande:
    Ja det värsta är de som inte inser att deras egna familj är jättejobbig. Vilket inte handlar lm personerna utan helt enkelt att småbarn är de som är jobbigast att bo med för de som inte har barn. Så det naturliga blir att portionera ut stugorna efter barnens ålder och aktivitetsnivå och så får liksom de vuxna köpa vilka man då hamnar med. Den naturliga indelningen blir då typ:

    Stuga 1
    Alla med småbarn

    Stuga 2
    Alla med äldre barn som kan föra lite liv

    Stuga 3 
    Alla som behöver lugn och ro och också inte bidrar till att det blir en hög aktivitetsnivå i stugan.

    Stuga 4
    Barnfri stuga alternativt en extra av någon av ovan kategorier 

    Både stuga 2 och 3 hyser ofta barn där föräldrar bor i andra stugan för att man kanske har ett barn som passar in i stuga 2 och ett i stuga 3 så då får man bytlåna barnen lite Skrattande

    Men det funkar ju liksom inte när två familjer kräver att ha varsin av de lite mindre stugorna som passar bra för en familj och att alla andra ska klämma in sig i de båda andra. Utan insikt att övriga lämnat halva familjen hemma pga vetskapen att ingen familj får en egen stuga... De mindre stugorna har två sovrum och rymmer 6 personer var så det funkar liksom inte att 2 familjer på 3-4 tar de för egen del utan även de behöver delas av två familjer/delar av två familjer.

    Nä många tänker väldigt ego, så är det. ja man ogillar ju inte personerna för att man tycker att det är jobbigt. Vi har äldre barn nu, men förr när vi alla hade barn i samma ålder var man som van vid liv och stoj. nu har syskonen har fått en massa barn men inga anpassningar har gjorts mot oss med äldre barn. 


    vi hamnar alltid i vardagsrummet då dom andra vill lägga sina barn i lugn och ro på kvällen. Problemet för oss blir att alla småbarn vaknar kl 06 och för liv, ska kolla på tv etc. 
    jag är mer stressad efter helgen än innan. 


    om man tycker att alla ska umgås samtidigt för man tänka på andra med och anpassa. Inte bara välja det bästa för sin familj. Eller hur?

  • Anonym (Wilma)

    Hög igenkänningsfaktor här. Mina svärföräldrar byggde för ett par decennier sedan om sin stuga med mycket hjälp från bland annat oss och det var mycket prat om hur fint och bra det skulle vara för alla att fira sommar där tillsammans.

    Men den är ju inte alls anpassad för oss - vår familj, med barn. Vi kommer alltid längst ner på prioriteringsordningen och ofta får vi sova på soffor eller i tält när vi kommer. Det stora sovrummet är förstås till svärmor, svärfar har ett av de små rummen. Övriga rum paxas snabbt av min mans syskon (varav ingen har barn). Det kvittar om vi ber om en speciell vecka långt i förväg eller frågar om det finns några dagar som skulle råka vara lediga senare. När allt kommer omkring så får vi ändå aldrig riktigt plats. Avslappnande är det aldrig.

    Passar dock alltid att be oss om hjälp att ta hand om stugan och fixa och dona, städa och laga mat till släktsammankomster. 

    Det blir ju att vi inte är där särskilt ofta eller stannar särskilt länge - vilket de inte alls kan förstå. 

    Som tur är så är min man helt på min sida i det här och har inget emot att planera andra semestrar eller hyra andra stugor för vår familj. 

  • AnonymZzZ

    En del har väldigt svårt att förstå att ensamhet kan vara väldigt uppskattat. De tror att de liksom gör en en tjänst som befriar en från ensamheten. Kan vara så hos er. Själv har jag det problemet på jobbet, älskar att gå ut o äta lunch själv. Så lugnt o skönt. Men blir förstås medbjuden i alla möjliga obekväma konstellationer. Suck. Förstår din bitterhet! 

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Bb) skrev 2023-01-27 17:22:23 följande:

    Nä många tänker väldigt ego, så är det. ja man ogillar ju inte personerna för att man tycker att det är jobbigt. Vi har äldre barn nu, men förr när vi alla hade barn i samma ålder var man som van vid liv och stoj. nu har syskonen har fått en massa barn men inga anpassningar har gjorts mot oss med äldre barn. 


    vi hamnar alltid i vardagsrummet då dom andra vill lägga sina barn i lugn och ro på kvällen. Problemet för oss blir att alla småbarn vaknar kl 06 och för liv, ska kolla på tv etc. 
    jag är mer stressad efter helgen än innan. 


    om man tycker att alla ska umgås samtidigt för man tänka på andra med och anpassa. Inte bara välja det bästa för sin familj. Eller hur?


    Ja precis. Skulle nog sett det som självklart att i det fallet klämma in alla småbarn från alla familjer i ett och samma rum och att deras föräldrar får sova i vardagsrummet (eller på madrass på golvet i det rummet). Vilket var ungefär så som det funkade när jag själv hade småbarn (vi bodde 6 barn och 2 vuxna i en av småstugorna som "bara" har 6 sängar då), men inte alls för de som har småbarn nu.

    De har helt glömt bort hur vi anpassade oss efter dom när de var barnlösa och ville sova och tycker att nu bör vi med större barn anpassa oss efter deras småbarn. Även fast förslagen vi tar fram alltid innebär att de får det mycket bättre än vad vi hade med att småbarnsfamiljerna får dela på en av de större stugorna så är det missnöje för de tycker att man med småbarn och medföljande partner ska ha en egen stuga för familjen (och då återigen inte alls tänker på alla partners som stannar hemma för att de inte vill bo med tjocka släkten). 

    Lycka till med att få en egen helg i stugan under lågsäsong. Och jag tycker absolut att ni ska ställa rimliga krav på rumsfördelningen. T.ex. att om ni sover i vardagsrummet så är dörren dit stängd till kl 10 varje morgon (eller om det är öppen planlösning att man får smyga igenom och umgås utomhus till ca kl 10 och med en vuxen som så tyst som möjligt plockar med sig frukost). Alternativt att ni faktiskt får ett rum ni också eller att man turas om att sova i vardagsrummet. Det borde ju funka för er vuxna också egentligen att man umgås utomhus på kvällen när barnen behöver lägga sig så att vardagsrummet kan vara sovrum. 
  • Anonym (Bb)
    Anonym (Abc) skrev 2023-01-27 19:03:51 följande:
    Ja precis. Skulle nog sett det som självklart att i det fallet klämma in alla småbarn från alla familjer i ett och samma rum och att deras föräldrar får sova i vardagsrummet (eller på madrass på golvet i det rummet). Vilket var ungefär så som det funkade när jag själv hade småbarn (vi bodde 6 barn och 2 vuxna i en av småstugorna som "bara" har 6 sängar då), men inte alls för de som har småbarn nu.

    De har helt glömt bort hur vi anpassade oss efter dom när de var barnlösa och ville sova och tycker att nu bör vi med större barn anpassa oss efter deras småbarn. Även fast förslagen vi tar fram alltid innebär att de får det mycket bättre än vad vi hade med att småbarnsfamiljerna får dela på en av de större stugorna så är det missnöje för de tycker att man med småbarn och medföljande partner ska ha en egen stuga för familjen (och då återigen inte alls tänker på alla partners som stannar hemma för att de inte vill bo med tjocka släkten). 

    Lycka till med att få en egen helg i stugan under lågsäsong. Och jag tycker absolut att ni ska ställa rimliga krav på rumsfördelningen. T.ex. att om ni sover i vardagsrummet så är dörren dit stängd till kl 10 varje morgon (eller om det är öppen planlösning att man får smyga igenom och umgås utomhus till ca kl 10 och med en vuxen som så tyst som möjligt plockar med sig frukost). Alternativt att ni faktiskt får ett rum ni också eller att man turas om att sova i vardagsrummet. Det borde ju funka för er vuxna också egentligen att man umgås utomhus på kvällen när barnen behöver lägga sig så att vardagsrummet kan vara sovrum. 

    Tack för tips. Tyvärr finns det inga dörrar. 


    vi har haft en trevlig helg men känner ändå att man går på nålar. 


    det finns en gäststuga i dåligt skick som vi tänkt rusta upp🌸🌸🌸

  • Anonym (Bb)
    Anonym (Abc) skrev 2023-01-27 19:03:51 följande:
    Ja precis. Skulle nog sett det som självklart att i det fallet klämma in alla småbarn från alla familjer i ett och samma rum och att deras föräldrar får sova i vardagsrummet (eller på madrass på golvet i det rummet). Vilket var ungefär så som det funkade när jag själv hade småbarn (vi bodde 6 barn och 2 vuxna i en av småstugorna som "bara" har 6 sängar då), men inte alls för de som har småbarn nu.

    De har helt glömt bort hur vi anpassade oss efter dom när de var barnlösa och ville sova och tycker att nu bör vi med större barn anpassa oss efter deras småbarn. Även fast förslagen vi tar fram alltid innebär att de får det mycket bättre än vad vi hade med att småbarnsfamiljerna får dela på en av de större stugorna så är det missnöje för de tycker att man med småbarn och medföljande partner ska ha en egen stuga för familjen (och då återigen inte alls tänker på alla partners som stannar hemma för att de inte vill bo med tjocka släkten). 

    Lycka till med att få en egen helg i stugan under lågsäsong. Och jag tycker absolut att ni ska ställa rimliga krav på rumsfördelningen. T.ex. att om ni sover i vardagsrummet så är dörren dit stängd till kl 10 varje morgon (eller om det är öppen planlösning att man får smyga igenom och umgås utomhus till ca kl 10 och med en vuxen som så tyst som möjligt plockar med sig frukost). Alternativt att ni faktiskt får ett rum ni också eller att man turas om att sova i vardagsrummet. Det borde ju funka för er vuxna också egentligen att man umgås utomhus på kvällen när barnen behöver lägga sig så att vardagsrummet kan vara sovrum. 
    Och jag tycker definitivt att dom borde anpassa sig efter er nu när dom har småbarn 🌸
  • AnnaSthlm

    Du måste inte åka. Säg nej. Om din man är så ryggradslös att han inte respekterar ditt grundläggande behov av vila så kan det vara klokt att fundera på er framtid. Det låter som att han inte klippt navelsträngen. 
    Hur rum eller bo på hotell när du ska dit. 
    Köp husvagn och sov där. 
    Jag skulle aldrig gå med på att inte få ett stängt utrymme att vara på. 
    Stå på dig själv, annars står någon annan på dig. 

  • Anonym (Fettot)
    AnnaSthlm skrev 2023-01-29 15:53:21 följande:

    Du måste inte åka. Säg nej. Om din man är så ryggradslös att han inte respekterar ditt grundläggande behov av vila så kan det vara klokt att fundera på er framtid. Det låter som att han inte klippt navelsträngen. 
    Hur rum eller bo på hotell när du ska dit. 
    Köp husvagn och sov där. 
    Jag skulle aldrig gå med på att inte få ett stängt utrymme att vara på. 
    Stå på dig själv, annars står någon annan på dig. 


    Av alla anledningar att lämna sin make så är detta nog inte den mest intelligenta. 
Svar på tråden Sur över att behöva umgås med hans släkt. Fast man inte har rätt att klaga.