-
Jag har nu försökt få lån för att betala dom skulder som mamma har hjälpt mig med. Men får tyvärr inte låna pengar. Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta och vet inte hur jag ska berätta för mina syskon 🥺. Dom jag prata med säger det din mamma gjorde innan hon gick bort har ingen med att göra. Men jag vet hur mina syskon fungerar tyvärr. Mår verkligen inte bra av detta.
-
Svar på tråden Skuld till dödsboet
-
Fast det där stämmer ju inte in här då dödsboet inte har något alls. Och då pengarna inte kommer från dödsboet utan kreditgivare påverkas inte dödsboetsvansmamman skrev 2023-02-06 20:25:24 följande:
De som säger till dig att det din mamma gjorde innan hennes bortgång är hennes ensak är dessvärre inte insatta i juridiken. Om du antingen fått en gåva eller tagit ett lån från din mamma är det uppgifter som i allra högsta grad ska upp i bouppteckningen.
Skulle pengarna vara att betrakta som gåva ska de i första hand avräknas ditt arv. Huvudregeln är att gåvor till barn ska avräknas såvida inget finns skrivet som säger motsatsen. Låt säga att din mamma har 100 000 kr efter alla räkningar är betalda och att du fått 20 000 kr som gåva. Då skulle dödsboet ha totalt 120 000 kr (om du inte fått gåvan dvs). 120 000 kr ska fördelas på 4 barn = 30 000 kr vardera för barnen. Då du redan fått 20 000 kr ska du ha mellanskillnaden, dvs 10 000 kr. Skulle det vara så att du fått mer i gåva än vad du skulle ha kan du ändå aldrig bli återbetalningsskyldig.
Skulle pengarna vara att betrakta som ett lån kan du även då få lånet avräknat från ditt arv. Är det så att lånet är större än vad du har rätt att ärva får du betala mellanskillnaden till dödsboet alternativt dina syskon.
Jag tycker du ska informera bouppteckningsförrättaren om hur det förhåller sig. Om du sen personligen vill berätta för dina syskon eller låta den ni anlitar göra det är upp till dig, men de kommer få reda på det.
Jag jobbar med exakt detta så är det något jag kan är det allt som rör det här. Jag hoppas allt löser sig för dig!
-
Jag har inte läst alla kommentarer så jag vet inte hur ts beskrivit att det förhåller sig, jag svarade bara på frågan i ts. Jag har ju dock skrivit om scenariot där det inte finns tillräckligt med pengar kvar, oavsett om det är gåva eller lån? Är det ts fått att betrakta som gåva spelar det ingen roll att det är ett bristbo exempelvis, man blir ändå inte återbetalningsskyldig. (Såvida det inte betraktas som laglottskränkande dvs och process drivs om detta). Är det istället lån får man betala skulden till dödsboet. Om ts mamma tagit lån för ts är det fortfarande mamman som bär skulden. Om det sedan finns avtal mellan ts och mamman är en annan femma.mammatill6 skrev 2023-02-06 21:38:03 följande:Fast det där stämmer ju inte in här då dödsboet inte har något alls. Och då pengarna inte kommer från dödsboet utan kreditgivare påverkas inte dödsboet
-
Jag är i samma sits men jag lever ju bevisligen. Jag har tagit banklån på två stora summor till två barn. Banken skiter ju i att pengarna gick till två andra, lånet står ju på mig. Jag är medveten om att när jag dör så förfaller det och barnen behöver inte fortsätta betala. Här kan man iofs se på konversation och betalningshistorik att det ena barnet ger mig 1000 varje månad även om det inte är juridiskt på något vis. Det andra barnet slutade efter ett år att betala så där är jag ju lurad. Jag måste sköta amortering ändå eftersom lånet är "mitt"
Alla anhöriga vet om detta och det lär bli tjafs när jag dör. Men jag kommer inte ha något arv efter mig ändå.
De som lånat av mig kommer ju undan sina skulder när jag dör oavsett om de betalat till mig nu eller inte.
På ett vis är jag blåst, alltså både dum som gjorde detta och lurad. Faktiskt.
Det går att se när jag tog lånet så köpte jag inget. 120 000 kom in och försvann från mitt konto samma dag. Till vilka konton syns ju oxå. -
Väldigt trist situation, att du inte kunde lita på dina barn.Anonym (Annan) skrev 2023-02-07 13:32:37 följande:
Jag är i samma sits men jag lever ju bevisligen. Jag har tagit banklån på två stora summor till två barn. Banken skiter ju i att pengarna gick till två andra, lånet står ju på mig. Jag är medveten om att när jag dör så förfaller det och barnen behöver inte fortsätta betala. Här kan man iofs se på konversation och betalningshistorik att det ena barnet ger mig 1000 varje månad även om det inte är juridiskt på något vis. Det andra barnet slutade efter ett år att betala så där är jag ju lurad. Jag måste sköta amortering ändå eftersom lånet är "mitt"
Alla anhöriga vet om detta och det lär bli tjafs när jag dör. Men jag kommer inte ha något arv efter mig ändå.
De som lånat av mig kommer ju undan sina skulder när jag dör oavsett om de betalat till mig nu eller inte.
På ett vis är jag blåst, alltså både dum som gjorde detta och lurad. Faktiskt.
Det går att se när jag tog lånet så köpte jag inget. 120 000 kom in och försvann från mitt konto samma dag. Till vilka konton syns ju oxå.
Ja, lånet står på dig och för banken är endast du betalningsansvarig.
Sen beror det på om du har något skriftligt bevis (sms?) på att det du gett dem är lån och inte gåva. I det fallet där barnet betalar av på lånet fortfarande är det ju en indikation på erkännande av skuld. I det andra fallet betalade ju barnet av lånet först, så något bevis för skuld finns det ju. Barnet kan hävda att resten var gåva, men barnet måste kunna bevisa detta också om du stämmer det.
Kronofogden kan hjälpa till att driva in skulder. Vet inte riktigt vilka bevis de behöver för detta, kanske måste du gå till tingsrätten först för att få skulderna fastställda. Fast det syns ju till vilka konton du betalat, och de måste kunna bevisa att det var gåvor och inte lån.
Ring Kronofogden och rådgör med dem. -
Tack för ditt svar. Jo jag vet allt det där. Ville bara berätta hur det kan vara. Jag tror inte det är helt ovanligt att sånt här sker heller.FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-07 19:58:23 följande:Väldigt trist situation, att du inte kunde lita på dina barn.
Ja, lånet står på dig och för banken är endast du betalningsansvarig.
Sen beror det på om du har något skriftligt bevis (sms?) på att det du gett dem är lån och inte gåva. I det fallet där barnet betalar av på lånet fortfarande är det ju en indikation på erkännande av skuld. I det andra fallet betalade ju barnet av lånet först, så något bevis för skuld finns det ju. Barnet kan hävda att resten var gåva, men barnet måste kunna bevisa detta också om du stämmer det.
Kronofogden kan hjälpa till att driva in skulder. Vet inte riktigt vilka bevis de behöver för detta, kanske måste du gå till tingsrätten först för att få skulderna fastställda. Fast det syns ju till vilka konton du betalat, och de måste kunna bevisa att det var gåvor och inte lån.
Ring Kronofogden och rådgör med dem.
Ifall jag skulle behöva så finns ju bevis på olika sätt men vad skulle det leda till? Den som inte betalar vägrar kontakt med mig och jag vet inte ens var hon bor. Inga inkomster så fogden kan inte göra nåt. Jag får ta det som en läxa. Problemet för mig nu är att jag vill köpa hus men redan har ett ganska stort lån.
Mitt råd till andra föräldrar-låna inte pengar i ditt namn till någon annan. Var lite smartare än jag var! -
Du skrev att banken hjälpte dig att komma åt hennes konto så du kunde betala räkningar. Kanske var du och din mamma tillsammans på banken för att ordna detta, och då fick mamma skriva på något papper om att du fick fullmakt att sköta hennes bankaffärer. I så fall har banken denna fullmakt.Anonym (Rädd) skrev 2023-02-06 17:54:56 följande:Jag har aldrig tagit pengar från hennes konto? Så förstår inte vad min fullmakt för att kunna betala räkningar åt henne har med detta jag skriver om att göra?
Som jag skrev tidigare, jag har för mig att det ska finnas papper, men har inte gått igenom mammas papper än. Men om det inte skulle finnas skrivet då?
Man kan ge fullmakt muntligen eller skriftligen till någon för att göra något. Bäst är naturligtvis skriftligen, så det är tydligt för alla. Fullmakten kan tex säga att X får ta hand om mitt konto och betala mina personliga räkningar och ta ut små kontantbelopp till mig, eller X får ta hand om alla mina ekonomiska affärer, inklusive att sälja mitt hus och mina tillgångar, och använda mitt konto hur som helst.
Jag antar att det finns en fullmakt för dig hos banken, eftersom de hjälpt er. Annars kanske det bara fanns en muntlig fullmakt från din mamma.
Om det finns en fullmakt för dig som ger dig stora befogenheter, ser det ju snyggare ut än en som bara gav dig rätt att betala hennes återkommande räkningar. Om det finns ett skriftligt bevis på att du och din mamma kom överens om att hon tog lån, gav till dig, och du betalar av lånet, skulle det även se bra ut. Men om inget av detta finns skriftligt, är det inte heller någon katastrof. -
Så tråkigt!Anonym (Annan) skrev 2023-02-07 20:16:32 följande:Tack för ditt svar. Jo jag vet allt det där. Ville bara berätta hur det kan vara. Jag tror inte det är helt ovanligt att sånt här sker heller.
Ifall jag skulle behöva så finns ju bevis på olika sätt men vad skulle det leda till? Den som inte betalar vägrar kontakt med mig och jag vet inte ens var hon bor. Inga inkomster så fogden kan inte göra nåt. Jag får ta det som en läxa. Problemet för mig nu är att jag vill köpa hus men redan har ett ganska stort lån.
Mitt råd till andra föräldrar-låna inte pengar i ditt namn till någon annan. Var lite smartare än jag var!
Nej, detta är nog tyvärr inte unikt.
Om du kontaktar kronofogden har det i alla fall som resultat att barnet ser att du tar detta på allvar, och barnets fordringar byggs upp som en konsekvens av det dåliga omdömet. Men om inga inkomster finns, ger det ju inte mycket konkret resultat för dig.
-
Men hur svårt är det att fatta att ts hade fullmakt genom banken så att hon kunde hjälpa sin mamma att betala räkningarna? Är något man tillsammans ordnar på banken så att jag kunde logga in med mitt eget bank id på hennes konto och betala.mammatill6 skrev 2023-02-06 17:49:19 följande:Blir ju så är du i början skriver att du hade fullmakt, nu hade du inte det? Hade du fullmakt att komma åt hennes konton? Och det viktigaste, har ni Skrivna papper mellan dig o mamman på skulderna? Isåfall är det lugnt.
Jag har haft precis samma för min fullt friska mamma som ändå tyckte det var svårt med internetbank.
Är inte ett dugg konstigt. Många hjälper sina anhöriga med det.
Och det spelar heller egentligen ingen roll om de har skrivna papper sinsemellan då skulden inte var till mamman utan till ett låneinstitut. Att ts har betalat på lånen går ju lätt att visa genom kontoutdrag. Så vad är det dom är lugnt menar du? -
En annan aspekt av det hela är att det du gjort är olagligt man får inte låna pengar och ge eller låna ut i sin tur.Anonym (Annan) skrev 2023-02-07 20:16:32 följande:Tack för ditt svar. Jo jag vet allt det där. Ville bara berätta hur det kan vara. Jag tror inte det är helt ovanligt att sånt här sker heller.
Mitt råd till andra föräldrar-låna inte pengar i ditt namn till någon annan. Var lite smartare än jag var! -
Nej, det är inte olagligt att stå på ett lån till någon annan. Korkar ja, absolut. Men inte olagligt.Citronella skrev 2023-02-08 01:11:33 följande:En annan aspekt av det hela är att det du gjort är olagligt man får inte låna pengar och ge eller låna ut i sin tur.
-
Nej, det är inte olagligt att stå på ett lån till någon annan. Korkat, absolut. Men inte olagligt.Citronella skrev 2023-02-08 01:11:33 följande:En annan aspekt av det hela är att det du gjort är olagligt man får inte låna pengar och ge eller låna ut i sin tur.