• morgongåva

    Utomlands skolresa

    Hej!
    Undrar vad ni tänker om att låta en 14 årig åka på en utomlandsresa tillsammans med hennes klass. De är utbytesstudent för en vecka men är mycket orolig över om mitt barn är för ung för sådana resor. Vad tycket ni?

  • Svar på tråden Utomlands skolresa
  • Kockobello

    Varför skulle det vara ett problem? 

    Hon åker med klassen, inte själv?

  • Guldnovan

    Inga problem i min värld. Det skulle ju inte vara aktuellt med en sån resa om skolan ansåg att de var för unga. 
    Om just ditt barn är för omogen är det endast du som vet. 

  • morgongåva
    Guldnovan skrev 2023-02-07 18:42:52 följande:

    Inga problem i min värld. Det skulle ju inte vara aktuellt med en sån resa om skolan ansåg att de var för unga. 
    Om just ditt barn är för omogen är det endast du som vet. 


    Mitt barn klarar det. Generellt tycker JAG att 14 är för ungt för att resa utan föräldrar men det är därför jag skriver här för att höra andras åsikter. 
  • FuckGoggleAskMe

    Hon har ju med sig både klasskompisar och lärare, det borde väl gå bra. Vad konkret är du orolig för?

    En del är inte så resvana och andra är väldigt blyga, men vad baserar du din oro på? Och vart ska de åka?

  • Pope Joan II
    morgongåva skrev 2023-02-07 18:50:30 följande:
    Mitt barn klarar det. Generellt tycker JAG att 14 är för ungt för att resa utan föräldrar men det är därför jag skriver här för att höra andras åsikter. 
    Varför är du mycket orolig då?
  • cosinus

    Jag var på en resa som 14-åring. Vi var borta över två veckor. Inte klassresa men scoutresa. Läger, bodde i familj (en och en) under några dagar och sen ytterligare några dagar i ett annat land.

    Skrev ett vykort hem efter en vecka eller så :)

    åldern på oss som reste var där kring 14, några nåt år yngre några nåt år äldre 

  • Gullvivor
    morgongåva skrev 2023-02-07 18:50:30 följande:
    Mitt barn klarar det. Generellt tycker JAG att 14 är för ungt för att resa utan föräldrar men det är därför jag skriver här för att höra andras åsikter. 
    Jag håller med dig.. Jag hade iallafall inte vågat släppa iväg en 14 åring, de är fortfarande inte tillräckligt stora för att resa utan föräldrar tycker jag.
  • morgongåva
    Pope Joan II skrev 2023-02-07 19:04:43 följande:
    Varför är du mycket orolig då?
    Vet inte riktigt, jag blir bara orolig över att jag inte är där ich hjälper henne om hon skulle behöva mig. Tycker det är kul för hennes skull men känner ändå att allt ansvar ligger på mig om det skulle hända något (för nsrnet är ju nara 14). Tankar börjar rulla om allt från resan till värdfamilj etc. 
  • FuckGoggleAskMe
    morgongåva skrev 2023-02-07 19:09:39 följande:
    Vet inte riktigt, jag blir bara orolig över att jag inte är där ich hjälper henne om hon skulle behöva mig. Tycker det är kul för hennes skull men känner ändå att allt ansvar ligger på mig om det skulle hända något (för nsrnet är ju nara 14). Tankar börjar rulla om allt från resan till värdfamilj etc. 
    Jo det är ju så när barnen växer upp, hela tiden. Man måste släppa dem lösa undan för undan, och låta de göra saker själva. Hon kan ringa dig om hon behöver, och varken lärarna eller värdfamiljen är monster, antagligen. 

    Själv så åkte jag på språkkurs utomlands i en månad när jag nyss fyllt 12år, och bodde i värdfamilj. Tror jag skrev ett par vykort till mina föräldrar under den tiden, men det fanns ju inga mobiler så vi kunde ringa dem. Vi var i en liten engelsk stad, men gruppen var även i London och då gick vi omkring på egen hand i grupper på 2-3 stycken på 12-13år. Gick bra. Och så jobbade jag som au pair en sommar i Paris när jag fyllde 15år. Utan föräldrar. Det gick också bra.

    Min son har varit på sportläger utomlands på egen hand från det att han var 14år, utan att känna någon där innan. Han hade jättekul och allt gick bra, även resan hem igen helt utan sällskap.  

     
  • glassgumman78

    Ja tiderna förändras...

    När jag var 14 hade jag utan mina föräldrar
    -varit på klassresa till danmark i 6.an
    -varit på skolresa till Tyskland i 7an
    -varit på språkresa i England sommaren mellan 7.an och 8.an (då kände jag dessutom inte någon)

    Jag vill tillägga att jag var väldigt blyg och ängslig som person då men jo det gick ändå väldigt bra....

Svar på tråden Utomlands skolresa