• Anonym (TS)

Tappade bort min diamantring

Hej! 
    BEHÖVER ER HJÄLP :( 
    Jag och familjen åkte till Sälen och jag tappade bort min diamantring. Jag är sååå himla ledsen och förstår ej hur detta kunde hända då jag aldrig tappat något hittills, inget såhär dyrbart för mig. Förmodligen åkte ringer av någonstans i backarna då jag tog av mig mina handskar, jag har tänkt och tänkt men kan inte riktigt förstå vart den kunde åkt av eller hur den gled av fingret. Jag har försäkring på den via affären jag köpte den ifrån men är nu orolig att jag inte får en ny eller att de säger att det var mitt egna fel. Ni som har tappat bort ring, hur har ni gått tillväga ? 

• Svar på tråden Tappade bort min diamantring
  • Marinerad
    Anonym (zxcv) skrev 2023-03-01 23:22:05 följande:
    Ingår det i jantelagen att man ger kloka råd till fellow familjelivare?

För det är väl mest vad jag sett här. Att undvika att åka skidor med dyr ring nästa skidresa.

Om jag badar med en klocka som inte är vattentät lär jag få liknande råd.
    Är det jantelagens fel?
    Följande tre ord är förmodligen svenskans mest missuppfattade:
    Jantelagen, demokrati och troll.
    De som använder dessa ord gör det oftare fel än rätt. Den som du citerar inkluderat. Ett klassiskt exempel av "uttalande utan att fatta dess innebörd själv".
  • Anonym (H)

Är väl inte konstigt att man bär sin vårlovningsring el vigselring för det mesta? Är väl mer risk att tappa bort dem om man tar av dem i tid och otid. Ts, jag tror inte det blir något problem för dig att få ut nytt via försäkring

• Anonym (Siri)
    Anonym (zxcv) skrev 2023-03-01 18:36:30 följande:
    Men hade du tagit med en packe sedlar ca 150.000 ut i backen? Det är i den summan man tänker sig att en diamantring kostar, minst. Säger man diamantring så lär det knappast bara vara en guldring med några infattade diamanter? Kan såklart ha fel.
    Var fick du för dig att diamantringar måste vara så dyra för att "räknas"? Du kan lätt få en solitär på 0.5-1ct för 10-20k och då är den ju rätt stor jämfört med vad som är vanligt i Sverige. Vill man ha något större kan du ändå få det för under 100k. Vet ju inte vad TS hade för nåt, men skulle inte anta att den kostade 150k.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (H) skrev 2023-03-01 23:33:46 följande:

Är väl inte konstigt att man bär sin vårlovningsring el vigselring för det mesta? Är väl mer risk att tappa bort dem om man tar av dem i tid och otid. Ts, jag tror inte det blir något problem för dig att få ut nytt via försäkring

Inte egentligen. Klart det är dumt att ha på sig sin ring 24/7, speciellt när man gör något som kan skada ringen, fingret eller att man gör något där man enkelt kan tappa bort den. Finns ju även speciella halsband man kan trä på ringen när man tar av den, om man är rädd att tappa den. 

Om man sitter på kontoret och jobbar är ju rätt liten risk att den förstörs eller trillar av. Kan ju också vara relativt enkelt att hitta den igen om man tappar den inomhus. Om man istället bestämmer sig för att snorkla i havet är det ju en rätt hög risk att man tappar den. Ringar trillar lättare av i vatten och tappar du den är det svårare att hitta igen den. 

Jag har mina ringar varje dag, men självklart tar jag av dem ibland för att jag inte vill tappa bort eller skada dem.  
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (Siri) skrev 2023-03-02 00:19:31 följande:
    Var fick du för dig att diamantringar måste vara så dyra för att "räknas"? Du kan lätt få en solitär på 0.5-1ct för 10-20k och då är den ju rätt stor jämfört med vad som är vanligt i Sverige. Vill man ha något större kan du ändå få det för under 100k. Vet ju inte vad TS hade för nåt, men skulle inte anta att den kostade 150k.
    Om jag har en guldring med infattade briljanter så säger jag, min guldring, inte min briljantring.
    Därför såg jag väl framför mig en ring med stor sten, där liksom stenen tar större plats än guldet. Tänkte att man kallar den efter vilket material som är dominerande. Kanske helknäppt, men var så jag tänkte iaf.
  • Anonym (zxcv)
    Marinerad skrev 2023-03-01 23:29:05 följande:
    Följande tre ord är förmodligen svenskans mest missuppfattade:
    Jantelagen, demokrati och troll.
    De som använder dessa ord gör det oftare fel än rätt. Den som du citerar inkluderat. Ett klassiskt exempel av "uttalande utan att fatta dess innebörd själv".

Du har nog helt rätt!
  • Anonym (Siri)
    Anonym (zxcv) skrev 2023-03-02 00:46:41 följande:
    Om jag har en guldring med infattade briljanter så säger jag, min guldring, inte min briljantring.
    Därför såg jag väl framför mig en ring med stor sten, där liksom stenen tar större plats än guldet. Tänkte att man kallar den efter vilket material som är dominerande. Kanske helknäppt, men var så jag tänkte iaf.
    Och du kan ändå hitta en diamantring med en stor diamant, som en solitär, för 10-20k. I Sverige är en sten på 0.5-1ct rätt stort, då många har betydligt mindre stenar än det. En sån sten kommer definitivt ta större plats än guldet på ringen då en rund briljant på 1ct är ungefär 6,5mm i diameter. 
  • Anonym (TS)

Jag är verkligen imponerad av folket här. Det är också allmänt att man direkt kastar skit oavsett vad som har hänt, att allt är eget ansvar, eget fel osv. Folk är inget annat är bittra och elaka, känner nästan lite glädje i att någon annan är ledsen  

Jag har tappat bort en sak, oavsett hur och vad den kostade och frågade hur jag går tillväga. För er som bryr er så mycket om den DYRA ringen  och är sååå provocerade av att jag skrev diamant så kostade den 8000kr. Oavsett priset, om det var diamanter eller ej så hade ringen betydelse för mig. 

Och ja, jag kommer få ny ring , det är därför försäkringar finns. 

• Anonym (Alice)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-02 07:23:09 följande:

Jag är verkligen imponerad av folket här. Det är också allmänt att man direkt kastar skit oavsett vad som har hänt, att allt är eget ansvar, eget fel osv. Folk är inget annat är bittra och elaka, känner nästan lite glädje i att någon annan är ledsen  

Jag har tappat bort en sak, oavsett hur och vad den kostade och frågade hur jag går tillväga. För er som bryr er så mycket om den DYRA ringen  och är sååå provocerade av att jag skrev diamant så kostade den 8000kr. Oavsett priset, om det var diamanter eller ej så hade ringen betydelse för mig. 

Men det ÄR ju ditt fel? Det var DITT ansvar? Ta av dig offerkoftan. Hade du bara tänkt ett steg längre hade du fortfarande haft din ring. 

Och ärligt, varför skulle någon vara bitter? Tänker du att folk är avundsjuka för att du hade en diamantring? Både min förlovnings- och vigselring har diamanter. Jag har ingen anledning att vara bitter eller avundas dig. Jag tänker bara inte trösta och dalta med en vuxen människa som tappat något enbart för att de var ovarsam. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Alice) skrev 2023-03-02 10:41:17 följande:
    Men det ÄR ju ditt fel? Det var DITT ansvar? Ta av dig offerkoftan. Hade du bara tänkt ett steg längre hade du fortfarande haft din ring. 

Och ärligt, varför skulle någon vara bitter? Tänker du att folk är avundsjuka för att du hade en diamantring? Både min förlovnings- och vigselring har diamanter. Jag har ingen anledning att vara bitter eller avundas dig. Jag tänker bara inte trösta och dalta med en vuxen människa som tappat något enbart för att de var ovarsam. 
    Låt bli o kommentera då, lägg inte din tid att svara här. Svårare än så är det inte. Du avgör inte vem som är oansvarig eller ej. Du har ju koll på sina saker, fröken perfekt. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-02 10:58:44 följande:
    Låt bli o kommentera då, lägg inte din tid att svara här. Svårare än så är det inte. Du avgör inte vem som är oansvarig eller ej. Du har ju koll på sina saker, fröken perfekt. 
    Ja, alltså, alla har ju inte en slit och släng-mentalitet när det kommer till förlovningsringar... Huruvida nåt är oansvarigt eller inte är ju inte riktigt en åsiktsfråga. Det ÄR oansvarigt att ha på sig förlovningsringen när man åker skidor, på samma sätt som det ÄR oansvarigt att ha på sig den när man tränar med hantlar, hoppar bungy jump, badar i havet etc etc. Det är ett faktum.

Det är ju dessutom för DIN skull jag berättar det för dig. Eller tänker du bara byta ut dina ringar varje gång du slarvat bort dem för att du vill ha på dig dem överallt, fastän det inte är lämpligt? Hur barnslig är du egentligen?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Alice) skrev 2023-03-02 12:49:48 följande:
    Ja, alltså, alla har ju inte en slit och släng-mentalitet när det kommer till förlovningsringar... Huruvida nåt är oansvarigt eller inte är ju inte riktigt en åsiktsfråga. Det ÄR oansvarigt att ha på sig förlovningsringen när man åker skidor, på samma sätt som det ÄR oansvarigt att ha på sig den när man tränar med hantlar, hoppar bungy jump, badar i havet etc etc. Det är ett faktum.

Det är ju dessutom för DIN skull jag berättar det för dig. Eller tänker du bara byta ut dina ringar varje gång du slarvat bort dem för att du vill ha på dig dem överallt, fastän det inte är lämpligt? Hur barnslig är du egentligen?

Tack för din hjälp, verkligen. Som sagt, du tar hand om dina saker, varför bry dig om andras, har inte bett dig om varken råd eller tips.

Sluta kommentera så blir det jättebra. 

• Anonym (Alice)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-02 13:33:06 följande:

Tack för din hjälp, verkligen. Som sagt, du tar hand om dina saker, varför bry dig om andras, har inte bett dig om varken råd eller tips.

Sluta kommentera så blir det jättebra. 

Nja, det var ju faktiskt du som gnällde om att folk var så bittra och elaka som sa att det här var ditt fel, när du tappade bort din ring i skidbacken... Du menade att "folk kastar bara skit oavsett" när det inte handlade om det. Är man ovarsam med sina grejer är det inte konstigt om man tappar eller förstör dem. Du är ju inget offer här liksom. Jag tänker inte stryka någon medhårs, speciellt inte när dom vägrar ta eget ansvar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Alice) skrev 2023-03-02 14:49:31 följande:
    Nja, det var ju faktiskt du som gnällde om att folk var så bittra och elaka som sa att det här var ditt fel, när du tappade bort din ring i skidbacken... Du menade att "folk kastar bara skit oavsett" när det inte handlade om det. Är man ovarsam med sina grejer är det inte konstigt om man tappar eller förstör dem. Du är ju inget offer här liksom. Jag tänker inte stryka någon medhårs, speciellt inte när dom vägrar ta eget ansvar.
    Ok
  • Anonym (Siri)

Förstår inte riktigt det här med att säga att andra är "bittra" bara för att de inte håller med en själv. Tycker ärligt talat inte heller att någon har varit rent elak eller skadeglad, det är ju faktiskt rätt dumt att ha på sig en kär ring när man ska åka skidor.

Om du inte är nöjd med svaren här kan du ju följa ditt egna råd och sluta svara?
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (Siri) skrev 2023-03-02 01:25:15 följande:
    Och du kan ändå hitta en diamantring med en stor diamant, som en solitär, för 10-20k. I Sverige är en sten på 0.5-1ct rätt stort, då många har betydligt mindre stenar än det. En sån sten kommer definitivt ta större plats än guldet på ringen då en rund briljant på 1ct är ungefär 6,5mm i diameter. 
    Då fick jag tack vare dig lära mig något nytt idag: )

Men tänker på Hollywood-kändisarna och deras stenar. Brukar vara stora, men inga jättar men påstås ändå gå loss på många millar styck.

Finns ju tydligen massa olika diamanter varav den rosa ska vara lite dyrare? Vissa har bättre densitet eller vad det nu är man mäter, så kanske är därför. Att just skådisar i staterna väljer den absolut dyraste diamanten och den kan nog vara mycket dyrare per ct än en "vanlig", att det därför blir så groteska priser?
  • Anonym (zxcv)

Men snälla ts, ingen här har väl kastat skit på dig?
    Familjeliv är ju ett diskussionsforum och inte ett forum som enbart går ut på att ställa frågor och få svar.
    Snarare att utifrån en frågeställning eller ett problem diskutera om det problemet, både handfasta råd och åsikter.
    När du startar en tråd som några tusen läser så är det klart att det kommer allsköns kommentarer angående ämnet.

Tänkte du att du ställer en fråga och endast skulle få tillbaka enkla råd, typ 'ring ditt försäkringsbolag' (det visste du redan själv), 'lycka till' 'hjärta' 'smiley'. Isåfall finns bättre forum om det om du inte ville ha minsta diskussion angående ämnet.

Vilka inlägg menar du är elaka? Alla som inte stryker helt medhårs?
  • Anonym (Siri)
    Anonym (zxcv) skrev 2023-03-02 19:53:53 följande:
    Då fick jag tack vare dig lära mig något nytt idag: )

Men tänker på Hollywood-kändisarna och deras stenar. Brukar vara stora, men inga jättar men påstås ändå gå loss på många millar styck.

Finns ju tydligen massa olika diamanter varav den rosa ska vara lite dyrare? Vissa har bättre densitet eller vad det nu är man mäter, så kanske är därför. Att just skådisar i staterna väljer den absolut dyraste diamanten och den kan nog vara mycket dyrare per ct än en "vanlig", att det därför blir så groteska priser?
    Nja, Hollywood-kändisarnas ringar kan ju ofta vara i en helt egen klass. Kim Kardashian har ju t.ex. haft ringar med diamanter på 15-20ct. Det är väldigt stort och det är ju svårt att hitta såna stenar som är tillräckligt "perfekta" att ha till en förlovningsring. Då blir det dyrt. 

Priset på stenar beror ju på en massa faktorer. När det kommer till diamanter räknar man bl.a. de fyra C:en - Carat, Cut, Clarity och Colour. En helt färglös sten utan någon imperfektion eller inkludering kommer såklart kosta mer än en sten som är svagt färgad, med små inkluderingar, även om båda stenarna ser mer eller mindre likadana ut med blotta ögat. Sen som du säger kostar ju vissa färger mer, som t.ex. rosa.

Sen spelar det ju också roll var man fått stenen ifrån. En naturlig diamant som vuxit i marken är dyrare än en som fått växa i ett labb. Många väljer ju labb-diamanter just nu, just för att de är betydligt billigare och ofta mer etiskt och samtidigt få en äkta diamant (inte nåt fejk).

Sen spelar ju såklart märket roll också. En ring från Tiffany's eller Cartier kommer ju kosta betydligt mer än en liknande ring med lika stor och fin sten från ett mindre märke.
  • Anonym (zxcv)
    Anonym (Siri) skrev 2023-03-02 22:49:10 följande:
    Nja, Hollywood-kändisarnas ringar kan ju ofta vara i en helt egen klass. Kim Kardashian har ju t.ex. haft ringar med diamanter på 15-20ct. Det är väldigt stort och det är ju svårt att hitta såna stenar som är tillräckligt "perfekta" att ha till en förlovningsring. Då blir det dyrt. 

Priset på stenar beror ju på en massa faktorer. När det kommer till diamanter räknar man bl.a. de fyra C:en - Carat, Cut, Clarity och Colour. En helt färglös sten utan någon imperfektion eller inkludering kommer såklart kosta mer än en sten som är svagt färgad, med små inkluderingar, även om båda stenarna ser mer eller mindre likadana ut med blotta ögat. Sen som du säger kostar ju vissa färger mer, som t.ex. rosa.

Sen spelar det ju också roll var man fått stenen ifrån. En naturlig diamant som vuxit i marken är dyrare än en som fått växa i ett labb. Många väljer ju labb-diamanter just nu, just för att de är betydligt billigare och ofta mer etiskt och samtidigt få en äkta diamant (inte nåt fejk).

Sen spelar ju såklart märket roll också. En ring från Tiffany's eller Cartier kommer ju kosta betydligt mer än en liknande ring med lika stor och fin sten från ett mindre märke.
    Tack för ett vettigt och lärorikt inlägg.

Har hört om fabrikstillverkade diamanter och verkar ju så mycket bättre. Spills så mycket blod både när det gäller att ta fram naturliga diamanter och i handeln med dem, så inte konstigt att det kallas för blodsdiamanter. Ingen handel man varken vill stödja eller ha att göra med.

Undrar om de med galet stora naturliga diamanter någonsin tänker på hur många liv som spillts för att personen ska kunna ha en stor glittrande sten på fingret? Men gissar att de som konsumerar sånt för flera miljoner tappat kontakten med verkligheten och därmed omtanken om andra människor och vår planet.
    Känns som att mycket tyder på det när det viktigaste är att få visa upp en rosa jättesten i skvallerpressen och för likasinnade vänner...

Världen upphör aldrig med att förskräcka en är iaf ett som är säkert.
  • Anonym (zxcv)
    Pass skrev 2023-03-03 00:11:20 följande:
      Det beror på om det är en naturlig diamant eller en fabrikstillverkad diamant, har precis beställt en ring med en fabrikstillverkad diamant på 1 carat för lite mer än 9000 kr. 
    Klokt av dig att välja en fabrikstillverkad diamant!

Hoppas du blir nöjd med den: )
Svar på tråden Tappade bort min diamantring