• Anonym (Skatt)

Skatten. Betala tillbaka???

Jag är chockad.
    Ska betala tillbaka 20000 i skatt. För swish!
    När jag fyllt år, har jag fått swish av familj/vänner för att jag inte vill ha presenter.
    Vi är ute och äter/dricker minst 5 dagar i veckan, jag och mina vänner, och jag brukar betala för det mesta och så swishar dem mig.
    Ibland har jag även lånat ut pengar till familj och vänner som de sedan swishat tillbaka för.
    Varför ska jag betala tillbaka, på mina egna pengar??

Jag förstår om jag haft en hobbyverksamhet. Men alltså för swish som folk swishar tillbaka?
    Detta är inte rätt
  • Svar på tråden Skatten. Betala tillbaka???
  • Jemp

Har du inte hört något om detta tidigare? 
    Jag har hört flera som blivit ombedda att redovisa för var swishbetalningar kommer från men inte att det dimper ner så här. Ger det en kvarskatt på 20' är det ju stora summor det handlar om. 

• Jemp
    mammatill6 skrev 2023-03-10 06:41:37 följande:

Fattar inte, du måste ju ha missförstått. Skatteverket ser ju inte din kontohiatorik, hur kan de senare du fått swish? Har aldrig hört talas om. Skatten beräknas ju på dina inkomster, menar du att dina swish står med som en inkomst indeklarationen?

Väldigt bra fråga hur detta framkommit i just deklarationen?
  • Lönnsirap

Du har uppenbarligen ett swisch-beteende som skiljer sig avsevärt från mitt eget om Skatteverket överhuvudtaget bekymrar sig för din "swish-inkomst"

Se över vilket underlag du har över gåvorna och utematen och överklaga. Och se över hur du hanterar swish. För du må tycka att det är dina egna pengar, men skatteverket har ju uppenbarligen tolkat det som att det är beskattningsbar inkomst.

• Anonym (S2)
    Lönnsirap skrev 2023-03-10 11:22:47 följande:

Du har uppenbarligen ett swisch-beteende som skiljer sig avsevärt från mitt eget om Skatteverket överhuvudtaget bekymrar sig för din "swish-inkomst"

Se över vilket underlag du har över gåvorna och utematen och överklaga. Och se över hur du hanterar swish. För du må tycka att det är dina egna pengar, men skatteverket har ju uppenbarligen tolkat det som att det är beskattningsbar inkomst.

Fast hur kan Skatteverket se hennes kontohistorik? 
  • Anonym (Kfm)
    Anonym (S2) skrev 2023-03-10 12:11:29 följande:
    Fast hur kan Skatteverket se hennes kontohistorik? 
    Skv får rätt mycket info från bankerna
  • Anonym (Banken har koll)

Banker idag har skyldighet att rapportera om det finns många transaktioner m.m ex svisch på någons konto. Detta i och med penningtvättslagen. 
    Har du mottagit väldigt mycket så har dom rapporterat till olika myndigheter och i ditt fall verkar det vara SKV som är den myndighet som tror sig bli lurad. 
    Är det som du säger så kan du bara sammanställ typ 
    221001 Middag med kompisar utlägg 2500kr
    221002 Lisa betalt mat 250:-
    221002 Kalle betalat för sin mat 280:-
    221005 Berta betalat för sin mat 300:-

Sammanställ och skicka till SKV så är det inga konstigheter, dom är jättebra att ha med att göra. 
    Vad gäller dina födelsedagspengar räcker det nog med ett samtal så löser dom det.

• Anonym (H)
    Anonym (Banken har koll) skrev 2023-03-10 12:20:50 följande:

Banker idag har skyldighet att rapportera om det finns många transaktioner m.m ex svisch på någons konto. Detta i och med penningtvättslagen. 
    Har du mottagit väldigt mycket så har dom rapporterat till olika myndigheter och i ditt fall verkar det vara SKV som är den myndighet som tror sig bli lurad. 
    Är det som du säger så kan du bara sammanställ typ 
    221001 Middag med kompisar utlägg 2500kr
    221002 Lisa betalt mat 250:-
    221002 Kalle betalat för sin mat 280:-
    221005 Berta betalat för sin mat 300:-

Sammanställ och skicka till SKV så är det inga konstigheter, dom är jättebra att ha med att göra. 
    Vad gäller dina födelsedagspengar räcker det nog med ett samtal så löser dom det.

Du får nog ta det där gånger 30 för att få en skatteskuld på 20k. Så det måste vara en del middagar(eller annat) det handlar om
  • Anonym (nope)

Nej, det som skulle hända är att banken stänger ner kontot pga misstänkt aktivitet. Inte ger vidare uppgifter för beskattning.

• Anonym (Skatt)

Alltså, jag äter och dricker flera gånger i veckan ute. Varje vecka, månad efter månad i 1 år. Så ni kan räkna summan på 1 år.
    Det är inte McDonald's där vänner swishar 50 kr för en burgare.
    Förra månad åt jag ute för 6000 ca. Vänner swishar oftast mig då jag är snabb att betala. 
    Det är ju utemat, drinkar samt nattklubb.
    Men får väl sitta ner och ta månad för månad och gå igenom utebesök och swish. Fy, lär ta jäkla tid. 
    Men det är sjukt. Aldrig varit med om detta innan. Och har ändå levt så här några år. Aldrig behövt betala tillbaka innan. 

• Anonym (K)

Uppenbart är det något TS inte vill vi ska veta. Inte en chans att swischande hamnar på deklarationen utan vidare.

• Anonym (H)
    Anonym (Skatt) skrev 2023-03-11 15:09:04 följande:

Alltså, jag äter och dricker flera gånger i veckan ute. Varje vecka, månad efter månad i 1 år. Så ni kan räkna summan på 1 år.
    Förra månad åt jag ute för 6000 ca. Vänner swishar oftast mig då jag är snabb att betala. 
    Men får väl sitta ner och ta månad för månad och gå igenom utebesök och swish. Fy, lär ta jäkla tid. 
    Men det är sjukt. Aldrig varit med om detta innan. Och har ändå levt så här några år. Aldrig behövt betala tillbaka innan. 

Ja blir det tillräckligt mycket så att ser ut som en inkomst, så kan nog SKV få upp näsan för det. Viktigt är nog när man lägger ut/betalar för saker, och när de swishar dig att de skriver ett meddelande "för maten", för taxin" odyl.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skatt) skrev 2023-03-11 15:09:04 följande:
    Förra månad åt jag ute för 6000 ca. Vänner swishar oftast mig då jag är snabb att betala
    Vad betyder det att du är snabb att betala? Kan inte dina vänner betala på ett snabbt sätt ute? Vad är ett långsamt sätt att betala jämfort med ditt snabba sätt?
Svar på tråden Skatten. Betala tillbaka???