• Anonym (Anonym kvinna)

    Jag vill inte ha sex längre, han vill då ha sex med andra. Vad göra?

    Jag känner ingen lust till min sambo längre, då jag inte är attraherad längre. Däremot vill jag fortfarande vara kvar i förhållandet då han betyder mycket för mig och vi har ett jättefint förhållande i övrigt och jag tycker om att vara nära honom, ligga och kramas osv. Dock säger han till mig att han inte vill vara i ett sexlöst förhållande och han säger att om vi ska kunna fortsätta vara tillsammans så vill han ha sex med andra kvinnor. Vill verkligen inte att han ska ha sex med någon annan men vill inte förlora honom heller. Vad hade ni gjort?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag vill inte ha sex längre, han vill då ha sex med andra. Vad göra?
  • Anonym (anonym)
    Gräsroten skrev 2023-03-13 11:46:53 följande:

    Kan du inte tänka dig att låta honom få ligga några gånger i veckan bara?


    Hur kul är det att ligga med någon som egentligen inte vill?
  • Anonym (Mannen)
    Tukt skrev 2023-03-13 12:56:00 följande:

    Tror man ska vara försiktig med att börja i den änden att träffa en sexolog. De är  bra på rent sexuella låsningar. Men tappad "lust" bygger ofta, i mitt tycke, på relationer som tagit fel väg. Så då kan det vara bättre börja prata om relationen, och om man ska jobba med den eller gå vidare. Landar det sedan i rent sexuella saker, då är en sexolog helt rätt att fortsätta med.
    Steget att gå till en terapeut är heller inte fullt så stort, som att gå till en sexolog.


    Sexologer arbetar inte bara med sex utan kan även säga att man har andra problem i relationen.
  • Tukt
    Anonym (Mannen) skrev 2023-03-13 13:12:21 följande:
    Sexologer arbetar inte bara med sex utan kan även säga att man har andra problem i relationen.
    Nu vill jag inte göra det här till en grej.
    Men ja, såklart kommer annat in, även hos en sexolog. Precis som sex kan komma in hos en terapeut.
    Ville mer bara pitcha för att det kan vara bra ta det där andra först. De flesta har nog en högre tröskel för att gå till en sexolog, än en terapeut. Inte minst för den som inte vill ha sex.
  • Anders 386
    Anonym (Mannen) skrev 2023-03-13 12:45:53 följande:
    Lusten går ju nästan alltid att få tillbaka bara man jobbar på det. Men för det kanske man måste träffa en sexolog.
    Har man tappat attraktionen till sin partner är det nog kört. Det kan varken terapeuter eller sexologer ändra på.
    Tyvärr.

    Oftast (nästan alltid?) handlar det om att kvinnan tappar attraktionen till sin man  - resultatet kan bli att kvinnan vill skilja sig -  Eller att mannen vill skilja sig eftersom hans partner inte längre vill ha sex med honom eller det har övergått till "ställauppsex" som faktiskt funkar för vissa men inte för alla.

    Det är inte kvinnans fel att det går så här, men det går inte att ändra på när processen väl är igång. Inför sina känslor är man totalt maktlös.
  • Anonym (reality)

    Hur högt ligger han på en 1-10 skala? Många män klagar på att dom inte kan hitta någon för sex så tillhör han medel eller nedåt kan du nog gå med på det helt riskfritt

  • KimLinnefeldt

    Så du tycker att han ska leva sexlöst resten av livet. Det låter hänsynslöst i mina öron. Har inte TS ett ansvar både för sin egen och hans lycka?

  • Anonym (Attraktion kontra lust)
    Anders 386 skrev 2023-03-13 13:58:23 följande:
    Har man tappat attraktionen till sin partner är det nog kört. Det kan varken terapeuter eller sexologer ändra på.
    Tyvärr.

    Oftast (nästan alltid?) handlar det om att kvinnan tappar attraktionen till sin man  - resultatet kan bli att kvinnan vill skilja sig -  Eller att mannen vill skilja sig eftersom hans partner inte längre vill ha sex med honom eller det har övergått till "ställauppsex" som faktiskt funkar för vissa men inte för alla.

    Det är inte kvinnans fel att det går så här, men det går inte att ändra på när processen väl är igång. Inför sina känslor är man totalt maktlös.

    Lite OT från TS trådstart. Men jag tycker att detta är väldigt intressant och lite där jag själv är idag. Har lite svårt med attraktionen till min partner och vi har haft ett ganska knackigt sexliv några år. Blivit mer vänner och saker jag förut tyckte var gulliga hos honom stör mig nu och en del tycker jag är rent av oattraktivt. 


    Sen ett tag tillbaka har jag dock ganska stor sexlust och konstigt nog har vi bra sex. Kan man känna lust utan attraktion? Kan man jobba upp attraktionen igen? I så fall hur?

  • Anonym (V)

    Alla är olika. Om partnerna accepterar det är det en sak. Men om man har behov av sex och den andra vägrar det har man rätt att se signal åt andra håll Tycker jag. Antingen göra slut eller om partnern accepterar otrohet. 


    vet flera sexlösa förhållanden r partnern vart sur för att den andre vart intresserad av en annan kvinna. Men snälla vad trodde hon? När man aldrig vill ligga. 


    e tjej och vi har levt ingen relation i 24 år. Vissa perioder har vi sex flers ggr i veckan. Ibland en gång i månaden bara. På lika villkor. 

  • Anonym (V)
    Anonym (Attraktion kontra lust) skrev 2023-03-13 16:37:14 följande:

    Lite OT från TS trådstart. Men jag tycker att detta är väldigt intressant och lite där jag själv är idag. Har lite svårt med attraktionen till min partner och vi har haft ett ganska knackigt sexliv några år. Blivit mer vänner och saker jag förut tyckte var gulliga hos honom stör mig nu och en del tycker jag är rent av oattraktivt. 


    Sen ett tag tillbaka har jag dock ganska stor sexlust och konstigt nog har vi bra sex. Kan man känna lust utan attraktion? Kan man jobba upp attraktionen igen? I så fall hur?


    Det kan man säkert jobba upp. Vi brukar kolla på porr. Ibland har vi sex med porr. Ibland utan. 
  • Hemmabloggen

    Tycker att ni ska göra slut men om du älskar honom och vill ha relationen kvar är väl sex med andra bästa alternativet?
    Du kan inte tänka dig att bara tillfredsställa honom regelbundet? Är ju inte så stor skillnad mot att ge massage.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Gräsroten skrev 2023-03-13 11:46:53 följande:

    Kan du inte tänka dig att låta honom få ligga några gånger i veckan bara?


    Man ska aldrig göra våld på sig själv, och hur många vill ligga med någon som egentligen inte vill? Skulle du vilja det?

    Däremot kan man försöka hitta tillbaka till lusten. Man måste inte alltid vara jättesugen. Man kan prioritera samlivet osv. Men då gäller det att båda vill och anstränger sig. 

    Eftersom TS inte har återkommit en enda gång i tråden, och verkar nöjd med att leva utan sex, får vi anta att hon inte är så intresserad av att försöka. (Eller redan har försökt.)

    Då återstår i längden bara öppet förhållande eller att gå skilda vägar.
  • New  Dawn

    72 svar hittills i tråden, men TS har inte bemödat sig att svara.....
    (det gör mig lite skeptisk)
    Jag tror inte det kommer att funka oavsett. Om sex är viktigt kommer han lämna dig oavsett. Kanske tardet lite längre tid om han får ha sex med andra, men jag är tveksam om det fyller någon funktion. 


    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Enkelt)
    Hemmabloggen skrev 2023-03-13 19:48:16 följande:

    Tycker att ni ska göra slut men om du älskar honom och vill ha relationen kvar är väl sex med andra bästa alternativet?
    Du kan inte tänka dig att bara tillfredsställa honom regelbundet? Är ju inte så stor skillnad mot att ge massage.


    Happy ending eller? Lagom kul att utföra sexuella tjänster när man inte vill bara för att han inte ska knulla runt.
  • Hemmabloggen
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-03-13 21:21:33 följande:
    Happy ending eller? Lagom kul att utföra sexuella tjänster när man inte vill bara för att han inte ska knulla runt.
    Är väl inte alltid som så att lusten synkar. Själv har jag inga problem med det. Brukar ge massage, hångel och slicka/använda händerna.

    Sex är en viktig del av relationen och jag skulle inte stanna i ett sexlöst förhållande. Tycker ändå det är starkt av ts partner att försöka hitta en lösning för att stanna.
  • Anonym (Enkelt)
    Hemmabloggen skrev 2023-03-13 21:38:15 följande:
    Är väl inte alltid som så att lusten synkar. Själv har jag inga problem med det. Brukar ge massage, hångel och slicka/använda händerna.

    Sex är en viktig del av relationen och jag skulle inte stanna i ett sexlöst förhållande. Tycker ändå det är starkt av ts partner att försöka hitta en lösning för att stanna.
    Nej men det är stor skillnad på om man gör det frivilligt eller för att man "måste", eller oavsett mot sin vilja.

    Skulle du själv säga ja om din partner ville ligga med andra? Dvs om du var i ts sits där ni av någon anledning inte längre har sex och du inte kan/vill tillfredsställa honom.
  • Tom Araya

    Om du inte kan ge honom vad han behöver få ut av ert förhållande (samma åt motsatt håll, om du saknar något) och du inte låter honom få de behoven tillgodosedda på annat håll, så är förutsättningarna för er relation väldigt dåliga.

    Om du absolut vill behålla honom så är mitt bästa råd till dig är att göra allt du kan för att återfinna din sexuella lust.

  • Kaede

    För honom är sexi förhållandet en dealbreaker. Det är hans liv och hans förutsättningar. Om det är en dealbreaker för dig att inte ha sex så har ni kört fast helt. så du har några val/vägar att välja på. Tre vägar.


    A. Gå skilda vägar då han vill ha sex men inte du. Ingen har gjort fel. Men båda måste få må bra i sina kroppar och sin relation


    B. Hitta en kompromiss på sexnivå som båda kan leva med. Här finns ytterligare ett vägval att göra.
    1. Ligg med din man själv. Detta kräver då att du jobbar på din lust och att ni jobbar tillsammans på er relation med syfte att återväcka din sexuella lust samt att du riktar den mot din sambo. Detta förutsätter ju att han faktiskt anstränger sig också och att ni kommunicerar kring vad du och han behöver och så att ni hittar en nivå och en kvalitet på antal gånger som båda kan leva med. Det kan vara så att ingen av er är helt nöjd men båda kan ändå nöja sig och vara nöjda med er relation.

    2. låt honom ligga med andra. sätt upp regler för hur det liggandet ska gå till. Ska du veta om älskarinnorna eller ska det ske i hemlighet? Ska det vara nya eller samma jämt osv? Vilken nivå av intimitet ska ni fortsätta ha? 

Svar på tråden Jag vill inte ha sex längre, han vill då ha sex med andra. Vad göra?