• Anonym (Undrar)

Eget företag

Hej, nu är det så att jag av olika anledningar inte klarar av mitt vanliga arbete med lång pendling, etisk stress och press etc och behöver komma på alternativ. Jag har funderat på eget företag som jag kan sköta hemifrån men funderar på exakt vad. Jag målar en hel del men klarar man av att få inkomst på det? Hur ska jag nischa i så fall? I övrigt är jag rätt händig. Jag gillar djur. Jag bor på landet. 

Har ni tips och råd? Finns det något som ni tror skulle fungera? Är det någon som gjort något liknande? Vad och hur gick det? 

• Svar på tråden Eget företag
  • Anonym (Undrar)

Hur säljer man till en kommun? Känns ju som jag borde vara lite känd redan innan om jag ska få betalt för jobbet liksom. 

Egentligen har jag inte råd att gå ner i tid men jag känner också att hälsan är viktigare. Så jag borde. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-12 19:37:28 följande:

Jag kan inte arbeta med något som är fysiskt tungt, jag har en åkomma som hindrar sånt så bonde kommer ej fungera tyvärr. 

Jag tänker mig fler strängar på min lyra. Om jag skulle ha måleri som en inkomst (jag är bra, objektivt sett) så måste jag ju ha fler saker att dryga ut det med. Vad finns det efterfrågan på som man kan göra som egen utan massor med startutgifter?

Tjänar man något på att ha lite höns sådär småskaligt.? Eller är det bara utgifter på det med alla regler och skatter nuförtiden? Tjänar man något på att vara återförsäljare av saker? 

Fler tips på saker som man kan göra? 

Du ska absolut inte ge dig in i djurhållning som företag för det är väldigt mycket regler kring det, och sjukt många fler om du tänkt sälja något ätbart från dem! Men fortsätt spåna på idéer iaf :)
  • Anonym (AI)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-12 20:41:22 följande:

Hur säljer man till en kommun? Känns ju som jag borde vara lite känd redan innan om jag ska få betalt för jobbet liksom. 

Egentligen har jag inte råd att gå ner i tid men jag känner också att hälsan är viktigare. Så jag borde. 

Man gör som alla andra företagare, man säljer sig själv, men du måste ha konst färdig som du kan visa upp genom bilder o en målande berättelse.

Genom att du har starta egetbidrag först kan du ex hyra ut konst till kommunen, du kan ta relativt lågt pris bara för att komma ut.

Kommer du väl in, kan du mycket väl sälja konst.
    Checka upp vad andra gör för konst, spana in hur dom jobbar, försök hitta en egen nisch.
  • Anonym (Art by artist)

Just när det gäller konst är det mycket lättare att sälja arbetsprocessen än konsten, vet jag av erfarenhet. Jag var i samma sits, orkade inte med mitt vanliga arbete, med hade konst som ventil. Jag försökte sälja lite men det gick ju inte så bra. En dag filmade jag det jag gjorde och lade upp på Youtube för att min kusin ville se. Nu tjänar jag mer på Youtube, Twitch och patreon än jag gjorde som anställd, och styr helt över vad jag gör och när jag gör det. 

• Anonym (Kippy)

Som du säkert känner till är det få konstnärer som lever på sin konst. De flesta jobbar med annat parallellt. Och det kanske också är en möjlig lösning för dig. 

Hittade den här artikeln som jag tyckte var intressant: www.kro.se/konstnären/konstnaren-4-2016/mer-an-ett-vanligt-jobb/ 

Har du ställt ut på galleri ngn gång? Kontakta gallerier själv. Har du aldrig ställt ut så kanske det är smart att börja med småställen. Men ibland kan det ju löna sig att satsa stort direkt. :) Har du skickat till Liljevalchs vårsalong någon gång? Det är ju en kul grej! 

En del caféer har kombinerat café/galleri. Biblioteken och Folkets hus också. En bokhandel där jag bor har en vägg för lokala förmågor. 

Vårt lokala auktionshus säljer också nyproducerad konst. 

Jobb som kan göras hemma är väl tex telefonförsäljning. En kompis till mig jobbade ett tag med att göra kundundersökningar via telefon. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Art by artist) skrev 2023-03-12 21:07:33 följande:

Just när det gäller konst är det mycket lättare att sälja arbetsprocessen än konsten, vet jag av erfarenhet. Jag var i samma sits, orkade inte med mitt vanliga arbete, med hade konst som ventil. Jag försökte sälja lite men det gick ju inte så bra. En dag filmade jag det jag gjorde och lade upp på Youtube för att min kusin ville se. Nu tjänar jag mer på Youtube, Twitch och patreon än jag gjorde som anställd, och styr helt över vad jag gör och när jag gör det. 

Du filmade alltså när du målade? Video som visar hur bilden växer fram?
  • Anonym (Kippy)

Smart! 

TS, ut och kolla på sociala medier! Det kryllar av sånt här. Kombinera det med vackra bilder från din gård. Lite konst, lite vacker lantlig idyll. Det här tror jag på!

Art by the artist, du kanske har bra förslag på sökord för att hitta inspiration? 

Jag kom att tänka på den här typen av filmer (länk nedan). Hon lagar ju mat, men liknande kan ju göras med konst. Kräver en duktig filmare dock. 

">

• Anonym (Art by artist)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-12 21:41:11 följande:
    Du filmade alltså när du målade? Video som visar hur bilden växer fram?
    Ja, precis. 
  • Anonym (Undrar)

Så peppiga inlägg Hjärta

Jag är dock blyg av mig. Behöver jag visa mig själv när jag promotar mig tror ni? Eller kan man få vara lite sådär trendigt hemlig som vissa musikartister är? Alltså, jag vill verkligen men avskyr att stå i rampljuset. Har dock inga problem med att mina tavlor etc syns, såklart. 

• Anonym (Musiker)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-12 22:30:33 följande:

Så peppiga inlägg Hjärta

Jag är dock blyg av mig. Behöver jag visa mig själv när jag promotar mig tror ni? Eller kan man få vara lite sådär trendigt hemlig som vissa musikartister är? Alltså, jag vill verkligen men avskyr att stå i rampljuset. Har dock inga problem med att mina tavlor etc syns, såklart. 

99% av alla hemliga musikartister är helt utan framgång. (Oh det är nästan lika illa för de icke-hemliga.)

• Fröken Allvar
    Anonym (Undrar) skrev 2023-03-12 22:30:33 följande:

Så peppiga inlägg  // Hjärta

Om du är snygg, visa vad du har!! Sälj grej med tjej. Annars kan du vara mystisk. Men jag tycker att du fick ett smart tips där kring att det är processen som säljer. De som på riktigt är intresserade av din konst är nog färre än de som drömmer om att vara konstnärer och därför tittar på dina tutorials, om de är bra. Där kan du visa bara en välmanikerad hand som tecknar och målar? 
  • Anonym (Nej)
    Eget företag

Men Twitch är bara live, eller hur? Så hur funkar Patreon, lägger du upp samma sak där som på YouTube eller länkar du till YouTube därifrån eller ja, vad gör man där?
Svar på tråden Eget företag