• Tigermamman123

    Varför akademiska studier?

    Hej, ni som valt att studera vidare på universitetet, varför valde ni att göra detta? 

  • Svar på tråden Varför akademiska studier?
  • Mimosa86

    För att det typ var den roligaste tiden ever.

    Flytta till en ny stad, leva studentliv, alla fester, all gemenskap, hårt pluggande och roliga tillställningar, träffat vänner för livet, träffade min man där, massa roliga minnen :)

    Sen att mannan casha ut en hög lön och kunna välja spännande jobb är bara en bonus

  • Mimosa86
    Mimosa86 skrev 2023-03-21 21:10:59 följande:

    För att det typ var den roligaste tiden ever.

    Flytta till en ny stad, leva studentliv, alla fester, all gemenskap, hårt pluggande och roliga tillställningar, träffat vänner för livet, träffade min man där, massa roliga minnen :)

    Sen att mannan casha ut en hög lön och kunna välja spännande jobb är bara en bonus


    Sen att jag kunde casha ut, skulle det stå. Men mannen kan det med ;)
  • Daisy28
    Tigermamman123 skrev 2023-03-21 20:53:34 följande:
    Varför akademiska studier?

    Hej, ni som valt att studera vidare på universitetet, varför valde ni att göra detta? 


    För att det gav möjlighet till kul jobb som jag ville ha
  • Mantrasina
    Tigermamman123 skrev 2023-03-21 22:25:29 följande:

    Gjorde ni det alltså av egen vilja och inte tvång från föräldrarna? 


    Föräldrar kan inte tvinga vuxna barn till något. 


    Jag pluggade både mina två kandidater av rent intresse från mig själv och ingen annan, för att kunna jobba med det jag ville krävs en av dessa. Sedan har jag läst vidare på avancerad nivå efter det och har snart den första (antagligen av två) i hamn. För det ger bättre jobbmöjligheter, utveckling för mig personligen och är spännande!

  • JessikaPalmblad96
    Tigermamman123 skrev 2023-03-21 22:25:29 följande:

    Gjorde ni det alltså av egen vilja och inte tvång från föräldrarna? 


    Tvång...? I Sverige blir du myndig vid 18 års ålder. Kanske dags för dig att kapa navelsträngen?
  • FuckGoggleAskMe
    Tigermamman123 skrev 2023-03-21 22:25:29 följande:

    Gjorde ni det alltså av egen vilja och inte tvång från föräldrarna? 


    Vilket tvång kunde de utöva när jag var 18år? Noll!
  • Embla twopointoh

    Därför att för det yrket jag ville ha krävs det högskoleutbildning. Under utbildningen stormtrivdes jag, och jag upptäckte att forskning verkligen är det roligaste som finns. Jag har inte ångrat mig en sekund, önskar aldrig att jag jobbade med något annat.

  • AndreaBD
    Tigermamman123 skrev 2023-03-21 22:25:29 följande:

    Gjorde ni det alltså av egen vilja och inte tvång från föräldrarna? 


    Vem kan tvinga en över 18-åring? Jag läste två högskolutbildningar, helt frivilligt och skulle läsa fler om jag hade mycket pengar...... Mest för jobben jag ville göra, men jag tycker också att det är roligt i sig. 
  • Daisy28
    Tigermamman123 skrev 2023-03-21 22:25:29 följande:

    Gjorde ni det alltså av egen vilja och inte tvång från föräldrarna? 


    När det var sags att välja hade de inga tvångsmedel att sätta in mot mig. 

    Däremot så uppmuntrade de mig, diskuterade olika yrken och utbildning, pratade vikten av att skapa sig själv möjligheter mm
  • Jemp
    Tigermamman123 skrev 2023-03-21 22:25:29 följande:

    Gjorde ni det alltså av egen vilja och inte tvång från föräldrarna? 


    Absolut. Mina föräldrar har alltid varit noga med att vi väljer var vi själva vill göra, hur vi vill leva osv. 

    Har bekanta där status är viktigare än annat och där det var mer "välj själv så länge du väljer rätt" eller "du bestämmer själv efter kandidatutbildning X". Sorgligt, tycker jag. 
  • LFF
    Tigermamman123 skrev 2023-03-21 22:25:29 följande:

    Gjorde ni det alltså av egen vilja och inte tvång från föräldrarna? 


    Pluggade vidare för att jag ville ha det bättre än mina föräldrar, speciellt mamma som knappt gick ut gymnasiet. Inget tvång nånstans, har alltid fått ta egna beslut i mycket ända sen jag var liten. 

    Min ena kusin dumpade sina betyg i högstadiet då hens föräldrar la stor vikt vid att man inte var något om man inte pluggade vidare på högskolan eller universitet och fick en "titel". 

    Mina egna barn är långt ifrån att börja på högskolan men vi uppmuntrar studier redan nu för att ge dem förutsättningar för det om ca 10 år. Inget tvång däremot. 
Svar på tråden Varför akademiska studier?