• WilliamWilliam15

Jag får inte ihop vardagen?

Jag behöver tips. Jag får inte ihop vardagen. 

Jag är ensamstående med 2 barn. Och känner att jag inte får ihop allt som ska göras med disk, plocka undan, läxor m.m 

Jag har försökt vara mer i nuet, vara positiv och ha rutiner. 

Jag behöver nu tips. Om det finns andra här som är själva med barn. 

/ Sandra 

• Svar på tråden Jag får inte ihop vardagen?
  • FuckGoggleAskMe

Det beror ju mycket på hur gamla barnen är. Och om du har råd att köpa städhjälp och beställa hem mat. 

Annars, sätt timer på familjens fixarhalvtimme varje kväll. Under 30 min gör alla någonting, sätter på tvätt, plockar in i diskmaskin, sopar köket, sorterar leksaker eller bara sprutar vatten på växter. Allt detta till fin musik. 

Funkar inte en halvtimme, kör med 15 min. Man hinner mycket på den tiden. 

• LFF

Hur gamla är barnen? Även från typ 4-5 års ålder kan de hjälpa till med mycket.

Mina pojkar är 9 år och de hjälper till med allt från maten (om det är enklare maträtter), duka/plocka av, vika tvätt, bära upp tvätt till sina rätta platser, dammsuga, slänga sopor, plocka iordning i sina rum inför läggdags. 

Sen gäller det ju att planera helt enkelt. Allt måste inte göras varje kväll.

Se över rutinerna med dottern, varför det tar sån tid för henne att somna. Kan det finnas ett bättre sätt? Om hon är närhetstörstande kanske det är bättre att ni samsover en period även om hon är lite äldre. 

• Alexi

Men är du ensamstående så kan du ju inte ägna två timmar åt att lägga ett barn. Det är ju ganska självklart. Hur gammal är barnet och vad är rutinerna? 

• Spucks

Det hade varit mycket enklare att hjälpa dig, om du faktist svarade på frågorna. Det var flera som frågade hur gammal dina barn är och hur de hjälper till hemma.

Sedan hjälper det ocks
    å om du skriver lite mer detaljer om din vardag, som arbets- och restider, vad du gör när du inte jobbar osv.

• Hope12

Jag vill bara lägga till en sak för du har fått så många bra tips. När mina yngsta ska lägga sig och jag inser att jag måste tex städa upp i köket så ber jag dem lägga sig och vila en stund efter att jag hjälpt dem med tandborstning och allt som behövs före natten. Inte att de ska lägga sig för att somna själva, även om det ibland blir resultatet. Men de får ligga en stund i sina sängar och varva ner innan själva nattningen börjar. För det är ju hopplöst att börja med något efter nattning. 

• Magical
    WilliamWilliam15 skrev 2023-04-03 14:57:54 följande:

Hur hinner du allt annat? 

Disk, sopor som ska ut, plocka undan, dusch, kanske kolla en sväng på tv på kvällen, kanske läsa och så. 

Sopor tar väl inte många minuter att bära ut? 
    Har du diskmaskin eller diskar du för hand? 
    Plocka undan gör man "lagom", inte petstädar varje dag. 
    Duscha tar inte många minuter heller. 
    Se på tv eller läsa för man gör den stund man orkar innan man ska sova. 
  • Magical
    Hope12 skrev 2023-04-05 12:48:21 följande:

Jag vill bara lägga till en sak för du har fått så många bra tips. När mina yngsta ska lägga sig och jag inser att jag måste tex städa upp i köket så ber jag dem lägga sig och vila en stund efter att jag hjälpt dem med tandborstning och allt som behövs före natten. Inte att de ska lägga sig för att somna själva, även om det ibland blir resultatet. Men de får ligga en stund i sina sängar och varva ner innan själva nattningen börjar. För det är ju hopplöst att börja med något efter nattning. 

Varför är det hopplöst efter nattning? Är det för att det låter och stör barnen då eller tänkte du på något annat? 
  • WilliamWilliam15
    Alexi skrev 2023-04-05 10:27:54 följande:

Men är du ensamstående så kan du ju inte ägna två timmar åt att lägga ett barn. Det är ju ganska självklart. Hur gammal är barnet och vad är rutinerna? 

Min dotter är 2 år. Jag tar på henne nattblöja,  pyjamas, och sen ger henne välling och läser för henne och sen släcker jag lampan och så sjunger jag och säger godnatt. 
    Sen rullar hon runt i sängen och säger ?läsa mer? ?sjunga mer? och bryter ihop om jag säger nej. Sätter sig upp i sängen och vill leka osv. Hon lyssnar inte. Så det tar tid och jag blir jättetrött. 

• WilliamWilliam15
    Magical skrev 2023-04-05 12:52:43 följande:
    Varför är det hopplöst efter nattning? Är det för att det låter och stör barnen då eller tänkte du på något annat? 
    Håller med att det är hopplöst efter nattning för då när jag sövt henne i två timmar är jag helt slut. 
  • WilliamWilliam15
    Spucks skrev 2023-04-05 10:32:37 följande:

Det hade varit mycket enklare att hjälpa dig, om du faktist svarade på frågorna. Det var flera som frågade hur gammal dina barn är och hur de hjälper till hemma.

Sedan hjälper det också om du skriver lite mer detaljer om din vardag, som arbets- och restider, vad du gör när du inte jobbar osv.

Dottern är 2 och pojken 7 
  • Räkan77

Vad händer om du låter tvååringen hänga i soffan en timme medan du fixar hemma eller kollar på någon serie? Hon verkar ju inte vara trött när du nattar henne. Sover hon länge på dagen? Hon kanske behöver sova kortare på dagen om hon är pigg till sent på kvällen. 

• LFF
    WilliamWilliam15 skrev 2023-04-05 13:44:54 följande:
    Hur ser tvååringens dag ut gällande vila dagtid? Om nattning tar två timmar så är barnet antingen övertrött eller inte trött alls. När lägger du henne? När går hon upp? 

7-åringen kan hjälpa till med sysslor hemma. Nej, det blir kanske inte på din nivå men det spelar ingen roll. Hela familjen måste hjälpas åt helt enkelt. 

Men det är otroligt svårt att ge konkreta tips när du inte ger någon info om hur du gör idag.
  • Spucks
    WilliamWilliam15 skrev 2023-04-05 13:44:54 följande:
    Det fanns fler frågor ...
    Jag tycker faktist det är rätt oförskämt att be om hjälp och sedan inte bemöda sig att ge relevant information, trots att man blivit ombett om det flera gånger. Det är DU som vill något, då bör du väl hjälpa till lite och inte förvänta dig att andra dra allt ur näsan på dig.
  • Alexi
    WilliamWilliam15 skrev 2023-04-05 13:42:11 följande:

Min dotter är 2 år. Jag tar på henne nattblöja,  pyjamas, och sen ger henne välling och läser för henne och sen släcker jag lampan och så sjunger jag och säger godnatt. 
    Sen rullar hon runt i sängen och säger ?läsa mer? ?sjunga mer? och bryter ihop om jag säger nej. Sätter sig upp i sängen och vill leka osv. Hon lyssnar inte. Så det tar tid och jag blir jättetrött. 

Hur mycket sover hon på dagen? 

när börjar du läggningen och när somnar hon sen? När vaknar hon på morgonen? De flesta tvååringar som strular med läggningen gör det för att de inte är trötta?

Och om du sätter på musik eller en saga på ljudbok efter att du sagt godnatt och säger att du bara ska gå och sätta på en tvätt eller liknande och kommer tillbaka sen? Och på så vi tränar henne att du går ut ur rummet? 

alternativt att du sitter i rummet, helt tyst, bara läser på din mobil, eller lyssnar på något i hörlurar, ignorerar henne, finns där men ignorerar, bara säger godnatt nu ska du sova. 

men allt detta kräver att du vet att hon garanterat är trött. 

• garib

Fysisk aktivitet gör barnen trötta.Om hon går på förskola,be dom minska på middagsvilan om det är möjligt.

Svar på tråden Jag får inte ihop vardagen?