• HejsanJenny

    Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt

    Hej,
    i veckan ska mitt barn bjuda på födelsedagsfika på förskolan. Har fått instruktioner att det behöver vara fritt från socker, laktos, nötter och gluten. Någon som har tips på någonting roligare än fruktsallad? 

  • Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt
  • TvillingmammaVästgöte
    HejsanJenny skrev 2023-05-11 09:26:35 följande:

    Här kommer en liten uppdatering. Jag bakade en kladdkaka som de flesta barnen (med undantag för tre stycken) åt med god aptit. Till det hade vi med oss grädde (laktosfri) och hallon och blåbär. De barn som inte gillade kakan hade fått varsin liten skål med grädde och bär. Alla var nöjda 🙂


    Skönt att det löste sig.
  • TvillingmammaVästgöte
    Agda90 skrev 2023-05-11 08:34:54 följande:
    Det är de vuxna som skapar en idiotisk bild av att fika och firande måste vara sött. Hade du som vuxen ställt fram en färgsprakande fruktsallad som fika istället för kanelbullar så hade det blivit en vana och fika hade förknippats med frukt och inte söta bullar. 
    Väldigt enkel matte. 

    Jag fascineras av hur man med näbbar och klor kämpar för att barn ska få så mycket sötsaker som möjligt. Jag ser inte poängen med det annat än att man sakta men säkert leder barn in på vägen till en sämre hälsa. Men det kan jag säga som vet hur mycket skit som finns i allt det som folk så gärna trycker i sina ungar och sig själv. 

    Bara att läsa denna tråden så är det lätt att förstå att folk bokstavligen talat är beroende av just socker. 

    Jag serverade mina barn regelbundet färgsprakande fruktsallad , gjord på flera olika frukter, till efterrätt på vardagar, flera gånger i veckan, för att barnen skulle få i sig alla vitaminer. Hade också oftast nötter i för att få med vitamin E och nyttiga fetter. Detta tyckte de var gott och de åt upp det , men de såg det aldrig som fika eller riktig efterrätt. 


    Om man till vardags äter nyttigt och sockerfritt kan man festa till det ibland vid högtidliga tillfällen genom att äta kaka, glass, godis utan att det förstör vare sig tänder, vikt eller hälsa. 

  • BaraLillaJag84
    Agda90 skrev 2023-05-11 08:49:44 följande:
    Och jag hade skämts ögonen ur mig om jag hade släpat med mig en smörgåstårta till jobb och inte fixat något till den som är allergisk!!
    Att utlämna någon på det viset finns inte i min bok. 

    Allergier betyder inte alltid att allt är svindyrt. Men saknar man kunskap om allergierna så vet man ju inte. 

    Du verkar sakna kunskap och viljan att anpassa dig för att den som inte har något val ska känna att hen är inkluderad i en gemenskap. 

    Kossan referensen anser jag osmaklig av den som skrev den tidigare, därav min kommentar om det. Allergier är inget man väljer. Man är tillräckligt utpekad och exkluderad och behöver inte bli mobbad. Även kommentarer som man anser vara humor gör ont men den som fäller dem fattar ju inte det. Gå några mil i en allergikers skor sen kan vi diskutera vilken fika man tar med till jobb och vad man bjuder på

    Jag har barn med allergier och skolan har flera gånger bokstavligen talat skitit i dem när de har "bjudit på fika" på t.ex. alla hjärtans dag. Vid något tillfälle var det en lärare som gick fram till min dotter med ett fat fullt med bullar och sa "du får klara dig utan för här finns inget du kan äta".
    Allergier räknas till funktionsnedsättning i lagens mening. Så om man medvetet utesluter en allergier på det viset så utsätter man faktiskt personen för diskriminering. Den läraren fick det hett om öronen!
    Alla är vi olika! Väljer du att skämmas så fine. Känns som otroligt onödig energi på en sån liten sak. De flesta av oss är ju liksom vana vid att inte stå i världens centrum och att alla anpassar sig efter oss.
    Och Näe, jag är inte ett dugg intresserad av att sätta mig in i ämnet "matlagning för de som knappt ens tål luft!" bara för att ordna fika vid något tillfälle. Jag bakar aldrig överhuvudtaget, för allas bästa....

    Nu var den här människan som klagade på mitt försök att sprida lite trevlig stämning med en burk kakor vegan, men tack för utläggningen om hur det är att ha allergier, riktigt tårdrypande läsning!.....inte. Sen har du ingen aning om ifall jag lever med allergier eller inte, faktiskt. 

    Du verkar helt tvärt emot de allergiker jag träffat. De är helt på det klara med att de tillhör en minoritet, har aldrig varit med om att någon kräver att man ska "läsa på", "vara intresserad" och sätta sig in i just deras allergier inför fredagsfikat. DET känns däremot riktigt skämmigt!! De jag träffat har i de allra flesta av fallen föredragit att ta med sig eget, även om det erbjudits alternativ, för att vara helt på det säkra med vad de får i sig! Speciellt som förälder skulle jag aldrig våga lita på att någon annan har koll på vad mitt barn stoppar i sig.

    Sen var lärarens beteende riktigt vidrigt!
  • Tow2Mater
    HejsanJenny skrev 2023-05-11 09:26:35 följande:

    Här kommer en liten uppdatering. Jag bakade en kladdkaka som de flesta barnen (med undantag för tre stycken) åt med god aptit. Till det hade vi med oss grädde (laktosfri) och hallon och blåbär. De barn som inte gillade kakan hade fått varsin liten skål med grädde och bär. Alla var nöjda 🙂


    Var kakan helt sockerfri?
  • Tow2Mater
    HejsanJenny skrev 2023-05-11 21:09:41 följande:
    Det var den självklart.
    Men jag gissar full av kemikalier som sötströ, eller honung....
  • HejsanJenny
    Tow2Mater skrev 2023-05-11 23:09:57 följande:
    Men jag gissar full av kemikalier som sötströ, eller honung....

    Du gissar helt fel, men fint försök. Jag använde ett recept med glutenfri mjölmix, ägg, rapsolja, kakao och vaniljpulver. Jag tyckte själv inte den smakade särskilt mycket men den gick som sagt hem på förskolan. Hade du något mer negativt du ville flika in eller är vi klara här nu? Vill du ha receptet kanske? 

  • Tow2Mater
    HejsanJenny skrev 2023-05-11 23:29:28 följande:

    Du gissar helt fel, men fint försök. Jag använde ett recept med glutenfri mjölmix, ägg, rapsolja, kakao och vaniljpulver. Jag tyckte själv inte den smakade särskilt mycket men den gick som sagt hem på förskolan. Hade du något mer negativt du ville flika in eller är vi klara här nu? Vill du ha receptet kanske? 


    Varfor tar du det så negativt. Det är dåligt med kemikalier, så bra du inte använder det.

    Nej, jag använder socker, så vill inte ha recept på något som knappt smakar nåt. Om jag ens bakar, köper helst färdiga tårtor till kalas! :) Den enda tårta jag bakar är jordgubbstårta, jumm! Med socker, sylt, sötad vaniljkräm, sötad gele och färska jordgubbar!
  • Sanna43
    Tow2Mater skrev 2023-05-11 23:09:57 följande:
    Men jag gissar full av kemikalier som sötströ, eller honung....
    Sedan när är honung kemikalier? 
  • Tow2Mater
    Sanna43 skrev 2023-05-12 06:06:37 följande:
    Sedan när är honung kemikalier? 
    Nej det menade jag inte. Men det finns någon som sa att de aldrig använder socker. Eftersom de har egna bin och använder honung som substitut. (Om det var i denna tråd eller den andra om kusinen som inte får äta godis). Men jag kan gissa även honung är kanske inte så lämpligt for  t ex diabetiker i fika-på-dagis-sammanhang.
  • Agda90
    Tow2Mater skrev 2023-05-12 19:46:49 följande:
    Nej det menade jag inte. Men det finns någon som sa att de aldrig använder socker. Eftersom de har egna bin och använder honung som substitut. (Om det var i denna tråd eller den andra om kusinen som inte får äta godis). Men jag kan gissa även honung är kanske inte så lämpligt for  t ex diabetiker i fika-på-dagis-sammanhang.
    Det är jag som har egna bin. Minns inte i vilken tråd jag skrev det.
    Du har rätt i att honung innehåller kemikalier - om den är importerad, framförallt från Kina där man blandar ut honung med socker. Om honungen inte kommer från en biodlare direkt kan man räkna med att den har varit värmd för att få samma färg i alla burkar. Då har man haft ihjäl alla nyttiga bakterier som finns i honung. Helt färsk honung kan man använda till allt möjligt. Lägga det på sår för att påskynda läkning. Det forskas även på att använda honung medicinskt då helt färsk honung har samma/liknande egenskaper som antibiotika. 

    Honung innehåller 82g kolhydrater per 100 g honung medan socker innehåller 100 g kolhydrater per 100 g socker så en viss skillnad finns det utöver att honung har antibakteriella egenskaper. Socker har absolut noll nyttiga egenskaper. 

    Nej, en diabetiker bör inte äta honung eller socker för den delen. Eller ens vetemjöl då det är en bov som höjer blodsockret väldigt mycket. Men när det kommer till förskolans önskemål om inget socker kan det ha varit av två anledningar - 1, att det finns en diabetiker eller 2, man har valt att förskolan ska vara sockerfri.

    Jag skrev även att när vi använder honung som sötning så använder vi väldigt lite.Står det 2-3 DECLITIER i receptet så använder vi 2-3 MATSKEDAR då vårt mål har varit att minska socker användningen av alla slag så mycket som möjligt. 
  • vissli
    HejsanJenny skrev 2023-05-11 09:26:35 följande:

    Här kommer en liten uppdatering. Jag bakade en kladdkaka som de flesta barnen (med undantag för tre stycken) åt med god aptit. Till det hade vi med oss grädde (laktosfri) och hallon och blåbär. De barn som inte gillade kakan hade fått varsin liten skål med grädde och bär. Alla var nöjda 🙂


    Hur bakade du en kladdkaka sockerfri?

    Det känns som allt utom det sockerfria är rätt enkelt att fixa men bakverk utan socker tenderar ju att bli rätt intetsägande. (Och de gånger jag själv testat att ersätta med sötningsmedel har det fått bismaker som inte alls var trevliga eller blivit skarpt sött liksom)
  • HejsanJenny
    vissli skrev 2023-05-15 10:22:26 följande:
    Hur bakade du en kladdkaka sockerfri?

    Det känns som allt utom det sockerfria är rätt enkelt att fixa men bakverk utan socker tenderar ju att bli rätt intetsägande. (Och de gånger jag själv testat att ersätta med sötningsmedel har det fått bismaker som inte alls var trevliga eller blivit skarpt sött liksom)

    Jag hittade ett gluten och mjölkfritt recept som hade rörsocker som en av ingredienserna men jag skippade helt enkelt att blanda i sockret. Jag tyckte själv inte att det smakade speciellt mycket (smakade på smeten, inte den färdiggräddade kakan), men men. Gick tydligen bra ändå 😊

  • vissli
    HejsanJenny skrev 2023-05-15 10:35:07 följande:

    Jag hittade ett gluten och mjölkfritt recept som hade rörsocker som en av ingredienserna men jag skippade helt enkelt att blanda i sockret. Jag tyckte själv inte att det smakade speciellt mycket (smakade på smeten, inte den färdiggräddade kakan), men men. Gick tydligen bra ändå 😊


    Ok! Spännande, känns som just socker är en stor del i en kladdkaka annars, man har ju i rätt mycket när man bakar dem.
Svar på tråden Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt