• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Amir)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-01-07 14:03:07 följande:

Centern kraschar , under 4% i senaste mätningen. Kommer både C och L åka ur riksdagen? Vad tror ni?

Även KD ligger väl i riskzonen? Jag undrar om det blir så många stödröster i valet 2026. För både M och SD vill själv få så mkt röster som möjligt själva, speciellt M som vill bli större än SD. SD kanske kan tänka sig att stödrösta på KD, men inte L. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Amir) skrev 2026-01-07 14:14:09 följande:
    Även KD ligger väl i riskzonen? Jag undrar om det blir så många stödröster i valet 2026. För både M och SD vill själv få så mkt röster som möjligt själva, speciellt M som vill bli större än SD. SD kanske kan tänka sig att stödrösta på KD, men inte L. 

KD tror jag inte åker ut. 

De kommer i så fall få stödröster från Tidöblocket.

Ingen stödröstar på Centern och L har alla gett upp på, det vore en bortkastad röst att rösta på dem. 

Jag tror att C och L åker ut ur riksdagen, det vore bra med färre partier , lättare att få en regering. 

• Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-01-07 14:30:06 följande:

Ingen stödröstar på Centern och L har alla gett upp på, det vore en bortkastad röst att rösta på dem. 

Jag tror att C och L åker ut ur riksdagen, det vore bra med färre partier , lättare att få en regering. 

(c) kan väl tänkas få stödröster from (s)-väljare? De har ju målat in sig i det vänstra hörnet och kan dra röster från dem som vill se en vänsterregering.
  • TvillingmammaVästgöte
    Mentat skrev 2026-01-07 14:47:53 följande:
    (c) kan väl tänkas få stödröster from (s)-väljare? De har ju målat in sig i det vänstra hörnet och kan dra röster från dem som vill se en vänsterregering.
    C är ett högerparti som för högerdriven ekonomisk politik, kan inte se att Socialfemokraterna skulle stödrösta på C?
  • KillBill

KD är det parti som tappar mest i dagens mätning. Om detta resultat skulle bli verklighet i nästa val vore det mycket positivt. Då skulle äntligen mer än 20 år av högerdominans i riksdagen kunna brytas.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Amir)

Nja, jag har hört att många som vill ha bort Tidö-regeringen funderar på att stödrösta på C för att säkra majoriteten.

Jag är tveksam om KD, även om jag tror de har störst chans att stanna kvar av de tre. Det finns ju en intern tävling mellan SD och M.
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-01-07 17:56:37 följande:
    C är ett högerparti som för högerdriven ekonomisk politik, kan inte se att Socialfemokraterna skulle stödrösta på C?
    Visserligen men deras beröringsskräck visavi (sd) är fortfarande så stor att de föredrar Andersson som statsminister, vilket är skälet till att jag kan tänka mig att de kan får stödröster från (s)-väljare - om det skulle behövas.
  • klyban
    Alexanderlukas skrev 2026-01-08 15:09:49 följande:

Så var det ju det här med demokrati....

Glöm aldrig att Vänsterpartiet tillhör Socialdemokraternas regeringsunderlag. 

bulletin.nu/debatt-venezuelaner-firar-frihet-var-ar-vansterpartiet

V får ta ansvar för sina saker.

Men det är lugnt, vi förstår narrtivet i agendan är att det är alltid såssarnas fel.
    Och senaste regeringen jag såg med såssarna så var inget V med där alls.

Det är så här fascism ser ut och där man påstår saker och smutskastar och sen är det inte ens rätt part.
    Vill du försöka igen, för det ser rätt komiskt ut när såssarna ska ta ansvar för något som de har noll makt över.

Och vi vet ju hur det är åt andra hållet, där kan ingen göra fel där, det är så man inser att fascismen finns närvarande, för de har en kognitiv dissonans och där verkligheten styckas bort som berättar att de gjort bort sig.(Det mest komiska de inbillar sig ingen ser också, hur de kan inbilla sig något så konstigt.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill

Den senaste opinionsundersökningen från Indikator är intressant. Det blir ännu mer spännande när man sätter resultaten i relation till tidigare riksdagsval och ser hur mandaten har förändrats över tid mellan de klassiskt borgerliga partierna och de rödgröna partierna. PS. Den nedre grafen har jag själv tagit fram 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026