• Anonym (.)

Dåligt bemött av psykolog?

Hej, skulle gärna vilja ha andras perspektiv på mitt besök hos psykologen.
    För att göra en lång historia kort. Jag har lidit av psykisk ohälsa i flera år varav de senaste två åren medicinerats med antidepressiva, venlafaxin för att vara exakt. De senaste halvåret har mitt mående försämrats, vilket även mina närmaste medmänniskor har lagt märke till. Detta på grund av både för mycket jobb, arbeta i ett yrke där stress är en vardag samt en mycket sjuk anhörig. Tiden har tagit ut sitt och detta har slitit på mig mycket. Gnistan för livet har försvunnit, vissa dagar känns så pass jobbiga att jag börjar ifrågasätta om det är värt att fortsätta leva. Jag känner mig utmattad, jag orkar inte göra något, har ingen motivation, är konstant trött och sover i princip större delen av min lediga tid och har även varit sjukskriven från mitt jobb i några dagar. 
    För ungefär en månad sen beslutade jag mig för att ta kontakt med min vårdcentral för att sträcka ut handen och få hjälp med mitt mående. Dem som mår dåligt, kanske vet hur fruktansvärt jobbigt det är att enbart söka hjälp ibland. VC beslutade direkt att boka in en tid med en psykolog. Efter mitt besök med psykologen känner jag mig helt förkrossad och helt hopplös. Jag berättade för psykologen om allt jag har nämt plus lite till kring mitt mående. Personens svar på detta var att jag skulle börja motionera samt ändra mina matvanor. Och kan återgå till min heltidstjänst igen på måndag. Hen hävdar att jag måste prioritera det som gör mig glad för att jag ska må bättre, vilket jag försöker få personen att förstå att jag har väldigt lite ork och känner mig väldigt nedstämd och ångestfull. Inte kanske det lättaste att gå ut på en springtur när man känner sig så?
    Jag förstår att motion är bra, men jag förstår även att jag kan inte ändra mitt beteende på några enstaka dagar från att gå från att ha sovit större delen av dygnet till att dagligen motionera. Psykologen säger även under samtalet du vet att du kan söka hjälp till psykakuten när du känner att du vill ta ditt liv. Hela detta samtalet får mig att fundera över hens bemötande mot mig och får mig ifrågasätta om detta är verkligen korrekt bemötande. Det känns lite som en käftsmäll i ansiktet hela kommentaren¨du vet att du kan söka hjälp till psykakuten när du känner att du vill ta ditt liv.¨ . Jag vet vart jag ska söka hjälp vid akuta situationer, men jag vill inte att det ska behöva gå pass långt där av tar jag kontakt med VC. Hur hade ni reagerat på en psykolog som bemöter er på det viset?

• Svar på tråden Dåligt bemött av psykolog?
  • TvillingmammaVästgöte

Jag vet inte generellt. Det beror väl på vad du har för problem och psykologens kunskaper.  Den psykolog som hjälpte mig hade utöver psykologutbildning också utbildning i  ACT terapi och MCT terapi. Psykoterapi är väl det som kan hjälpa och det ingår inte i psykologutbildningen utan det är påbyggnadsutbildning. Det bästa om man vill ha bra hjälp är någon som har både psykologutbildningen och psykoterapiutbildning. Dvs både är legitimerad psykolog och legitimerad psykoterapeut. Om du har svårare problem skulle jag rekommendera en sådan person.

• Core
    Anonym (Hobbypsykolog) skrev 2023-05-18 16:43:38 följande:
    Men så dåligt mående är automatiskt något man "måste förändra"? *lol* Att må dåligt gör alla människor flera gånger under en livstid, exakt ALLA över hela Jorden, i alla tider. Vi bär det genetiskt i vår arvsmassa. Det är friskt att ha ångest, friskt att känna sig stressad, och depression har räddat oss i alla år att överleva. TS kanske bara behöver få sätta ord på sina känslor, så att hon förstår att byta jobb och ta det lugnare? Depression är naturligt efter en lång tids stress. Hon kanske behöver lyssna på kroppen?

Alla människor tränar redan och de flesta äter rätt, världen över. Trots det blir alla deprimerade någon gång och många går in i väggen. Skulle svaret varit motion och mat skulle depression och ångest och PTSD m.m. endast funnits hos överviktiga som inte motionerar. *lol* Det är ju inte en dietist som TS sökt upp på VC. Vad är en psykolog som inte förstår sig på känslor - inget!

Lol på dig själv du ditt jävla mähä

okej, så alla människor tränar, det var verkligen en nyhet för mig. Ja ångest och nedstämdhet är naturligt, livet går i cykler, och ingenting är statiskt. Men har man kommit till punkten att man går till en psykolog och har mått dåligt länge är det ett sjukdomstecken, saker är fel i hur man lever, mat och träning är en grundsten för att få det att fungera vid den punkten. 

F.ö kan du googla på övervikt och depression så ser du att det statistiskt är just så som du raljerar om

• Anonym (Hobbypsykolog)
    Anonym (Tido) skrev 2023-05-18 20:16:15 följande:
    Motion och kost är två viktiga faktorer men det finns fler. Att deprimerade inte behöver bry sig om mat och motion för att det finns de som tränar bra och äter bra och ändå är deprimerade var det mest korkade jag läst på länge.

Att sedan hävda att de flesta äter och tränar bra när halva befolkningen är överviktig är helt befängt. Även de flesta som är normalviktiga äter mycket fel (mig inkluderat).

Både kost och motion är viktigt för måendet. Det är fakta! Det är också därför psykologen säger detta trots att han riskerar att få patienten att känna sig dålig.
    Enligt din hypotes om att om man äter dåligt och inte motionerar så stämmer det att alla feta som aldrig tränar är deprimerade? Alla feta som aldrig motionerat är inte deprimerade. Är alla smala som aldrigt tränat och som äter fel deprimerade? Nej.

Enligt din hypotes så borde samtliga människor utom de som är jagande nomader i afrika vara deprimerade, eftersom de enda som motionerar och äter som man ska är de som lever som jägare i Afrika. Är ALLA andra deprimerade? Nej. Varför är du inte samtliga som äter fel och aldrig motionerar deprimerade?
  • Anonym (Hobbypsykolog)
    Core skrev 2023-05-18 21:12:50 följande:

Lol på dig själv du ditt jävla mähä

okej, så alla människor tränar, det var verkligen en nyhet för mig. Ja ångest och nedstämdhet är naturligt, livet går i cykler, och ingenting är statiskt. Men har man kommit till punkten att man går till en psykolog och har mått dåligt länge är det ett sjukdomstecken, saker är fel i hur man lever, mat och träning är en grundsten för att få det att fungera vid den punkten. 

F.ö kan du googla på övervikt och depression så ser du att det statistiskt är just så som du raljerar om

Nej. Mat och motion är inte problemet för alla. I TS fall kan det vara att lyssna på kroppen och vila. En utmattad kropp ska inte träna. Den säger ju tydligt att den behöver stilla nér sig. Sedan bör alla människor gå till en bra psykolog och prata KÄNSLOR. Att ge råd behövs inte alltid.
  • Anonym (Fd trött)

När jag var i din  situation (utmattningsdepression) så fick jag rådet att gå ut och promenera. Ensam. Inte för att träna utan för att komma bort från hemmets fyra väggar.  Det var dessutom del av ett större program med andra "aktiviteter" och vårdinsatser. Kost diskuterade vi men konstaterade rätt fort att det inte hade med problemet att göra. Att jag skulle återgått till arbetet nästkommande vardag var det inte tal om. 

Förstår att du inte direkt blev hjälpt av det där. Går det att byta psykolog? 

• Anonym (Fd trött)

Också; har ni någon företagshälsovård? Jag fick underbart bra hjälp därifrån. Om det är jobbet som orsakat dina problem (helt eller delvis) så har arbetsgivaren ansvar att se till att du får rehab. Min erfarenhet av vårdcentralens psykologstöd är att det är typ en terapeut (inte nödvändigtvis psykolog) som har en mall de utgår ifrån. När mallen inte passar så kan de inte hjälpa. 

• Core
    Anonym (Hobbypsykolog) skrev 2023-05-18 21:21:37 följande:
    Nej. Mat och motion är inte problemet för alla. I TS fall kan det vara att lyssna på kroppen och vila. En utmattad kropp ska inte träna. Den säger ju tydligt att den behöver stilla nér sig. Sedan bör alla människor gå till en bra psykolog och prata KÄNSLOR. Att ge råd behövs inte alltid.
    Nej det behöver inte vara grundproblemet, men oftast en del av lösningen iallafall. Som sagt ibland handlar det om korta promenader som gör stor skillnad, det är den psykologiska skillnaden i att bryta rutiner.

I depression har man negativa tankemönster som innebär att man inte har tillit till sig själv. Spring på ett band i tio minuter och du övervinner tankar som säger *jag klarar inte mer* , och du skapar nya banor för dina synapser i rasande fart, jämfört med alla andra medel.

Men visst, har du utmatningssyndrom är det en annan sak, men då får man vila i princip ordinerat, och jag kan inte se något som tyder på det i trådstarten.

Dock så är det bevisat att till och med när det gäller svår utmattning är viss begränsad motion en del av lösningen.
  • Anonym (Tido)
    Anonym (Hobbypsykolog) skrev 2023-05-18 21:18:13 följande:
    Enligt din hypotes om att om man äter dåligt och inte motionerar så stämmer det att alla feta som aldrig tränar är deprimerade? Alla feta som aldrig motionerat är inte deprimerade. Är alla smala som aldrigt tränat och som äter fel deprimerade? Nej.

Enligt din hypotes så borde samtliga människor utom de som är jagande nomader i afrika vara deprimerade, eftersom de enda som motionerar och äter som man ska är de som lever som jägare i Afrika. Är ALLA andra deprimerade? Nej. Varför är du inte samtliga som äter fel och aldrig motionerar deprimerade?
    Läste du inte vad jag skrev? Motion och kost är två faktorer som påverkar måendet men det finns fler. Förstår du verkligen inte vad det betyder?
  • Anonym (Hobbypsykolog)
    Core skrev 2023-05-18 23:12:34 följande:
    Nej det behöver inte vara grundproblemet, men oftast en del av lösningen iallafall. Som sagt ibland handlar det om korta promenader som gör stor skillnad, det är den psykologiska skillnaden i att bryta rutiner.

I depression har man negativa tankemönster som innebär att man inte har tillit till sig själv. Spring på ett band i tio minuter och du övervinner tankar som säger *jag klarar inte mer* , och du skapar nya banor för dina synapser i rasande fart, jämfört med alla andra medel.

Men visst, har du utmatningssyndrom är det en annan sak, men då får man vila i princip ordinerat, och jag kan inte se något som tyder på det i trådstarten.

Dock så är det bevisat att till och med när det gäller svår utmattning är viss begränsad motion en del av lösningen.
    Men om den som är deprimerad tränar, tränat hela livet och äter rätt och alltid gjort. Vad är lösningen då? Värt att gå till psykologen i det fallet? Enligt din hypotes kan inte den som tränar och äter rätt vara deprimerad. Ändå är många som tränar och äter rätt det. Om lösningen alltid är motion. Så de som har ätstörning och tränar 7 dagar i veckan och aldrig äter något onyttigt utan alltid hälsosamt kan inte heller vara deprimerade med ångest?

Rätt soft att sitta i sin psyologfotölj och tro man är dietist och tro att lösningen är kost och motion på samtliga patienter och dela ut standardråd som alla redan vet. Som att någon skulle ha missat att motion och mat hjälper mot ångest och depression? Du tror inte att många av patienterna redan försökt dessa väldigt basala allmäna råd nnan de söker hjälp hos psykolog? Men då har psykologen inte mycket mer i sin behandlingsplan att hjälpa till med? 
  • Anonym (Hobbypsykolog)
    Anonym (Tido) skrev 2023-05-18 23:45:29 följande:
    Läste du inte vad jag skrev? Motion och kost är två faktorer som påverkar måendet men det finns fler. Förstår du verkligen inte vad det betyder?
    Varför mår då inte alla som tränar och äter hälsosamt bra psykiskt då? Varför är vissa av dem då deprimerade, har ångest eller självmordstankaroch är ledsna psykiskt och vilken psykolog ska DE vända sig till? Behövs det inte ett lite djupare tänk hos just en psykolog än allmäna råd?

"Köp dig en Porsche så blir du glad" är ungefär på samma nivå som rådet "träna och ät nyttigt". Verkar soft jobb om det inte ens krävs lite djupare förståelse hos just en psykolog.
  • Anonym (Tido)
    Anonym (Hobbypsykolog) skrev 2023-05-19 19:15:25 följande:
    Varför mår då inte alla som tränar och äter hälsosamt bra psykiskt då? Varför är vissa av dem då deprimerade, har ångest eller självmordstankaroch är ledsna psykiskt och vilken psykolog ska DE vända sig till? Behövs det inte ett lite djupare tänk hos just en psykolog än allmäna råd?

"Köp dig en Porsche så blir du glad" är ungefär på samma nivå som rådet "träna och ät nyttigt". Verkar soft jobb om det inte ens krävs lite djupare förståelse hos just en psykolog.
    Är du på riktigt?

För att det finns fler faktorer så klart.

Om du äter bra och tränar bra men sover uselt,  stressar 24/7 och går runt och ser på världen med negativa ögon så lär du bli deprimerad i alla fall.  Finns fler faktorer men jag nämnde några. 

Ju fler faktorer för måendet man sköter desto bättre chanser att må bra. Det finns även en genetisk komponent ska tilläggas 
  • Anonym (Fd trött)

Så här är det med vårdcentralernas "psykologer" (ofta inte utbildade psykologer utan snarare terapeuter eller tom konsulenter): De har inga andra verktyg än kost och motion att ta till. Möjligen mediciner men eftersom de inte har rätt att skriva ut mediciner så börjar de med standardmanuset "kost och motion, kost och motion" oavsett om det är en elitidrottare eller utmattad överviktig småbarnsmamma de har framför sig. De kan liksom inget annat. Att vc skulle erbjuda riktig samtalsterapi finns inte pga kostnadsskäl. Då måste man söka sig (och betala) privat om ens arbetsgivare inte har något alternativ. 

Svar på tråden Dåligt bemött av psykolog?