• Fröken Allvar

    Vänskap och borderline/EIPS

    Jag har haft kortare och längre relationer till många mycket intensiva människor och har genom livet haft lite för hög tolerans för saker som jag egentligen inte har mått väl av. Försökt reda ut, förväntat mig svar från någon som kanske själv inte vet svaret på sin fixering vid mig, någon som tar kontakt efter flera år efter att ha försvunnit. Denna tolerans har jag utvecklat för att jag såklart, som de flesta andra människor, har velat ha nära relationer.
     
    Jag har även sökt nya relationer här via forumet och har fått lite olika respons på det, men landar i att just vänskap är ett känsligt ämne för många och något som är svårt att bygga upp och att få. Jag är egentligen inte ensam, men kan ofta känna mig ensam i de relationer jag har eftersom jag inte får vad jag behöver i dem. 
     
    I nya relationer har jag inte ställt krav, jag ser oss som bekanta vilka trevar oss fram, men visst har jag märkt av vissa mönster hos mig. Jag pratar mycket om mig själv med den som är intresserad, och lyssnar gärna på den jag är intresserad av, vilket är de flesta, fram till att den sårar mig, då blir jag som en försvarsmekanism direkt rätt ointresserad och avstängd. Kanske kan detta uppfattas som krävande och svartvitt av en människa som utgår ifrån att jag ska vara likadan hela tiden? Själv har jag gått igenom så pass många relationer nu att jag inte blir förvånad om en relation snabbt ändras, men sårad kan jag fortfarande bli. 
     
    Jag ville dela med mig av några länkar om borderline och vänskap, då jag tror att jag har känt en del människor med odiagnostiserad borderline och jag har känt några med diagnosticerad. Deras starka känslor har aldrig skrämt mig då jag själv haft och har sådana, men nu tänker jag att jag kanske måste vara mera rädd om mig runt människor som vill skapa drama. 
     
     
    Det kanske är för mycket att hoppas på att be er inte skapa drama eller berätta om vad ni tycker om mig på ett pikigt eller på andra vis triggande sätt,eftersom jag förstår att inlägget kan vara triggande i sig. Men i så fall kan ni istället läsa de här länkarna, som var väldigt bra. 
     
    I övrigt undrar jag om det är någon som kan känna igen sig eller har andra erfarenheter av drama i vänskaper? 
     
  • Svar på tråden Vänskap och borderline/EIPS
  • gråfågel

    Du verkar först och främst vara en intressant person av vad jag läst på forumet.

    Jag har en väninna som har EIPS och ADHD, (vi är båda kvinnor) hon har lärt sig hantera vissa aspekter bättre med åren, t.ex. när jag inte orkar svara direkt är det oftast för att jag är utmattad och/eller deprimerad, om jag inte orkar umgås är det ofta av samma anledning. Detta har jag väldigt ingående förklarat för henne också, men tidigare kunde hon bli väldigt intensiv, svartsjuk och arg/ledsen när jag gjorde så. Hon har t.o.m. brutit kontakten med mig i flera år för att jag inte orkade vara tillgänglig. 

    Förr förstod jag inte när hon i mina ögon ballade ur och blev otrevlig, nu har hon förklarat det på ett bättre sätt, tex att hon inte klarar av att vara ensam, att hon känner med vänner ungefär som med en partner, att man bör ha kontakt hela tiden, annars känner hon sig övergiven och som att jag stött bort henne och inte tycker om henne. Själv har jag ju då add och asperger, så jag måste ibland vara ensam i perioder för att orka med normala saker som mitt arbete. 

    Vi har ändå varit vänner i 24 år i år, så kommunikation har löst väldigt mycket. Kanske ålder också.

    Vad är det du känner att du behöver som du inte får i många relationer? Vad är det exakt som sårar dig? Kommunicerar du det eller bara stänger av så de inte förstår?

  • Fröken Allvar
    gråfågel skrev 2023-05-24 16:56:28 följande:

    Du verkar först och främst vara en intressant person av vad jag läst på forumet.

    Jag har en väninna som har EIPS och ADHD, (vi är båda kvinnor) hon har lärt sig hantera vissa aspekter bättre med åren, t.ex. när jag inte orkar svara direkt är det oftast för att jag är utmattad och/eller deprimerad, om jag inte orkar umgås är det ofta av samma anledning. Detta har jag väldigt ingående förklarat för henne också, men tidigare kunde hon bli väldigt intensiv, svartsjuk och arg/ledsen när jag gjorde så. Hon har t.o.m. brutit kontakten med mig i flera år för att jag inte orkade vara tillgänglig. 

    Förr förstod jag inte när hon i mina ögon ballade ur och blev otrevlig, nu har hon förklarat det på ett bättre sätt, tex att hon inte klarar av att vara ensam, att hon känner med vänner ungefär som med en partner, att man bör ha kontakt hela tiden, annars känner hon sig övergiven och som att jag stött bort henne och inte tycker om henne. Själv har jag ju då add och asperger, så jag måste ibland vara ensam i perioder för att orka med normala saker som mitt arbete. 

    Vi har ändå varit vänner i 24 år i år, så kommunikation har löst väldigt mycket. Kanske ålder också.

    Vad är det du känner att du behöver som du inte får i många relationer? Vad är det exakt som sårar dig? Kommunicerar du det eller bara stänger av så de inte förstår?


    Hej, vad fint skrivet om vänskap, långvarig, mellan vänner som har add, asperger, EIPS och ADHD. Jag vill fundera på svar och återkomma. Men vad fint med alla svar, jag är jätteglad och alla fina svar och frågor hjälper mig att förstå bättre! 
  • Freddie K

    Jag har själv ett par diagnoser och skulle väl egentligen ha ett par till. Jag har en kompis här i stan, men det går perioder innan vi ses och det kan ta ett tag innan vi ens hörs på sms också. Jag älskar honom och jag vet var jag har honom. Detta är ändå ett litet signum för mig att det blir så.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Fröken Allvar
    gråfågel skrev 2023-05-24 16:56:28 följande:

    Du verkar först och främst vara en intressant person av vad jag läst på forumet.

    Jag har en väninna som har EIPS och ADHD, (vi är båda kvinnor) hon har lärt sig hantera vissa aspekter bättre med åren, t.ex. när jag inte orkar svara direkt är det oftast för att jag är utmattad och/eller deprimerad, om jag inte orkar umgås är det ofta av samma anledning. Detta har jag väldigt ingående förklarat för henne också, men tidigare kunde hon bli väldigt intensiv, svartsjuk och arg/ledsen när jag gjorde så. Hon har t.o.m. brutit kontakten med mig i flera år för att jag inte orkade vara tillgänglig. 

    Förr förstod jag inte när hon i mina ögon ballade ur och blev otrevlig, nu har hon förklarat det på ett bättre sätt, tex att hon inte klarar av att vara ensam, att hon känner med vänner ungefär som med en partner, att man bör ha kontakt hela tiden, annars känner hon sig övergiven och som att jag stött bort henne och inte tycker om henne. Själv har jag ju då add och asperger, så jag måste ibland vara ensam i perioder för att orka med normala saker som mitt arbete. 

    Vi har ändå varit vänner i 24 år i år, så kommunikation har löst väldigt mycket. Kanske ålder också.

    Vad är det du känner att du behöver som du inte får i många relationer? Vad är det exakt som sårar dig? Kommunicerar du det eller bara stänger av så de inte förstår?


    Jag citerar igen för att det ökar chansen att du ser mitt svar. Ditt svar var också bra, jag fattar mera, och det förtjänar att synas. Du behöver egentid och det klashade med din väns stora behov av att ha dig nära, som du inte kunde uppfylla trots att du ville vara hennes vän. 

    Det som sårat mig är olika saker, men en sak som jag skulle kunna se annorlunda på är att en del människor (mig själv inräknad) gör tokiga saker när de inte mår bra som Sunshine84 skrev. Jag kan vara förlåtande mot enskilda tokerier. Andra förlåter mina!

    En annan sak som jag nog måste acceptera som vuxen är att jag inte har mina vänner runt mig hela tiden. Jag drömmer om regelbundenhet, någon som kunde promenera och fika tillsammans någon gång per månad i alla fall utan att det ställs in. Jag blir sårad när det ställs in och ändras mycket, då det får mig att känna mig bortprioriterad.

    Jag kan tänka mig att andra tänker tvärtom "genom att boka in visar jag att du är viktig", men många avbokningar i flera år där man ser att det finns tid för att träffa andra har gjort mig väldigt ledsen. Jag ska vara någon man pratar i telefon i timmar med bara, när det passar.

    En person jag inte haft kontakt med på många år nu ringde mig när hon kände sig ensam på fredagkvällar, ett par andra personer skrev i messenger sent på kvällar och ville att jag skulle dyka upp på stan någon timme senare. Jag tror att jag givit en bild av problemen som uppstår om man inte är "allas favorit" utan snarare "allas reserv", och ställer upp på det för att man blir helt ensam annars. 

    Nu är det inte så längre eftersom jag inte har kontakt med de som gjorde så, och de jag har kontakt med nu litar jag egentligen på, men är lite bränd av mina erfarenheter. 

    Jag har kommunicerat både med dem jag inte har kontakt med längre och dem jag har kontakt med nu. 
  • linani

    Slås av en tanke i din tråd, och det är hur du själv vill ha dina vänskapsrelationer? Vill du ha dom såhär dramatiska, eller skulle du egentligen må bra av något lugnare?

    Man kanske inte ska använda ordet "normalt" men de flesta vuxna har inte vänskapsrelationer i de termer du använder. Det vill säga, vänskaper som skiftar högt och snabbt och där man blir sårad, emotionellt avstängd, "sätter hårt mot hårt", bygger skyddsmurar, upplever konfliktsituationer eller vill hämnas genom att visa att någon är "ointressant för mig". Det låter mer som en destruktiv kärleksrelation.

    De flesta värderar snarare vänskaper där det finns trygghet, förtroende, skratt och värme. Men du kanske mer är en person som frodas i drama och konflikter? Det behöver ju inte vara ett problem i sig (om man nu inte har ex EIPS och det är en del av sjukdomsbilden), men det låter samtidigt ganska dränerande och utmattande. 

  • Fröken Allvar
    linani skrev 2023-05-25 10:44:09 följande:

    Slås av en tanke i din tråd, och det är hur du själv vill ha dina vänskapsrelationer? Vill du ha dom såhär dramatiska, eller skulle du egentligen må bra av något lugnare?

    Man kanske inte ska använda ordet "normalt" men de flesta vuxna har inte vänskapsrelationer i de termer du använder. Det vill säga, vänskaper som skiftar högt och snabbt och där man blir sårad, emotionellt avstängd, "sätter hårt mot hårt", bygger skyddsmurar, upplever konfliktsituationer eller vill hämnas genom att visa att någon är "ointressant för mig". Det låter mer som en destruktiv kärleksrelation.

    De flesta värderar snarare vänskaper där det finns trygghet, förtroende, skratt och värme. Men du kanske mer är en person som frodas i drama och konflikter? Det behöver ju inte vara ett problem i sig (om man nu inte har ex EIPS och det är en del av sjukdomsbilden), men det låter samtidigt ganska dränerande och utmattande. 


    Nej, jag vill inte ha det så. Jag tyckte jag skrev det, att jag drömmer om någon som vill träffas och promenera åtminstone en gång i månaden. 

    Jag har blivit ledsen av att ha det såhär, men tror att jag haft förståelse och tolerans för drama, dels för att jag själv har starka känslor, och dels för att jag inte har velat vara helt ensam. 

    Ja, det har varit mycket dränerande. Sedan tror jag att jag inte förstått hur jag "använts" av människor som tycker om att se mig gå igång och såra mig. T ex med Freddie K som fungerar på ett annat sätt blir det inte så, eller med min sambo, eller andra lugnare vänner och bekanta, som bemöter mera lågaffektivt.

    Jag har blivit bättre på att bemöta med åren. Familjeliv har också hjälpt mig att tydligt se skillnader och vilka röda skynken jag bör akta mig för och så. 

    I ditt inlägg t ex så hade jag kunnat gå igång på


    De flesta värderar snarare vänskaper där det finns trygghet, förtroende, skratt och värme. Men du kanske mer är en person som frodas i drama och konflikter?
  • Fröken Allvar
    "de flesta vuxna har inte vänskapsrelationer i de termer du använder. Det vill säga, vänskaper som skiftar högt och snabbt och där man blir sårad, emotionellt avstängd, "sätter hårt mot hårt", bygger skyddsmurar, upplever konfliktsituationer eller vill hämnas genom att visa att någon är "ointressant för mig". Det låter mer som en destruktiv kärleksrelation".

    Precis. Flera av mina vänskaper har påmint om en destruktiv kärleksrelation, med intensitet och människor som jag hamnat i till exempel långa sms eller mailkonversationer kring vad som egentligen har hänt. Enligt mig började detta när jag slutade anpassa mig och frågade efter att inte bli uppbokad och sedan avbokad gång på gång till exempel. Det kändes kravfyllt för några av mina vänner. Jag har inte kvar dem som vänner. 
  • linani
    Fröken Allvar skrev 2023-05-25 10:52:13 följande:
    Nej, jag vill inte ha det så. Jag tyckte jag skrev det, att jag drömmer om någon som vill träffas och promenera åtminstone en gång i månaden. 

    Jag har blivit ledsen av att ha det såhär, men tror att jag haft förståelse och tolerans för drama, dels för att jag själv har starka känslor, och dels för att jag inte har velat vara helt ensam. 

    Ja, det har varit mycket dränerande. Sedan tror jag att jag inte förstått hur jag "använts" av människor som tycker om att se mig gå igång och såra mig. T ex med Freddie K som fungerar på ett annat sätt blir det inte så, eller med min sambo, eller andra lugnare vänner och bekanta, som bemöter mera lågaffektivt.

    Jag har blivit bättre på att bemöta med åren. Familjeliv har också hjälpt mig att tydligt se skillnader och vilka röda skynken jag bör akta mig för och så. 

    I ditt inlägg t ex så hade jag kunnat gå igång på


    De flesta värderar snarare vänskaper där det finns trygghet, förtroende, skratt och värme. Men du kanske mer är en person som frodas i drama och konflikter?
    Det var inte tydligt om du ville ha promenadvänner för att komplettera eller ersätta dina befintliga vänskaper. Tycker inte mitt påstående är så mycket att gå igång på heller, det finns ganska många personer som lever för drama och blir uttråkade om det inte händer tillräckligt mycket. 

    En tanke kan vara att inte hänga upp för mycket på människor runt omkring dig. Att ditt mående ska styras antingen av att någon beter sig lågeffektivt respektive använder dig för att se dig bli arg. Då lägger du ditt locus of control utanför dig själv. Men så är det inte, du har själv kontrollen över hur saker går och hur dina reaktioner blir. 

    Och jag tvivlar på att så många människor faktiskt är "ute efter dig" som du själv verkar uppfatta det. Dom allra flesta vill och menar väl. Hamnar man ändå fel gång på gång måste man försöka hitta nya vägar.
  • Fröken Allvar

    Ja precis, jag har aldrig givit upp. Det är därför jag idag har nya vänner! När man ser i text sådär i sms och mail hur människor manipulerar blir det mycket lättare att se även i tal efter ett tag. Jag har lärt mig att uppfatta hur människor byter samtalsämne och så även IRL. Allt går smidigare och smidigare och det var faktiskt ganska många år sedan en relation inleddes pangbom med att jag lyssnade, lyssnade, lyssnade till någons liv. Jag tar mer tid på mig att lära känna personer idag. Men det hindrar inte att jag blev intresserad av länkarna jag delade i början, och flera andra har ju generöst delat med sig av sin vänskapshistoria så att jag kan förstå mer. 

  • gråfågel
    Fröken Allvar skrev 2023-05-25 09:13:17 följande:
    Jag citerar igen för att det ökar chansen att du ser mitt svar. Ditt svar var också bra, jag fattar mera, och det förtjänar att synas. Du behöver egentid och det klashade med din väns stora behov av att ha dig nära, som du inte kunde uppfylla trots att du ville vara hennes vän. 

    Det som sårat mig är olika saker, men en sak som jag skulle kunna se annorlunda på är att en del människor (mig själv inräknad) gör tokiga saker när de inte mår bra som Sunshine84 skrev. Jag kan vara förlåtande mot enskilda tokerier. Andra förlåter mina!

    En annan sak som jag nog måste acceptera som vuxen är att jag inte har mina vänner runt mig hela tiden. Jag drömmer om regelbundenhet, någon som kunde promenera och fika tillsammans någon gång per månad i alla fall utan att det ställs in. Jag blir sårad när det ställs in och ändras mycket, då det får mig att känna mig bortprioriterad.

    Jag kan tänka mig att andra tänker tvärtom "genom att boka in visar jag att du är viktig", men många avbokningar i flera år där man ser att det finns tid för att träffa andra har gjort mig väldigt ledsen. Jag ska vara någon man pratar i telefon i timmar med bara, när det passar.

    En person jag inte haft kontakt med på många år nu ringde mig när hon kände sig ensam på fredagkvällar, ett par andra personer skrev i messenger sent på kvällar och ville att jag skulle dyka upp på stan någon timme senare. Jag tror att jag givit en bild av problemen som uppstår om man inte är "allas favorit" utan snarare "allas reserv", och ställer upp på det för att man blir helt ensam annars. 

    Nu är det inte så längre eftersom jag inte har kontakt med de som gjorde så, och de jag har kontakt med nu litar jag egentligen på, men är lite bränd av mina erfarenheter. 

    Jag har kommunicerat både med dem jag inte har kontakt med längre och dem jag har kontakt med nu. 
    Hade jag haft särskilt många vänner i den stad jag bor numera, hade jag definitivt haft tid för dem minst en gång i veckan om ingen stort hänt och jag var inne i en överarbetad och deprimerad period. Då kan det hända att jag bara sover på frititiden. Mitt problem är snarast att jag inte klarar av att arbeta heltid, men tvingas att göra det ändå. När jag varit sjukskriven delvis orkar jag mer med vänner.

    Jag tycker inte din reaktion är överdriven då som du beskriver det. 

    Jag har en av de där vännerna kvar som bara vill ses ibland och avbokar ofta, nu tror jag att i hennes fall det beror på fysisk och psykisk ohälsa också, även om hon inte säger det. Därför har jag ändå inte gett upp vår också väldigt långa vänskap. Det kan även vara ibland när vi ses att hon är lite "mycket" för mig, dvs väldigt intensiv och vill helst att jag ska stanna i flera dagar fast vi bor i samma stad. Sedan efter det vill hon kanske inte ses på flera månader, så jag kan förstå det där med regelbundenhet också. Även om jag själv inte orkar alltid.

    Att man väljer bort något inbokat för en aktivitet med en annan person tycker jag bara är dåligt beteende. 

    Överlag tycker jag det är svårare att hitta bra vänner som vuxen.
  • StudierKemi
    Fröken Allvar skrev 2023-05-24 13:38:32 följande:
    Vi är olika men också lika, så jag brukar ta till mig det i dina inlägg som fungerar för mig. Jag tror tvärtom att borderline och EIPS läker i relation till andra. Men kvinnan i artikeln undviker faktiskt andra med starka känslor nu. Hon blir triggad av deras drama. Så känner inte jag. Jag känner att det är skönt att det finns andra som går i taket då och då precis som jag.

    www.dn.se/insidan/ina-friskforklarades-fran-borderline-blev-forst-orolig-nar-angesten-forsvann/

    Men kvinnor går inte igång sexuellt lika lätt på män som män går igång på kvinnor. 8/10 män går bort bara p.g.a. utseendet, och sedan är det något fel i personligheten med 58% också (blir för lätt arg, inte tillräckligt smart m.m.) och om man slår ihop alla egenskaper så känner man sexuell attraktion till bara 1/100 män ungefär. Någon annan i en annan tråd sa att hon blir sexuellt upphetsad av 1/30, vilket är en mycket generös siffra. Sådana män som det inte är något fel på finns inte överallt, vi kommer inte få en ny chans varje dag att träffa någon speciell, utan snarare någon enstaka gång i livet / några gånger. Jag tycker inte att sex är möjligt att genomföra om jag inte känner sann attraktion... I majoriteten av fallen känns sex destruktivt för kvinnan. Det är bara några få kvinnor som får till drömsexet och då kan iaf. inte jag säga att tvåsamhet ser ut att fungera.


    Jag vill inte att man ger unga tjejer som läser det här för mycket förhoppningar. Man måste vara ärlig att det krävs mycket arbete, skills på sina hobbier, kanske lite kändisskap också, för att få en snygg Sam Asghari som har fint ansikte, kropp och är yngre än kvinnan (han är 12 år yngre än Britney Spears om jag minns rätt). Sådant händer nästan aldrig av en slump. Det är dem hårt arbetande individerna som får den bästa utdelningen sen. Jag hoppas verkligen att du har haft turen att du tycker om din sambo mycket på det sättet, varför skulle jag önskat dig något annat? Men majoriteten av kvinnorna vill ha förhållandet men inte sexet, och är bara missnöjda med livssituationen. Det är bättre att uppmuntra till att leva ensam, klara sig solo, läka med vänner, läka med familj, och stimulera sig med lång skolgång på 50%, eller 25% eller vad som nu passar. Men man borde inte släppa taget om en lång skolgång och ersätta fenomenet med en kille, tycker jag.


    På yrkeshögskole-utbildningarna så är det väl 50/50 nu för tiden mellan t.ex. unga 25 åringar och mogna 45 åringar, vilket gör mig väldigt glad. Alla människor har så mycket lidande inom sig (det hör livet till), män som har svårt att finna en partner (hoppas att deras utgångspunkt inte är att "det finns någon för alla", för detta stämmer inte) och kvinnor som har känt sann attraktion någon gång i livet, men inte kunnat fånga den mannen, och resten av livet njuter de inte av sex igen. Det här är en ekvation mellan människor som aldrig kommer gå att lösa, men vi kan dämpa lidandet genom att fokusera på rätt saker. Det är viktigt att ha sysselsättning av nyttig sort som gör livet intressant. Informationen som flödar in får oss att växa på alla sätt, antalet hjärnceller ökar också. Vad kan vara viktigare än detta egentligen?


  • Fröken Allvar
    StudierKemi skrev 2023-05-28 18:13:44 följande:

    Men kvinnor går inte igång sexuellt lika lätt på män som män går igång på kvinnor. 8/10 män går bort bara p.g.a. utseendet, och sedan är det något fel i personligheten med 58% också (blir för lätt arg, inte tillräckligt smart m.m.) och om man slår ihop alla egenskaper så känner man sexuell attraktion till bara 1/100 män ungefär. Någon annan i en annan tråd sa att hon blir sexuellt upphetsad av 1/30, vilket är en mycket generös siffra. Sådana män som det inte är något fel på finns inte överallt, vi kommer inte få en ny chans varje dag att träffa någon speciell, utan snarare någon enstaka gång i livet / några gånger. Jag tycker inte att sex är möjligt att genomföra om jag inte känner sann attraktion... I majoriteten av fallen känns sex destruktivt för kvinnan. Det är bara några få kvinnor som får till drömsexet och då kan iaf. inte jag säga att tvåsamhet ser ut att fungera.


    Jag vill inte att man ger unga tjejer som läser det här för mycket förhoppningar. Man måste vara ärlig att det krävs mycket arbete, skills på sina hobbier, kanske lite kändisskap också, för att få en snygg Sam Asghari som har fint ansikte, kropp och är yngre än kvinnan (han är 12 år yngre än Britney Spears om jag minns rätt). Sådant händer nästan aldrig av en slump. Det är dem hårt arbetande individerna som får den bästa utdelningen sen. Jag hoppas verkligen att du har haft turen att du tycker om din sambo mycket på det sättet, varför skulle jag önskat dig något annat? Men majoriteten av kvinnorna vill ha förhållandet men inte sexet, och är bara missnöjda med livssituationen. Det är bättre att uppmuntra till att leva ensam, klara sig solo, läka med vänner, läka med familj, och stimulera sig med lång skolgång på 50%, eller 25% eller vad som nu passar. Men man borde inte släppa taget om en lång skolgång och ersätta fenomenet med en kille, tycker jag.


    På yrkeshögskole-utbildningarna så är det väl 50/50 nu för tiden mellan t.ex. unga 25 åringar och mogna 45 åringar, vilket gör mig väldigt glad. Alla människor har så mycket lidande inom sig (det hör livet till), män som har svårt att finna en partner (hoppas att deras utgångspunkt inte är att "det finns någon för alla", för detta stämmer inte) och kvinnor som har känt sann attraktion någon gång i livet, men inte kunnat fånga den mannen, och resten av livet njuter de inte av sex igen. Det här är en ekvation mellan människor som aldrig kommer gå att lösa, men vi kan dämpa lidandet genom att fokusera på rätt saker. Det är viktigt att ha sysselsättning av nyttig sort som gör livet intressant. Informationen som flödar in får oss att växa på alla sätt, antalet hjärnceller ökar också. Vad kan vara viktigare än detta egentligen?


    //


    Oj. Jag som fortfarande funderar över om och vad jag ska svara den kloka Gråfågel. Som jag ser det pratar du nu om någonting som inte har med min trådstart att göra, men visst kan det vara bra med hobbies av alla möjliga skäl, för som du säger är det viktigt att ha "sysselsättning av nyttig sort som gör livet intressant". 
  • StudierKemi
    Fröken Allvar skrev 2023-05-24 13:41:30 följande:
    Just romaner är svåra att skriva, och även att läsa i många fall. Men nog skriver jag mycket. Hur menar du med "felapplicerade behov"? 🙂
    Om någon gillar att skriva mycket och färgsprakande, så är det inte säkert att detta alltid blir bra i en konversation med någon ny bekant på nätet. Det där lämpar sig bättre när man skriver t.ex. en bok? (det finns alltså en hake, ett "men", man borde försöka uttrycka sig likadant kanske fast i ett annat sammanhang tänker jag. Det här beror på olika saker.)
  • Fröken Allvar
    StudierKemi skrev 2023-05-28 18:23:46 följande:
    Om någon gillar att skriva mycket och färgsprakande, så är det inte säkert att detta alltid blir bra i en konversation med någon ny bekant på nätet. Det där lämpar sig bättre när man skriver t.ex. en bok? (det finns alltså en hake, ett "men", man borde försöka uttrycka sig likadant kanske fast i ett annat sammanhang tänker jag. Det här beror på olika saker.)
    Flera personer har hittat mig för hur jag skriver, så fortsätter nog, det har varit ett vinnande koncept i 7 år nu. 
Svar på tråden Vänskap och borderline/EIPS