Anonym (yg) skrev 2023-06-09 19:43:26 följande:
Anonym (Märta) skrev 2023-06-09 18:54:49 följande:
Du kan fråga läkaren. De brukar vara ganska bra på att uppskatta tiden som är kvar.
Behöver inte vara just läkare. Fråga en sjuksköterska, de har stenkoll. Jag sommarjobbar på ett hospice. Var inne hos en patient med en undersköterska, själv är jag ssk student. Hon tittar på patienten och säger till mig att mannen inte har mycket kvar att leva, hon visar tecken på honom och förklarar varför. 2 timmar senare ska jag och en ssk på platsen gå in till honom för att ge medicin. Då har han redan avlidit.
De som jobbar där har koll. Fråga någon av sjuksköterskorna. Det kan hända att någon av de inte är helt uppriktiga och säger något i stil med "man kan aldrig veta". Då kräver du att få ett ärligt svar bara för de vet ungefär. Eller så går du till någon annan sköterska på hospicet.
Men nä.. Man kan aldrig veta. Man kan gå på det kliniska. Att ben och armar är kalla, Att de är marmorerade Att näsa har en annan färg, hur andningen är, hur dagarna innan har sett ut, har de urinproduktion osv men man kan ALDRIG veta.
Det finns exempel där stabila palliativa patienter dött inom 30min och även exempel där patienter med ovanstående symptom har återhämtat sig och levt dagar/veckor till.
Man kan dom ssk visa vad man ser och säga att vi brukar titta på detta men man kan som sagt ALDRIG veta.