Anonym (-) skrev 2023-07-01 11:17:23 följande:
Vet inte om du brukar kolla på motivationsvideos på Youtube. Men jag gör det ibland.
Det kan verkligen hjälpa att bli motiverad till att förändra vanor och att se på livet med nytt synsätt.
Något tips jag tror kan hjälpa när det känns som man inte duger i andras ögon, vilket är VÄLDIGT uttröttande att känna konstant- är att distansera sig från andras åsikter och agerande mer. Inte alltid såklart! Ibland måste man säga ifrån, och ibland måste man kanske också tänka på vad man själv gjort som kan vara dumt.
MEN, ta inte in mer än nödvändigt.
Hur som helst. Om du lätt irriterar dig på andra. Säg till dig själv. Låt dem.
De är jobbiga- låt dem.
De förstår mig inte- låt dem.
Kontentan här är att inte fästa för stor vikt vid sådant man ändå inte kan förändra. Om någon ogillar dig, låt dem. Gå vidare, sluta umgås eller minska umgänge med de personer som får dig att må dåligt.
Släpp det rent emotionellt.
När du tänker att inte alla måste gilla dig, och att du är okej som du är- kommer du automatiskt slappna av och därmed dra till dig andra som gillar ditt autentiska jag.
Det här innebär inte att du ska strunta i eventuella förbättringsmöjligheter, men försök slappna av i din grundpersonlighet.
Hoppas att jag förklarade det på ett bra sätt.
Jag tycker du förklarade det bra.
Jag tänkte skriva något liknande.
Viss kritik som ör konstruktiv och saklig skall man absolut lyssna på. Tex om sambon säger att du inte skall slänga skitiga kläder på golvet. Eller om chefen säger att du måste komma i tid till möten.
Men om du får kritik för hur din personlighet är, sin personlighet kan man inte ändra på, då är man inte längre autentisk, då blir allt fel och du blir inte lycklig och du gör inte heller någon annan lycklig.
Mycket kritik och påhopp som folk kastar ur sig har inget med dig att göra alls troligen. Förutom för att du är ett bra offer eftersom du inte biter ifrån. Tex kanske kollegan som är sur på chefen , istället tar ut det på dig eftersom du känns ofarlig. Sambon kanske bråkat med sin syster och tar ut det på dig, eller liknande.