• Anonym (hyresvärden)

Hur göra med enskild firma som inte betalat sin hyra?

Jag äger ett hyreshus där jag bland annat hyr ut en lokal till en person som driver en enskild firma. Under pandemin gick det dåligt för honom och jag sa att han kunde betala sin hyra när han hade bättre ekonomi och pandemin lättate. Nu har jag dock dumt nog väntat lite för länge och han har bara kunnat betala en bråkdel av sin hyra. Det gäller för många månader tillbaks, så det är en hel del pengar det handlar om.

Jag ska säga upp honom snarast men undrar hur jag kan göra för att få in de resterande pengarna? Enskild firma innebär väl att han själv står för eventuella skulder. Skriver man en avbetalningsplan, eller ska man vända sig till kronofogden? Är det någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Hur göra med enskild firma som inte betalat sin hyra?
  • Anonym (T)
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-12 01:07:18 följande:
    Tack! I annat fall har jag lärt mig något av allting.
    Precis! Det är rätt sätt att se det. 

Du har ärvt ett "problem". Sen kan man anmäla folk till kronofogden på rätt grunder utan att få en krona tillbaka. Har hyresgästen ingen betalningsförmåga  så är det så. 

Jag hade en andrahandshyresgäst i min BR för länge sedan. Som lämnade lägenheten i katastrofskick och som dessutom inte betalade hyran de sista 3 månaderna. Jag skapade ett ärende hos kronofogden, kostade några hundra. Att sedan hålla ärendet levande kostade också några hundra per år (tror det är 600kr nu).  Hon var skyldig med 18.000kr och jag fick tillbaka 1500 kr efter typ 1,5 år.
    Efter 3 år gav jag upp. 
    Läxan var, att kolla hyresgästen i förtid mycket mer noggrant och kräva högre deposition. En del vill verkligen inte göra rätt för sig. Det behöver ju inte vara så för din hyresgäst, din pappa har varit "snäll" och du får försöka bedöma vad som är rimligt och vad som kommer fungera.
  • Anonym (hyresvärden)
    Anonym (....) skrev 2023-07-12 10:33:17 följande:

Har  ni skriftligt avtal på att ha ska betala tillbaka det han inte har betalat i hyra? 

Ja vi har ju ett skrivet kontrakt där det står vad han ska betala varje månad.
  • Anonym (....)
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-12 12:01:12 följande:
    Ja vi har ju ett skrivet kontrakt där det står vad han ska betala varje månad.
    Jo, det har du sagt. Men har ni skriftligt på eran överenskommelsen under pandemin? 
  • Anonym (hyresvärden)
    Anonym (....) skrev 2023-07-12 12:15:48 följande:
    Jo, det har du sagt. Men har ni skriftligt på eran överenskommelsen under pandemin? 
    Nej, det var muntligt bara. Jag sa att jag förstår att det är svårt med ekonomin under pandemin och att de får betala när de kan och pandemin blivit bättre.
  • Egon den stora

Glöm det mesta i tråden.
    Han har redan brutit avtalet så varför göra ett nytt? 
    Gå till KFM direkt i stället.  Har han pengar så ordnar dom det.
    Du tjänar inte något på att bli lurad på din hyra. 

• Anonym (onödigt)
    Anonym (Tina) skrev 2023-07-12 00:45:06 följande:
    Du kan inte vara så ny som hyresvärd om du ägt hyreshuset minst tre år. Nåt är det som inte stämmer.

Jag tycker inte du ska skicka direkt till KFM och göra dig ovän direkt med honom. Om du nu ska vara hyresvärd - var schysst och snäll, det vinner du på i längden. 

Så. Gå och prata med honom. Säg att nu är det så att han får from 1 augusti betala full hyra eller säga upp lokalen (här kan du vara schysst och ge honom kort uppsägning om han önskar). 

Skulle det nekas eller bråkas så kan du tänka på att han kan vara med i hyresgästföreningen och de kan bråka med dig om han hyr som privatperson om det inte går rätt till. Du kan hamna på svarta listan och rykten om dig som svår och otrevlig hyresvärd kan spridas vilket gör att du får svårt att få hyresgäster. 

Med det menar jag inte att du ska låta honom betala lägre hyra men just nu låter du som en riktig girigpetter. Var schysst vinner du på i längden. Så. Kontakta personen och gör ett ny tag.  
    Onödigt att skrämmas och kalla folk för fula saker. Människan betalar inte hyra och då kommer hyresgästföreningen inte att hjälpa honom. Det blir ju övriga gäster som tar förlusterna rent krast.
    "Göra sig ovän med honom"  Ja det är ju han som har gjort sig ovän genom att strunta i hyran under lång tid.
    "Prata"  Varför då? det har ju inte hjälpt hittills bevisligen.
  • Anonym (hyresvärden)
    Anonym (T) skrev 2023-07-12 11:15:28 följande:
    Precis! Det är rätt sätt att se det. 

Du har ärvt ett "problem". Sen kan man anmäla folk till kronofogden på rätt grunder utan att få en krona tillbaka. Har hyresgästen ingen betalningsförmåga  så är det så. 

Jag hade en andrahandshyresgäst i min BR för länge sedan. Som lämnade lägenheten i katastrofskick och som dessutom inte betalade hyran de sista 3 månaderna. Jag skapade ett ärende hos kronofogden, kostade några hundra. Att sedan hålla ärendet levande kostade också några hundra per år (tror det är 600kr nu).  Hon var skyldig med 18.000kr och jag fick tillbaka 1500 kr efter typ 1,5 år.
    Efter 3 år gav jag upp. 
    Läxan var, att kolla hyresgästen i förtid mycket mer noggrant och kräva högre deposition. En del vill verkligen inte göra rätt för sig. Det behöver ju inte vara så för din hyresgäst, din pappa har varit "snäll" och du får försöka bedöma vad som är rimligt och vad som kommer fungera.
    Aha, så kronofogden kan hjälpa om de har pengar, men annars får man inget. Hade din hyresgäst helt enkelt inga pengar alls?

Egentligen är det jag som inte tagit tag i problemet i tid. När min pappa levde hade de inte problem med ekonomin, utan det var under pandemin som det gick utför. Men sen har de ju inte kunnat få igång sin verksamhet igen.
  • Anonym (hyresvärden)
    Egon den stora skrev 2023-07-12 15:37:40 följande:

Glöm det mesta i tråden.
    Han har redan brutit avtalet så varför göra ett nytt? 
    Gå till KFM direkt i stället.  Har han pengar så ordnar dom det.
    Du tjänar inte något på att bli lurad på din hyra. 

Jag ska höra med honom hur mycket pengar han kan vaska fram först. Men tror du det är bättre gå till KFM i stället för att göra upp en avbetalningsplan?
  • Anonym (??)
    Anonym (Tina) skrev 2023-07-12 00:45:06 följande:
    Skulle det nekas eller bråkas så kan du tänka på att han kan vara med i hyresgästföreningen och de kan bråka med dig om han hyr som privatperson om det inte går rätt till. Du kan hamna på svarta listan och rykten om dig som svår och otrevlig hyresvärd kan spridas vilket gör att du får svårt att få hyresgäster. 

Med det menar jag inte att du ska låta honom betala lägre hyra men just nu låter du som en riktig girigpetter. 
    Jag tror du kraftigt missförstått vad Hgf gör. Hg har ej betalat avtalad hyra.  En hv blir inte svartlistad för att den  kräver in saknade hyror. Hv verkar inte alls vara svår och otrevlig i detta fall. Han verkar inte vara girig heller. Tvärtom har han varit för snäll vilket han själv skrivit. 
  • Anonym (T)
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-12 16:30:53 följande:
    Aha, så kronofogden kan hjälpa om de har pengar, men annars får man inget. Hade din hyresgäst helt enkelt inga pengar alls?

Egentligen är det jag som inte tagit tag i problemet i tid. När min pappa levde hade de inte problem med ekonomin, utan det var under pandemin som det gick utför. Men sen har de ju inte kunnat få igång sin verksamhet igen.
    Kronofogden kan bara ta det som blir över efter det fribelopp som personen har rätt att ha kvar. Min hyresgäst hade inga pengar och då finns det inget att ta.
    Folk pratar ofta om att man ska anmäla till kronofogden men det skulle vara kul att se statistik på hur värt det är. Kronofogden har inga pengar från himlen, den som är skyldig betalar efter förmåga, ingen annan.
    I mitt fall var det värt det ändå i början, jag ville jävlas precis som hon gjort med mig.
  • Egon den stora
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-12 16:32:49 följande:
    Jag ska höra med honom hur mycket pengar han kan vaska fram först. Men tror du det är bättre gå till KFM i stället för att göra upp en avbetalningsplan?
    Nej hör inte med honom. Han kommer förmodligen ljuga. Han har ju inte haft några problem med att strunta i hyran i tre år så det är inte du som är den onda i sammanhanget.
    Kolla med kronofogden om han redan har ärenden där och i så fall hur mycket. Det går snabbt att få svar. Sedan kan du kolla på skatteverket vad han deklarerar och kolla på lämplig sida om han äger fordon eller liknande. Då får du en uppfattning. Har han noll i inkomst och mängder med skulder så ser det ju mörkt ut. Då måste du bara slänga ut honom snarast möjligt och skaffa en betalande hyresgäst. Annars meddela honom bara att han får några dagar till, annars går ärendet till KFM.
    Inkasso och sånt är inget att tänka på. Dom tar ju inte på sig ett ärende där fakturorna redan förfallit.
  • Anonym (hyresvärden)
    Egon den stora skrev 2023-07-12 19:26:36 följande:
    Nej hör inte med honom. Han kommer förmodligen ljuga. Han har ju inte haft några problem med att strunta i hyran i tre år så det är inte du som är den onda i sammanhanget.
    Kolla med kronofogden om han redan har ärenden där och i så fall hur mycket. Det går snabbt att få svar. Sedan kan du kolla på skatteverket vad han deklarerar och kolla på lämplig sida om han äger fordon eller liknande. Då får du en uppfattning. Har han noll i inkomst och mängder med skulder så ser det ju mörkt ut. Då måste du bara slänga ut honom snarast möjligt och skaffa en betalande hyresgäst. Annars meddela honom bara att han får några dagar till, annars går ärendet till KFM.
    Inkasso och sånt är inget att tänka på. Dom tar ju inte på sig ett ärende där fakturorna redan förfallit.
    Aha, tack för tipset! Jag ska ringa kronofogden och kolla detta. Är det enkelt att till kronofogden ange vad han är skyldig oss och låta dem försöka få in pengar?

Vad jag fått höra av andra så har han tyvärr tidigare haft skulder till andra som han inte betalat tillbaks... Samt stora spelskulder. Det ser mörkt ut. Han är bra på att snacka så det låter trovärdigt.
  • Anonym (hyresvärden)
    Egon den stora skrev 2023-07-12 19:26:36 följande:
    Men hur är det om jag skriver en avbetalningsplan som han skriver under. Om han inte följer den kan jag anmäla det till KFM eller inkasso då? Eller är det bara besvärligt.
  • Egon den stora

Inkasso är kört. Inget bolag vill ta en skuld som någon utan betalningsförmåga har. 
    Kontakten med KFM är lätt. Kolla på hemsidan eller ring direkt. 
    Det viktigaste är att slänga ur honom snarast och få en betalande hyresgäst. 
    Tyvärr kan det ju vara så att det helt enkelt inte finns pengar. Har han några tillgångar?  
    Gör ingen egen avbetalningsplan. Det är bara slöseri med tid, varför skulle han helt plötsligt börja hålla den?  

• Anonym (Kfm)
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-13 22:43:32 följande:
    Men hur är det om jag skriver en avbetalningsplan som han skriver under. Om han inte följer den kan jag anmäla det till KFM eller inkasso då? Eller är det bara besvärligt.
    Gå ditekt till kfm för att kräva betalning och vräkning. 

Skriv ut blankettetna, skicka kopior ill honom, och säg om du inte har fullt betalt seast 31 juli skickr du till kfm
  • Anonym (hyresvärden)
    Egon den stora skrev 2023-07-14 10:17:59 följande:

Inkasso är kört. Inget bolag vill ta en skuld som någon utan betalningsförmåga har. 
    Kontakten med KFM är lätt. Kolla på hemsidan eller ring direkt. 
    Det viktigaste är att slänga ur honom snarast och få en betalande hyresgäst. 
    Tyvärr kan det ju vara så att det helt enkelt inte finns pengar. Har han några tillgångar?  
    Gör ingen egen avbetalningsplan. Det är bara slöseri med tid, varför skulle han helt plötsligt börja hålla den?  

Anonym (Kfm) skrev 2023-07-14 10:26:27 följande:

Skriv ut blankettetna, skicka kopior ill honom, och säg om du inte har fullt betalt seast 31 juli skickr du till kfm
    Jag har ringt KFM och hört lite. Det är som sagt att skicka in blankett som gäller.

Det är sant, om han knappt betalat någon hyra tills nu så lär han väl inte göra det enligt en avbetalningsplan heller. Men något jag såg nu var att både han och hans fru står på kontraktet. Det innebär väl att båda är ansvariga och att kronofogden kan försöka få pengar från båda? Kanske det gör det lättare att få in mer av skulden då.

Tillgångar vet jag inte vad de har, mer än att de har en bil och hus.

• Anonym (....)
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-15 15:18:20 följande:
    Anonym (Kfm) skrev 2023-07-14 10:26:27 följande:

Jag har ringt KFM och hört lite. Det är som sagt att skicka in blankett som gäller.

Det är sant, om han knappt betalat någon hyra tills nu så lär han väl inte göra det enligt en avbetalningsplan heller. Men något jag såg nu var att både han och hans fru står på kontraktet. Det innebär väl att båda är ansvariga och att kronofogden kan försöka få pengar från båda? Kanske det gör det lättare att få in mer av skulden då.

Tillgångar vet jag inte vad de har, mer än att de har en bil och hus.

Ja, då har de båda solidariskt betalningsansvar. Dvs du kan kräva pengar av henne istället. Eller låta kronofogden göra allt. 
  • Egon den stora

Det är ju jättebra!  Har han hus och bil samt en fru så är dina chanser större.  Då finns det ju något i alla fall..

• Tom Araya
    Anonym (hyresvärden) skrev 2023-07-12 16:32:49 följande:
    Har du tålamodet kan du göra det, men då är det viktigt att hyresgästen följer avbetalningsplanen från dag 1.
Svar på tråden Hur göra med enskild firma som inte betalat sin hyra?